تورقوزآباد کجاست
تورقوزآباد turquzabad 5 مهر ۱۳۹۷نام منطقه تورقوزآباد در صدر اخبار جهان قرار گرفت. بنیامین نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با نمایش تصویری که مدعی شد ساختمانی در کوچه ماهر در تورقوزآباد است، این ادعا را مطرح کرد که ایران بنیادات سرّی خود را در این منطقه نگهداری می‌کند. اما تورقوزآباد کجاست؟

تورقوزآباد، روستایی از توابع بخش کهریزک شهرستان ری در استان تهران ایران است که در نزدیکی شهرری است.این محل حدود هشت کیلومتر با عوارضی تهران-قم فاصله دارد و فاصله آن با شهرک واوان اسلامشهر نیز حدود پنج کیلومتر است این روستا در دهستان کهریزک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲٬۲۷۸ نفر (۶۵۴خانوار) بوده‌است. در روز ۲۷ سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی (۵ مهر ۱۳۹۷) نام این منطقه در صدر اخبار جهان قرار گرفت. بنیامین نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با نمایش تصویری که مدعی شد ساختمانی در کوچه ماهر در تورقوزآباد است، این ادعا را مطرح کرد که ایران تأسیسات سرّی خود را در این منطقه نگهداری می‌کند
 تورقوزآباد روستایی از توابع بخش کهریزک شهرستان ری در استان تهران در نزدیکی شهرری است که بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۷۸ نفر است.  این محل حدود هشت کیلومتر با عوارضی تهران-قم فاصله دارد و فاصله آن با شهرک واوان اسلامشهر نیز حدود پنج کیلومتر است و با وسعت ١٥هکتار همجوار روستاهای جهان‌آباد، قیصرآباد، عبدل‌آباد و کاشانک واقع شده است.
نام دوقوزآباد هم از همان تورقوزآباد گرفته شده و به عنوان یک اصطلاح برای مکانی که دورافتاده است به کار می رود درحالیکه دوقوزآباد در کنار تهران است و البته چند سالی هست نام رسمی آن روستای فاطمیه است. تورقوزآباد دهیاری و شورای اسلامی روستا دارد و مردمش نیمی افغان و نیمی ایرانی‌اند. بیشتر زمین‌های روستای تورقوزآباد زیر کشت گندم، جو، ذرت و صیفی‌جات است.
سال گذشته روزنامه شهروند درباره این روستا گزارشی منتشر کرده که در آن آمده است : نوشته روی تابلو ایستگاه کلانتری در سمت راست تابلوی ورودی نشان می‌دهد که این روستا از توابع یا زیرمجموعه‌های کهریزک است و بخشداری کهریزک می‌شود نهاد بالادستی این روستا. تورقوزآباد اما دهیاری دارد و شورای اسلامی روستا. به گفته یکی از اعضای شورا مردمش نیمی افغان و نیمی ایرانی‌اند. «قدیم‌ترها این روستا ناشناخته بود، با این‌که بعد از نظام‌آباد، از توابع اسلامشهر، از قدیمی‌ترین روستاهاست. اما بعد از انقلاب، رشد کرد و حالا روستای شناخته‌شده‌ای است.»
اینها را غلامرضا بیدگلی، عضو شورای اسلامی روستا می‌گوید. در گورستان روستا که در حیاط «امامزاده غیبی» واقع است، می‌بینمش و همان‌جا سر صحبت را باز می‌کنیم. آمده سر مزار پسر تازه جوانش که همراه سه نوجوان دیگر در جریان یک رزمایش در مهرماه ٩٤ شهید شده‌اند. به سنگ‌قبر ٢٠٠ساله گورستان اشاره می‌کند.
«این‌جا خیلی قدمت دارد.» این «خیلی» را مردمان روستا هم درباره قدمت تورقوزآباد به کار می‌برند، اما هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند قدمت روستا چند‌سال یا چند صد‌سال است. یکی می‌گوید: «قدیم‌ها، خیلی قدیم‌ها، این‌جا اربابی داشته که نام دخترش توران بوده و اصالتا آذری. قز در زبان آذری یعنی دختر و به همین دلیل نام اولیه روستا توران‌قز بوده است که به مرور و در گردش زبانی به تورقوز تغییر کرده ‌است. آن ارباب مالک کشتزارهای عدس این منطقه بوده‌است.» دیگری می‌گوید: «این روستا زمین‌های کشت پنبه بوده و ارباب آن دختری داشته به نام تورقوز. برای همین نام روستا تورقوزآباد شده‌است.»
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید