چگونه به کودکان فکر کردن را یاد دهیم
دیپروتد چگونه به کودکان فکر کردن را یاد دهیم زمانی که از کودکان می پرسم پیام این فیلم یا داستان چیست معمولا به من پاسخ را به صورت سوالی برمی گردانند. به عنوان مثال می گویند: این بود که به محیط زیست آسیب نرسانیم؟ در پاسخ آن ها تلویحا این معنا نهفته است که اولا هر فیلم یا داستان پیام واضح یا مشخصی دارد و از سوی دیگر آن پاسخ مشخص نیز نزد من است.

به همین دلیل است که این نوع پرسش از کودک اشتباه است و علیرغم سوال بودنش مانعی فکری برای کودکان درست می کند. اگر می خواهیم که کودک بتواند برای خودش مستقل فکر کند و به این نتیجه برسد که می تواند به نتیجه ای که محصول فکر خودش است برسد باید از واژه های دیگری برای پرسش استفاده کنیم. به عنوان مثال بپرسیم: برداشت تو از این فیلم چه بود؟ یا به نظر تو این فیلم چه پیامی داشت؟

با این وجود باز هم برخی کودکان چون هرگز گمان نمی کنند که خودشان نیز می توانند به تنهایی صاحب ایده و نظر باشند پاسخی می دهند که یک علامت پرسش پایان آن است. پاسخی که همان پیام قبلی را می دهد: اینکه پاسخی مشخص وجود دارد و آن نزد من(فرد پرسش کننده) است.

این نوع پاسخ ها متاثر از انتظار پاسخ های مشخص از کودکان و آفرین گفتن های مکرر بعد از شنیدن پاسخی است که در ذهن معلم یا والدین وجود داشته است. یاد دادن فکر کردن به این نوع کودکان کمی سخت است. اما با ارج نهادن به نظرهای شان می توان اندک اندک به آنها فهماند که می توانند خودشان فکر کند و ایده و نظر خود را داشته باشند. برای این کار راههای زیادی وجود دارد. یکی از آن ها می تواند این باشد که بگوییم:  نظرمن(یا برداشت من) این است که این فیلم یا داستان پیامش این بود...نظر تو چیست؟ یعنی از قبل، پاسخی که در ذهن مان وجود دارد را به او بگوییم تا دیگر دنبال پاسخی که در فکر ما وجود دارد نباشد. باید تشویقش کرد تا از این پیشفرض "پاسخ یگانه و مشخص" دور شود و به این نتیجه برسد که می تواند جواب خاص خودش را داشته باشد.

چه راههای دیگری برای یاد دادن اندیشیدن به ذهن تان می رسد؟
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید