هواپیمای میگ ۳۵ و مقایسه آن با میگ ۲۹

آگاهی از نقاط قوت و ضعف تکنولوژیهای جنگی، دفاعی و امنیتی و مقایسه آن با نمونههای مشابه میتواند راهنمای مناسبی برای تصمیمگیری درباره استخدام و بهکارگیری تکنولوژیها باشد.
هواپیمای میگ ۳۵ که نام انتخاب شده آن فالکروم- اف[1] است، نوعی جنگنده دو منظورهی طراحی شده توسط صنایع میگویان و بخشی از شرکتهای تجمیع شده هوایی کشور روسیه [2]UAC میباشد.
میگ ۳۵ بهعنوان نمونهای از هواپیماهای شکاری نسل ۴++ فروخته میشود که توسعهیافته هواپیمای میگ ۱۲۵م/ام۲ و میگ۲۹ ک/ک یوبی به حساب میآید. صنایع میگویان اولین بار طی نمایشگاه هوایی هند در سال ۲۰۰۷ میلادی بهصورت بینالمللی این هواپیما را به معرض نمایش گذاشت که تا سال ۲۰۰۹ میلادی تعداد ده نمونه از آن ساخته شده است.
نوع تک کابین میگ 35 و دو کابین آن میگ 35دی، نامگذاری شده است که بهصورت چشمگیری به تجهیزات ناوبری، سامانه سلاح، رادار AESA، قابلیت هدفگیری دقیق و سامانه اُپتیک موقعیتیاب تجهیز شده و موجب عدم وابستگی هواپیما به سامانههای کنترل رهگیری زمینی گردیده و در انجام مستقل انواع مأموریتها، برای نیروی هوایی روسیه نقش دارد.
بهطور کلی هواپیمای میگ ۳۵ و انواع آن، توسعه یافتهی انواع هواپیمای میگ ۲۹ به لحاظ فناوری و تجهیزاتی از قبیل نسل پنجم سامانه نشانهروی، قابلیت همسازی و تسلیحات قبلی تدافعی، برای افزایش پایداری رزمی محسوب میشوند. سامانههای ناوبری جدید میگ ۳۵ موجب کسب برتری هوایی و انجام حملات به اهداف زمینی تحت هر شرایط آب و هوایی میگردد و شناسایی هواییِ خلبان توسط تجهیزات رادار و الکترواپتیک، باعث هدایت مأموریتهای پیچیده میشود.
تعداد مقرهای سلاح هواپیمای میگ ۳۵ نسبت به هواپیمای میگ ۲۹ به ۱۰٪ و بُرد عملیاتی به ۵۰٪ افزایش یافته، لیکن دید رادار آن کاهش پیدا کرده و در عوض میزان بارگیری این هواپیما دو برابر شده است. (۷تن)
مشخصات عمومی هواپیمای شکاری میگ ۳۵:
۱. نقش: شکاری چندمنظوره.
۲. تعداد ساخته شده: تا سال ۲۰۱۰ میلادی سه فروند و تا ۲۰۱۶ میلادی دو فروند دیگر نیز کامل شده است.
۳. قیمت: در حدود ۴۰ میلیون دلار.
۴. کشورهای سفارش دهنده: هندوستان، مصر و عراق.
۵. وزن بدون بارگیری: ۱۱ تُن.
۶. وزن با بارگیری: ۱۷.۵ تُن
۷. وزن برخاستن: ۲۹.۷ تُن
۸. پیشران: دو موتور کلیموف RD-33MK
۹. نیروی تراست هر موتور: 53 KN
۱۰. نیروی تراست با پسسوز: 88.3 KN
۱۱. حداکثر سرعت: در خشکی ۲.۲ ماخ و بر روی آب ۱.۱۷ ماخ.
۱۲. برد عملیاتی: ۲۰۰۰ کیلومتر.
۱۳. شعاع عملیاتی: ۱۰۰۰ کیلومتر (با اضافه نمودن سه مخزن خارجی ۳۱۰۰ کیلومتر و با سوختگیری هوایی ۶۰۰۰ کیلومتر).
۱۴. سقف پرواز: ۶۲۳۴۰ پا
۱۵. سرعت اوج گیری: ۳۳۰ متر بر ثانیه.
۱۶. حداکثر میزان تحمل جاذبه: g۱۰+
مهمات:
توپ ۳۰ میلیمتری Gsh30-1 خودکار با 150 گلوله
۹ مقر سلاح برای راکتهای نوع S8، S13، S25-L (هدایت لیزری)، S25-O با کلاهک ترکش و فیوز رادیوییِ S24
موشکهای هوا به هوا R73 و R77، موشکهای هوا به سطح Kh-25 MAE، Kh-29L/TE، Kh-38ME، Kh-36M موشکهای ضد رادار Kh-31PD (چهار تیر)، موشکهای ضد شناور Kh-31AD (چهار تیر)
بمب هوایی: KAB-500KR هدایت تلویزیونی، KAB-500L هدایت لیزری، KAB 500S-L هدایت گلوناس (سامانه رهیاب ماهوارهای روسیه).
سامانه ناوبری:
رادار تجسس آرایهای فعال الکترونیکی Z huk-AE
سامانه هدفگیری الکترواپتیک OLS-UEM
سامانه هدفگیری الکترواپتیک OLS-K
تحلیل نهایی:
بررسی صنایع غربی ضمن تأیید ارتقاء هواپیمای شکاری رهگیر میگ ۲۹ و نامگذاری هواپیمای مذکور تحت عنوان میگ ۳۵، بیان داشتهاند که شبهاتی در خصوص دقت رادار و سامانههای رهیاب آن به جهت فناوری موجود روسیه وجود دارد که این امر توسط صنعت کشور سازنده بهصورت تلویحی مورد بحث قرار گرفته است. خریداران هواپیمای میگ ۳۵ بهدلیل کاهش هزینه خریداری، رادار AESA را از لیست خود خارج نمودهاند.
زمان بهخدمتگیری هواپیمای فوق در نیروی هوایی کشور روسیه سال ۲۰۲۰ میلادی تعیین شده که فرصت ارزیابی آن را، برای کارشناسان محیا میسازد. تغییر نام هواپیمای ارتقاء یافته معمولاً عرف نیست لیکن در غرب نیز به صورت موردی نوع ارتقاء یافته هواپیمای جنگنده بمبافکن و شکاری رهگیر اف ۵، پس از ارتقاء، اف۲۰ نامگذاری گردید، بنابراین هواپیمای میگ ۳۵ نوع ارتقاء یافته و یا نوسازی شده هواپیمای شکاری رهگیر میگ ۲۹ بهحساب میآید و مشخصات پایه آن نیز شبیه میگ ۲۹ است.
هواپیمای میگ ۳۵ رادار گریز نبوده که در مباحث جنگهای هوایی یک ضعف به حساب میآید و به همین دلیل فاقد نوآوری چشمگیری میباشد، ولی از نظر قیمت بسیار مناسب است.
با توجه به مأموریتهای محوله در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هواپیمای میگ ۳۵ به تنهایی قادر به اتمام کلیه عملیاتهای محوله بهصورت همزمان نخواهد بود و بایستی برای کاربری هرچه بهتر روی یک نقش برای آن تمرکز نمود که با توجه به منشاء طراحی آن یعنی هواپیمای میگ ۲۹ باز هم بهترین نقش برای در قدرت هوایی کشور ایران، رهگیری هوایی میباشد.
با تمام اوصاف که کارشناسان نظامی کشورمان، هواپیمای جنگنده سوخوی ۳۰ را در مقایسه با هواپیمای شکاری رهگیر میگ ۳۵ ارجح میدانند، لیکن این سؤال مطرح است که تعداد ساخته شده این هواپیما بیانگر دو مطلب میباشد که اولی کند بودن خط تولید صنعت سازنده و شرکت هواپیماسازی میگویان است و دیگری عدم تمایل کشورها برای خرید آن در مقایسه با موارد مشابه غربی و شرقی این هواپیما و قیاس نقاط ضعف و قوت آنها با یکدیگر است و سؤال نهایی امکان ارتقاء هواپیماهای میگ ۲۹ موجود در کشورمان با تجهیزات هواپیمای میگ ۳۵، به عنوان بالا بردن آرایش فنی است که امری مقرون به صرفه بوده و از اتلاف منابع مالی در کشور جلوگیری خواهد نمود.
۱- کد شناسایی هواپیمای میگ 29 میباشد
[۲]- UNITED AIR CRAFT CORPORATION
مطالب مرتبط
جستجو در سایت
استارت آپ ها

اپلیکیشن شارژاپ
گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذابترین ایدههای B2B در سال 2020
استارت آپ

تعریف استارت آپ startup
دانشنامه / استارت آپ / مقاله

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند
استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید
راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارتآپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان
استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی
استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر
گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان
استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی
آینده / استارت آپ
سبک زندگی
تبلیغات
تگ ها
رویدادهای گذشته
درباره ما
مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
تمامی حقوق برای سایت فوق محفوط است.
S-TECH: فناوری نوین سیلک | Powered by: مجله اینترنتی دیپروتد