بهروز بوچانی
جایزه بزرگترین رویداد ادبی استرالیا به یک پناهنده کُرد رسیدجایزه بزرگترین رویداد ادبی استرالیا به یک پناهنده کُرد رسید

 رسانه های استرالیا نوشتند برای اولین بار و با فشار دست اندرکاران جایزه ادبی ویکتورین استرالیا، کتاب یک نویسنده مهاجر کرد در لیست دریافت جایزه قرار گرفت و در بخش غیرادبی به عنوان برنده این جایزه اعلام شد.

 بهروز بوچانی، نویسنده کرد که از سال 2013 به جرم مهاجرت غیرقانونی به استرالیا به جزیره مانوس فرستاده شده، با نوشتن کتابی به نام « هیچ دوستی به جز کوه ها» توانست به یکی از برندگان بزرگترین رویداد ادبی استرالیا تبدیل شود.

وی این کتاب را به زبان فارسی در موبایل خود نگاشته و از طریق واتس آپ برای دوستش امید توفقیان فرستاد تا آن را به زبان انگلیسی ترجمه کند.

این کتاب سال گذشته به زبان انگلیسی چاپ شد و به عنوان یکی از شش کتاب برتر سال 2018 استرالیا انتخاب شد.

این نویسنده کرد به علت این که شهروند و یا زاده استرالیا نیست حق شرکت در این جریان ادبی را نداشته است اما برگزارکنندگان به خاطر اهمیت کتاب به وی اجازه دادند تا کتابش را برای بردن جایزه در لیست قرار دهد.


بهروز بوچانی در The Guardian

آب سردی بر سر هویت پرستان ملی و نژادی

سخنان بهروز بوچانی:

 "هویت من هویت انسانی است"
وقتی ۶ سال پیش به اینجا جزیره کریسمس آمدم، یک کارمند اداره مهاجرت من را به دفتر خود فراخواند و گفت شما را به کمپ مانوس در اقیانوس آرام می فرستیم. من به آنها گفتم که من یک نویسنده ام. همان شخص به من خندید و به گارد دستور داد که من را به مانوس تبعید کنند.
من این تصویر را برای سال ها در ذهنم نگه داشتم، حتی در زمانی که من این رمان را می نوشتم. حتی همین الآن که دارم سخنرانی قبول جایزه را می کنم.
آن یک اقدام حقارت آمیز بود! وقتی که به مانوس رسیدم یک تصویر دیگر را در ذهنم درست کردم، تصویر کردم که یک رمان نویس در یک زندان دور دستم. بعضی وقت ها نیمه برهنه در داخل زندان قدم می زدم و تصور می کردم که یک رمان نویس در اینجا در بندم که ما را بعنوان اسیر نگه داشته اند.
این تصاویر برای من برای غلبه بر بیم ها الهام بخش بودند. برای سالها این تصاویر را در ذهنم نگه داشتم، حتی زمانی که مجبور می شدم برای دریافت غذا در صف های طولانی باشم و دیگر حقارتها را تحمل کنم.
این تصاویر همیشه به من کمک کردند تا شان و منزلت خود را حفظ کنم. کمک کرد تا هویت خود را بعنوان یک انسان نگه دارم. در واقع، این تصاویر را برای خودم، برای مقابله با تصاویری که توسط سیستم درست شده بود را ساختم.
بعد از سالها مبارزه با سیستمی که بطور کامل هویت انسانی و خصوصی ما را نادیده می گرفت، من خوشحالم که به اینجا رسیده ایم. این شهادت می دهد که واژه ها هنوز قدرت این را دارند که روش های ضدانسانی سیستم ها و ساختارها را به چالش بکشند.
من همیشه گفته ام که به واژه ها و ادبیات ایمان دارم. من باور دارم که ادبیات توانایی تغییر را دارد و می تواند سیستم و قدرت را به چالش بکشد. ادبیات قدرت این را دارد که به ما آزادی بدهد. بلی این واقعیت دارد. من سالها در قفس بودم، اما ذهن من همیشه واژه ها را خلق می کردند و همین واژه ها من را از مرزها عبور دادند. این واژه ها من را به خارج و به جاهای ناشناخته رساندند.
من بطور واقعی باور دارم که کلمات خیلی قوی تر از نرده ها و سیم خاردارهای اینجا و این زندان است. اینها تنها شعار نیستند، من یک ایده آلیست نیستم. من اینجا خیالپردازی نمی کنم، بلکه این کلمات را از فردی واقعی می گویم که در اینجا، در این جزیره، به مدت ۶ سال به زور نگه داشته اند. شخصی که شاهد شگفت آور تراژدی‌های انسانی در این محل بوده است.
این واژه ها به من اجازه می دهد تا امشب در حضور شما ظاهر شوم. با فروتنی، می خواهم بگویم که این جایزه یک پیروزی است. این تنها یک پیروزی برای ما نیست، بلکه پیروزی برای ادبیات و هنر هم هست. از آن فراتر پیروزی برای انسانیت است، پیروزی برای انسان بودن و شان و منزلت انسانی است.
این پیروزی بر سیستمی بود که هیچ وقت ما را بعنوان انسان به رسمیت نشناخت. این پیروزی علیه سیستمی بود که ما را به عدد تقلیل داده بود. این یک لحظه زیبایی است. بگذار امشب برای قدرت ادبیات لذت ببریم!

ترجمه متن سخنان از رئوف افسایی است.
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید