جایگاه ممتاز فنلاند در زمینه سلامت دیجیتال (Digital Health)
جایگاه ممتاز فنلاند در زمینه سلامت دیجیتال (Digital Health)
فنلاند از نظر تولید و دراختیار گیری فناوری‌های پیشرفته در زمینه سلامت در جهان و در سطح اتحادیه اروپا دارای رتبه سوم است. در حال حاضر بیشترین صادرات فنلاند در حوزه فناوری‌های پیشرفته مربوط به سلامت دیجیتال است.

سلامت دیجیتال زمینه ای جدید و روبه رشد در علم پزشکی است که از تلفیق اینترنت، IT، پزشکی، بهداشت عمومی و تجارت به وجود آمده است. سلامت دیجیتال بهره بردن از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش سلامت است. استفاده از بستر اینترنت و گوشی‌های هوشمند برای بحث‌های پیشگیری، درمان، خود مراقبتی و … بخش مهمی از این مفهوم را تشکیل می‌دهد.

پیشگامی‌کشور فنلاند در حوزه دیجیتال و تلفن‌های همراه ناشی از سابقه طولانی شرکت نوکیا در زمینه تجارت تلفن همراه است. از آن زمان، دانش فنی قوی این کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تقریبا به همه بخش های صنعت نفوذ کرده است. فناوری "سلامت دیجیتال" قطعا یکی از امیدوار کننده ترین و محسوس ترین حوزه‌ها است.

  در سال 2018، فنلاند از نظر اقتصاد دیجیتال در سطح اتحادیه اروپا (DESI)که بخش سلامت را نیز شامل می‌شود، رتبه سوم را بدست آورده است. دانمارک، سوئد، فنلاند و هلند دارای پیشرفته ترین اقتصادهای دیجیتال در اتحادیه اروپا هستند و پس از این آن‌ها لوکزامبورگ، ایرلند، بریتانیا، بلژیک و استونی قرار دارند. رومانی، یونان و ایتالیا دارای پایین ترین رتبه هستند. در همان سال فنلاند از نظر شاخص سلامت الکترونیک در میان کشورهای اتحادیه اروپا حایز رتبه اول گردید.

رتبه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از حیث شاخص سلامت الکترونیک (eHealth)

فنلاند یکی از کشورهای پیشگام در زمینه دیجیتالی کردن حوزه سلامت می‌باشد. در این کشور از دهه 1960 بانک اطلاعات ملی در حوزه سلامت ایجاد شده است و ضریب نفوذ پرونده‌های الکترونیکی حوزه سلامت در میان جمعیت فنلاند به میزان 100 درصد می‌باشد که منجر به این شده که اطلاعات جمع آوری شده در این حوزه از نظر وسعت و عمق منحصر به فرد باشد.

         فنلاند یکی از اولین کشورهای جهان است که بانک ملی اطلاعات دیجیتالی از بیماران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی عمومی و خصوصی را ایجاد کرده است و همه فنلاندی‌ها بصورت آنلاین به سوابق بهداشتی و تاریخچه نسخه‌های الکترونیکی پزشکی خود دسترسی دارند.

        وقتی که شما سابقه سلامت (My Health Record) داشته باشید، اطلاعات پزشکی شما از هر کجا و هر زمان بصورت آنلاین و بطور ایمن قابل مشاهده می‌باشد حتی اگر شما نقل مکان کنید یا به جای دیگر بروید. شما می توانید از طریق رایانه یا هر وسیله دیگری که به اینترنت متصل باشد به اطلاعات پزشکی خود دسترسی پیدا کنید. شما چه برای معاینه به پزشک خود مراجعه کرده باشید و چه در پی یک تصادف رانندگی در اتاق اورژانس باشید و نتوانید صحبت کنید، پزشک تان می تواند به اطلاعات پزشکی مهم شما دسترسی داشته باشد از قبیل:حساسیت ها، داروهایی مصرفی، بیماری‌هایی که به آنها مبتلا هستید، نتیجه آزمایش های پزشکی مانند آزمایش خون، این می توانند کمک کند که شما درمان مناسبی دریافت کنید. لازم نیست که شما بیمار باشید تا ازسوابق سلامتی خود بهره ببرید. این کار، روشی آسان برای ثبت و رهگیری اطلاعات پزشکی شما طی گذر زمان می‌باشد.

فناوری‌هایی که در فنلاند در حوزه سلامت توسعه داده شده اند دارای طیف وسیعی است و از تجهیزات اشعه ایکس و تصویربرداری و تشخیص آزمایشگاهی تا فناوری‌های کاشتن دندان را شامل می‌شود. این کشور بیشتر از اینکه واردکننده فناوری‌های حوزه سلامت باشد صادرکننده این محصولات است و تولیدات حوزه فناوری پیشرفته تنها در این کشور توسعه داده می‌شوند بلکه این کشور بطور قابل توجهی تولید کننده این محصولات نیز می‌باشد. بنابراین، فنلاند مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و تحقیقات در زمینه فناوری‌های پیشرفته در حوزه پزشکی می‌باشد.

       هلسینکی هر ساله در ماه فوریه میزبان برگزاری کنفرانس سلامت دیجیتال نوردیک می‌باشد. دستور کار کنفرانس 2019 بر  فرصت های همکاری و شراکت بین بازیگران بخش دولتی و خصوصی فعال در زمینه سلامت دیجیتال متمرکز بود. قرار است از 13-11 ژوئن 2019 مهمترین کنفرانس سالانه سلامت دیجیتال اروپا (HIMSS & Health 2.0 European Conference) در هلسینکی برگزار گردد.
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید