جذب سرمایه داک سند
جذب سرمایه داک سند (DocSend)، استارتاپ به اشتراک‌گذاری فایل در بستری امن است. فایل هایی مانند نامه یا توافق حقوقی در این بستر به اشتراک گذاشته می‌شوند. این استارتاپ بیش از ۲۰۰ «ارائه کوتاه» مالی برای جذب سرمایه را بررسی کرده است تا روشی دقیق و تضمین شده برای رسیدن یک استارتاپ از مرحله سرمایهگذاری دانه‌ای (Seed) یا فرشته (Angel) به سرمایهگذاری مرحله یک (Series A) پیدا کند.
داک‌سند با کمک استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد، «تام آیزنمان» (Tom Eisenmann ) نگاه دقیقی به شرکت‌های موفق در جذب سرمایه ۳۶۰ میلیون دلاری داشتند. آن‌ها طی این تحقیق فهمیدند؛ شرکت‌هایی که دنبال سرمایه گذار هستند به طور میانگین باید با ۴۰ سرمایه گذار دیدار کنند. حدود ۱۲ هفته زمان لازم است تا حداقل یکبار با همه سرمایه‌گذاران ملاقات کنند. سرمایه‌گذارها به ارائه‌های خیلی طولانی توجهی ندارند. هر سرمایه‌گذار به طور میانگین تنها ۳ دقیقه و ۴۴ ثانیه صرف بررسی ارائه‌ها می‌کند.
تحقیقات داک‌سند و آیزیمان نشان داد؛ رابطه‌ی دقیقی میان تعداد جلسات و میزان جذب سرمایه وجود ندارد. طبیعتا اگر شما با سرمایه‌گذارهای بیشتری تماس بگیرید، قرار ملاقات‌های بیشتری هم پیش رو خواهید داشت. اما هیچ ارتباط معناداری بین تعداد قرار ملاقات‌ها با سرمایه‌گذاران و میزان جذب سرمایه وجود ندارد.
بهتر است اول به سراغ شرکت‌های سرمایه‌گذاری بروید که هدفی هم راستا با هدف شرکت شما دارند. با این روش میزان سرمایه‌ دوره دانه نسبت به فرشته بیشتر بوده و جذب سرمایه سریع‌تر انجام می‌شود. طبق بررسی‌ها، میانگین زمان جذب سرمایه از یک سازمان نسبت به سرمایه‌گذار فرشته ۴ هفته سریع‌تر بوده و میزان سرمایه بیشتری جذب می‌شود. همچنین تمایل سازمان ها به برگزاری جلسات ۳۶.۸ درصد بود، در حالیکه این رقم در سرمایه‌گذاران فرشته تنها ۱۸.۹ درصد است.
اگر شما در حال تهیه ارائه‌ای برای جذب سرمایه هستید، باید ده اسلاید را در ارائه خود لحاظ کنید. به طور حتم در یک اسلاید باید تیم خود را معرفی کنید. اسلایدهای «اهداف شرکت»، «اندازه بازار» و «رقبا» از دیگر اسلایدهای مهم در این ارائه هستند.
داک سند در حین تحقیق خود دریافت نحوه چینش اسلایدهای ارائه به سرمایه‌گذار با ترتیب پیشنهادی «سکویا کپیتال» (Sequoia Capital ) شباهت دارد. تنها تفاوت در این بود که در روش پیشنهادی سکویا «تیم» و «محصول» در مراحل انتهایی معرفی می‌شوند. همان‌طور که گفته شد، مهم‌ترین صفحات یک ارائه برای سرمایه‌گذاران به ترتیب، اسلایدهای مربوط به مسائل «مالی»، «معرفی تیم» و بررسی «رقبا» است.
پشتکار، لازمه به پایان رساندن یک دوره جذب سرمایه است. ۱۵ درصد از شرکت‌ها بین یک الی ۵ هفته طول کشید تا یک دوره سرمایه گذاری را کامل کنند. این زمان برای نزدیک به ۵۰ درصد از شرکت‌ها بین ۱۱ تا ۱۵ هفته و برای ۱۷ درصد از شرکت‌ها، بیش از ۱۶ هفته زمان برد.
فارغ از هر آنچه که درباره «جذب سرمایه مرحله اول» (series A) می‌دانید، جذب سرمایه در مرحله اول نسبت به مرحله دانه (Seed) سریع‌تر است. شرکت‌هایی که در تحقیقات داک‌سند مورد بررسی قرار گرفته‌بودند، در حدود ۹.۶ هفته توانستند سرمایه مرحله اول (series A) خود را جذب کنند. این شرکت‌ها به طور میانگین تنها با ۲۶ سرمایه‌گذار ملاقات کردند. هر چند هم‌بنیانگذار داک سند «راس هدلسون» (Russ Heddleston) معتقد است که جامعه آماری به‌کار رفته در این بررسی بسیار کوچک است و نمی تواند یک نتیجه‌گیری قابل استناد برای کل موضوع باشد.
در بررسی صورت گرفته می‌توان شرکت‌ها را به ۳ دسته مصرف کننده–محور، سخت‌افزاری و استارتاپ‌های سرویس‌دهنده به به سازمان‌ها تقسیم کرد. استارآپ‌های مصرف‌کننده–محور بیشترین سهم جذب سرمایه را دارند. علت سهم بالای این استارتاپ‌ها، ارزان‌تر و کم ریسک بودن سرمایه‌گذاری در این استارتاپ‌ها برای تولید حداقل محصول قابل اعتماد (MVP) است. بعد از استارتاپ‌های مصرف‌کننده–محور، استارتاپ‌های سرویس‌دهنده به سازمان‌ها و سخت‌افزاری در رده‌های بعدی جذب سرمایه قرار دارند.
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید