مجله اینترنتی دیپروتد

مجله اینترنتی دیپروتد

ریشه های عمیق اجتماعی و اقتصادی

سه شنبه، 1 خرداد 1397


فرهنگستان ایران

فرهنگستان ایران انجمن‌های ادبی دورۀ قاجار، پیش‌گامان معادل‌سازی برای واژه‌های فرنگی بوده‌اند كه این امر بعدها برنامۀ اصلی كار فرهنگستان اوّل شد. امّا اندیشۀ تأسیس سازمانی رسمی به نام فرهنگستان‌، از آنجا پدید آمد كه عدّه‌ای از بیداردلان اهل درد، كه در زبان و ادب فارسی حقّ آب‌وگل داشتند، زبان پرسابقۀ فارسی را ـ كه حامل فرهنگی پُرمایه و درخشان است ـ در معرض خطر كج‌اندیشی شماری نااهل دیدند، كه به بهانۀ اصلاح و پرورش آن‌، در صدد وضع واژه‌ها و اصطلاحات و نشاندن آن به‌جای كلمات عربی برآمده‌بودند. ازاین‌رو، پیش از تأسیس فرهنگستان ایران‌ (فرهنگستان اوّل‌) در سال 1313، ابتدا وزارت معارف در صدد برآمد انجمن‌هایی متشكّل از كارشناسان و ارباب فن برپا كند كه آكادمی طبّی نخستین گام در این راه بود. جلسه‌های آن آكادمی با شركت چند تن از پزشكان معروف و دانشمند برگزار می‌شد. 


وال استریت

وال استریت wallstreet bourseوال استریت (Wall Street) نام خیابانی در بخش جنوبی جزیره منهتن در ایالت نیویورک آمریکا است. در طول چند قرن اخیر این نام به نماد بازارهای مالی آمریکا و جهان تبدیل شده‌است. خیابان وال استریت در جزیره منهتن در ایالت نیویورک بین منطقه برادوی (Broadway) و ایست ریور (East River) قرار دارد. بازار بورس نیویورک بزرگترین بازار داد و ستد بورس و اوراق بهادار، در این خیابان واقع شده‌است. همچنین بازار بورس نزدک، بازار بورس آمریکا یا AMEX و بازار بورس تجاری نیویورک (NYMEX) در وال استریت قرار دارند. در مارچ 1792، بیست و چهار نفر از بازرگانان سرشناس شهر نیویورک در هتلی به نام کورس دور هم آمدند تا در مورد سامان بخشیدن به بازار اوراق بهادار و کوتاه کردن دست رقبای خود از این بازار صحبت کنند. حاصل این نشست معاهده‌ای به نام "باتن وود" بود که به امضای تمام این بازرگان‌ها رسید. بر اساس این معاهده افراد امضا کننده تنها می‌توانستند با یکدیگر اوراق بهادارmerchants خرید و فروش کنند و از شرکت در بازارهای دیگر اوراق بهادار خودداری کنند.


دسته بندی: دانشنامه
تاریخ: 27 اردیبهشت 1397 نظرات: 0

قیم مآبی آزادمنشانه چیست؟

فرض کنید که می خواهید در مورد انجام یک عمل جراحی حیاتی تصمیم بگیرید. در یک حالت، پزشک به شما می گوید: «۹۰ درصد از کسانی که این عمل را انجام داده اند، بعد از ۵ سال هنوز زنده هستند» و در حالتی دیگر پزشک به شما می گوید:«۱۰ درصد از کسانی که این عمل را انجام داده اند، کمتر از ۵ سال زنده مانده اند». کدام یک از این دو حالت بیشتر ممکن است شما را ترغیب به انجام این عمل جراحی کند؟ متفکران آزادمنش همواره بر ضرورت آزادی انتخاب فردی به عنوان یک حق مسلم انسانی تاکید کرده و رویکردهای مبتنی بر قیم مآبی(Paternalism) را نکوهش کرده‌اند. این در حالیست که مطالعات و شواهد متعددی نشان می‌دهد که انسان به دلیل نابخردی‌های ذاتی، که از ماهیت انسانی وی سرچشمه می‌گیرد، در بسیاری از موارد مطابق با الگوی انسان عقلایی اقتصادی عمل نکرده و در نتیجه از مزایای بالقوه آزادی انتخاب بهرمند نمیشود.


دسته بندی: دانشنامه
تاریخ: 06 اردیبهشت 1397 نظرات: 0

استراتژی بازاریابی تعیین و تثبیت موقعیت

 استراتژی بازاریابی: SEGMENTATION, TARGETING, POSITIONING
 تعیین و تثبیت موقعییت یا POSITIONING  

 اکنون که بخش‌های مختلف بازار را می‌شناسیم و یک یا تعداد بیشتری را برای خدمات‌دهی انتخاب کرده‌ایم، باید برای چگونگی کارمان تصمیم بگیریم. چطور شرکت پیشنهاداتش را برای بخش‌های انتخاب شده تفکیک کند و در آن بخش‌ها به چه جایگاهی می‌رسد؟ اینها قدم‌های آخر در آماده کردن استراتژی بازاریابی هستند.
 جداسازی و موقعیت‌یابی شدیدا بهم وابسته و مربوط هستند. موقعیت‌یابی که فرآیند تنظیم محصول برای اشغال یک جایگاه مشخص، متمایز و مطلوب نسبت به محصولات رقابتی در ذهن مشتری‌های موردنظر است، می‌توانیم موقعیت مورد نظر را در ذهن مشتریان به دست بیاوریم.
 در ابتدا به یک برنامه برای جایگاهی که می‌خواهیم با محصولمان در ذهن مشتری به دست بیاوریم، نیاز داریم. موقعیت، اولین چیزی است که یک مشتری با شنیدن اسم محصول یا برند به آن فکر می‌کند. این موقعیت باید به گونه‌ای انتخاب شود که حداکثر تمایز را از محصولات رقابتی داشته باشد و بیشترین سود را در بازار مورد نظر به وجود بیاورد.



دسته بندی: دانشنامه
تاریخ: 30 فروردین 1397 نظرات: 0

طوفان فكری چیست؟

 طوفان فكری 60 سال پیش توسط الكس اسبورن طراحی شد. این روش یکی از تکنیکهای کاربردی حل مسأله است بدین ترتیب که اعضای گروه درباره مسئله فكر كرده و راه حل های گوناگون را به صورت فی البداهه و شفاهی بدون هیچگونه محدودیتی مطرح می كنند. هر چه ایده ها خلاقانه و بیشتر باشند بهتر است.فرایند طوفان فكری بهتر است با یك گروه 6 تا 12 نفره و یك سرپرست یا هماهنگ كننده و یك منشی انجام پذیرد.بهتر است که تعداد اعضای گروه از 13 نفر تجاوز نكند زیرا تعداد ایده ها زیاد شده و جذب آنها مشكل می شود و ممكن است جریان اندیشه ها به طور بالقوه محدود و كند شود. ترجیحا قبل از جلسه، سرپرست موضوع مورد بحث را به اطلاع گروه برساند. مسئله روی وایت برد نوشته و سپس از اعضاء خواسته می شود برای مسئله راه حل بیابند. در طی این فرآیند باید از اظهار نظر درباره ارزش ایده ها و تحمیل عقاید و تفكرات خودداری گردد.منشی جلسه دیدگاهها و نظرات هر یك از اعضاء را ثبت می نماید.


دسته بندی: دانشنامه
تاریخ: 28 فروردین 1397 نظرات: 0