مجله اینترنتی دیپروتد
دوشنبه، 30 بهمن 1396

Deep Rooted Journal

ریشه های عمیق اجتماعی و اقتصادی


تجربه چین در توسعه اقتصادی

تجربه چین در توسعه اقتصادی
 اگر در دهه هفتاد میلادی و پس از وقایع ناامیدکننده انقلاب فرهنگی، اقتصاددانی به چین سفر می‌کرد بعید بود که بر روی رشد اقتصاد چین حاضر به شرط بندی شود. در آن ایام چین کشوری فقیر بود که ایدئولوژی رسمی ‌آن خصومت زیادی با نظام بازار داشت و به شدت از طریق برنامه‌ریزی مرکزی اداره می‌شد.

 همچنین سرمایه فیزیکی، انسانی و منابع طبیعی اندکی داشت و در عین حال از زیادی جمعیت رنج می‌برد. چین ظرف دو دهه آخر قرن بیست توانست تصویر فوق را تغییر شگرفی دهد. متوسط نرخ رشد اقتصادی آن در این مقطع 9‌درصد بود. پیامد آن این بود که ظرف بیست سال درآمد سرانه آنها 4 برابر شد. بنابراین چین از یک کشور فقیر به کشوری در حال توسعه با درآمد سرانه پایین تبدیل شد. نکته جالب این است که ثمرات این رشد اقتصادی نصیب توده مردم نیز شد. تعداد کسانی که زیر خط فقر قرار داشتند از 250‌میلیون نفر (یعنی یک سوم جمعیت) به کمتر از 50‌میلیون نفر (یعنی کمتر از یک بیست و پنجم جمعیت) کاهش یافت.

 ظرف بیست سال نرخ امید به زندگی نیز از 64 سال به 70 سال ارتقا یافت. موفقیت اقتصادی چین در این مقایسه به شکل بهتری ظاهر می‌شود: در سال 1988 تولید ناخالص داخلی چین نصف روسیه بود اما 10 سال بعد دو برابر روسیه شد. در اوایل دهه هشتاد میلادی درآمد سرانه هند و چین برابر بود اما در اواخر قرن بیستم درآمد سرانه چین دو برابر هند گردید.


دسته بندی: دورنما
تاریخ: 29 بهمن 1396 نظرات: 0 نویسنده: zatix

تئوریِ خانِ پرولتاریا

 خاطرم هست در زمان نوجوانی، پدربزرگم خاطره‌ای از یکی از دوستان دوران جوانی‌اش برایم نقل کرد که از خوانین بزرگ غرب کشور بود و در دهه ۲۰ به حزب توده گرویده بود. این حزب در آن سال‌ها برو و بیایی داشت بطوریکه در یک گردهمایی حزبی در آبادان چند ده هزار نفر را به میدان آورده بود. اجتماعی که بزرگ‌ترین میتینگ سیاسی تاریخ ایران تا آن دوره لقب گرفته بود.موارد متعددی با سیاست‌های اجرایی آنها همخوانی ندارد.

دسته بندی: دورنما
تاریخ: 23 بهمن 1396 نظرات: 0 نویسنده: zatix

۳ گام ساده برای رشد ۱۰ برابری یک استارتاپ‌

۳ گام ساده برای رشد ۱۰ برابری یک استارتاپ‌ در چشم‌انداز کارآفرینی به شدت رقابتی امروز، تفاوت حرف اول را می‌زند. رشد دات-کام در دهه‌های 90، قبول این باور را در کارآفرینان بیشتر کرد که تقریباً هر کسی که بتواند در این عرصه تلاش کند، به موفقیت خواهد رسید. این طور به نظر می‌رسید که تنها چیزی که برای موفقیت نیاز دارید، یک عرضه اولیه عمومی (IPO) جذاب و فریبنده و یک اعصاب فولادین برای جمع آوری میلیون‌ها سرمایه است. این موضوع زیاد دوام نیاورد. به‌هرحال، شرکت‌هایی که موفق شدن از پس حباب دات-کام بیرون بیایند، همواره در یک چیز مشترک بودند: این که سکان هدایت آن‌ها به دست کسانی بود که شم تجاری داشتند.

دلیل اصلی شکست استارت‌آپ‌ها

دلیل اصلی شکست استارت‌آپ‌ها چندی پیش، سایت CBinsights اقدام به تهیه فهرستی از ۱۰۱ استارت‌آپ‌ شکست خورده کرد. پس از آن، با درخواست مکرری روبرو شد که از آن می‌خواستند با استفاده از این فهرست، دلیل اصلی شکست استارت‌آپ‌ها را کشف کند.

سندروم دگماتسیم اکتسابی

بیل گیتس
«بیل گیتس» خالق مایکروسافت و یکی از ده ثروتمند جهان در زمانی که مدیر عامل شرکت مایکروسافت بود، سالی دو بار برای یک هفته تمام، به جایی دور از دفتر کارش می‌رفت و تنها به مطالعه مطالب گوناگون پرداخته و به ایده‌های جدید و آینده‌اش فکر می‌کند.


دسته بندی: دورنما
تاریخ: 17 بهمن 1396 نظرات: 0 نویسنده: zatix