بلک فرایدی یا حراج جمعه سیاه چیست؟
دیپروتد بلک فرایدی یا حراج آدینه سیاه چیست؟ 

احتمالا تا به حال شما هم نام بلک فرایدی (Black Friday) یا آدینه سیاه را شنیده‌اید. در واقع طبق سنت آمریکایی، یک روز پس از روز شکرگزاری در ایالات متحده که مصادف با آخرین آدینه ماه نوامبر نیز می‌شود، به نوعی خرید برای جشن کریسمس و سال نو میلادی آغاز می شود. شاید جالب باشد بدانید که این روز در ایالات متحده روز تعطیلی نیست، اما طبق شنیده‌ها اکثر کارمندان آخرین آدینه نوامبر را مرخصی گرفته و خودشان را آماده خرید در آدینه سیاه می‌کنند. به طور سنتی  تمامی فروشگاه‌ها این روز را از پیش از ساعت 4 صبح آغاز به کار کرده و تا پیش از تاریکی هوا به کار خود ادامه می‌دهند.

فروشگاه‌داران و شرکت‌ها در این روز شگفت انگیز، رقابت فوق‌العاده‌ای را با یکدیگر تجربه می‌کنند و با کاهش قیمت محصولات خود، حتی فروش چندین ماهشان را در طول یک روز تجربه می‌کنند. همین قضیه موجب شد تا نام حراج آدینه سیاه بیش از پیش در ایالات مختلف آمریکا شنیده شود و مغازه‌داران مختلف این روز را پا به پای خریداران، با تخفیف‌های فوق‌العاده عالی به شب برسانند.


به طور کلی فلسفه حراج آدینه سیاه ، ارائه تخفیف‌های گسترده همراه با تمامی محصولات و کالاها، فارغ از دسته بندی و نوع آن‌ها است. بعضا این تخفیف‌های به حدی می‌رسند که باعث تحریک هرچه بیشتر مشتریان برای خرید محصولات مورد نظرشان شده و آن‌ها را هر جوری که هست مجاب به خریداری آن‌ها کرده تا حواسشان به جیبشان هم نباشد. برای درک هر چه بهتر این قضیه بد نیست بدانید که بسیاری از کالاهای گران قیمت (نظیر تلویزیون‌ها، کنسول‌های بازی و انواع مختلف لوازم الکترونیکی) که در این روز با تخفیف‌های فوق‌العاده بالا (حتی برخی تا 70 درصد) به فروش می‌رسند، صفوف طولانی از مردم را در جلوی این فروشگاه‌ها تشکیل می‌دهند که حتی در بسیاری از موارد موجب شکسته شدن درب فروشگاه‌ها نیز می شود. به همین خاطر این کالاهای با ارزش را “Doorbuster” نام گذاری کرده‌اند.

ما حراج آدینه سیاه امروزه دیگر مختص فروشگاه‌های فیزیکی و نیازمند حضور مشتریان در محیط فروشگاه نمی‌شود. بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ نیز مدت‌هاست پا به عرضه گذاشته و در این روز اقدام به اعمال چنین تخفیف‌های بزرگی می‌کنند که برای خریداران بسیار جذاب است. با ورود فروشگاه‌های اینترنتی از حدود 10 سال پیش به آدینه سیاه ، تاریخ نوع جدیدی از فروش حراجی را به خود دید و طی این مدت نیز هر ساله شاهد هر چه بیشتر شدن وسعت این تخفیف‌های هستیم. در حال حاضر فروشگاه‌های آمازون، ای بای، علی بابا و بست بای جزو اصلی‌ترین برگزارکنندگان حراج بلک فرایدی هستند که خریداران از سراسر جهان اقدام به خرید محصولات آن‌ها در این روز می‌کنند. با توجه به تشکیل شرکت‌های خرید واسط، حتی علاقه‌مندان ایرانی نیز می‌توانند از این فروشگاه‌ها خریداری کرده و از تخفیف‌های عالی آن‌ها بهره‌مند شوند.

به عنوان مثال فروشگاه بین‌المللی اینترنتی بست بای، دوربین دی اس ال آر نیکون D3400 با قیمت اصلی 999 دلار را تنها با قیمت 499 دلار و با کاهش قیمتی 500 دلاری به فروش می‌رساند که بی‌تردید این قضیه می‌تواند بسیاری از خریداران را به سمت خود ترغیب کند. بنابراین اگر شما هم قصد خرید یک محصول خاص گران قیمت را دارید، آدینه سیاه امسال می‌تواند بهترین زمان برای این اقدام باشد.

این روزها دیگر آدینه سیاه مختص به ایالات متحده نیست و فروشگاه‌های بزرگ در تمامی نقاط جهان با استقبال فوق‌العاده مشتریان خود در این روز مواجه می‌شوند. در زیر نگاهی به حراج آخرین آدینه ماه نوامبر در کشورهای بزرگ جهان خواهیم انداخت.


آمریکا

با توجه به آن که ایالات متحده آمریکا به عنوان صاحب اصلی این حراجی شگفت انگیز شناخته می‌شود، در این روز تمامی ایالت‌ها شلوغ و خاطره انگیز است و فروشگاه‌ها اعم از آنلاین و فیزیکی همگی وقت خاراندن سر هم ندارند. در واقع اگر شما یک فروشگاه در آمریکا دارید و نمی‌خواهید مطابق سایر فروشگاه‌ها در این روز تخفیف‌های گسترده‌ای را اعمال نکنید، عملا باید قید فروش کالا هاتان در طور برگزاری آدینه سیاه را بزنید.

در ایالات متحده، نیویورک با 76 هزار فروشگاه خرده فروشی و 9 فروشگاه زنجیره‌ای و همچنین تگزاس با بیش از 30 هزار فروشگاه خرده فروشی و بیش بیشتر از 60 فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ‌ترین مراکز خرید آمریکا را در خود جای داده‌اند.

انگلستان

بلک فرایدی هرچند در انگلستان به داغی ایالات متحده نیست، اما همچنان سالانه با استقبال بسیار خوبی از سوی خریداران مواجه می‌شود. آخرین آدینه ماه نوامبر در فروشگاه‌های بزرگ فیزیکی و آنلاین سراسر انگلستان نیز میزبان این حراجی شگفت انگیزی است. در این کشور بسیاری از مشتریان حتی شب را جلوی درب فروشگاه‌های بزرگ سر می‌کنند تا از قافله عقب نمانند و بتوانند لوازم مورد نیاز خود را با قیمتی به مراتب کم‌تر خریداری کنند.

موج برگزاری حراجی آدینه سیاه در این قسمت از کره خاکی همراه با شرکت آسدا شکل گرفت و پس از آن، بسیاری دیگر از فروشگاه‌های اینترنتی و فیزیکی نیز این روز تخفیف‌های بزرگی را به مشتریان خود ارائه می‌کنند.

فرانسه

شاید تصور کنید تمامی کشورهای توسعه یافته جهان، در اجرای بلک فرایدی پیشکسوت هستند، اما جالب است بدانید تنها دو سال پیش بود که این حراجی به فرانسه آمد و صاحبان فروشگاه‌های بزرگ را به استفاده از این سنت آمریکایی مجاب کرد. در حال حاضر این روز در فرانسه ” Vendredi noir” نامیده می‌شود.

روسیه

روسیه نیز یکی دیگر از کشورهای اروپایی است که طی سال‌های اخیر حراج‌های شگفت انگیز آدینه سیاه به آن ورود پیدا کرده است ولیکن با توجه تفاوت تقویم، آن‌ها آدینه سیاه را یک روز پس از سایر کشورها آغاز می‌کنند.

بر اساس شواهد و یافته‌ها می‌توان گفت که مردم روسیه در ابتدای کار، چندان هم با بلک فرایدی رابطه نزدیکی نداشتند. اما رفته رفته از سال 2010 به این طرف است که فروشگاه‌های مختلفی به ویژه فروشندگان لوازم الکتریکی استقبال خریداران بیش از پیش شده است.

در حال حاضر بیش از 90 درصد فروشگاه های لوازم در روسیه این روز را با تخفیف‌های ایده‌آلی سپری می‌کنند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به Promokodabra، Philips، Otto، Ozon.ru و همچنین Wikimar اشاره کرد.

چین

در این کشور آسیای شرقی چیزی به اسم بلک فرایدی یا همان آدینه سیاه وجود ندارد. در واقع همواره یازدهمین روز از یازدهمین ماه سال به جهت قرار گیری چند عدد 1 کنار یکدیگر، چینی‌ها این روز را «روز مجردها» نام گذاری کرده‌اند و آن را در کنار یکدیگر جشن می‌گیرند. با توجه به این که بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی و فیزیکی چینی نیز این روز را با تخفیف‌های بسیار خوبی به کام مشتریانشان شیرین می‌کنند، عملا خارجی‌ها از آن به عنوان بلک فرایدی چینی یاد می‌کنند



0
جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید