شیوه مدیریت صنعت خودروسازی
سال 1377 در حالیکه دانشجوی سال چهارم مدیریت بازرگانی بودم از سوی استاد ارجمند و مدیر گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه سمنان، استاد امین بیدختی برای سخنرانی در سمینار بهره وری دعوت شدم.
در این سمینار برخی مدیران صنعت خودرو و وزارت صنایع حضور داشتند...

در این سمینار قرار شد که ایران خودرو با دانشگاه سمنان همکاری علمی و تحقیقاتی داشته باشد...

دوهفته پس از این سمینار، یکی از مدیران صنعت خودرو در راستای همکاری دانشگاه و صنعت در دانشگاه سمنان سخنرانی کرد و از برنامه های ایران خودرو برای تولید یک خودروی بروز سخن راند( خودروی X7 سه سال بعد بنام سمند تولید شد)
نامبرده که فیلم سمینار را دیده بود مرا شناخت و فرصتی برای گفتگو پیش آمد.

بی پرده پرسیدم تکلیف " یادگار پدربزرگ" چه میشود؟؟!!
متوجه منظورم شد و با ناراحتی گفت که به پیکان یادگار پدربزرگ نگویید!!!  
پیکان ما را خودرو ساز کرد!!!
و افزود کدام محصول در شمارگان( تیراژ) 100000 دستگاه تولید میشود!!؟؟؟

گفتم پدربزرگم دهه پنجاه شمسی پیکان خرید، پدرم دهه شصت پیکان خرید و در دهه هفتاد کنونی منهم باید پیکان بخرم!!!
سه نسل تنها انتخاب ما پیکان بود!!!!!

سپس پرسیدم که خودروی جدیدتان هم قرار است  30 سال تولید شود؟؟!!!
با عصبانیتی شدیدتر فرمودند:
ما تعهد داده ایم که هر سال یک خودروی جدید معرفی کنیم!!!!
اما هزینه های قالب سازی گران است و ما باید دو(2) سال تولید کنیم تا پول قالبهای سمند را دربیاوریم!!!
سپس ایشان با ناراحتی جلسه را ترک کردند!!!!

اکنون 17 سال از تولید خودروی جدید میگذرد و گمان نکنم پیش از 30 سال این خودرو کنار گذاشته شود!!!!!

البته هر چند سال یکبار با تغییر جای چراغها و با نصب و حذف تجهیزات ابتدایی چون ترمز ABS یا کیسه هوا،... مدلهایی گوناگونی تعریف و ارائه شده است.

راهبرد (راهبرد) ایران خودرو به باور من راهبرد " آبگوشت کافه سرراهی" نام دارد.
زمانی فقط یک کافه سرراهی در جاده وجود داشت و تنها غذایش آبگوشت بود. وقتی برای آبگوشت تقاضا زیاد میشد کافه چی با ریختن چند استکان آب حجم آنرا زیاد میکرد و همینطور ادامه میداد...

پس از مدتی مشتریان بجای آبگوشت، غذایی بی رنگ و  مزه می خوردند ولی چون تنها کافه سر راه بود و انتخاب استانداردی وجود ندارد به آن عادت میکردند و متوجه کاهش کیفیت آبگوشت نمیشدند...
و بدتر اینکه به همان کیفیت عادت میکردند و سطح انتظارشان همان میشد...

تا هنگامیکه مشتریان به کیفیت بد و رو به کاهش آبگوشت کافه سرراهی اعتراضی نکنند، کافه چی همان غذای بی ارزش خود را ناجوانمردانه به قیمت آبگوشت واقعی خواهد فروخت..

در ایران نیز مشتریان، آهن پارههای بی کیفیت را به قیمت جهانی خودرو میخرند و تا مادامیکه مشتریان اعتراض نکنند، این داستان ادامه خواهد داشت...

ساده لوحانه خواهد بود اگر کسی فکر کند با وجود تقاضا برای خودروهای بی کیفیت، خودروسازهای کشور، انگیزه ای برای بهبود کیفیت داشته باشند.

نگرش ارباب گونه که چون اربابهای قدیم، معترضین را رعیت خود می پندارد و بکارگیری واژه های توهین آمیز و تحقیرکننده، تهدید و ارعاب و از همه بدتر ناآگاه دانستن آنان، باعث حیرت و خشم بیشتر مشتریان کنونی و احتمالی میشود

خودروسازها توانستند با دادن امتیازهای زودگذر و موقتی مانند فروش اعتباری فروش خود را بهبود بخشند و از همه مهمتر  " قیمت" را ثابت نگه داشته و کمپین نخریدن خودرو را به شکست بکشانند و پس از شکست آن با خیال راحت با افزایش قیمت امتیازهای داده شده را جبران کرده و انتقام سختی از مشتریان خود بگیرند.

درحالیکه کوتاه ترین و ساده ترین راه برایشان، شنیدن صدا و توجه به نیازهای بحق مشتریان است که آنهم خریدن خودرویی با کیفیت روز و بهای منصفانه است.
جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید