موسیقی عامیانه ی ایرانی بانو سوسن
در نگاه به ترانه های عامیانه ی شهری ، به خواننده ای بر می خوریم ، که می توان از وی به عنوان یکی از محبوب ترین خوانندگانِ کوچه و بازار یاد کرد . سخن از " سوسن " در میان است که ترانه هایش ، حضورِ نوعی تحولِ تازه ، در موسیقی عامیانه را ، نشانه می رفت . نوعی بازگشت به ذاتِ ساده ی موسیقیِ رها شده از پیرایه های فرومایه اخلاقی و بیشتر ، بیان کننده ی زندگی عاطفی و دشواری های اجتماعیِ طبقات فرودست جامعه . این بازگشت ، سبب شد که موسیقی کوچه بازاری ، علاوه بر مردمِ عادی ، توجه روشنفکران و نخبگان جامعه را به سوی خود جلب کند .

 " سوسن " که در اصل ، " مهناز " نامیده می شد ، نام حرفه ای خود را از کلوبی وام گرفت که ، کارِ خود را از آنجا آغاز کرده بود . آوازه ی او به زودی از این نخستین سکوی پَرِش ، به کلوب ها و کاباره های دیگرِ لاله زاری و حتی بالای شهری رسید و کارش گرفت و تیراژِ صفحات ضبط شده از ترانه های او را به شدت افزایش داد . " سوسن " خود گفته است که تیراژِ صفحاتِ ضبط شده از وی به نامِ سفر ، در آن زمان ، به ۲ میلیون نسخه رسیده بود . ترانه های " سوسن " ، روشنفکرانِ آن روزگار را نیز خوش می آمد . اینجا و آنجا در مدح و ستایشش می نوشتند و می سرودند . البته متن های گلایه آمیزِ ترانه های " سوسن " را با حال و هوایی سیاسی درمی آمیختند ، تا آنها را اعتراض علیه نظامِ موجود ، جلوه دهند . از جمله " منصور اوجی " ، شعری سرود با عنوانِ این " سوسن " است که می خواند ، اتراقگاه ما را جارو کنید ، آبی بر آن بپاشید ، این " سوسن " است که می خواند . شب های اضطراب را در دره های برف ، زیرِ هزار خنجر ، این " سوسن " است که می خواند .

 " سوسن " در آن سال‌ها ، رفتار و منش ویژه‌ای داشت که او را از دیگران ممتاز می‌کرد . اجرای صحنه‌ای او در کاباره‌ها و کافه‌ها ، متفاوت از بسیاری از خوانندگان کوچه ‌و بازاری آن روزها بود . می‌‌گویند که " تورج نگهبان " و " اسفندیار منفردزاده " با کمک یکدیگر ترانه‌ی " ناش ناش نیناش ناش " را برای " سوسن " ساختند . " منفردزاده " آهنگِ دیگری با نام " شب‌های تهران " برای " سوسن " ساخت ، اما اجازه‌ی پخش و انتشار پیدا نکرد . او به مستمندان نیز ، بسیار کمک می‌کرد . هزینه‌ی تحصیل چندین دانش‌آموز و دانشجوی بی‌بضاعت را می‌داد که بعدها افراد موفقی در سراسر جهان شدند . پیش از انقلاب ، " سوسن " در ساخت بیمارستانی در شهرِ مادریش ، قصرِ شیرین مشارکت داشت ، که با حمایت مالیِ او ، ساخته شد که محلی‌ها این بیمارستان را به نام او می‌شناسند . او در سال‌های دهه شصت ، دو بار بازداشت شد و به دلیل آوازخوانی در مراسم‌های خصوصی به شلاق محکوم شد و تعهد داد که دیگر خوانندگی نکند . او پس از مدتی مجبور شد که از ایران بگریزد . شوربختانه ، انقلاب که شد دیگر جایی برای خوانندگی زنان نماند و این شد که " سوسن " در ایران نماند و با شرایطی دشوار ، از کشور خارج شد و در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۳ ، در سن ۶۲ سالگی بدرود حیات گفت . روحش شاد و یادش گرامی .
0
جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید