ریتارگتینگ چیست ؟
برخلاف آرزوی بسیاری از صاحبان کسب‌وکار، فرآیند جلب نظر یک مشتری و متقاعد کردن او به خرید، کار چندان آسانی نیست. در دنیای ایده‌آل، کاربری که برای اولین بار وارد وب‌سایت شما می‌شود، بعد از گشت‌و‌گذار در صفحات مختلف، به محصولات و خدمات شما علاقمند می‌شود، با کمی بالا و پایین کردن و خواندن نظرات و احیاناً گفتگو با پشتیبانی وب‌سایت شما، بعد از چند دقیقه ثبت سفارش می‌کند، در چشم به هم زدنی راهی درگاه پرداخت می‌شود و در نهایت، راضی از خرید خود وب‌سایت شما را ترک می‌کند. اما همان‌طور که می‌دانید، در دنیای واقعی این داستان متفاوت است و فرآیند خرید مشتری، خطی و پیوسته نیست.

طبق آمارهای موجود، به طور متوسط، تنها یک درصد از افرادی که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند در اولین ورود به مشتری شما تبدیل می‌شوند. به کمک ریتارگتینگ می‌توانید ۹۹ درصد بقیه را به وب‌سایت‌ خود بازگردانید. سرویس‌های ریتارگتینگ با ردیابی افرادی که وارد وب‌سایت شما شده‌اند ولی هنوز به مشتری شما تبدیل نشده‌اند، آن‌ها را در وب‌سایت‌های دیگر شناسایی می‌کنند و تبلیغات ریتارگتینگ شما را به آنها نمایش می‌دهند تا به وب‌سایت شما برگردند و در نهایت مشتری شما شوند. ریتارگتینگ یا همان هدف‌گیری مجدد، ابزاری مفید و حتی ضروری برای کسب‌وکارها است که مارکترها به وسیله آن می‌توانند یک مشتری را در قیف خرید پیش برانند.


زمانی که یک مشتری بالقوه وارد وب‌سایت شما می‌شود، یک کوکی در مرورگر او ذخیره می‌شود. این کوکی در دامنه دیپروتد ذخیره شده و موجب می‌شود که دیپروتد بتواند این مشتری را به محض ورود به هر یک از وب‌سایت‌های نمایش‌دهنده‌اش شناسایی کند و تبلیغی مختص وی و با توجه به محصول یا خدمتی که در وب‌سایت شما دیده به او نمایش دهد.
چرا ریتارگتینگ تاثیرگذارترین روش تبلیغات آنلاین است؟

در کمپین‌های ریتارگتینگ، بر خلاف کمپین‌های بنری عادی، تبلیغات شما تنها به کاربرانی نمایش داده می‌شود که حداقل یک بار وارد وب‌سایت شما شده‌اند و احتمالاً به محصولات و خدمات شما علاقه‌مند بوده‌اند. این کاربران در فرآیند انتخاب محصول جهت خرید، به طور متوسط دو تا سه هفته به جستجو و مقایسه می‌پردازند؛ به خصوص زمانی که کالاها و خدمات شما میانگین قیمت بالاتری دارند، مدت زمان بیش‌تری طول می‌کشد تا افراد خرید خود را نهایی کنند. دیپروتد با نمایش تبلیغات شما در این فاصله، برند شما را پیوسته به آنها یادآوری می‌کند که موجب افزایش آگاهی مشتریان از برند شما و افزایش اعتماد آنها می‌شود. همچنین در صورتی که تبلیغات ریتارگتینگ با یک پیشنهاد لحظه آخری همراه شود که کاربر را تحریک به اقدام سریع کند، شانس خرید کاربر از وب‌سایت شما تا هفت برابر افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که ریتارگتینگ از تأثیرگذارترین و بهینه‌ترین روش‌های تبلیغات آنلاین است و در مقایسه با سایر روش‌های تبلیغات، بیش‌ترین اثربخشی را در افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) دارد.
از ریتارگتینگ برای چه اهدافی استفاده می‌شود؟

حالا که می‌دانید ریتارگتینگ چیست و چگونه کار می‌کند، بهتر است بدانید که از تبلیغات ریتارگتینگ برای چه اهدافی استفاده کنید. کمپین‌های ریتارگتینگ معمولا با دو هدف اصلی آگاهی‌بخشی و تبدیل اجرا می‌شوند.
آگاهی‌بخشی (Awareness)

کمیپن‌های آگاهی‌بخش ریتارگتینگ زمانی به کار می‌آیند که شما می‌خواهید کاربران وب‌سایت‌تان را مجدداً با سایت درگیر کنید. در این صورت می‌توانید از این کمپین‌ها برای اطلاع‌رسانی و تبلیغ محصولات مشابه، سرویس‌های جدید و … استفاده کنید. البته این کمپین‌ها معمولا پیش‌نیاز و مقدمه‌ای برای نوع کاراتری از کمپین‌های ریتارگتینگ هستند که با هدف تبدیل اجرا می‌شوند.

بنر زیر یک نمونه خوب استفاده از کمپین‌های ریتارگتینگ برای اطلاع‌رسانی‌های رویدادهای تازه است. در این کمپین، بنر رویداد «یلدای کارآفرینان استارتاپی» به کاربرانی که قبلا از رویدادهای کارآفرینی و استارتاپی پلتفرم ایوند بازدید کرده‌اند نشان‌ داده می‌شود. از آن‌جایی که این افراد مسلما علاقه‌مند به حوزه استارتاپی هستند، با احتمال بیش‌تری بر روی این بنر کلیک می‌کنند و دوباره وارد سایت ایوند می‌شوند.

تبدیل (Conversion)


بهترین روش‌های استفاده از ریتارگتینگ

برای گرفتن بهترین نتیجه از تبلیغات ریتارگتینگ، می‌توانید مخاطبان خود را به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم کنید (برای مثال مخاطبانی که صفحات لباس زنانه را مشاهده کرده‌اند یا مخاطبانی که صفحات خودرو را مشاهده کرده‌اند و …). پس از این تقسیم‌‌بندی، می‌توانید به هر دسته، تبلیغات مرتبط با آن دسته را نمایش دهید یا تصمیم بگیرید که به یک دسته خاص ( مثلاً کسانی که خرید موفق داشته‌اند و به صفحه تشکر از پرداخت وارد شده‌اند) تبلیغ خود را نمایش ندهید.

بهترین تبلیغات ریتارگتینگ، دکمه فراخوان (CTA) مشخصی دارند و پیشنهاد خاصی را به مخاطب ارائه می‌کنند. یک نمونه موفق از کمپین‌ ریتارگتینگ هدفمند را می‌توانید در تبلیغات ریتارگتینگ بنری تخفیفان ببینید که با ریتارگت کردن کاربرانی که محصول را به سبد خرید خود اضافه کرده‌اند، اما هنوز خرید خود را نهایی نکرده‌اند، به آن‌ها درصد تخفیفی هر چند بسیار اندک هدیه می‌شود تا تشویق به کامل کردن خرید خود شوند.

ریتارگتینگ چیست

مورد مهم دیگر این است که مخاطبان محصولات مختلف را باید در بازه‌های زمانی متفاوت ریتارگت کرد. برای مثال افرادی که به دنبال بلیط هواپیما هستند را بهتر است از همان روز بازدید تا یک الی دو هفته بعد (بسته به نوع پرواز) ریتارگت کرد، اما افرادی که به دنبال محصولات لوکس‌ و گران‌قیمت هستند بهتر است پس از چند روز با همان محصول و محصولات مشابه ریتارگت شوند.

یکی دیگر از بهترین مدل‌های ریتارگتینگ، ریتارگتینگ محصول نام دارد. در کمپین‌های ریتارگتینگ محصول، می‌توانید کاربرانی که در وب‌سایت شما محصول خاصی را جستجو کرده‌اند ریتارگت کنید و در وب‌سایت‌های دیگر، همان محصول را به همراه محصولات مشابه دیگر به آنها نمایش دهید. از آن‌جایی که در این کمپین‌ها تبلیغات به صورت کاملاً شخصی‌سازی شده به مشتریان بالقوه شما نمایش داده می‌شوند، هزینه تمام شده به ازای هر سفارش مشتری می‌تواند تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

در زیر می‌توانید یک نمونه از تبلیغات ریتارگتینگ محصول گاج مارکت را ببینید. در این مدل از تبلیغات، مشتری با کالایی که قبلا مشاهده کرده است ریتارگت می‌شود. علاوه بر این، با توجه به اینکه مشتریان این محصول به چه محصولات دیگری علاقه‌مندی نشان داده‌اند، چند کالای دیگر هم به مشتری پیشنهاد داده می‌شود.

ریتارگتینگ چیست

موارد بالا تنها چند نمونه از کاربردهای ریتارگتینگ برای تبلیغات اثربخش بودند. کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند با استفاده از آماری که به مرور زمان از رفتار کاربران خود در وب‌سایت‌شان به دست می‌آوردند، با داشتن استراتژی و برنامه‌ریزی برای هر مشتری در هر مرحله از فرآیند خرید، مدل‌های بی‌شمار و جذابی را برای تبلیغات خود طراحی و پیاده‌سازی کنند.

0
جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید