تاثیر داروی سرطان در مقابله با کروناویروس
تاثیر داروی سرطان در مقابله با کروناویروس

مطالعات جدید نشان می دهد داروی سرطان استخراج شده از آب دزدک دریایی موسوم به Aplidin در مقابله با کروناویروس از جمله گونه انگلیسی آن B.۱.۱.۷ موثر است.

محققان دانشکده پزشکی آیسان نیویورک در مطالعه‌ای جدید به بررسی داروی سرطان Aplidin پرداختند و به فواید آن در مقابله با کروناویروس پی بردند.

داروی Aplidin از یک ترکیب شیمیایی موسوم به پلیتیدپسین تولید می‌شود. این ترکیب اولین بار از یک موجود دریایی به نام آب دزدک دریایی استخراج شد.

تیم تحقیق نتایج آزمایشات بالینی از جمله استفاده از پلیتیدپسین در درمان سلول موش‌ها و انسان‌های آلوده به کروناویروس را بررسی کردند.

یافته‌ها نشان داد این دارو می‌تواند به عنوان درمانی برای کووید ۱۹ مورداستفاده قرار گیرد. پلیتیدپسین با هدف قرار دادن پروتئین میزبان eEF۱A، اثر بالینی بالایی در برابر کروناویروس دارد.

در آزمایشات لابراتواری مشخص شد ترکیب موجود در آب دزدک دریایی ۲۷.۵ برابر داروی رمدسیویر توانایی مقابله با کروناویروس را دارد.

همچنین در دو مدل بالینی کووید ۱۹، پلیتیدپسین موجب کاهش ۱۰۰ برابری تکثیر ویروس در ریه‌ها شد و توانایی آن در کاهش التهاب ریه‌ها به اثبات رسید.

«کریس وایت»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «پلیتیدپسین عامل بازدارنده بی نهایت خوبی در مقابله با کروناویروس است. اگر این ترکیب در درمان کووید ۱۹ موفق باشد، کروناویروس قادر به مقاومت از طریق جهش نخواهد بود.»

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.


ویروس کرونای جدید که از چند ماه گذشته تاکنون، بیشتر مردم را به خود گرفتار کرده‌ و عده‌ای را به کام مرگ کشانده است هنوز داروی درمانی خاصی ندارد و محققان در تلاش‌اند دارو یا واکسنی موثر برای درمان یا پیشگیری از این بیماری کشنده بیابند.

 از ایی-مدیسن (emedicine)، محققان سراسر دنیا در حال بررسی انواع داروهای موجود و همچنین تولید داروهای جدید برای درمان بیماری کوید۱۹ هستند. از بررسی‌های این دانشمندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داروهای ضدویروسی

*داروی رمدسیویر (Remdesivir)

یک داروی ضدویروس جدید از خانواده داروهای آنالوگ نوکلئوزید است و در ابتدا برای درمان بیماری ویروسی ابولا و عفونت‌های ویروسی ماربورگ استفاده می‌شده‌ است. بعدها مشخص شد که این دارو می‌تواند علیه برخی دیگر از ویروس‌ها مانند سین‌سیشیال تنفسی، تب لاسا، نیپا و خانواده کرونا ویروس (سارس و مرس) را هم به‌کار رود. در واقع ردسیویر جلوی تکثیر ویروس‌های کرونای سارس و مرس را می‌گیرد.

محققان برای درمان بیماران مبتلا به کوید۱۹، از این دارو به‌صورت آزمایشی استفاده کردند. آنها در حال حاضر چندین مرحله آزمایش را سپری کرده‌اند. همچنین ژانویه ۲۰۲۰، محققان دانشگاه واشنگتن در آمریکا توانستند اولین نتایج مثبت درمانی این دارو روی بیماران کرونایی را مشاهده کنند. این دارو در مراحل آزمایشی خود توانست روند بهبودی تعداد زیادی از بیماران را تا ۶۲درصد افزایش دهد.  البته آزمایش‌ها همچنان ادامه دارد و قرار است این دارو روی ۶ هزار بیمار مبتلا بررسی شود.

داروی رمدسیویر روی کودکان هم مانند بزرگسالان اثرات خوبی دارد و روند بهبودی حدود ۸۰ درصد کودکانی که زیر دستگاه ونتیلاتور قرار داشتند و ۸۷ درصد از کودکانی که در مرحله حاد این بیماری قرار نداشتند را افزایش داد. این دارو در زنان باردار هم نتایج بسیار خوبی داشته است. ۹۲درصد زنان باردار در مقایسه با ۶۲درصد از زنان دیگر سریع‌تر درمان شدند.

* داروی Nitazoxanide

یکی دیگر از داروهایی که محققان در حال آزمایش و بررسی آن هستند، داروی نایتازوکسانید (Nitazoxanide) است که در آزمایشگاه توانسته جلوی رشد طیف وسیعی از ویروس‌های تنفسی، از جمله

سارس و کوید۲ را بگیرد. اکنون محققان از این دارو برای پیشگیری از ابتلای افراد پرخطر مانند سالمندان استفاده کرده‌اند و این دارو هنوز در مرحله آزمایشی و فاز سوم آن قرار دارد.

* آیورمکتین (Ivermectin)

از این دارو برای درمان برخی عفونت‌های انگلی، مانند شپش سر، کوری رودخانه، آسکاریازیس، فیلاریاز لنفاوی و عفونت کرم شلاقی استفاده می‌شود. محققان در بررسی این دارو در محیط آزمایشگاهی دریافتند آیورمکتین می‌تواند کشت سلول‌های کروناویروس سندرم حاد تنفسی۲ (ویروس کرونای سارس) را طی ۴۸ ساعت از بین ببرد. اما این دارو هنوز در بدن انسان بررسی نشده است و برای آزمایش آن در بیماران مبتلا به کوید۱۹، زمان بیشتری لازم است. محققان باید مقدار دوز مصرفی را بررسی کنند. مصرف خودسرانه و اشتباه این دارو گاهی‌اوقات می‌تواند کشنده باشد.

فاویپیراویر (Favipiravir)

فاویپیراویر نوعی داروی ضدویروسی است که می‌تواند جلوی تولید پلیمراز RNA ویروس را بگیرد. این آنزیم پروتئینی است که موجب تکثیر سلول‌های ویروسی می‌شود. ژاپن از این دارو برای درمان آنفلوآنزا استفاده می‌کند اما اخیرا در روسیه از این دارو برای درمان کوید۱۹ استفاده شده است. در آمریکا هم از فاویپیراویر به طور آزمایشی روی تعدادی از بیماران مبتلا به ویروس کرونای جدید استفاده شده است تا بررسی کنند آیا این دارو می‌تواند از علایم این بیماری بکاهد یا خیر.

مریمه‌پودیب (Merimepodib)

این دارو که خوراکی است در ترکیب با داروی رمدسیویر در مرحله دوم آزمایش برای درمان کوید۱۹ قرار دارد. مکانیسم این دارو به‌گونه‌ای است که جلوی تولید آنزیم اینوزین ۵ مونوفسفات دهیدروژناز (IMPDH) را می‌گیرد و در نتیجه از ماده گوآنزین که برای تکثیر ویروس به‌کار می‌رود، کاسته می‌شود.

 نیکلوزامید (Niclosamide)

این دارو هم نوعی ضد انگل است که برای درمان آلودگی به کرم‌های پهن استفاده می‌شود. محققان این دارو را برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونای جدید به صورت آزمایشی استفاده کرده‌اند و آن اکنون در مرحله دوم آزمایش خود قرار دارد.

رینتاتالیمد (Rintatolimod)

رینتاتالیمد، نوعی پروتئین گیرنده‌ ناقوسی‌شکل شماره ۳ (TLR۳) است که در دانشگاه توکیوی ژاپن برای درمان بیماری کوید۱۹ مورد آزمایش قرار گرفته است. محققان ژاپنی می‌گویند چنانچه این دارو موثر عمل کند، به دلیل طیف وسیع ضدویروسی بودن آن می‌توان بیماری ویروس کرونای جدید را به‌راحتی درمان کرد.

بتا-دی‌ان۴-هیدروکسی‌سیتیدین (Beta-D-N۴-hydroxycytidine)

این دارو وقتی در موش‌های مبتلا به سارس آزمایش شد، آن توانست از تعداد ویروس‌های موجود در بدن موش‌ها بکاهد و عملکرد ریه و سیستم تنفسی آنها را بهبود بخشد و جلوی کاهش وزن شدید این حیوانات را هم بگیرد. این دارو مراحل آزمایش حیوانی خود را گذرانده و به‌زودی روی انسان آزمایش می‌شود.

بم‌سنتینیب (bemcentinib)

این داروی ضدویروس در نمونه‌های آزمایشی پیش‌بالینی توانسته جلوی فعالیت ویروس‌ها را بگیرد و البته در درمان‌ بیماری‌های ابولا و زیکا موثر عمل کند. بررسی‌های جدید نشان داده که این دارو می‌تواند برای درمان ویروس کرونای سارس موثر باشد. به همین دلیل محققان بریتانیایی در نظر دارند، آن را به‌طور آزمایشی برای درمان بیماران مبتلا به کوید۱۹ به‌کار برند.

اومیفنوویر (Umifenovir)

اومیفنوویر(که با نام آربیدول هم معروف است)، نوعی داروی ضدویروس است که به پروتئین هماگلوتینین می‌چسبد و جلوی ویروسی شدن سلول میزبان را می‌گیرد. این دارو در روسیه و چین برای درمان آنفلوآنزا به‌کار می‌رود. محققان احتمال ثربخشی این دارو روی بیماران مبتلا به ویروس کرونای جدید را آزمایش کردند که نتیجه مثبتی درپی نداشته است. اما اخیرا محققان هندی این دارو را در ترکیب با داروی فاویپیراویر بررسی کرده‌اند و اکنون آن در مرحله سوم آزمایش آن قرار دارند.

پلیتیدپسین (Plitidepsin)

نوعی داروی ضدویروس است که محققان اسپانیایی در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که این دارو با هدف قرار دادن عامل گسترش ویروس کرونا می‌تواند در درمان بیماران کرونایی موثر باشد. این دارو در حال حاضر فقط در محیط‌های آزمایشگاهی بررسی شده است.

وی‌آی‌ار ۲۷۰۳ (VIR-۲۷۰۳)

در بررسی‌های آزمایشگاهی این دارو مشخص شده که وی‌آی‌ار ۲۷۰۳، آران‌ای خاموشگر (siRNA) را هدف قرار می‌دهد. آران‌ای خاموشگر با خاموش کردن پیام‌رسان آران‌ای (mRNA)، عملکرد RNAi را تسهیل می‌کند. در واقع mRNA نوعی ماده ژنتیکی است که پروتئین‌های بیماری‌زا را رمزگذاری می‌کند. محققان امیدوارند با استفاده از داروی وی‌آی‌ار ۲۷۰۳، این فرایند بیماری‌زا را از کار بیندازند.

امتین هیدروکلراید (Emetine hydrochloride)

این دارو ویژگی کشندگی آمیب را، به‌ویژه در دیواره روده و کبد، دارد و برای درمان آمیبوزیس شدید مهاجم مانند آمیبوزیس کبدی تجویز می‌شود. در چندین بررسی آزمایشگاهی مشخص شده که این دارو می‌تواند جلوی تکثیر ویروس‌هایی مانند زیکا، ابولا، هاری، ایدز، آنفلوآنزا از نوع A و برخی دیگر از بیماری‌های ویروسی را بگیرد.

محققان در حال بررسی این دارو برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونای جدید هستند و در مرحله دوم آزمایش‌های خود قرار دارند.

از دیگر داروهای ضدویروسی که در دست بررسی هستند و احتمال دارد در درمان بیماران موثر باشد، می‌توان به ترابدرسن (Trabedersen)، ای‌تی-۵۲۷ (AT-۵۲۷ )، ایی‌آی‌دی‌دی-۲۸۰۱ (EIDD-۲۸۰۱ ، استانوس (Stannous) و آنتروکوئینونو ( Antroquinonol) شاره کرد.

به گزارش خبرگزاری آنلاین، محققان سراسر جهان، شبانه‌روز برای کنترل و درمان ویروس کرونای جدید تلاش می‌کنند و امیدوارند بتوانند به‌زودی دارو و واکسن کرونای جدید را تولید و جهان را از شر این ویروس مهلک برهانند.

ترکیب شیمیایی پلیتیدپسین (با نام تجاری آپلیدین) ابتدا از ارگانیسم دریا ، آپلیدیوم آلبیکانس، معروف به سنجاق دریایی، استخراج شد. محققان اخیراً نتایج را در آزمایشات بالینی مربوط به استفاده از پلیتیدپسین برای درمان سلول‌های انسان و موش آلوده به سارس کووید ۲، منتشر کردند. آن‌ها شواهدی یافتند که نشان می‌دهد این دارو می‌تواند به عنوان درمانی برای کووید ۱۹ مورد استفاده قرار گیرد.

این دارو در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت و در استرالیا به عنوان درمانی برای نوعی سرطان به نام مولتیپل میلوما مورد تأیید قرار گرفت، اما از آنجا که ترکیبات دارویی بالقوه زیادی وجود دارد، محققان می‌توانند آن‌ها را برای استفاده‌های دیگر و در این مورد برای ویروس کرونا غربال کنند.

محققان بر چگونگی استفاده ویروس از سلول‌های انسانی برای زنده ماندن و تولید مثل تمرکز کردند. نوان کروگان، مدیر موسسه زیست سنجی کمی سانفرانسیسکو و یکی از محققان اصلی مطالعه، می‌گوید: این تحقیقات ما را به یک مسیر بیولوژیکی، هدایت کرد که در آن مهارقابل توجهی در مسیر فعالیت ضد ویروسی  در سلول نشان داد.

هنگامی که آن‌ها در آزمایشات خود پلیتیدپسین را آزمایش کردند، دریافتند که این ماده در رده سلول‌های انسانی و موش موثر است. کریس وایت، استادیار میکروب شناسی در ISMMS، گفت: پلیتیدپسین یک مهار کننده بسیار قوی سارس کووید ۲ است، اما مهمترین نقطه قوت این است که پروتئین میزبان را هدف قرار می‌دهد تا پروتئین ویروسی؛ این بدان معنی است که اگر پلیتیدپسین در درمان کووید ۱۹ موفقیت آمیز باشد، ویروس سارس کووید ۲ قادر به مقاومت در برابر آن از طریق جهش نخواهد بود و نگرانی عمده‌ای برای گسترش انواع جدید آن از نوع انگلیسی و آفریقایی است.

اگرچه این دارو باید آزمایشات بیشتری را انجام دهد تا مشخص شود در برابر همه انواع موثر است، اما برخی شواهد امیدوار کننده وجود دارد که هنوز هم یک گزینه درمانی خوب است. مراحل بعدی این است که دارو آزمایشات بالینی را برای آزمایش اینکه آیا در درمان افراد مبتلا به عفونت فعال سارس کووید۲ موثر است، انجام دهد.

داروی ضد تومور پلیتیدپسین که پژوهش بر آن در شرکت داروسازی فارمامار اسپانیا آغاز شده، در آزمایشگاه‌های فرانسه و ایالات متحده آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بسیار امیدوار کننده این پژوهش راه را برای آزمایش‌های انسانی باز کرده است.

بر اساس نسخه ابتدایی مقاله منتشر شده دکتر دیاری دو گیرونا در مجله Scineces، آزمایش پلیتیدپسین روی حیوانات نشانگر کارایی ۹۹ درصدی این دارو در جلوگیری از شیوع ویروس در بدن جانداران است. این میزان از کارایی نسبت به دیگر داروهای ضد ویروسی که تاکنون برای درمان بیماران کووید به کار رفته، بسیار بیشتر است.

نویسنده این گزارش علمی می‌گوید: «تحقیق ما نشانگر کاهش ۹۹ درصدی تکثیر ویروس و حجم آن در دستگاه تنفسی (شش) حیوانات است. پژوهش ما نشان می‌دهد که پلیتیدپسین راه پروتئین eEF1A را سد می‌کند؛ پروتئینی که در سلول‌های انسانی توسط ویروس سارس-کووید-۲ شناسایی می‌شود و از راه چسبیدن به آن، در بدن منتشر می‌شود.
در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش‌های انسانی، انتظار می‌رود پلیتیدپسین، به‌عنوان موثرترین داروی مبارزه با بیماری کووید-۱۹ به کار گرفته شود. هنوز خبری در مورد زمان احتمالی آزمایش های انسانی منتشر نشده است. پلیتیدپسین در ماه مارس گذشته به همراه چند داروی دیگر به عنوان داروهایی که بالقوه قدرت مهار ویروس کرونا را دارند از سوی محافل پژوهشی پزشکی مطرح شده بود.



    موج دوم کرونا
    کرونا_را_شکست_میدهیم
    کرونا
    کووید19
    داروی رمدسیویر
    ویروسی ابولا
    داروی nitazoxanide
    آیورمکتین (ivermectin)
    عفونت‌های انگلی
    فاویپیراویر (favipiravir)
    مریمه‌پودیب (merimepodib)
    نیکلوزامید (niclosamide)
    رینتاتالیمد (rintatolimod)
    هیدروکسی‌سیتیدین (beta-d-n۴-hydroxycytidine)
    اومیفنوویر (umifenovir)
    پلیتیدپسین (plitidepsin)
    وی‌آی‌ار ۲۷۰۳ (vir-۲۷۰۳)
    امتین هیدروکلراید (emetine hydrochloride)




برچسب ها: کرونا ، کویید 19 ، سرطان ، آزمایشات بالینی



0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید