هیدروکسی کلروکین
هیدروکسی کلروکین Hydroxychloroquine هیدروکسی کلروکین داروی پر مصرفی در درمان بسیاری از بیماری های التهابی مانند روماتوئید آرتریت و انواع التهابات مفصلی و بیماری لوپوس می باشد که همگی از دسته ی بیماری های خود ایمنی هستند.
سیستم ایمنی به صورت طبیعی،با حمله به عوامل و سلول های بیگانه از بدن در برابر عفونت ها محافظت می کند.اما در صورت اختلال در عملکرد این سیستم، بدن با مشکلاتی نظیر التهاب در مفاصل یا پوست مواجه می شود که ناشی از حمله ی اشتباه سیستم ایمنی به سلول های خودی می باشد.
هیدروکسی کلروکین با سرکوب سیستم ایمنی در این موقعیت ها به کاهش آسیب ناشی از حملات سیستم ایمنی به سلول های خودی کمک می نماید.

پیش از شروع مصرف هیدروکسی کلروکین
-در صورت بارداری، شیردهی و تصمیم به بارداری پزشک خود را در جریان قرار دهید.
-در صورت سابقه یا ابتلا به هرگونه اختلال کبدی یا کلیوی، قلبی یا خونی، پزشک خود را در جریان قرار دهید.
-در صورت ابتلا به بیماری صرع و اختلالات بینایی حتما پزشک را مطلع نمایید.
-در صورتی که مبتلا به بیماری پوستی پسوریازیس یا اختلال عضلانی میاستنی گراویس می‌باشید، مصرف هیدروکسی کلروکین می تواند علائم بیماری شما را تشدید نماید لذا حتما پزشک را در جریان قرار دهید.
-در صورت ابتلا به فاویسم (نوعی نقص آنزیمی که منجر به حساسیت شدید و جدی به موادی مانند باقلا و بعضی داروها می شود) یا بیماری ارثی خونی پورفیری می باشید، به پزشک اطلاع دهید.
-لیست کامل از داروهای مصرفی خود تهیه نموده و در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید و سابقه هرگونه حساسیت دارویی را نیز به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه صحیح مصرف هیدروکسی کلروکین
-پیش از شروع درمان با این دارو بروشور موجود در جعبه را به دقت مطالعه نمایید و هرگونه سوال یا ابهام در مورد مصرف دارو را از پزشک خود جویا شوید.
-هیدروکسی کلروکین را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف نمایید ممکن است این دارو یک یا دو مرتبه در روز برای شما تجویز شده باشد.
-دارو را همراه یک وعده غذای سبک یا همراه یک لیوان شیر مصرف نمایید این کار منجر به کاهش احتمال بروز تهوع می‌شود. همچنین جهت جلوگیری از بروز عوارض گوارشی و معده درد از خرد کردن یا جویدن قرص خودداری نمایید.
-در صورتی که در مدت درمان با این دارو از داروهای ضد سوءهاضمه مانند شربت های ضد اسید معده استفاده می نمایید، حتما لازم است بین مصرف هیدروکسی کلروکین و این داروها حداقل ۴ ساعت فاصله ایجاد نمایید زیرا داروهای ضد اسید معده اثر درمانی هیدروکسی کلروکین را کاهش می دهند.
-در صورت فراموشی یک نوبت مصرف هیدروکسی کلروکین به محض یادآوری دارو را مصرف نمایید مگر اینکه زمان کمی به نوبت بعدی مانده باشد در اینصورت نوبت فراموش شده را مصرف ننموده و نوبت بعدی را طبق روال سابق مصرف نمایید و از دو برابر نمودن مقدار مصرف هیدروکسی کلروکین در یک نوبت بپرهیزید.
نکته: چنانچه مصرف دارو دو مرتبه در روز برای شما تجویز شده باشد در صورت فراموشی یک نوبت تنها تا یک ساعت پس از زمان مقرر می‌توانید آن را مصرف کنید.
-لازم است در مدت درمان با این دارو تحت نظر پزشک باشید تا با معاینات و آزمایشات بالینی منظم و دوره ای وضعیت بهبودی و پاسخ به درمان شما بررسی گردد.
-پیش از شروع به درمان با هیدروکسی کلروکین و سپس حداقل سالی یک بار تحت معاینات چشم پزشکی قرار بگیرید زیرا مصرف این دارو در طولانی مدت ممکن است بر روی بینایی فرد اثر گذار باشد. لذا در صورت تغییرات در بینایی، تاری دید و... به پزشک خود اطلاع دهید تا بررسی های لازم انجام شود.
-در صورتی که هیدروکسی کلروکین برای مشکلات پوستی که با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب تشدید می شوند برای شما تجویز شده است، ممکن است توصیه شود این دارو را تنها در زمان هایی که در معرض آفتاب مستقیم قرار دارید مصرف نمایید.در این مورد اطلاعات لازم را از پزشک خود کسب نمایید.
برای سایر اختلالات پوستی ناشی از نور آفتاب ممکن است نیاز باشد مصرف این دارو را تا چندین هفته ادامه دهید تا نتیجه ی مطلوب حاصل شود. لذا با صبوری درمان را تا زمانی که پزشک تجویز می نماید، ادامه دهید و حتی در صورتی که احساس بهبودی نمودید ممکن است لازم باشد به مدت بیشتری دارو را ادامه دهید تا دوره ی درمان کامل گردد.
-چنانچه بدون اجازه پزشک دارو را قطع نمودید، ممکن است علائم بیماری مجددا بازگردد و تشدید شود و در هر صورت اگر پس از ۶ ماه مصرف این دارو احساس بهبودی در علائم خود نداشتید، بهتر است با پزشک مشورت نمایید تا اقدامات لازم انجام گیرد.
-پیش از خرید هر گونه دارو یا فرآورده مکمل و گیاهی داروساز خود را در جریان مصرف هیدروکسی کلروکین قرار دهید تا امکان بروز تداخلات دارویی را بررسی نماید.
-هیدروکسی کلروکین می توانند موجب کاهش اثر برخی واکسن های زنده مانند واکسن تیفوئید گردد. لذا در صورت نیاز به هرگونه واکسیناسیون، مسئول مربوطه را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.
-این دارو در موارد حملات حاد مالاریا نیز تجویز می گردد در این صورت لازم است راه های پیشگیری از ابتلا به مالاریا را از پزشک جویا شوید تا از انتقال به دیگران پیشگیری نمایید.
-استفاده از عینک آفتابی احتمال بروز عوارض چشمی را کاهش میدهد.

عوارض ناخواسته دارویی هیدروکسی کلروکین
-در صورت احساس تهوع، معده درد، کاهش اشتها و اسهال حتما دارو را همراه با یک وعده غذای سبک یا یک لیوان شیر مصرف نمایید. از مصرف غذاهای سنگین و پر ادویه خودداری کنید.
-سردرد از عوارض شایع مصرف این دارو میباشد در صورت بروز آن آب و مایعات به مقدار کافی مصرف نمایید و با داروساز خود صحبت کنید تا داروی ضد درد مناسب شرایط تان را به شما ارائه نماید. در صورت تداوم یا شدید شدن سردرد به پزشک مراجعه نمایید.
-عوارض چشمی از جمله تاری دید، حساسیت به نور و...ممکن است در مدت درمان با این دارو ایجاد شود. لذا هرگونه تغییر در بینایی را به پزشک اطلاع دهید و در صورت بروز آن از رانندگی و کار با ابزار خطرناک بپرهیزید تا زمانی که وضعیت بینایی شما به حالت طبیعی بازگردد.
-در صورت بروز لکه های قرمز همراه با خارش روی پوست به پزشک خود اطلاع دهید.
-در صورت ایجاد زخم های دهانی، خونریزی یا هرگونه کبودی بدون علت مشخص، درد گوش یا اشکال در شنوایی و ضعف شدید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

اروهای مرتبط:
پردنیزولون
تامیفلو
ناپروکسن
آزیترومایسین
استریپ آفتوژل: داروی موثر در درمان آفت دهان و محتوی عصاره گیاه شیرین بیان. به دلیل اثرات ضد ویروس عصاره گیاه شیرین بیان برای جلوگیری از تکثیر ویروس در حلق و مخاط دهان قابل استفاده است
شربت هانی ژل : جهت تقویت و تعدیل سیستم ایمنی

مداکوینیل® 200
مشخصات دارویی

مداکوینیل® بصورت قرص های گرد سفید رنگ با یک خط تقسیم حاوی 200 میلیگرم هیدروکسی کلروکین سولفات در بلیسترهای 10 عددی و جعبه 100 عددی توسط شرکت داروسازی مفید تولید و عرضه می گردد.
راهنمایی های عمومی

این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز شده است. لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه به دیگران جداً خودداری نمایید
مصرف در کودکان

کودکان به اثرات ناشی از مصرف این دارو حساس هستند. که این امر ممکن است باعث بروز عوارض جانبی بیشتر در کودکان شود. درمان طولانی مدت با این دارو در کودکان توصیه نمی شود.
مصرف در سالمندان

هیچ گونه اطلاعاتی مبنی بر استفاده این دارو در سالمندان وجود ندارد.
مصرف در بارداری

مداکوینیل® از جفت عبور می کند. مصرف این دارو در بارداری توصیه نمی شود مگر در مورد بهبود یا درمان مالاریا یا آمیبیاز کبدی که خطرات بسیار جدی جهت مادر و جنین به همراه دارد. لذا سود و زیان این دارو در دوران بارداری باید بررسی شود یا در مواردی نظیر مشکلات سیستم عصبی مرکزی شامل مشکلات شنوایی و بینایی مثل کری مادرزادی و خونریزی شبکیه اختلال در رنگدانه های شبکیه گزارش شده و گاهی باعث تجمع ملانین در جنین می شود.

مصرف در شیردهی

گرچه مدارکی دال بر بروز مشکلاتی در انسان یافت نشده است ولی به دلیل حساس تر بودن کودکان به اثرات سوء آمینوکینولون ها لازم است قبل از تجویز این دارو جهت مادران شیرده، سود و زیان دارو ارزیابی شود.
احتیاطات

-          لازم است در طول مدت مصرف این دارو خصوصاً در درمان های طولانی مدت، معاینات چشمی دوره ای توسط پزشک صورت گیرد.

-          چنانچه ظرف مدت چند روز، چند هفته یا چند ماه هیچ گونه پیشرفتی در درمان بیماری آرتریت حاصل نشد، پزشک خود را مطلع نمایید.

-          دقت کنید چنانچه دچار تاری دید، مشکلات به هنگام مطالعه، تغییرات بینایی، سرگیجه یا احساس سبکی سر شدید، لازم است فوراً پزشک خود را مطلع نمایید.

-          اگر در منطقه ای زندگی می کنید یا به جایی مسافرت می کنید که بیماری مالاریا در آن زیاد است لازم است موارد زیر را برای جلوگیری از ایجاد بیماری رعایت کنید.

·      خوابیدن زیر پشه بند

·      پوشیدن لباس بلند که تمام بدن را بپوشاند.

·      استفاده از مواد دافع پشه مالاریا در هنگامی که بیرون هستند یا جایی از بدن که در معرض نیش پشه است.

مقدار و نحوه صحیح مصرف دارو

مقدار مصرف هر دارو را پزشک معین می نماید، اما مقدار مصرف معمول دارو به شرح ذیل است :

دوز معمول بزرگسالان :

در بیماری مالاریا : به عنوان درمان بازدارنده 400 میلیگرم یک بار در هفته

در درمان مالاریا : 800 میلیگرم بصورت تک دوز یا 800 میلیگرم در ابتدا سپس 400 میلیگرم 6 تا 8 ساعت بعد از دوز اولیه و در ادامه  400 میلیگرم یک بار در روز برای روزهای دوم و سوم

به عنوان پیشگیری از مالاریا (در مناطقی که گونه های پلاسمودیوم مقاوم به کلرکین نباشند): 400 میلیگرم خوراکی هفته ای یک بار.

برای درمان آرتریت روماتوئید: 5/6 میلیگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن یک بار و یا شروع درمان با 400 تا 600 میلیگرم یک بار در روز به مدت 4 تا 12 هفته و ادامه درمان با 200 تا 400 میلیگرم یک با در روز.

تعداد کمی از بیماران عوارض جانبی را در روزهای اولیه درمان از خود نشان دادند لذا کاهش اولیه دوز این دارو در ابتدا نیاز است و بعد از 5 تا 10 روز به تدریج افزایش دوز را تا رسیدن به نتیجه مناسب خواهیم داشت.

دوز معمول کودکان:

در بیماری مالاریا : به عنوان پیشگیری هر هفته یک بار و هر بار 4/6 میلیگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن از راه خوراکی دقت شود از دوز بزرگسالان متجاوز نشود.

در درمان مالاریا : 32 میلیگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن از راه خوراکی و جهت یک دوره سه روزه به شکل زیر تجویز می شود:

ابتدا 9/12میلیگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (حداکثر 800 میلیگرم) به صورت تک دوز ، سپس 4/6 میلیگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (حداکثر 400 میلیگرم) به صورت تک دوزدر فواصل زمانی 6 ساعت، 24 ساعت و 48 ساعت پس از دوز نخست.

دقت شود که کودکان به ویژه حساسیت بیشتری نسبت به آمینوکینولون ها دارند و تجویز طولانی مدت مداکوینیل® در آنها توصیه نمی شود.

در خصوص نحوه صحیح مصرف لازم است به نکات زیر توجه نمایید:

-          درمان پیشگیری کننده مربوط به مالاریا را باید یک تا دو هفته قبل از ورود بیمار به مناطق آلوده آغاز کرد و تا مدت 4 تا 6 هفته پس از خروج از منطقه مالاریا نیز باید ادامه یابد.

-          این دارو را همراه با غذا یا شیر میل نمایید.



-          هرگز دارو را بیشتر از مقدار تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید.

-          اگر یک نوبت مصرف قرص را فراموش کردید به محض به یادآوردن آن را میل نمایید، چنانچه نوبت مصرف قرص بعدی نزیک است، از خود نوبت فراموش شده خودداری نمایید. مصرف نوبت های بعد را مطابق برنامه تعیین شده قبلی ادامه دهید.

-          هرگز دو نوبت مصرف دارو را یکجا میل نکنید.

-          به طور منظم به پزشک خود مراجعه نمایید تا پیشرفت درمان را بررسی کند.

-          از مصرف سایر داروها همزمان با این دارو، بدون مشورت با پزشک و یا داروساز خودداری نمایید.



تداخلات دارویی

در صورت استفاده از سایر داروها حتماً پزشک خود را مطلع سازید.

مصرف همزمان این دارو با داروی پنی سیلامین تداخل جدی دارد، مصرف همزمان سبب افزایش غلظت پلاسمایی پنی سیلامین گردیده و در نتیجه خطر بروز عوارض خونی یا کلیوی و نیز واکنش های شدید پوستی را افزایش می دهد. لذا در صورت ضرورت مصرف همزمان با پزشک خود مشورت نمایید.

عوارض دارویی

هر دارو به موازات اثرات درمانی ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود، اگرچه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود، در صورت بروز عوارض زیر با پزشک یا داروساز مشورت نمایید :

·         عوارضی که در صورت بروز، نیاز به توجهات پزشکی دارند:

با شیوع کمتر: سمیت چشمی به خصوص تاری دید یا سایر تغییرات در بینایی (توجه به این عارضه ممکن است پس از قطع مصرف دارو ایجاد یا تشدید شود که باید بلافاصله پزشک خود را مطلع نمایید. )

نادر: تشنج، افزایش ضعف عضلانی، تغییرات خلقی و روانی، سوت یا زنگ زدن در گوش، سوز گلو و تب، هر گونه خونریزی یا کبودی مشکوک

·         عوارضی که در صورت تداوم یا مزاحمت برای بیمار نیاز به توجهات پزشکی دارند:

با شیوع بیشتر: اسهال، اختلال در بینایی یا خواندن مطالب، خارش، کاهش اشتها، حالت تهوع و یا استفراغ، اسپاسم یا درد شکمی

با شیوع کمتر: سفید شدن یا ریختن موی سر، تغییر رنگ پوست یا ناخن انگشتان و یا دهان به آبی مایل به سیاه، سرگیجه یا احساس سبکی در سر، عصبیت، بی قراری، بثورات جلدی.

مسموميت با دوزهاي بيش از اندازه : در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقدار توصیه شده سریعاً به پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه نمایید. علائم سمیت معمولاً 30 دقیقه پس از بلع دوزهای بیش از اندازه پدید می آیند و شامل خواب آلودگی، سردرد، افزایش تحریک پذیری، کلاپس قلبی عروقی، تشنج و به دنبال آن توقف ناگهانی ضربان قلب یا تنفس می باشد.

مصرف دوزهای 75/0 تا 1 گرم این دارو جهت کودکان و 25/2 تا 3 گرم در بزرگسالان می تواند سمیت زا و خطرناک باشد.

شرایط نگهداری

1-   دور از دسترس كودكان نگهداري نماييد.

2-   در دمای کمتر از 40 درجه سانتیگراد ، دور از نور و رطوبت و در بسته بندی اصلی دارو نگهداری نمایید.

3-   از نگهداری و مصرف داروهاي تاريخ گذشته خودداري نمایيد.

موارد منع مصرف

-          تغییرات در میزان دید یا اختلالات شبکیه ای که به ترکیبات آمینوکینولین (هیدروکسی کلروکین) نسبت داده شده باشد.

-          در صورت وجود حساسیت شدید به هیدروکسی کلروکین یا کلروکین

-          درمان طولانی مدت با این دارو در اطفال

قبل از مصرف این دارو، در موارد زیر با پزشک خود مشورت نمایید:

-          اختلالات خونی شدید : مداکوینیل® موجب اختلالات خونی مانند آگرانولوسیتوز، آنمی آپلاستیک، نوتروپنی و ترومبوسیتوپنی می گردد.

-          اختلالات گوارشی شدید : مداکوینیل® سبب تحریکات گوارشی می شود.

-          کمبود آنزیم G6PD : مداکوینیل® موجب کم خونی همولیتیک در افراد دچار نقص آنزیم G6PD می گردد.

-          نقص کار کبدی

-          اختلالات نورولوژیک شدید : مداکوینیل® سبب نورومیوپاتی، سمیت شنوایی، التهاب چندگانه عصبی و تشنج می گردد.

-          پورفیریا : این دارو این عارضه را تشدید می نماید.

-          پسوریازیس : این دارو می تواند سبب فرونشاندن علائم حاد پسوریازیس شود.

-          نقص کار کلیوی

-          مشکلات شبکیه یا میدان دید، تغییرات در میزان دید یا اختلالات شبکیه ای.


طلاعات تخصصی
موارد مصرف هیدروکسی کلروکین
هیدروکسی کلروکین از دسته داروهای DMARDو یک داروی ضد مالاریای قدیمی می باشد که جهت پیشگیری از مالاریا یک تا دو هفته پیش از مواجهه یا سفر به منطقه آلوده و درمان حملات حاد مالاریا تجویز می‌گردد همچنین این دارو به صورت off lableدر درمان SLE ( لوپوس اریتماتولوز) رماتوئید آرتریت، پورفیری کوتانئا تاردا و بیماری های دیگری نظیر Qfever و primary syogren syndrome نیز تجویز می گردد.
‎این دارو به صورت قرص خوراکی ۲۰۰ میلی گرم موجود میباشد.
مکانیسم اثر هیدروکسی کلروکین
مکانیسم اصلی این دارو به صورت دقیق مشخص نیست با این حال احتمالا با افزایش ph  بر روی  عملکرد وزيكل های انگلی ومتابولیسم فسفولیپید، موجب به هم زدن چرخه انگلی در مرحله plasmodial erthrocyte می گردد و اثر ضد مالاریای خود را بدینوسیله برجای می گذارد.
‎همچنین هیدروکسی کلروکین با مهار فاکتورهای روماتوئیدی و آنزیم های متفاوت دیگر اثرات ضد روماتیسم و سرکوب کننده ایمنی را از خود نشان می‌دهد.
فارماکوکینتیک هیدروکسی کلروکین
‎بخشی از متابولیسم این دارو کبدی می باشد با این حال متابولیسم ناشناخته ای دارد٢٥ درصد آن بصورت تغییر نیافته با ادرار دفع می‌شود و باقی دارو از طریق صفرا دفع می‌گردد. نیمه عمر هیدروکسی کلروکین در حدود ۳۲ تا ۵۰ روز می باشد.
منع مصرف هیدروکسی کلروکین
موارد منع مصرف و احتیاط
‎ منع مصرف در صورت حساسیت به این دارو یا داروهای مشابه، سابقه بیماری‌های چشمی از جمله اختلال در شبکه یا هرگونه تغییر در بینایی
‎ موارد احتیاط
‎مبتلایان به نقص کبدی و کلیوی، افراد الکلی، اطفال، ابتلا به پسوریازيس، پورفیری، فاویسم، عدم تعادل الکترولیت ها در بدن، congenital long QT syndrome،  و هرگونه تغییر غیر طبیعی در مورد QT نوار قلبی، آریتمی بطنی، برادیکاردی نارسایی احتقانی قلب، سابقه خانوادگی بیماری قلبی، ابتلا به torsade de point و سابقه سکته قلبی اخیر
در بیماران فاویسم منع مصرف دارد
عوارض جانبی هیدروکسی کلروکین
‎عوارض جدی
‎آگرانولوسیتوز، ترومبوسیتوپنی، آنمی آپلاستیک، لكوپنی، تشنج، آنژیو ادم، برونکو اسپاسم، درماتیت اکسفولیاتیو، سندروم استیونس جانسون، ائوزینوفیلی وابسته به دارو، نکروز توکسیک اپیدرمال، تشدید پسوریازیس و پورفیری ،عوارض چشمی در مصرف طولانی با دوز بالا مانند آسیب شبکیه، رتینوپاتی، تخریب ماکولار
‎میوپاتی، کاردیومیوپاتی، افزایش QT, tarsade de points،  افکار خودکشی افت قند خون
‎عوارض شایع
‎سرگیجه، آتاکسی، سردرد و درد شکمی، تهوع، استفراغ، اسهال، خارش، کاهش وزن، سفید شدن موها، حساسیت به نور، وزوز گوش، تغییر در بینایی
تداخلات دارویی هیدروکسی کلروکین
به طور کلی هیدروکسی کلروکین با مهار کردن cyp2D6, دارو هایی که سبب کاهش آستانه ی تشنج می شوند، دارو ها با اثر افزاینده برروی QT و داروهای کاهنده ی قند خون تداخل دارد.
‎منع مصرف همزمان با هیدروکسی کلروکین :
‎پیموزاید، تیوریدازین
‎مصرف همزمان با احتیاط فراوان و تا حد امکان مصرف داروی جایگزین:
‎ آمیودارون، آناگرلاید، آرتمتر، لومفانتریت، آسناپین، آزیترومایسین، certinib, کلروکین سیزاپراید، سیتالوپرام، کلاریترومایسین، کدئین، degarelix, دزیپرامین، کدئین،  دیزوپیرامید، دروندارون، دروپریدول، افدرا، افدرین، اریبولین، اریترومایسین، ezagabine, flecainide, 5fu, هالوپریدول، goserdelin, histrelin, ایزوفلوران، لوپدولاید، لووفلوکساسین، متادون، موکسی فلوکساسین، نیلوتینیب، اندانسترون، سوتالول، پنی سیلامین، پنتامیدین، پروکاینامید، پروپافنون، کینیدین، کینین، ساکیناویر، سوتالول، تترابنازین، ترامادول، تریپتورلین، vemerafenib, ziprasidone و...
‎مصرف همزمان همراه با پیگیری و تنظیم دوز مجدد
‎آکاربوز، Alogliptin, کلروپروپامید، دپاگلیفلوزین، اگزناتاید، گلی بوراید، انسولین، لیناگلیپتین، متفورمین،  میگلیتول، نورتریپتیلین، پیوگلیتازون، رپاگلیناید، ساکساگلیپتین، سیتاگلیپتین، tolazamide, تولبوتاماید و...
توصیه های دارویی هیدروکسی کلروکین
‎آزمایشات و معاینات چشمی پیش از شروع درمان و سپس به صورت سالانه تا زمانی که احتمال بروز عوارض چشمی وجود دارد، ضروری می باشد. با توجه به شرایط بیمار ممکن است تا ۵ سال انجام این معاینات چشمی سالانه مورد نیاز باشد.
‎ در صورت مصرف طولانی مدت هیدروکسی کلروکین گرفتن نوار مغزی و آزمایشات CBC برای بیمار بصورت منظم و دوره ای لازم می باشد.
دارو های هم گروه هیدروکسی کلروکین
آتوواکوئون
کلروکین
لومفانترین
مفلوکوئین
پریماکین
پریمتامین
کنین
آرتسونات+سولفادوکسین+پریمتامین



---
کلروکین فسفات برای درمان التهاب ریه ناشی از کرونا مفید است؟

و پزشک چینی با انتشار گزارشی از وضعیت رسیدگی و درمان بیماران مبتلا به التهاب ریه ناشی از ویروس کرونای جدید اعلام کردند که داروی کلروکین فسفات تاثیر خوبی در مقابله با این بیماری دارد.

به گزارش مجله انجمن پزشکی چین،  در دسامبر سال ۲۰۱۹، در استان وو هان کشور چین، سازمان درمان پزشکی به طور مرتب با بیماران مبتلا به التهاب ریوی با دلایل نا معلوم مواجه میشد، که بعد تر این بیماری به عنوان یک نوع بیماری کرونا ویروس جدید تشخیص داده شد. در ۱۲ ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی هم این بیماری توسط سازمان بهداشت جهانی(WHO)، کرونا ویروس نوع جدید ۲۰۱۹ نامیده شد. (که به اختصار ۲۰۱۹-nCoV گفته میشود). در ۲۲ ژانویه همین سال کمیته بهداشت و درمان کشور چین ویروس کرونا نوع جدید را بر اساس (قواعد پیشگیری و درمان جمهوری خلق چین) در بیماری های مسری نوع دوم قرار دادند، همچنین این بیماری را در زمینه جلوگیری از انتشار و گسترش بیماری های واگیر دار در درجه اول جای دادند. در فوریه سال ۲۰۲۰ سازمان بهداشت جهانی مجددا به طور رسمی نام این بیماری را بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ نام نهاد. در حال حاضر وضعیت اپیدمی این بیماری در همه استانهای کشور در حال گسترش است. تا تاریخ ۱۹ فوریه امسال، مجموع گزارشات کل کشور چین تعداد مبتلایان به این بیماری را ۷۴۱۸۵ مورد و تعداد جان باختگان را ۲۰۰۴ مورد بیان کردند، روش های پیشگیری بیماری بسیار جدی و سختگیرانه در حال انجام است. در حال حاضر روش درمانی موثری برای مقابله با بیماری کرونا ویروس نوع جدید یافت نشده است. به کمک جدید ترین وضعیت اپیدمی این بیماری در استان گوان دونگ چین، ما در حال بررسی و تشخیص تاثیر داروی کلروکین فسفات (نوعی بیماری ضد مالاریا) بر روی بیماران مبتلایانی که از این دارو استفاده کرده اند هستیم، به منظور میزان موفقیت در درمان مبتلایان، مدت زمان بستری و بهتر شدن وضع بهبودی بر اثر پیش بینی جریان بیماری، به طور ویژه در حال دسته بندی یافته های متخصصانمان هستیم.

۱-کلروکین فسفات تاثیر گسترده و بسزایی در مقابله با بیماری کرونا ویروس نوع جدید دارد:

کلروکین فسفات که قبلا به صورت کویینول آمین نوع ۴ شناخته میشد، قبل تر در سال ۱۹۹۴ در پزشکی بکار میرفت، نه تنها در مقابله با بیماری مالاریا کاربرد دارد، حتی سازگار با سایر فعالیت های ایمنی بدن است و برای درمان انواع التهاب های مفصلی روماتیسمی، SLE و... و همچنین بیماریهای خود ایمنی هم بکار میرود. از لحاظ ویژگی های فیزیکی و شیمیایی، این دارو محلول در آب و دارای خاصیت قلیایی ضعیف میباشد، این دارو پس از ورود به داخل سلول های بدن، پس از فرایند پروتئین دهی در لیزوزوم، شبکه گلژی و سایر اندامک ها با خاصیت اسیدی  و با ایجاد افزایش  ph در این اندامک ها سبب نابودی آنها میشود. لیزوزوم که خاصیتی اسیدی دارد، کلروکویین پس از ایجاد افزایش ph درون آن، سبب ضعیف شدن پروتئین ناقل آهن شده و سبب آزاد شدن یون آهن میشود و به تبع آن کاهش میزان یون آهن و در ادامه سبب اختلال در تکثیر DNA و بیان ژن داخل سلول میشود.

نتایج تحقیقات قبلی نشان میدهد، کلروکین در مکانیسم غیر یکسان دیگری، ویژگی مبارزه علیه ویروس را نشان میدهد، از آنجایی که که کلروکین ph  درون اندوزوم ها را دستخوش تغییر میکند، در ممانعت از ورود نا خواسته اندوزوم های ویروس به داخل سلول بسیار موثر است، متل ویروس بورنا، لئوکوسیس ویروس(leukosis virus)، ویروس زیکا و ...همزمان، کلروکین میتواند مانع از تکثیر ژن و تاثیر بیان ژن ویروس بشود. آزمایشات هم در محیط طبیعی و هم در محیط آزمایشگاه نشان میدهد، که کلروکین میتواند به روش گیکوزاسیون پروتئین gp-۱۲۰ غشا ویروس HIV نوع ۱ را تغییر بدهد و مانع تکتیر این ویروس در سلولهای CD۴+ T بدن بشود. به علاوه، کلروکین به عنوان بازدارنده منلسب در برابر اتوفاژی(خود خواری) سلول عمل میکند، با مقابله با نقش اتوفاژی از تکثیر و شیوع ویروس جلوگیری میکند، به کار بردن کلروکین در مبارزه با ویروس های آنفولانزای مرغی N۵H۱  و جلوگیری از اتوفاژ در سلولهای شش موش و کاهش آسبب ایجاد شده بوسیله هایپرپلازی بافت اپیتلیومی تنفسی تاثیر گذار است. اخیرا گزارش شده است، کلروکین مانع نقش تحریک کننده ویروس زیکا در پدیده اتوفاژ میشود، بنابراین مانع تکثیر یروس میشود، بعلاوه کلروکین می‌تواند جلوی سرایت عفونت ویروس زیکا از مادر به جنین از طریق ارتباط جفتی را بگیرد.

۲-کلروکین فعالیت ضد ویروس کرونایی دارد.

کرونا ویروس متعلق به دسته ویروس های پوشینه دار است. به غیر کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-nCoV)،۶ نوع کرونا ویروس انسانی(HCoVs)  که باعث بیماری میشوند و از راه تنفس منتقل میشوند، تا کنون کشف شده است. در این میان ویروس سارس (SARS)مریوط به سال ۲۰۰۳ و ویروس مرس(MERS) مربوط به سال ۲۰۱۲ جز ویروس های به شدت بیماری زا محسوب میشوند، که قبلا در سطح جهانی یا منطقه ای شیوع پیدا کردند.۴ نوع کرونا ویروس انسانی دیگر(HCoV-۲۲۹E; HCoV-HKU۱; HCoV-NL۶۳; HCoV-OC۴۳) هم به طور غالب از راه تنفس سبب بیماری در انسان میشوند، و تقریبا در  ۱۵%- ۳۰% موارد مربوط به ابتلا این دسته بیماری ها دخیل هستند. در حال حاضر هنوز در شرایط بالینی داروی موثر و بخصوصی برای مقابله با این ۷ نوع ویروس وجود ندارد.

دو گروه مستقل تحقیقاتی کشف کرده اند داروی کلروکین در سطح سلولی، فعالیت ضد ویروس سارس دارد. نتایج تحقیقات دانشگاهی دانشگاه لوون بلژیک نشان میدهد، کلروکین فسفات میتواند برای جلوگیری از تحریک خط سلولی Vero E۶ توسط ویروس سارس(SARS-CoV) کافی باشد. میزان عددی تراکم  کلروکین فسفات در پلاسمای خون هنگام تراکم ممانعت ۵۰% [IC۵۰=(۸.۸±۱.۲)μm] در دوره درمان مالاریا نوع نزدیک به حاد، به طور واضح کمتر از تراکم ممانعت سلولی ۵۰% [CC۵۰=(۲۶۱.۳±۱۴.۵)μm] است، بنابراین میتوان بی خطر بودن استفاده کلروکین فسفات در زمینه رده سلولی(Cell Line) نتیجه گرفت. همچنین خاصیت ضد ویروسی بودن کلروکین فسفات تا ۵ ساعت میتواند ادامه داشته باشد ودر این مدت خاصیت آن به طور قابل توجهی کاهش نمیابد. تحقیقات تیم «مرکز پیشگیری و درمان بیماری ها» کشور آمریکا این مسئله را به مراتب روشن تر میکند: کلروکین با کاهش گلیکوزاسیون انتهای گیرنده های آنزیم ACE۲ در سطح سلول های Vero E۶ و ایجاد مزاحمت در اتصال SARS-CoV و گیرنده های آنزیم  ACE۲ فعالیت ممانعت در برابر تکثیر ویروس از خود نشان میدهد.

کلروکین دربرابر HCoVs گروه a، مانند HCoV-۲۲۹E هم کاربرد بازدارنده دارده دارد. تیم تحقیقاتی دانشگاه چیبا ژاپن کشف کردند، کلروکین با مقابله با فعال شدن p۳۸ MAPK از تکثیر HCoV-۲۲۹E در سلول های شش که از سلول های تمایز نیافته در آزمایشگاه ایجاد شده اند(L۱۳۲) ممانعت به عمل می آورد.

در ۲۱ ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی، نشریه آنلاین مقاله Science China Life Sciences، پس از بررسی موجودات زنده، کشف کرد که پروتیین میخی شکل S ویروس سارس و پروتئین میخی شکل  S ویروس ۲۰۱۹-nCoV از لحاظ ساختاری مکمل هستند. همچنین از طریق اتصال پروتئین s شکل به پذیرنده ACE۲  سطح سلول میزبان و به دنبال آن سلول پوششی میزبان آلوده میشود. نتایج تحقیقات مشترک موسسه ویروس شناسی ووهان به همراه موسسه علوم پزشکی-نظامی چین نشان میدهد، در ابعاد سلولی، ضد ویروسی به نام رمدیسیویر و (Remdesivir,GS-۵۷۳۴) و داروی(Chloroquine,Sigma-C۶۶۲۸) میتواند به حد کافی در جلوگیری از سرایت کرونا ویروس نوع جدید ۲۰۱۹-nCoV بشود.

۳-موارد مصرف:

بر اساس تحقیقات پایه ای ذکر شده در بالا و همچنین تحقیقات به شیوه بالینی اخیر، درمجموع «دستورالعمل جدید تشخیص و معالجه‌ی ویروس کرونا(نسخه آزمایشی ششم)»، موارد مصرف درمان به وسیله داروی کلروکین فسفات به شرح زیر است:

الف) سن بیمار بین ۱۸ سال تا ۶۵ سال باشد.

ب) طبق استاندارد تشخیصی «دستورالعمل جدید تشخیص و معالجه‌ی ویروس کرونا(نسخه آزمایشی ششم)» منتشر شده توسط سازمان بهداشت و سلامت کشور چین به صورت مبتلایان به بیماری کرونا ویروس جدید نوع خفیف، مبتلایان به بیماری کرونا ویروس جدید نوع معمولی و مبتلایان به بیماری کرونا ویروس جدید نوع شدید تقسیم میشوند. استاندارد تشخیصی مر بوط به هر دسته به شرح زیر است:

۱) نوع خفیف:نشانه های خفیف بالینی، عدم مشاهده التهاب شش ها به وسیله تصویر برداری پزشکی.

۲) نوع معمولی:داشتن تب، وجودعلایم بیماری بیماری در مسیر تنفسی، مشاهده التهاب شش ها به وسیله تصویر برداری پزشکی.

۳) نوع حاد: سازگاری داشتن با هر یک از موارد ذیل:

۱-به سختی نفس کشیدن، تنفس کمتر از ۳۰ بار در دقیقه

۲-تراکم اکسیژن در حالت استراحت کمتر از ۹۳%

 ۳-فشار جزیی شریانی اکسیژن/تراکم اکسیژن دمی کمتر از (۱ mmHg=۰.۱۳۳kPa)۳۰۰ mmHg

موارد منع منصرف و مقابله

۱. سن بیمار کمتر از ۱۸ سال و بالای ۶۵ سال باشد.

۲. خانم بیماری که باردار باشد.

۳.  افرادی که به چهار دسته آمینوکینولین ها حساسیت دارند.

۴. افراد مبتلا به بیماری مربوط به سیستم خونرسانی.

۵. افراد دارای بیماری مزمن مربوط به کلیه یا کبد یا در اواخر دوره ی بهبود هستند.

۶. افرادی که ضربان قلب نا مظم دارند و یا به بیماری مزمن قلبی مبتلا هستند.

۷. افرادی که دچار بیماری مربوط به شبکیه چشم باشند، توانایی شنیداریشان کاهش پیدا کرده یا از دست رفته باشد.

۸. افرادی که دچار بیماری های روانی و روحی هستند.

۹. مبتلایان بیماری های پوستی اعم از اگزما، درماتیت، پسوریازیس.  

۱۰. افرادی که دارای کمبود گلوکز ۶ فسفات دهیدروژناز ((G۶DP هستند.

۱۱. افرادی که به دلیل داشتن زمینه های بیماری، میبایست از داروهای دیگوکسین، بوتاکسون، هپارین، پنی سیلامین، آمیودارون، بنزپریدیل، دوپرپرون، قطرهیدول، هالوپریدول، ازیترومایسین، آستمیزول، اریترومایسین، کلاریترومایسین، متادون، پوساکونازول، پروتیمینامین، هیدروکلروتیازید، اسپارفلوکساسین، لووفلوکساسین، موکسیفلوکساسین، سیزاپرید، اینداپامید، کلرپرومازین، استرپتومایسین، هپارین، پنی سیلامین، کلرید آمونیوم، ایندانزستین، آپومورفین، مهار کننده ی جوآن، اکتروتید مونوآمین اکسیداز، تریمامسینولون استفاده کنند.

دوز، طریقه ی مصرف، نقشه درمان و نظارت و ارزیابی اثربخشی

۱. دوز، طریقه مصرف، نقشه ی درمان : قرص کلروکین فسفات، هر سری ۵۰۰mg  ، دو مرتبه در روز، دوره ی درمان ده روزه و اگر اختلات جدی در سیسیتم گوارش به وجود آمد میتوان تعداد دفعات را به یک مرتبه در روز با مقدار ۵۰۰mg  کاهش داد، حتی مصرف را میتوان متوقف کرد،  هنگام دوره ی درمان، اگر نوکلئیک اسید استخراج شده از خلط گلو منفی باشد ویا تا ۳ روز ادامه داشته باشد، میبایست به فکر توقف کردن دارو بود، اما کم ترین دوره درمانی حداقل ۵ روز است.

۲. نظارت و ارزیابی اثر بخشی : در طول درمان با کلروکین، هر روز میبایست نوکلئیک اسید استخراج شده از خلط گلو مورد آزمایش قرار گیرد، روز بعد باید خون و روال و روند خونرسانی و بررسی شود، الکترولیت و آنزیم های میوکارد، عکسهای اسکن شده در روز پنجم و و دهم قبل درمان با کلروکین  و بعد آن اگر وضعیت علایم بیماری ثابت بود، قبل از ترخیص باید آرمایش شکم CT داده شود، اگر پایدار نبود، علاوه علاوه بر آن باید با آزمایش CT جریان خون باید مورد بررسی قرار گیرد.

استانداردهای ترخیص و قرنطینه

استاندارد ترخیص بیماران در حال درمان طبق نسخه ششم تشخیص و درمان توسط کمیسیون ملی بهداشت و درمان جهموری خلق چین صادر شده. است  که شامل بازگشت دمای بدن به حالت عادی در سه روز یا بیشتر، علایم سیستم تنفسی رو به بهبود باشد، آماس بخش ریوی به طور واضح از بین رفته باشد، آزمایش اسید نوکلیک اسید منفی برای سیستم تنفسی انجام شود (با حد فاصل نمونه برداری حداقل ۱ روز)، بیمار با توجه به شرایظ میتواند از بیمارستان مرخص شود به منطقه قرنظینه شده برود یا در در بیمارستان به بخش های دیگر تحت ادامه درمان انتقال داده شود.

بررسی عوارض جانبی

۱. عوارض اغلب به صورت : سرگیجه، سرد درد، سیاهی رفت چشم، کاهش اشتها، تهوع، استفراغ، درد در ناحیه شکم، اسهال، وزوز در گوش، کج خلقی، عوارض گذرا هستند و بعد از مصرف دارو از بین میروند.  

۲. آلودگی در چشم : از آنجایی که کلروکین توسط غده اشکی ترشح میشود، و توسط قرنیه جذب میشود، ذرات پراکنده ی سفیدی بر قرنیه ظاهر میشود که بعد از قطع دارو از بین میرود.

آلودگی انباشت شده : بخش زیادی از آلودگی روی سطح چشم انباشت شده میتواند باعث ایجاد ورم خفیف در شبکیه و تغییر رنگ آن بشود، لکه های سیاه وتاثیر دار بر قدرت بینایی، در برخی موارد باعث رتینوپاتی (دژنراسیون ماکولا)، که طبق گزاراشات عوامل آن سن، تداوم بستری، و مصرف دارو با دوز بالا، که این عوارض اغلب برگشت ناپذیرند.

۳. بیماری های خارج هرمی  : برای مثال دیستونی، دیسکیزیا، کش آمدگی زبان، تورتیکول، علایم اغلب بعد از توقف دارو ظاهر میشود.

۴. وقوع اختلال الکتروفیزیولوژی قلب: باعث سرکوب گره سینواتریال میشود، ضربات نا منظم قلب، شوک قلبی، در صورت جدی بودن باعث سندروم ای اس میشود یا حتی منجر به مرگ بیمار میگردد.

۵. در سیسیتم خونی باعث همولیز، و مانع خونرسانی و اگرانولوسیتوز برگشت پذیر، ترومبوسیتوپنی شود که بسیار نادر است.

۶. همچنین میتواند باعث روان پریشی ناشی از دارو، لکوپنی، کبودی، راش روی پوست، درماتیت، درماتیت حساس به نور و سطح لایه ای، سفیدی مو، ریزش مو، پسوریازیس، درد عصبی عضلات، سردرد موقت و غیره... شود.

اقدامات احتیاطی قبل اعمال عملیات بالینی

۱. قبل از مصرف عوارض مصرف و مراقبت های بعد از مصرف کلروکین فسفات را را اطلاع رسانی کنید.

۲. مصرف دارو باید زیر نظر پزشک متخصص صورت گیرد.

۳. در طول دوره ی مصرف دارو باید آزمایش روزانه خون، کاهش تعداد گلبول های سفید، پیشرفت کم خونی و ترومبوسیتوپنی، کاهش یا قطع مصرف دارو، و روال جریان خونرسانی چک آپ شود.

۴. قبل درمان از بیمار الکتروکاردیوگرام تهیه شود، الکتروکاردیوگرام های روز پنجم و دهم، به دوران QT  توجه شود، اگر دوران QT  طول بکشد یا روندش کند باشد میبایست به کاهش مقدار دارو یا توقف مصرف آن توجه کرد.

۵. در طول درمان ممکن قدرت بینایی فرد تغییر کند، در صورت تغییر مقدار باید کاهش یابد یا مصرف دارو متوقف شود.

۶. وضعیت روحی و روانی بیمار در طول درمان باید مورد آزمایش  قرار گیرد در صورت مشاهده ی مساله غیر معمول باید مقدار دارو کاهش یابد یا مصرف آن متوقف شود.  

۷. دارو هایی که نباید مصرف شود : ۱.دارو های قلبی عروقی اعم از دیگوکسین، دیاستیلانولین، دیگوکسیژنین، استروفانتین ک، داروهای ضد آریتمی  از جمله کوییدن، پروتیینامید، آمیودارون، سوتولول، ابلیت، بنزاندیل، هیدروکلروتیازید، اینداپامید، ۲.داروهای آنتی بیوتیک، دسته ی کینولون دسته ی ماکرولید، اریترومایسین، کلاریترومایسین، آزیترومایسین، دسته تریازول و داروهای ضد قارچی اعم از فلوکونازول، فلوکونازول، ایتراکونازول، پوزاکونازول، پنی سیلامین، استرپتومایسین، ۴.داروهای سیستم عصبی مرکزی : متادون، ضد افسردگی سه گانه، آمیتریپتیلین، ایمی پرامین، دوکسپین، کلومیپرامین، ملیترازین، سیتالوپرام، داروهای ضد بیماری روانی دروپریدول، هالوپریدول، کلرپرومازین، مهار کننده ی مونوآمین اکسیداز، فنیل هیدارازین، ایزونیازید، ایزوکوربازید، سلژیلین، ترانیل، سیپررومین، مکلبوبیدید، پگییلین و...۵. داروهای دستگاه گوارشی : محرکها ار جمله دامپریدون، سیساپیلی، اندان سزوترون، دوراستون ۶. بوتازون، فلاودرونات، هپارین، آستمیزول، کلرید آمونیوم، آپومورفین، اکترووتید، ترفنادین، تری اکسید آرسنیک.

بیماران مبتلا کرویید ۱۹ که کلروکین استفاده میکنند، میبایست از دسته کینولون دسته ماکرولید و آنتی بیوتیک ها خودداری کنند تا مبادا باعث نتیجه عکس و افزایش خطر و همچنین مانع از افزایش مدت زمان QT بشود.  

و از سطح الکترولیت داخلی بدن بیمار (پتاسیم، سدیم، کلر) و قند خون اطمنیان حاصل شود و عملکرد کبد و کلیه طبیعی باشد.

نویسندگان اصلی مقاله:

 Tiantian Tang(The Canton Hospital)

 Huang Mingxing(Sun Yat-sen University No.۵ Hospital)
 (منبع ایرنا)
روش درمان کرونا در چین به تایید رسید
رئیس بخش عفونت‌شناسی بیمارستان‌های مارسی اعلام کرد تحقیق درباره یک شیوه درمانی خاص برای مبتلایان به کرونا به تایید مقامات چینی رسیده است.
 به نقل از اف ت و فرانسه، «پروفسور رائول» رئیس بخش عفونت‌شناسی بیمارستان‌های مارسی اعلام کرد یک تحقیق در چین موثر بودن شیوه درمانی ابتلا به کرونا را نشان داد. این درمان بر مبنای کلروکین، داروی درمان مالاریا، با دوز ۵۰۰ میلی گرم در روز به مدت ده روز است. این تحقیق توسط مقامات چینی تایید شده است.

پروفسور رائول اعلام کرد در صورتی که یک بیمار آلوده به ویروس شناسایی شود این درمان برای وی مورد استفاده قرارخواهد گرفت. این درمان که برای مالاریا به کار گرفته می‌شود در زمان شیوع سارس هم آزمایش شد.

پروفسور رائول در ویدئویی که در اینترنت منتشر کرد، گفت خبر بسیار مهمی رسیده است. چینی‌ها که بسیار عمل‌گرا در جستجوی واکسنی برای مقابله با ویروس کرونا هستند دارویی را آزمایش کردند که قدیمی و شناخته شده است و مشکل مسمومیت ندارد. آن‌ها این دارو را آزمایش کردند و دریافتند کلروکین در محیط آزمایشگاهی بر روی ویروس کرونای جدید تاثیر می‌گذارد.

این دارو برای همه موارد آلودگی به ویروس کرونا توصیه می‌شود.
)باشگاه خبرنگاران جوان)
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید