کرونا مهمان ناخوانده جهان
کرونا مهمان ناخوانده جهان عزم عمومی برای شکست مهمان ناخوانده/ موج‌سواری سودجویان روی کرونا
در روزهای اخیر این ویروس مزاحم، مدارس و مراکز آموزش عالی را به تعطیلی کشانده، برنامه‌ها و همایش‌های مردمی را معلق کرده و گرانی کاذب اقلام بهداشتی را درپی داشته است.

موج سواری سودجویان روی کرونا

برخی سودجویان در روزهای گذشته، بر کرونا موج سواری کرده اند و قیمت اقلام بهداشتی را چندبرابر افزایش داده اند و دسترسی به ماسک و مواد ضدعفونی کننده بین داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی تقریباً غیرممکن شده است.

یک شهروند بابلی می‌گوید: کمتر داروخانه‌ای در شهرستان ماسک بهداشتی و یا اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده دارند و روی بیشتر داروخانه برچسب ماسک نداریم، مشاهده می‌شود.
 متأسفانه باید ماسک را از بساط دستفروشان و یا مراکزی غیراز داروخانه‌ها با قیمت‌های چندبرابر تهیه کنیم، لازم است نظارت بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
افزایش کاذب اقلام بهداشتی در روزهای اخیر پای مدعی العموم و دادستانی‌ را به این مسئله باز کرده است و در روزهای گذشته چند داروخانه و انبار مواد بهداشتی تعزیر و جریمه شدند.
هرگونه گرانفروشی، احتکار، فروش غیر قانونی و کم فروشی مصداق عینی تخلف تعزیراتی بوده و با آن برخوردی سخت خواهد شد و با توجه به حساسیت شرایط برخوردها با متخلفان سنگین و جدی خواهد بود و حتی منجر به پلمپ واحد صنفی یا داروخانه خواهد شد.
رعایت اصول بهداشتی گام اساسی
مهمان ناخوانده چینی رابیرون کنید
ویروس کرونا در حالی توجه مردم سراسر کشور را به خود جلب کرده که انتشار هر روز مطالب غیر مستند در بین خبرهای رسمی و غیررسمی مرتبط با این بیماری، جو روانی جامعه را ملتهب می‌کند.

علیرغم مشاهده ویروس کرونا در برخی از استان‌های کشور، اما تاکنون مورد مثبتی در استان آذربایجان شرقی مشاهده نشده و اقدامات کنترل شیوع کرونا در استان آذربایجان شرقی بر اساس تصمیمات قرارگاه زیستی آغاز شده است
 بیمارانی که دارای علائم خفیف هستند نیاز به مراجعه به بیمارستان ندارند و با استراحت در منزل قابل درمان است
  تعدادی از شهروندان قمی با حضور در بیمارستان کامکار، به دنبال به مطمئن شدن از شرایط خاص بیماری کرونا و مبتلایان احتمالی در این بیمارستان هستند.

به گزارش پیک ملت به نقل از ایسنای قم  ، پس از توییت معاون وزیر بهداشت در خصوص مشاهده دو نمونه مشکوک به کروناویروس در قم و تایید این مساله، علاوه بر ایجاد فضای روانی خاص در شهر قم، به همین موازات تلاش کادر بهداشتی و درمانی قم نیز دو چندان شده است.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم در جلسات متعدد به همراه مسئولان استان و همچنین با حضور معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی زمینه های کنترل وضیعت بهداشتی و درمانی در قم را بررسی می کنند.

یکی از اعضای کادر درمانی بیمارستان کامکار در پاسخ به خبرنگار ایسنای قم که در محل بیمارستان حضور یافته بود با اشاره به تلاش گسترده اعضای تیم درمانی این بیمارستان و استان، گفت: درست است که این دو نمونه اعلام شده است ولی مردم باید بدانند که نباید نگرانی بیش از حد داشته باشند؛ اگر به دستورات بهداشتی عمل کنند اتفاقی برای آنها نخواهد افتاد.

یکی از نکات جالب توجه در این بیمارستان حضور تعدادی از مردم شهر برای سرکشی شرایط در این بیمارستان است. و البته تعدادی از کارکنان بخش خدمات بیمارستان، مانع حضور مردم در این فضا می‌شوند.

مسئولان علوم پزشکی در پیام هایی مردم را به حفظ آرامش و رعایت اصول بهداشتی توصیه می‌کنند
با ورود ویروس کرونا به ایران و افزایش شمار مبتلایان، فعل و انفعال‌های صنعت گردشگری نیز تحت تأثیر شدید این بیماری قرار گرفته است.
موسوم به ویروس جدید کرونا، از آغاز سال میلادی جاری در شهر ووهان چین شایع شده است و تاکنون ده‌ها هزار نفر در این کشور مبتلا شده‌اند. متاسفانه این مهمان ناخوانده به کشورهای زیادی از جمله ایران نیز راه پیدا کرده است.

این بیماری دارای علائم مشابهی با سرماخوردگی و آنفولانزا است، از آن جهت باعث نگرانی عموم شده که تاکنون هیچ واکسن و دارویی رسما برای درمان آن کشف نشده و حتی در مواردی منجر به فوت افراد شده است.

از آنجایی که در دوره نهفتگی، یعنی قبل از بروز نشانه‌های بیماری، می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، فرد تا زمان بروز علائم از بیماری خود بی‌اطلاع است. در دوره نهفتگی این احتمال وجود دارد تا فرد مبتلا با دیگران ارتباط داشته یا حتی سفر کند. به این ترتیب ویروس با سرعت بالایی در شهرها یا حتی کشورهای دیگر منتقل و منتشر می‌شود.
ماسک بزنیم یا نه؟ سوالی که این روزها ذهن مردم را در مواجه با پیشگیری از ابتلای به بیماری کرونا درگیر کرده است و در پاسخ به آن هم پزشکان ایرانی با شناختی که از این ویروس یافته‌اند می‌گویند برای هر فردی در هر مکانی استفاده از ماسک ضرورت ندارد.

اواخر هفته گذشته بود که به طور رسمی اعلام شد که کرونا ویروس هم به ایران رسیده و چند نفر مبتلا و چند نفر هم جان خود را از دست دادند و از آنجا که تقریبا آحاد مردم انتظار ورود این مهمان ناخوانده به دلیل ارتباطاتی که بین کشورما با چین وجود دارد را داشتند آرامش در جامعه در روزهای ابتدایی به هم نخورد.

با خرید ماسک و اسپری‌های ضدعفونی و دستکش‌های یکبار مصرف بیش از حد نیاز توسط عده‌ای که به منظور سوءاستفاده از وضعیت پیش آمده و پرکردن جیب‌های نامبارک‌شان آرامش در جامعه تا حدودی به هم ریخت و نگرانی مردم را بیشتر کرد.

مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزشی و به تبع در کردستان رییس دانشگاه علوم پزشکی در گفت و گو با رسانه‌های مختلف اعلام کردند که افراد سالم لزومی ندارد از ماسک استفاده کنند تا موجودی بیمارستان‌ها تمام نشود چرا که استفاده آن برای پرسنل ضروری است.

کلیپ‌ها و ویدئوهایی که از کشور چین به منظور آگاهی رسانی به مردم دنیا برای مقابله با این ویروس در شبکه‌های مجازی منتشر شد هر چند آگاهی و هوشیاری مردم کشورمان را بیشتر شده ولی ترس و وحشت زیادی را هم در آنها ایجاد کرده است.

نکته حائز اهمیت در این کلیپ‌ها این است که افراد سالم هم ماسک بر صورت دارند و تنها مختص به مبتلایان به ویروس کرونا نیست و همین باعث شده یکی از سوالات مردم در شبکه‌های مجازی ضرورت استفاده از ماسک باشد و اینکه اگر لزومی ندارد چرا در چین همه مردم با هر وسیله که در دست داشتند ماسکی برای خود ساختند.

این دوگانگی و تناقض مردم را سرگردان و مضطرب کرده و مدام این سوال را مطرح می‌کنند آیا به حرف مسوولان باور داشته باشیم یا ویدئوهایی که از چین پخش می‌شود؟

برای یافتن این سوال و کاهش دل نگرانی و استرس مردم بطور ناشناس وارد بیمارستان توحید سنندج شدم، و به عنوان یک شهروند دغدغه‌مند این سوال را از پرستاران و پزشکان اورژانس این بیمارستان پرسیدم.

پنج نفر از پرسنل در ایستگاه پرستاری اورژانس دور هم جمع شده بودند و حرف همه آنها دریافت سهمیه ماسک بود و از این تعداد ۲ نفر ماسک نداشتند و دغدغه همه آنها به کمبود این وسیله بهداشتی بر می‌گشت.

نخستین فردی که از او در ارتباط با ضرورت داشتن ماسک سوال کردم، پزشک عمومی بود که اظهار داشت: درست است استفاده از ماسک برای افراد سالم ضروری نیست.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه دوره نهفتگی کرونا ۱۴ روز است از کجا معلوم فردی که با او در حال صبحت هستیم سالم است یا بیمار، آیا این مساله هم زدن ماسک برای همه را توجیه نمی‌کند، گفت: رعایت مسائل بهداشتی و فاصله از افراد به گونه‌ای که در زمان عطسه و سرفه ترشحاتی از طرف مقابل روی بدن و صورت قرار نگیرد، می‌تواند مانع از ابتلا به این بیماری شود.

از دیگر افرادی که از آنها سوال کردم، پرستار و کمک پرستار  پایگاه معاینه بیماران تنفسی(این پایگاه از زمانی که بحث شیوع بیماری کرونا مطرح شده جلوی اورژانس بیمارستان توحید مستقر شده است و دمای بدن مراجعه‌کنندگانی که علائم سرماخوردگی را دارند، اندازه‌گیری می‌کند) بود.

این پرستار با مهربانی برای چند نفر از مراجعه کنندگان که اصرار بر اندازه‌گیری دمای بدنشان داشتند، توضیح می‌داد که دمای بدن فردی اگر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد بالاتر و دیگر علائم هم چون سرفه و تنگی نفس را داشته باشد مشکوک به بیماری کرونا شناخته می‌شود.

این پرستار در ارتباط با ضرورت استفاده از ماسک هم گفت: برای پرسنل بیمارستان‌ها که در معرض خطر هستند استفاده از ماسک ضروری است برای افرادی که در محیط و فضایی در حال عبور هستند نیازی نیست مگر اینکه فرد آلوده‌ای سرفه یا عطسه کند و ترشحات او وارد بدن رهگذر شود.

وی با اشاره به اینکه برای اطمینان هر فردی بهتر است از ماسک استفاده کند، اضافه کرد: ماسک‌های فیلتردار تا ۶ ساعت قابل استفاده است و بعد باید آن را تعویض کرد و ما سهمیه پرسنلی داریم و مجبور هستند برای ما تهیه کنند.
برای هر فردی در هر مکانی استفاده از ماسک ضرورت ندارد

دکترای تخصصی اپیدمیولوژی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مردم اگر به حرف هایی که پزشکان و مسوولان در ایران می زنند باورندارند می‌توانند دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی که به طور صریح و شفاف در ارتباط با استفاده از ماسک منتشر کرده مراجعه کنند.

دکتر قباد مرادی اضافه کرد: سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده در جاهایی که یک نفر بیمار کرونا وجود دارد و افرادی از او مراقبت می‌کنند از ماسک و دستکش استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه کادر بهداشتی و درمانی هم از دیگر افرادی هستند که باید از این تجهیزات استفاده کنند، افزود: علاوه براین در جایی هم که افرادی با علائم تنفسی و سرفه وجود دارند استفاده از ماسک ضرورت دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه افرادی که علائم تنگی نفس و سرفه را ندارند استفاده از ماسک برای آنها هیچ ضرورتی ندارد، گفت: مردم چون آنفولانزا و سرماخوردگی را می‌شناسند ترسی از این بیماری‌ها ندارند.

مرادی یادآور شد: بزرگ‌نمایی توسط برخی رسانه‌ها و فضای مجازی در خصوص ویروس کرونا در کشورمان شده است و با شناختی که از این ویروس پیدا کردیم این همه ترس از آن ضرورت ندارد.

وی با اشاره به اینکه برخی اطلاعات که در فضای مجازی منتشر می‌شود، صحت ندارد، افزود: اگر توسط کادر پزشکی و پرستارانی در چین مطالبی عنوان و منتشر شده قابل پذیرش است ولی افرادی که در چین اقامت دارند و مطالبی که می‌گویند فقط امنیت روانی جامعه ما را برهم می‌زنند.

 این متخصص اپیدمیولوژی تاکید کرد: این میزان ترس و نگرانی که در مردم ما ایجاد شده اصلا ضرورت ندارد چرا که خطر کشندگی آن از آنفولانزا کمتر است.

مرادی اضافه کرد: اگر فرد سالمندی در خانه داشته باشید در هر زمانی که تب کند بهم می‌ریزد و روحیه خود را از دست می‌دهد و در صورتیکه از او خوب مراقبت نکنید دچار مشکلات زیادی خواهد شد.

وی افزود: بنابراین در مقابله با علائم هر بیماری باید روحیه خود را حفظ کرده و در کمال آرامش به توصیه پزشکان عمل شود.

این متخصص اپیدمیولوژی یادآور شد: چین را نباید مبنا قرار دهیم چراکه جمعیت این کشور بیش از یک میلیارد نفر است  و  بی‌شک میزان افراد مبتلا و مرگ و میر این بیماری هم با توجه به میزان جمعیت آنقدر نیست که ایجاد ترس و اضطراب کند.

مرادی گفت: مردم نباید با دیدن کلیپ هایی از کشور چین بترسند چرا که این بیماری آنقدر ترسناک نیست.

وی اظهار داشت: آنفولانزا در سال ۶۰ نفر را در آمریکا به کام مرگ می کشاند و حدود یک میلیون نفر مبتلا به آن هم در بیمارستان ها بستری می شوند.

این متخصص اپیدمیولوژی گفت: هر چقدر دمای هوا افزایش پیدا کند امکان ماندگاری ویروس کرونا هم کمتر می‌شود این ویروس هم مانند آنفولانزا در فصول گرم سال کمتر شیوع پیدا می‌کنند.

علی ربیعی سخنگوی دولت هم در یادداشتی عنوان کرده بود از نظر تکنولوژی تولید ماسک در شمار چند کشور با دانش هستیم و کمبودی از این لحاظ نخواهیم داشت مردم نباید نگران وجود ماسک در کشور باشند و توصیه می کنم که ماسک اضافی خریداری نکنند.

علی‌رغم این توصیه‌ها مردم برای خرید ماسک و لوازم بهداشتی هجوم آوردند و از روز یکشنبه چهارم اسفند تاکنون در داروخانه‌های داخل شهر و حتی داروخانه‌های بیمارستان‌ها هم ماسک و اسپری ضدعفونی کننده وجود ندارد و قرار شد این تجهیزات به مقدار کافی عرضه شود که براساس بخش‌نامه وزارت بهداشت توزیع ماسک از روز سه‌شنبه ششم اسفند ممنوع اعلام شد.

ماسک بین مراکز دولتی و بیمارستان‌ها توزیع شد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم اظهار داشت: براساس ابلاغیه وزارت بهداشت فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع شده ضمن اینکه طی بازدیدهایی که از این مراکز انجام شد موجودی هم ندارند و اگر هم موجود باشد به تعداد محدود و به اندازه پرسنل خودشان است.

عطاءالله حیدری  با بیان اینکه روز گذشته محموله‌ای حاوی ماسک از سوی وزارتخانه به استان رسید و بین مراکز دولتی و بیمارستانی توزیع شد، افزود: همچنین براساس ابلاغیه‌ وزارت بهداشت، هیچ شرکت تولیدی حق فروش ماسک ندارد و باید تولیدات خود را در اختیار وزارتخانه قرار دهد تا از این طریق بین مراکز دولتی و خصوصی توزیع شود.

وی  با اشاره به تلاش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه تهیه و توزیع رایگان ماسک و سایر اقلام بهداشتی در سطح کشور اضافه کرد: وزارت بهداشت تلاش دارد این اقلام را تهیه و از طریق مراکز بهداشت استان‌ها و به نسبت شیوع بیماری بین مردم توزیع کند.

 آنچه در اخبار مربوط به  شیوع بیماری کرونا در دیگر کشورهای دنیا می‌بینیم و می‌شنویم حکایت از وجود همدلی و یکپارچگی بین مردم و مسولان آنها است و امید می‌رود مسوولان و نمایندگان مردم  ما در مجلس شورای اسلامی به جای  مجادله  برای ایجاد امیدواری در  جامعه به منظور مقابله با این ویروس تلاش کنند.

با توجه به اینکه دوره نهفتگی بیماری کرونا ۱۴ روز است و نمی‌شود تشخیص داد که چه افرادی مبتلا یا سالم هستند، می‌طلبد همه شهروندان با حفظ آرامش خود مسائل بهداشتی هم چون شست و شوی دست‌ها با آب و صابون، پرهیز از روبوسی و دست دادن، رعایت فاصله با افراد، نرفتن به اماکن پرازدحام و شلوق، استفاده از دستمال هنگام عطسه و سرفه را رعایت کنند.
راهکارهای مقابله با کرونا؛ پیش از ابتلا و پس ابتلا/ آیا جو روانی جامعه ملتهب است؟

برای اینکه بتوان از مبتلا شدن به ویروس کرونا و نیز شیوع آن در کشور جلوگیری کرد، حتماً باید اقدامات پیشگیرانه، هم در حوزه فردی و هم در حوزه تغذیه صورت گیرد.
کرونا خطرناک است یا آنفولانزا؟

این مهمان ناخوانده چینی، آن چنان هم که می‌گویند خطرناک نیست، طلعت مختاری‌آزاد، استاد گروه ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه «کرونا ویروس» از ویروس آنفلوانزایی که پشت سر گذاشتیم بسیار کم‌خطرتر است، اظهار می‌کند: «درصد مرگ و میر این ویروس هم بسیار کمتر است پس مردم نباید تا این حد وحشت‌زده باشند».
چگونه باید پیشگیری کرد؟

برای اینکه بتوان از مبتلا شدن به ویروس کرونا و نیز شیوع آن در کشور جلوگیری کرد، حتماً باید اقدامات پیشگیرانه، هم در حوزه فردی و هم در حوزه تغذیه صورت گیرد؛ بنابراین در این گزارش تلاش شده تا اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌جویانه با ویروس کرونا تشریح و تحلیل شود:

نخست: تغذیه مناسب

یکی از اقداماتی که باید در مقابله با ویروس کورونا انجام داد، پیشگیری است تا از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد؛ لذا در امر پیشگیری، تغذیه مهمترین عامل تأثیرگذار محسوب می‌شود. در این رابطه که چه نوع تغذیه‌هایی در راستای تقویت سیستم دفاعی بدن مصرف شود، خبرنگار تلکسیران به سراغ «منیره حاتمی»، استاد تغذیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران رفته و با او درباره انواع تغذیه‌هایی که مصرفشان در عدم ابتلا به کورونا تأثیرگذار است، گفت‌وگو کرده است.

این کارشناس تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی تلکسیران می‌گوید: «افرادی که با سوءتغذیه مواجه هستند یا تغذیه مناسبی ندارند، قطعاً در صورت ابتلا به بیماری کرونا، علائم شدیدتری به آنها دست خواهد داد».وی می‌افزاید: «توصیه اکید از لحاظ تغذیه‌ای این است که افراد تغذیه مناسبی داشته باشند و اصل تنوع را رعایت کنند».

کارشناس امور تغذیه ادامه داد: «در این شرایط بهترین میوه‌هایی که مردم می‌توانند مصرف کنند، میوه‌هایی هستند که ویتامین (C) دارند؛ مانند مرکبات؛ چون این نوع میوه‌ها سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کنند».

حاتمی با بیان اینکه سبزیجات منابع سرشاری از بتاکاروتن و ویتامین (C) را در خود جای داده‌اند، تأکید می‌کند: «از آنجا که کورونا قسمت‌های فوقانی بدن مانند ریه‌ها را مورد آسیب قرار می‌دهد، مصرف ویتامین آ مانند کره و تخم مرغ هم می‌تواند در پپیشگیری از عفونت‌های ریوی تأثیرگذار باشد».

استاد تغذیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب که مردم باید تعادل در مصرف غذاها رعایت کنند، یادآور می‌شود: «افرادی که نگران این هستند که مبادا از طریق سبزیجات، بیماری به آنها منتقل شود، می‌توانند به مقداری اندک بپزند تا ویتامین و ارزش غذایی سبزیجات از بین نرود و هم بتوانند پخته مورد استفاده قرار دهند».

وی بیان می‌کند که مردم تا آنجایی که می‌توانند از روش سرخ کردن غذا، فاصله بگیرند و بیشتر روش بخارپز را جایگزین سرخ کردن، کنند.

علاوه بر تأثیر تغذیه در مقابله با ویروس کرونا، برخی اقدامات پیشگیرانه نیز وجود دارند که رعایتش در کنار تغذیه مناسب، ضروری است؛ لذا در این خصوص خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی تلکسیران با سیدرضا حسینی‌دوست، استاد میکروبیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران گفت‌وگو کرده است.

دوم: رعایت بهداشت فردی و تقویت سیستم دفاعی بدن

حسینی‌دوست آلودگی به ویروس کرونا را همگانی دانست و گفت: «همه انسان‌های معمولی در معرض آلودگی به این ویروس هستند؛ منتها کرونا علائم خاصی ندارد، ولی عمدتاً سرماخوردگی یا شبه‌سرماخوردگی از علائم ویروس کرونا محسوب می‌شوند».وی افزود: «افرادی مانند سالمندان و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای در آنها وجود دارد بیشتر در خطر ابتلا قرار دارند».

کارشناس علوم میکروبیولوژی با بیان اینکه هرچقدر سیستم ایمنی بدن انسان قوی باشد، بروز علام کرونا کمتر می‌شود، خاطرنشان کرد: «علائمی مانند سرفه و عطسه از پیش‌آگهی‌های این بیماری هستند؛ لذا در مواقع بروز چنین علائمی بدون هیچ‌گونه ترس و وحشتی، یک‌سری اقدامات باید انجام دهند تا به سایر افراد سرایت پیدا نکند و حتی خود بیمار هم بتواند درمان شود».

حسینی‌دوست، رعایت بهداشت فردی را در مواقع شیوع این بیماری مهم و مؤثر دانست و گفت: «حتماً در این مواقع، افراد از دستمال یک بار مصرف استفاده کنند تا جلوی دهانشان را بپوشانند که مبادا قطرات ترشحی در هوا پخش و دیگران آلوده شوند».

وی بیان کرد: «حتماً افراد مبتلا به کرونا، مدنظر داشته باشند تا پایان دوران بیماری و دست نیافتن به بهبودی کامل از حضور در مکان‌های عمومی به خصوص ادارات و دانشگاه‌ها خودداری کنند و موقع خارج شدن از منزل از ماسک‌های تنفسی استفاده کنند و نیز مدنظر داشته باشند که مدام این ماسک‌ها باید تعویض شوند».

استاد میکروبیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران ضمن بیان این مطلب که درمان مشخص و قطعی برای بیماری کرونا کشف نشده است، یادآور شد: «اما الزاماً همه افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، به مراحل آخر و نگران‌کننده نمی‌رسند؛ زیرا سیستم دفاعی بدنشان فعال است و اغلب مبتلایان پس از مدتی، سیر مراحل درمان را با موفقیت سپری می‌کنند».

حسینی‌دوست ادامه داد: «افرادی که در سنین فعال قرار دارند، این بیماری را با سلامت پشت سر می‌گذرانند، اما افرادی که در سنین بالا قرار دارند، بیماری‌هایی همچون دیابت در آنها وجود دارد یا تحت درمان با داروهای ضدسرطان هستند یا پیوند اعضا برروی آنها انجام شده، باید بیشتر مراقب باشند؛ چون در صورت ابتلا، علائم در این دسته از افراد شدیدتر خواهد بود».

وی معتقد است «میزان مرگ و فوتی‌ها بر اثر بیماری کرونا، بسیار ناچیز بوده، ولی چون نرخ حمله و شیوع این عفونت بسیار زیاد است، یک مقدار در میان افراد جامعه ایجاد نگرانی کرده است».
کرونا؛ عارضه روانی و اضطراب در جامعه

استاد میکروبیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران در ادامه نکته‌ای را درباره چگونگی رفع التهاب و اضطراب در جامعه بر اثر شیوع بیماری کرونا عنوان کرد و گفت: «در وهله اول، وسایل ارتباط جمعی باید تلاش کنند تا آنجایی که می‌توانند مانع هراس عمومی شوند؛ زیرا در شرایط هراس و نگرانی خیلی نمی‌شود اقدامات جدی انجام داد؛ لذا اگر بتوان هراس را کاهش و آرامش را به جامعه بازگرداند، راحت‌تر با این بیماری مقابله می‌شود».

همچنین سارا گلستانی، کارشناس ارشد روانش‌شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی تلکسیران بر این نکته تأکید می‌کند که براثر عدم اطلاع‌رسانی دقیق و نبود شفافیت در اطلاع‌رسانی، جو روانی جامعه ملتهب و مضطرب شده است.

وی می‌گوید: «نباید در این شرایط دست به پنهان‌کاری زد و ضروری است که مسئولان با مردم شفاف سخن بگویند تا مردم حقایق را بدانند که دانستن حقایق و شفافیت از سوی مسئولان مربوطه، اعتماد عمومی را افزایش می‌دهد و سپس جو روانی جامعه تسکین می‌یابد»

با توجه به سرعت شیوع کرونا، رعایت نکات بهداشتی مهم ترین روش مقابله با این ویروس است.
برای مشاهده راهکارهای پیشگیری از ابتلا به این ویروس لطفا توصیه های احتیاطی و بهداشتی  را در لینک زیر مطالعه و رعایت بفرمایید.
اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از شیوع کرونا
با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران طی روزهای گذشته و لزوم رعایت نکات بهداشتی برای مقابله با این ویروس، در این مقاله قصد داریم به راه های پیشگیری و نکات ضروری مقابله با بیماری کرونا اشاره کنیم.

ویروس ها همیشه درحال تغییر و جهش هستند؛ اما اینکه به چه صورتی تغییر می کنند ناشناخته است. خانواده ویروس کرونا همیشه از گونه حیوانی به گونه دیگری منتقل شده است. این بیماری برای انتقال آسان تر ممکن است تکامل پیدا کند و موجب بیماری سخت تری شود. ویروس ها می توانند از تماس انسان با حیوان منتقل شوند؛ اما در خصوص ویروس کرونا هنوز مشخص نیست که چه حیوانی باعث انتقال این ویروس به بدن انسان می شود.
راه های شیوع کرونا

ویروس های انسانی کرونا معمولا از طریق یک فرد آلوده به دیگران منتقل می شود. این ویروس به شدت مسری است و از افراد مریض به خانواده ها و کادر درمان منتقل می شود. در حال حاضر علاوه بر چین تعداد زیادی از کشورها را درگیر کرده است. افراد مبتلا به بیماری کرونا با سرفه کردن این ویروس را به دیگران منتقل می کنند. انتقال کرونا از طریق تماس مستقیم با فرد مبتلا، قطرات تنفسی و دست دادن امکان پذیر است. همچنین هنگامی که شخص یک سطح آلوده ماننده دستگیره درب را لمس کند امکان پخش ویروس وجود دارد.
اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا

با توجه به روش های شیوع بیماری کرونا در دنیا و نبود درمان قطعی آن، رعایت نکات بهداشتی مهم ترین روش مقابله با این ویروس است. در ادامه به نکاتی در خصوص روش های پیشگیری اشاره می کنیم:

دستان خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با صابون و آب ولرم بشویید.

از تماس نزدیک با افرادی که بیمار هستند، خودداری کنید.

هنگام سرفه یا عطسه، دهان خود را با یک دستمال پوشانده سپس دستمال را درون سطل زباله درب بسته بیندازید.

از ماسک مناسب استفاده نمایید.

از دست زدن به دهان، بینی و چشم های خود با دست های آلوده پرهیز کنید.

از خوردن فست فود و غذاهای آماده پرهیز کنید.

در صورت لزوم از حضور در محیط های پر ازدحام خودداری کنید.

علائم ابتلا به ویروس کرونا

علائم این بیماری به صورت خفیف و شدید صورت می گیرد. کرونا با علائمی شبیه به سرماخوردگی مثل سرفه، عطسه، آبریزش بینی، گلودرد، لرزش دستان،سر درد و تب، باعث ایجاد عفونت و مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه تنفسی شده؛ اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی نیز می شود. ویروس کرونا امکان شیوع پر سرعتی نسبت به ویروس های مشابه دارد؛ اما رعایت نکات بهداشتی ساده، می تواند تا حد زیادی میزان خطر ابتلا به این بیماری را در افراد پایین بیاورد. آزمایش و تشخیص این بیماری به روشی به نام PCR (همان واکنش زنجیره ای) است؛ ولی هنوز درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد.

چند توصیه برای بیمارن سرطانی در دوران شیوع کرونا

متخصص خون و سرطان بالغین بیمارستان امام حسین(ع) با بیان اینکه مصرف برخی داروها باعث ایجاد همولیز در بیماران مبتلا به فاویسم می شود، گفت: سردسته داروهایی که برای درمان بیماری کرونا استفاده می شود، داروی هیدروکسی کلرکین است و از زمان های گذشته در محافل علمی این شک وجود داشته که ممکن است این دارو باعث ایجاد همولیز در بیماران مبتلا به فاویسم شود.

به گزارش وبدا، دکتر لیلا صادقی در تشریح  بیماری فاویسم گفت: این بیماری یک کمبود آنزیمی است که بر اثر آن گلبول های قرمز در مواجهه با یک سری عفونت ها، داروها و مواد غذایی خاص حساس شده و دچار همولیز می شوند.
این متخصص ادامه داد: یعنی گلبول های قرمز به آسیب عوامل اکسیدان بسیار حساس و طول عمر آن ها کوتاه می شود که به این بیماری فاویسم گفته می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: این بیماری معمولا بر اثر عوامل ژنتیکی و وراثت رخ می دهد و افراد مبتلا به یک سری از غذاها، عفونت ها، داروها و به خصوص یک سری آنتی بیوتیک ها بسیار حساس اند و در صورت مواجهه دچار عارضه همولیز می شوند.
باقالا؛ معروف ترین ماده غذایی ممنوعه برای بیماران مبتلا به فاویسم
دکتر صادقی با بیان اینکه باقالا شایع ترین ماده غذایی است که باعث آسیب به گلبول های قرمز افراد مبتلا به فاویسم می شود، گفت: با مصرف باقالا به خاطر کمبود آنزیم نیمه عمر گلبول های قرمز کوتاه می شود و حالتی را ایجاد می کند که به آن همولیز گفته می شود.
مهمترین نشانه های فاویسم کدامند؟
این متخصص افزود: در همولیز بیمار هنگام مواجهه با عوامل اکسیدان به صورت آنی دچار کم خونی شده و بعد از چند ساعت دچار تنگی نفس، علائم حاد کم خونی، ادرار پررنگ، تپش قلب و کاهش فشار خون می شود.
وی ادامه داد: بسیاری از عفونت ها، ویروس ها، داروها و آنتی بیوتیک ها در افراد مبتلا به فاویسم می توانند باعث این عارضه شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ارتباط ویروس کرونا با بیماری فاویسم گفت: ارتباط این دو بیماری با یکدیگر چندان معنی دار تعریف نشده است و شواهد علمی مبنی بر ایجاد همولیز هنگام ابتلای افراد مبتلا به فاویسم به کرونا وجود ندارد.
این متخصص افزود: سردسته داروهایی که برای درمان بیماری کرونا استفاده می شود، داروی هیدروکسی کلرکین است و از زمان های گذشته در محافل علمی این شک وجود داشته است که ممکن است این دارو باعث ایجاد همولیز در بیماران مبتلا به فاویسم شود.
دکتر صادقی ادامه داد: مطالعات جدید که بزرگترین آن سال ۲۰۱۸ در آمریکا انجام شده است، نشان داد که احتمال ایجاد همولیز با مصرف داروی هیدروکسی کلرکین در افراد مبتلا به فاویسم نسبت به سایر افراد تفاوتی ندارد؛ اما با توجه به اینکه تعداد افراد مورد بررسی در این مطالعه چندان زیاد نبوده است شاید نتوان به نتیجه گیری این مطالعه استناد قوی کرد.
وی یادآور شد: اما به هر حال هنوز هم داروی هیدروکسی کلرکین به عنوان عاملی که ممکن است در بیماران فاویسم ایجاد حوادث همولیز کند در مظان اتهام است.
این متخصص افزود: به هرحال این احتمال وجود دارد که بر اثر خود بیماری های ویروسی، خیلی از عفونت ها و آنتی بیوتیک ها این حادثه در بیماران مبتلا به فاویسم اتفاق بیفتد.

 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  با بیان اینکه بیماری فاویسم جز بیماری های زمینه ای محسوب می شود که فرد مبتلا در هر حادثه و بیماری باید پزشک معالج را در جریان ابتلا به آن قرار دهد، گفت: هنگام پذیرش بیماران کرونایی سابقه بیماری فرد از جمله بیماری های قلبی، ریوی، دیابت و فاویسم بررسی می شود.
توصیه هایی برای افراد سرطانی در دوران شیوع کرونا
وی درباره مراقبت های لازم برای افراد مبتلا به سرطان برای پیشگیری از کرونا توضیح داد: به افرادی که بیماری آن ها پیشرونده نیست،  توصیه می شود که تا حد امکان درمان های نگه دارنده را به تعویق بیندازند تا با کاهش قدرت سیستم ایمنی ریسک احتمال ابتلا به بیماری کرونا در آنان افزایش نیابد.
این متخصص ادامه داد: اما بیمارانی که سرعت رشد تومور آن ها بالاست، چاره ای جز انجام مراحل درمانی و شیمی درمانی با رعایت حداکثری مسائل قرنطینه و بهداشتی و هم چنین به کارگیری راه هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود ندارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: در مورد بیماران سرطانی که ادامه درمان آن ها ضروری است، غیر از مسائل بهداشتی و رعایت قرنطینه پرتکل هایی برای افزایش سیستم ایمنی بدن وجود دارد تا با تزریق آمپول های مخصوص افزایش گلبول های سفید و داروهای مشخص سیستم ایمنی بدن آنان افزایش یابد.
دکتر صادقی در پایان با بیان اینکه هنوز ندانسته های زیادی در مورد بیماری کرونا وجود دارد، تاکید کرد: هنوز نیازمند کسب اطلاعات و دیتاهای بسیار قوی تر و گسترده تری برای درمان قطعی کرونا هستیم.




نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید