استراتژیهای بازاریابی
71 راهبرد بازاریابی متداول در کسب و کار ها
۱ - بازاریابی B2C یا تجارت به مشتری
Business to Customer Marketing
بازاریابی تجارت به مشتری وقتی اتفاق میافتد که قصد شما، فروش محصول یا ارائه خدمات به مصرفکننده نهایی باشد. بنابراین باید با روشهای بازاریابی مختلف، او را به سمت خود جذب کنید و به مشتری خود تبدیل کنید؛ مشتریی که زیاد خرید کند و مدام به سراغ شما بیاید.
۲ - بازاریابی B2B یا تجارت به تجارت
Business to Business Marketing
بازاریابی تجارت به تجارت برای کسب و کارهایی است که محصول یا خدمات به سایر کسب و کارها ارائه میدهند. مثلاً کالا ها عمده میفروشند یا خدمات بازاریابی ارائه میدهند. بنابراین لازم است بازاریابی آنها در جهت هدف قرار دادن سایر کسب و کارها و آموزش به آنها باشد.
۳ - بازاریابی B2P یا تجارت به مردم
Business to People Marketing
چند وقتی است که این نوع سوم نیز در جهان بازاریابی مطرح شده است و نگاهی جدید به مخاطبان یک کسب و کار ارائه میدهد. بازاریابی B2P یک نقطه اشتراک برای دو نوع بازاریابی B2C و B2B به حساب میآید و عنوان میکند در نهایت، چه مشتری ما تجارتها باشند و چه مصرفکنندگان نهایی، ما به مردم میفروشیم و باید با شناسایی درست نیازهای تصمیمگیرندگان، بازاریابی خود را انجام دهیم.
۴ - بازاریابی مشارکت در فروش
Affiliate Marketing
فروش داشتن برای کسب و کارهای کوچک میتواند چالش برانگیز باشد. به خصوص در فضای اینترنت که پر از پیشنهادهای مختلف برای مشتریان است. اما راهکار ساده بازاریابی برای حل این مشکل مشارکت در فروش است، که شما به جای هزینه زیاد برای تبلیغات، با سایتهای دیگر همکاری میکنید. آنها محصولات و خدمات شما را به مشتری میفروشند و در ازای هر فروش، درصدی از شما دریافت میکنند.
۵ - بازاریابی وابستگی
Affinity Marketing
هیچ دلیلی ندارد که به تنهایی به دنبال مشتری و سود باشید. شما میتوانید یک کسب و کار دیگر پیدا کنید که بازار هدفی مشابه شما دارد، اما خدماتی متفاوت را ارائه میدهد و همکاری را با هم شروع کنید و محصولات و خدمات یکدیگر را به مشتریان خود پیشنهاد دهید. به این ترتیب، هر دو میتوانید مشتریان بیشتری را بدون هیچ هزینه تبلیغاتی جذب نمایید. به سراغ برندهای تکمیلی خود بروید و شراکتهای راهبردی ایجاد کنید که برای هر دو طرف سودآور هستند. این روش که به عنوان بازاریابی وابستگی مطرح است و به بازاریابی شراکتی (پارتنرشیپ) هم شناخته میشود، به برندها اجازه میدهد با سرعت بیشتری شناخته شوند و مشتریان جدیدی به دست آورند و وقتی یکی فروش دارد، آن یکی هم معرفی میشود.
۶ - بازاریابی درونگرا
Inbound Marketing
در جهان مدرن دیگر لزومی ندارد که شما به سراغ مشتری بروید و مزاحم او شوید، تا شاید از شما خرید کند. میپرسید چه راهی غیر از این برای بدست آوردن مشتری وجود دارد؟ بازاریابی درونگرا! بازاریابی درونگرا یعنی شما هزینههای خود را صرف ساخت یک برند مستحکم با هویت درست، ارائه اطلاعات و راهنماییهای مفید به مشتریان، ایجاد رابطه با مشتریان فعلی و … بکنید. بازاریابی درونگرا شامل بخشهای مختلفی از جمله سئو (برای اینکه مطمئن شوید مشتریان شما را پیدا میکنند)، بازاریابی محتوا، بازاریابی رابطهای و… میشود.
۷ - بازاریابی برونگرا
Outbound Marketing
گاهی برای شرکتها مهم است که به مشتریان بالقوه خود اعلام وجود کنند. این کار، با شناخت بهترین روشهای تبلیغاتی و هدفگیری درست مشتریان بالقوه انجام میشود.
۸ - بازاریابی اجازهای
Permission Marketing
همه ما در طول روز تبلیغات مزاحم بسیاری را از طریق پیامک، ایمیل و … دریافت میکنیم. این تبلیغات آنقدر زیاد شدهاند که دیگر نه تنها آنها را بررسی نمیکنیم، بلکه نسبت به شرکتهای تبلیغدهنده کمی حالت تدافعی پیدا میکنیم. راهحل چیست؟ بازاریابی اجازهای! کافی است از مشتریان خود برای تبلیغ کردن اجازه بگیرید. به همین سادگی!▫️تاثیر بیشتر تبلیغات با کسب اجازه از مشتری
۹ - بازاریابی وقفهای
این راهبرد در مقابل مارکتینگ اجازهای تعریف شده است و زمانی است که شما در فعالیت فعلی مخاطب وقفه ایجاد میکنید، تا برای او تبلیغ کنید. برای مثال، تبلیغ تلویزیونی از این دست تبلیغات محسوب میشود.
۱۰ - بازاریابی انگیزه دار
Cause Marketing
انگیزه ای خیرخواهانه پیدا کنید که هم برای شرکت شما و هم مخاطبان مهم باشد. سپس از جادوی آن برای جذب مشتریان بیشتر استفاده کنید. البته، برای این منظور باید شرکت خود را به خوبی بشناسید و بدانید که هدفتان کمک به چه کسانی است. توجه داشته باشید که بازاریابی انگیزه دار میتواند به صورت همکاری با یک موسسه خیریه انجام شده و در راستای کمک به هدف آنها تلاش کند. این نوع بازاریابی میتواند یک رابطه مستحکم بین شما و مشتریانتان ایجاد نماید.
۱۱ - بازاریابی محدوده نزدیک
Close Range Marketing
از وایفای یا بلوتوث استفاده کنید تا پیامهای تبلیغاتی محصولات و خدمات خود را به گوشی و تبلت مشتریانی که در نزدیکی مغازه شما هستند، بفرستید. بازاریابی محدوده نزدیک به عنوان بازاریابی مجاورت (Proximity Marketing)هم شناخته میشود. به این فکر کنید که مشتری شما، وقتی از طریق بلوتوث پیشنهادی ویژه دریافت میکند و میتواند همان لحظه از آن استفاده کند، چقدر خوشحال میشود.
۱۲ - بازاریابی رابطهای
Relationship Marketing
بسیاری از شرکتها تمرکز خود را بر روی ایجاد یک رابطه طولانیمدت با مشتری گذاشتهاند و فقط برای فروش محصول به آنها تلاش نمیکنند. اما چرا این روش موفق است؟ چون مشتریانی که برند شما را دوست داشته باشند، نه تنها پول بیشتری را برای محصولات و خدمات شما خرج میکنند، بلکه شما را به دوستان و آشنایان خود هم معرفی میکنند. برای اینکه به قدرت بازاریابی رابطهای پی ببرید، باید بدانید که طبق آمار، ۸۰% فروش یک برند به ۲۰% مشتریان وفادارش است.
۱۳ - بازاریابی دهان به دهان
Word of Mouth Marketing
مفهوم بازاریابی دهان به دهان از اسم آن به خوبی مشخص است. مردم با هم حرف میزنند و اطلاعات، از شخصی به شخص دیگر منتقل میشود. آنها دوست دارند در مورد برندهایی که واقعاً دوست دارند، به دوستان و آشنایان خود بگویند. بازاریابی دهان به دهان یکی از قدیمیترین روشهایی است که از طریق آن مردم میفهمند که چه محصول یا خدماتی خوب است و بدون شک، بازاریابان مدرن هم باید روشهایی را پیدا کنند تا مشتریان در مورد آنها حرف بزنند.
۱۴ - بازاریابی سر و صدا
Buzz Marketing
بازاریابی سر و صدا دار زمانی اتفاق میافتد که شما با انجام کاری غیر منتظره سعی میکنید توجه مخاطبان را به خود جلب کنید و به اصطلاح سر و صدا به پا کنید.
۱۵ - راهبرد بازاریابی ویروسی
viral-marketing-strategy
شما هم تا به حال تبلیغات جالب بسیاری را در اینترنت، روی گوشی دوستان خود و … تماشا کردهاید. این تبلیغات آنقدر جذاب هستند که درست مثل ویروس بین آدمها پخش میشوند و همه آنها را با دوستان خود به اشتراک میگذارند. زمانی که شما هم بتوانید تبلیغاتی این چنینی بسازید، وارد جهان بازاریابی ویروسی شدهاید. بازاریابی ویروسی ارتباط تنگاتنگی با شبکههای اجتماعی و رسانههای ویدئویی دارد.
۱۶ - بازاریابی بر حسب عملکرد
Performance Marketing
تاکید این روش مارکتینگ، بر روی نتیجه است.▫️هر تکنیک چقدر موثر بوده است؟▫️چند سر نخ فروش به وجود آمده است؟▫️از این سر نخها، چند نفر به مشتری تبدیل شدهاند؟
اینها سوالاتی هستند که این نوع مارکتینگ از ما میپرسد و تا زمانی که نتوانیم آنها را به درستی اندازهگیری کنیم، مهر تائید بر روشهای ما نخواهد زد. به لطف ابزارهای تحلیلگر آنلاین، امروزه این روش بازاریابی را به خوبی میتوان پیادهسازی کرد.
۱۷ - بازاریابی CTA یا فراخوان عمل + بازاریابی نرخ تبدیل
Call to Action Marketing
CTA Marketing
بازاریابی فراخوان عمل به روشهایی اشاره دارد که برای تبدیل کردن ترافیک اینترنتی به سرنخ فروش یا مشتری به کار گرفته میشود. این کار میتواند توسط متن، گرافیک یا دیگر المانهای طراحی وبسایت صورت بگیرد که مشتری را به انجام کاری دعوت میکنند و فراخوان به عمل هستند. این راهبردها میتوانند در افزایش نرخ تبدیل بازدیدکنندگان آنلاینی به مشتری، عضویت آنها در خبرنامه یا … تاثیر بسزایی داشته باشند. با مشخص شدن فراخوانهای عمل (یا خواستههایی که شما از مشتری دارید) به خوبی میتوان نرخ تبدیل را اندازه گرفت و بر حسب عملکرد، بازاریابی خود را به پیش راند.
۱۸ - راهبرد بازاریابی مخفیانه
Stealth Marketing
ما همه در مقابل تبلیغات، کمی حالت تدافعی به خودمان میگیریم و پیام آنها را به سختی قبول میکنیم. بازاریابی مخفیانه راهحلی برای این مساله است که در این روش بازاریابی، محصولات و خدمات به نحوی به مصرفکنندگان معرفی میشود که از نظر آنها تبلیغ نباشد. برای مثال، استفاده از گوشی موبایل یک برند در یک سریال تلویزیونی به صورت غیر محسوس میتواند یک نوع بازاریابی مخفیانه محسوب شود.
۱۹ - بازاریابی نهانی
Undercover Marketing
بازاریابی نهانی زیرمجموعه ای برای راهبرد بازاریابی مخفیانه به حساب میآید. در این روش، افرادی به صورت حضوری محصول یا خدمات شما را به مخاطبان معرفی میکنند، بدون اینکه مشخص شود که آنها قصد بازاریابی خود را به پیش راند.
۲۰ - بازاریابی روابط عمومی
Public Relations Marketing
روابط عمومی یکی از مهمترین راهبردهای بازاریابی است. بسیاری از بازاریابان موفق از رسانهها برای ایجاد آگاهی در مورد محصولات و خدمات خود و مزایای آنها استفاده میکنند. به علاوه، زمانی هم که مشکلی پیش بیاید، داشتن یک راهبرد خوب روابط عمومی واقعاً حیاتی است. زمانی که موسس اپل یعنی استیو جابز زنده بود، این شرکت برای معرفی هر محصول جدید، یک کنفرانس بزرگ برگزار میکرد و مدیران جدید اپل هم این سنت را ادامه دادهاند.
۲۱ - بازاریابی تدافعی
راهبرد بازاریابی تدافعی
Defensive Marketing
هر بازاری، یک پیشرو دارد که سهم بیشتری از این بازار را از آن خود کرده است. اما چنین کسب و کاری، همیشه توسط رقیبان خود تهدید میشود و باید تلاش کند تا سهم خود را از بازار حفظ کند. به راهکارهای چنین کسب و کاری برای حفظ جایگاهش، بازاریابی تدافعی گفته میشود.
۲۲ - راهبرد بازاریابی تهاجمی
Offensive Marketing
در مقابل بازاریابی تدافعی، بازاریابی تهاجمی وجود دارد. در این راهبرد به طور جدی شروع به حمله به نقاط ضعف رقبا میشود و بر روی نقاط قوت خود تاکید میشود.
حال دیگر تصمیم شماست که ببینید حمله بهترین دفاع است، یا دفاع بهترین حمله.
۲۳ - بازاریابی دیجیتال
Digital Marketing
هر روشی را که از تکنیکهای سنتی بازاریابی فاصله بگیرد و از ابزارهای دیجیتال (گوشی، تبلت، رایانه، اینترنت و …) برای تبلیغات کسب و کار استفاده کند، به نام بازاریابی دیجیتال میشناسیم.
۲۴ - بازاریابی آنلاین یا وب
Online Marketing یا Web Marketing
وقتی که تجارت راه خود را به اینترنت یافت، نوعی جدید از بازاریابی نیز به وجود آمد. بازاریابان آنلاین تا به امروز تمام راهکارهای تبلیغاتی ممکن را، از بنرهای تبلیغاتی و پاپ آپ های (Pop Up) مزاحم گرفته تا تبلیغات تلگرام و ایمیلی، به کار گرفتهاند تا توجه مشتریان خود را جلب کنند. اکثر راهبردهای بازاریابی آنلاین امروزی، ترکیبی از راهبردهای رشد هک وار و چند روش تبلیغاتی مختلف برای جلب توجه هستند.
۲۵ - بازاریابی آفلاین
Offline Marketing
وقتی که اینترنت جایگاه خود را در جهان تثبیت کرد، دو دسته مختلف بازاریابی آنلاین و بازاریابی آفلاین پدید آمدند. بسیاری از شرکتها هم تلاش کردند بازاریابی آفلاین خود را (که شامل تمام روشهای قدیمی بازاریابی میشد) با بازاریابی آنلاین و تکنولوژیهای روز دنیا ادغام کنند. نمونهای خوب از این موضوع، دستگاه خوشحالی کوکاکولا است که توانست به بهترین نحو، این دو نوع بازاریابی را ترکیب نماید.
۲۶ - بازاریابی ایمیلی
Email Marketing
ایمیل از همان ابتدای ظهور اینترنت وجود داشت و خیلی زود توانست به یک ابزار ارتباطی پرطرفدار تبدیل شود. هر جا که مردم بروند، کسب و کارها هم میروند و بازاریابان شروع به جمعآوری ایمیل مشتریان بالقوه و ارسال تبلیغات به آنها کردند. بسیاری از کسب و کارهای تجارت به تجارت، از ایمیل به عنوان یکی از اصلیترین راهها برای ارتباط با مشتریان خود استفاده میکنند. میتوان ایمیلها را به صورت انبوه به بانکهای ایمیل از پیش جمعآوری شده فرستاد یا آنکه شروع به جمعآوری اعضا برای اشتراک ایمیلی خود کرد.
۲۷ - بازاریابی پیامکی
SMS Marketing
در بازاریابی پیامکی، هدف شما این است که با ارسال پیامک با مخاطبان در ارتباط باشید و آنها را به خرید بیشتر تشویق کنید. این روش بازاریابی، در صورتی که درست اجرا شود، میتواند تاثیری فوقالعاده روی درآمد شما داشته باشد.همچنین همانند بازاریابی ایمیلی، پیامک نیز میتواند به صورت انبوه یا اشتراکی ارسال شود.
۲۸ - بازاریابی سنتی
Traditional Marketing
استفاده از روشهای سنتی برای بازاریابی یک محصول یا سرویس را بازاریابی سنتی مینامیم و میتواند شامل استفاده از ابزارهای مختلفی مثل تلویزیون، رادیو، بازاریابی کاغذی و … بشود.
۲۹ - بازاریابی کاغذی
Print Marketing
وقتی که از تبلیغات کاغذی همچون بروشور، تراکت، کاتالوگ و … برای تبلیغات خود استفاده میکنیم، به راهبرد شما بازاریابی کاغذی گفته میشود.
۳۰ - بازاریابی بشارتی
Evangelism Marketing
بازاریابی بشارتی مدلی پیشرفته از بازاریابی دهان به دهان است و هدف آن فقط یک چیز است: مشتریانی پیدا کنید که دیوانهوار برند شما را دوست دارند. آنها بدون هیچ هزینهای، برند و محصولات شما را تبلیغ خواهند کرد و آن را به نحوی به دیگران معرفی میکنند که گویی بخشی از هویّت خود آنهاست.
۳۱ - بازاریابی تراکنشی
Transactional Marketing
بالا نگه داشتن فروش میتواند کار سختی باشد و نیازمند روشهای مختلف برای تشویق مشتریان به خرید. برای این منظور، فروشندگان معمولاً از تکنیکهایی همچون ارائه کوپن تخفیف و برگزاری رویدادهای فروش استفاده میکنند. برای مثال دیجیکالای را همیشه پیشنهادهای ویژهای دارد که هدف آنها بدست آوردن مشتریان بیشتر است.
۳۲ - بازاریابی کمیابی
Scarcity Marketing
گاهی مواقع، مهم است که میزان موجود بودن یک محصول را در بازار کنترل کنید. این موضوع وقتی با کیفیت عالی یک محصول یا سرویس ترکیب شود، میتواند تاثیر بسزایی داشته باشد. نمونهای خوب از این موضوع، شرکت رولز رویس بود که تمامی تولید نسخه چینی ماشین خود به نام فانتوم را به سرعت فروخت، آن هم وقتی که قیمت این ماشین از بسیاری ماشینهای مشابه بیشتر بود. تعداد کم ساخته شده از این ماشین، هم قیمت بالاتر آن را توجیه میکرد و هم میل به خرید را در مصرفکنندگان به وجود میآورد.
۳۳ - بازاریابی مکاتبهای
Direct Marketing
به معنای مکاتبه مستقیم با مشتریان و سرنخهای فروش از طریق نامه، ایمیل، پیامک و دیگر روشهای ارتباطی است.
۳۴ - بازاریابی جنس رایگان
Freebie Marketing
چیزی را رایگان به مشتریان ارائه دهید یا محصولات و خدمات خود را ارزان به مشتریان ارائه دهید تا فروش سایر محصولات و خدمات خود را افزایش دهید.
۳۵ - بازاریابی خبرنامهای
Newsletter Marketing
راهی عالی برای تبلیغ تجارت این است که خبرنامه ایجاد کنید تا بتوانید اطلاعات مفید و جدیدترین اخبار برند خود را در اختیار مخاطبان و مشتریان قرار دهید. بازاریابی خبرنامهای یا اشتراکی در جهان مدرن به دو روش انجام میشود: بازاریابی ایمیلی و پیامکی.شما میتوانید با استفاده از هر یک از این دو ابزار ارتباطی، جدیدترین پیشنهادات تجارت خود را به مشتریان بفرستید. بسیاری از کسب و کارهای جهانی و ایرانی از این روش توانستهاند به فروش بسیار بالایی دست پیدا کنند.
۳۶ - بازاریابی گوناگونی
Diversity Marketing
زمانی که شما مشتریان خود را بر اساس سلایق، انتظارات، باورها، جهانبینی و نیازهایشان دستهبندی کنید و برنامهی بازاریابی اختصاصی برای هر یک بریزید، کل کار شما به نام بازاریابی گوناگونی شناخته میشود.
Article Marketing
در صنعتهایی که مهارت بسیار ارزش دارد،
مقالات میتوانند ابزاری قدرتمند برای به نمایش گذاشتن دانش و تخصص شما باشند. برخی از اختراعات و محصولات هستند که به دلیل تخصصی بودن به این نوع بازاریابی نیاز دارند. یعنی شما باید اطلاعات فنی آنها را با استفاده از
مقاله به مشتریان ارائه دهید.
۳۸ - بازاریابی رویدادی
Event Marketing
حضور در یک رویداد، راهی عالی برای افزایش فروش است. مشتریان معمولاً در یک رویداد دارای روحیه خوبی هستند و شانس خرید آنها زیاد است. پس بد نیست که وقتی آنها به کنسرت، نمایشگاه یا مسابقه فوتبال رفتهاند، خود را به آنها معرفی کنید و حتی نمونهای از محصول خود را به طور رایگان در اختیارشان قرار دهید.
۳۹ - بازاریابی نمایشگاهی
Tradeshow Marketing
بسیاری از محصولات هستند که حتماً باید قبل از خرید تست شوند. برای مثال خودرویی را در نظر بگیرید.آیا وقتی بخواهید پول زیادی بابت این خودرو بدهید، به دنبال این نیستید که قبل از خرید خیلی خوب در مورد آن تحقیق کنید و حتی آن را تست کنید؟ نمایشگاهها تمام فعالان یک صنعت را در کنار هم جمع میکنند تا بتوانند محصولات خود را به مشتریان معرفی کنند و شانس تست آنها را در اختیارشان بگذارند.
۴۰ - بازاریابی فصلی
Seasonal Marketing
رویدادهای فصلی راهی عالی برای پیدا کردن مشتریان جدید هستند. حال این رویدادها میتوانند از هر جنسی باشند. مثلاً به عید نوروز فکر کنید؛ فرصتی عالی برای فروش بسیاری از شرکتها. وقتی که برند خود را با رویدادهای فصلی مهم از زندگی مشتریان وفق بدهید، میتوانید ربط بیشتری به زندگی آنها پیدا کنید.
۴۱ - بازاریابی جستجو
Search Marketing
امروزه دیگر وقتی سوالی دارید، لزوماً آن را از دوستان خود نمیپرسید، بلکه بیش ترً مستقیم به سراغ گوگل میروید و سوال خود را در آن جستجو میکنید. گوگل واقعاً در پاسخ دادن به سوالات میلیونها آدمی که در روز از این ابزار استفاده میکنند، عالی است و آنها را به سایت درست هدایت میکند. در واقع، بیش از چند میلیارد جستجو در روز توسط گوگل انجام میشود. با این حساب، واقعاً لازم نیست که یک نابغه باشید تا اهمیّت بازاریابی جستجو را بفهمید. گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوگر جهان، به تنهایی و ظرف کمی بیشتر از یک دهه، چهره بازاریابی را به کل تغییر داده است و به هزاران و شاید صدها هزار کسب و کار مختلف کمک کرده تا تجارت آنلاین خود را رشد دهند. اما چگونه؟
▫️روش اول این است که گوگل شما را در نتایج طبیعی یک جستجو نمایش دهد که نیازمند سئو یا بهینه سازی سایت برای کسب اعتبار نزد گوگل است.
▫️روش دوم هم تبلیغات گوگل است.
۴۲ - بازاریابی نیش
Niche Marketing
منظور از نیش (Niche) بازاری کوچک درون بازار اصلی است. وقتی که شما در بازار کار شلوغ فعالیت میکنید، شناسایی یک بازار کوچک خوب و تمرکز بر روی آن میتواند تبدیل به راهکاری عالی برای موفقیت و شانس رقابت باشد. مثلاً تجارت کفش را در نظر بگیرید. تقاضا برای کفش، در دنیا زیاد است و بسیاری از شرکتها در این بازار هستند که به نیازهای کلی مشتریان پاسخ میدهند. بنابراین این بازار ممکن است شلوغ به نظر برسد، اما همچنان یک کسب و کار میتواند بازاری کوچکتر را در بازار اصلی یعنی کفش هدف قرار دهد.
برای مثال، شرکت Vans را در نظر بگیرید که با هدفگیری بازار کفش اسکیت توانست به موفقیت بسیار بالایی برسد. خوبی فعالیت در بازار نیش این است که شما میتوانید با تمرکز بیشتری کار کنید و در نتیجه محصولات و خدماتی با کیفیت عالی ارائه دهید.
۴۳ - بازاریابی قطرهای
Drip Marketing
بازاریابی چکهکنان راهبردی ارتباطی است که مجموعه ای از قبل نوشته شده از پیامها را به مرور زمان برای مشتریان یا سرنخهای فروش میفرستد یا بهتر است بگویم به سمت آنها میچکاند.
این پیامها معمولاً به وسیله بازاریابی ایمیلی ارسال میشوند، اما از دیگر رسانههای تبلیغاتی نیز میتوانند استفاده کنند.
۴۴ - بازاریابی مجمعی
Community Marketing
مجمع یا community به گروهی از آدمها اطلاق میشود که با هدف مشخصی دور هم جمع شدهاند و جامعه ای کوچک را تشکیل دادهاند. شما میتوانید با این جامعه کوچک مکالمه مداوم داشته باشید و در مورد نیازها و خواستههای آنها صحبت کنید. در مقایسه با روشهای بازاریابی تودهای یا تمرکز برای فروش، بازاریابی مجمعی میتواند به وفاداری بیشتری در مشتریان منجر شود و درگیری بیشتری را میان آنها و برند شما ایجاد کند. به علاوه، در نهایت نیز میتواند به بازاریابی دهان به دهان منجر شود.
۴۵ - بازاریابی بین رسانهای
cross-media marketing
تعریف این بازاریابی ساده است. به مشتریان خود از طریق چندین کانال مختلف (مثلاً ایمیل، نامه، وبسایت و تبلیغات آنلاین) اطلاعات بدهید و به این ترتیب، از چند طریق آنها را مخاطب بازاریابی خود کنید.
۴۶ - بازاریابی موبایل
Mobile Marketing
بازاریابی با موبایل یا از طریق موبایل را بازاریابی موبایل مینامند. برتری بازاریابی موبایلی نسبت به سایر روشهای بازاریابی این است که شما میتوانید مشتری را در مکان و زمان درست هدف قرار دهید و حتی با کمی صرف وقت، اطلاعات شخصی او را بدست آورید و پیامهای خود را شخصیسازی کنید.
۴۷ - بازاریابی شبکههای اجتماعی
Social Media Marketing
شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام، فیسبوک و حتی تلگرام (که تبدیل به یک شبکه اجتماعی شده است)، فرصتی استثنایی در اختیار کسب و کارهایی میگذارند که قصد دارند با مشتریان خود بیشتر درگیر شوند و حتی مشتریان جدیدی را کسب کنند. یک شبکه اجتماعی، همانطور که از اسمش مشخص است، به شما فرصتی عالی میدهد تا بتوانید به صورت شبکهای با آدمها در ارتباط باشید و از طریق ارتباطهای خود، ارتباطهای جدیدی را ایجاد کنید.
۴۸ - بازاریابی پروموشنال
Promotional Marketing
بازاریابی پروموشنال یک راهبرد بازاریابی است که هدف از آن، دادن انگیزه لازم به مشتری برای تصمیم خرید است. بازاریابی پروموشنال تکنیکی است که شامل استفاده از مشوقهای مختلف برای خرید میشود، که از آن جمله میتوان به ارائه نمونه محصول، ارائه کوپن تخفیف و برگزاری مسابقه اشاره کرد.
۴۹ - بازاریابی معکوس
Reverse Marketing
در بازاریابی معکوس، ایده این است که کاری کنید مشتری به دنبال کسب و کار شما باشد، به جای آنکه بازاریاب به دنبال مشتری. معمولاً، این اتفاق با ارائه اطلاعات مفید به مشتریان انجام میشود، بدون آنکه از آنها درخواستی برای خرید کنید.
۵۰ - بازاریابی نمونه رایگان
Free Sample Marketing
بر خلاف بازاریابی جنس رایگان، قصد این بازاریابی این نیست که با ارائه یک جنس رایگان، شانس فروخته شدن یک جنس دیگر را بیشتر کند. بلکه ارائه یک نمونه رایگان از همان جنس اصلی است تا مشتری رغبت بیشتری به خرید نشان دهد.
۵۱ - بازاریابی مکاتبه مستقیم
Direct Mail Marketing
همه ما پیامهای تبلیغاتی دریافت میکنیم. این پیامها میتوانند از طریق ایمیل، بروشور، نامههای تبلیغاتی، وبسایتهای تعاملی و … به ما منتقل شوند. بازاریابی مکاتبه مستقیم، تمرکز را بر روی مشتری، دادهها و مسئولیتپذیری میگذارد. این نوع بازاریابی مشتری را مستقیماً هدف قرار میدهد، درخواستی مشخص از او دارد و به دنبال روشهای تماسی قابل اندازهگیری است.
۵۲ - بازاریابی پایگاه داده
Database Marketing
بازاریابی پایگاه داده یک شکل از بازاریابی مستقیم است که از دادهها و اطلاعات مربوط به مصرفکنندگان یا مشتریان بالقوه استفاده میکند تا پیامهایی شخصیسازی شده ایجاد کند و بدینوسیله محصولات و خدمات یک برند را تبلیغ کند. در این نوع بازاریابی نیز، رسانه شما هر ابزار ارتباطی است که اجازه ارتباط مستقیم با مشتری را بدهد. اما تفاوت آن با بازاریابی مستقیم و مکاتبه مستقیم این است که در اینجا تاکید بسیار زیادی بر روی استفاده از تکنیکهای آماری برای توسعه مدلهای رفتاری مشتریان که به هدفگیری بهتر کمک میکنند و همینطور شخصیسازی پیام وجود دارد.
۵۳ - بازاریابی پاسخ طلب
Reply Marketing
در روشهای سنتی بازاریابی، اندازهگیری نرخ بازگشت سرمایه کار سختی است. چون هیچوقت نمیشود به درستی مشخص کرد که مشتری از چه طریقی با شما آشنا شده است. اما روشهای مدرن به شما راهکارهایی را برای ارزیابی درست تبلیغات ارائه میدهند. این میتواند از اندازهگیری نرخ کلیک، تا تعیین کردن یک کوپون تخفیف برای مخاطبان یک تبلیغ را شامل شود. این روشهای بازاریابی که از مشتری یک درخواست مشخص دارند، نه تنها به شما در شناسایی تاثیر یک روش تبلیغاتی کمک میکنند، که میتوانند هزینه تبلیغات را کاهش و بازدهی را افزایش دهند.
۵۴ - بازاریابی مجدد
گاهی یک مشتری بالقوه با تجارت شما آشنا میشود، اما خرید انجام نمیدهد. در این مواقع، اگر راهی پیدا کنید تا او را دوباره هدف بازاریابی خود قرار دهید، شانس فروش بالایی خواهید داشت. هر چند راهبرد بازاریابی مجدد قبل از ظهور اینترنت نیز وجود داشت، اما با وجود امکانات بینظیر تبلیغات آنلاین، بیش از پیش ساده و در نتیجه محبوب شده است.
۵۵ - بازاریابی ارجاعی
Referral Marketing
این روش بسیار به تکنیک بازاریابی دهان به دهان نزدیک است. همانند آن تکنیک، در بازاریابی ارجاعی نیز هدف شما این است که کاری کنید مشتری شما را به دوستان و آشنایان خود پیشنهاد دهد. تنها تفاوت آن است که شما برای این منظور از یک مشوق استفاده میکنید. مثلاً در ازای هر مشتری جدید که معرفی میشود، به مشتری فعلی خود یک هدیه کوچک میدهید.
۵۶ - بازاریابی یک به یک
One-to-One Marketing
در بازاریابی یک به یک، شما یک رابطه مستقیم با مشتری خود شکل میدهید، خواستهها و نیازهای او را دقیقاً میشناسید و بر این اساس، پیشنهادهای خود را ارائه میدهید. هدف از این روش، نگهداری مشتری و نه جذب اوست. بازاریابی یک به یک با دو روش ممکن است: شخصیسازی و تغییرپذیری.
۵۷ - بازاریابی شخصیسازی شده
Personalized Marketing
بازاریابی شخصی سازی شده (که به بازاریابی یک به یک یا شخصیسازی هم شناخته میشود)، روشی افراطی برای متفاوتسازی یک محصول است. در متفاوتسازی محصول، هدف شما این است که محصول خود را از رقبا متمایز کنید، در حالی که شخصیسازی به دنبال ایجاد محصولی منحصربفرد برای هر مشتری است.
۵۸ - بازاریابی حساب محور
Account-Based Marketing
خب، مطمئناً ترجیح شما این است که به جای ۱۰۰۰ مشتری کوچک، با یک مشتری بزرگ سر و کار داشته باشید. این دقیقاً فکری است که پشت بازاریابی حساب محور است. در این نوع بازاریابی، شما یک کسب و کار بزرگ را هدف قرار میدهید و پیشنهاد خود را با توجه به نیازها، خواستهها و اهداف این کسب و کار، شخصیسازی میکنید.
۵۹ - بازاریابی تحلیلی
Analytical Marketing
جمعآوری آمار و اطلاعات میتواند به شما در تصمیمگیری درست و رشد کسب و کارتان کمک شایانی کند. این کار به خصوص در فضای آنلاین که ابزارهای تحلیلگر بسیاری وجود دارند و تبلیغات با ارائه گزارش انجام میشوند، نه تنها بسیار سادهتر، بلکه میتوان گفت ضروری است. به این نوع بازاریابی که همراه با تحلیل دقیق اطلاعات انجام می شود، بازاریابی تحلیلی گفته میشود.
۶۰ - بازاریابی رفتاری
Behavioral Marketing
بازاریابی رفتاری از اطلاعات رفتاری مخاطبان استفاده میکند تا بتواند آنها را به درستی هدفگیری کند و تبلیغات مرتبطی را به آنها نشان دهد. تا به حال شده تبلیغی در اینترنت توجه شما را جلب کند که بسیار با جستجوها و فعالیتهای قبلی شما در اینترنت مرتبط باشد؟ بله، این تبلیغ دقیقاً بر اساس بررسی رفتارهای قبلی شما برایتان نمایش داده میشود.
۶۱ - بازاریابی برند
Brand Marketing
مشتری تصمیم به خرید یک محصول گرفته و باید از بین چند کسب و کار یکی را برای خرید خود انتخاب کند، اما وقت کافی برای تحقیق درست ندارد. در این گونه مواقع، او به کسب و کاری اعتماد خواهد کرد که خودش را به عنوان یک برند معتبر مطرح ساخته است. تمام فعالیتهای شما در راستای این برندسازی به عنوان بازاریابی برند شناخته میشود.
۶۲ - راهبرد بازاریابی خشت و گِل
Brick & Mortar Marketing
تجارتهای خشت و گل آن تجارتهایی هستند که به صورت فیزیکی وجود دارند و از این طریق کسب درآمد میکنند. برای مثال، یک مغازه، بازاریابی چنین کسب و کاری نیاز به راهکارهای ویژهای دارد، که این راهکارها بازاریابی خشت و گل گفته میشود.
۶۳ - راهبرد بازاریابی سبز
Green Marketing
هر چند تعاریف مختلفی برای بازاریابی سبز وجود دارد، اما در همه این تعاریف یک ویژگی ثابت است. بازاریابی سبز هر فعالیتی است که همزمان با بازاریابی محصولات و خدمات یک شرکت، به صورت جدی به مسائل حفظ محیط زیست نیز میپردازد.
۶۴ - بازاریابی مرکز تماس
Call Center Marketing
بعد از ملاقات حضوری، نزدیکترین ارتباطی که یک کسب و کار با مشتریان خود دارد، از طریق تماس تلفنی است. حال اگر شما بخواهید از تکنیکهای بازاریابی مختلف (مثلاً ارائه تخفیف بابت معرفی مشتری) از این طریق استفاده کنید، روش بازاریابی شما به اسم مرکز تماس شناخته میشود. در این حالت تیم تلفنی شما دیگر فقط به پشتیبانی و فروش کار ندارد و وارد بحث بازاریابی هم خواهد شد.
۶۵ - بازاریابی دانشگاهی
Campus Marketing
همانطور که از نامش پیداست، هدف این نوع بازاریابی این است که نیازها و خواستههای دانشجویان را شناسایی کند و با استفاده از کمپینهای تبلیغاتی، رویدادهای مختلف و… تلاش کند آنها را تبدیل به مشتریان یک کسب و کار نماید. برای مثال، یک کافیشاپ را در نظر بگیرید، چنین کسب و کاری قطعاً نیاز دارد تا قشر دانشجو را به سمت خود جذب کند و برای این منظور، باید راهکارهای مناسبی را اتخاذ کند.
۶۶ - بازاریابی کاتالوگی
Catalog Marketing
کاتالوگها مدتهاست که به عنوان یک راهکار عالی برای معرفی محصولات و خدمات به مشتریان مورد استفاده قرار میگیرند. امروزه هم که با حضور اینترنت، امکان ارائه کاتالوگ به صورت آنلاین به وجود آمده است و راهی برای استفاده بیشتر از این روش باز شده است، این روش بازاریابی را به عنوان بازاریابی کاتالوگی میشناسند.
۶۷ - بازاریابی محلی
Local Marketing
بله! واضح است: بازاریابی محلی یعنی مناطق اطراف یک مغازه یا رستوران یا … را هدف قرار دهید. اما چیزی که شاید برایتان جالب باشد این است که امروزه، بازاریابی محلی دیگر لزوماً به صورت سنتی انجام نمیشود و میتوان با استفاده از روشهای آنلاین (و به خصوص از طریق گوشی تلفن و تبلت) نیز مشتریان را هدف قرار داد.
۶۸ - بازاریابی چریکی
Guerrilla Marketing
بازاریابی چریکی یا همان بازاریابی پارتیزانی، یکی از مطرحترین روشهای بازاریابی در جهان است. این نوع بازاریابی دو ویژگی اصلی دارد: کمهزینه و خلاقانه است. بازاریابی چریکی در ابتدا به عنوان راهحلی برای بازاریابی کسب و کارهای کوچک مطرح شد، اما امروزه توسط بسیاری از برندهای بزرگ نیز مورد استفاده قرار میگیرد. بازاریابی چریکی روش خلاقانه و به صرفه تبلیغات است.
۶۹ - ریشههای علف (مردمی)
Grassroots Marketing
در این روش بازاریابی، به جای آنکه شما پیام خود را به جمعیت زیادی منتقل کنید، یک گروه کوچک را هدف قرار می دهید و تلاش میکنید تا آنها را قانع کنید پیامتان را به دیگران منتقل کنند.
۷۰ - بازاریابی شبیخونی
Ambush Marketing
وقتی که یک برند سعی میکند با شبیخون زدن خود را با یک رویداد مرتبط کند، در حال انجام بازاریابی شبیخونی است. در این روش، شما اسپانسر رسمی یک رویداد نیستید، اما یک راه غیر منتظره پیدا میکنید تا برند خود را در این رویداد تبلیغ کنید.
۷۱ - بازاریابی محیطی
Outdoor Marketing
یک بازاریابی محیطی تلاش میکند از محیط شهری برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند.این نوع بازاریابی از بیلبوردهای بزرگ و پر هزینه تا روشهای مختلف بازاریابی چریکی را شامل میشود.