دانش بنیان چیست؟
شرکت دانش بنیان یعنی نیروی فکر و خلاقیت فرد یا گروهی و به هیچ رو نباید معادل یک ساختار کارخانه ای قرار گیرد. شرکت های بزرگ و دانش بنیان دنیا هیچ وقت کارخانه و خط تولید ندارند ولی متاسفانه در کشور ما هنوز به مقوله دانش بنیان به عنوان تولید و خط تولید نگاه می شود. دانش بنیان بودن یعنی تولید خلاقیت بیشتر و ایجاد مدل های کسب و کاری که تا پیش از این وجود نداشته اند.



در بحث اقتصاد مقاومتی مهم ترین موضوع، اقتصاد دانش بنیان است که در حال حاضر مهم ترین اولویت کاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کشور نیز هست.

 یکی از ارکان اقتصاد دانش بنیان، تشکیل شرکت های دانش بنیان یا نهادهای واسط تجاری سازی است که به وسیله آنها بتوانیم اقتصاد دانش بنیان را در کشور نهادینه کنیم. در اقتصاد نفتی یا خام فروشی، یعنی اقتصادی که پایه آن فروش ذخایر زیرزمینی است نمی توانیم برای فارغ التحصیلان اشتغالزایی کنیم به همین دلیل ما در دانشگاهها و صنعت نیاز به تفکرات و فرهنگ جدید داریم. اهمیت قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان نیز در این حوزه بدون شک غیر قابل چشم پوشی است.

ما در کشور ،قانونی داریم به نام قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان که مدرن ترین قانون موجود در کشور است. این قانون در سال 89 تصویب شده، اما در حال حاضر اجرایی نشده است.

ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در زمینه اهمیت فعالیت های دانش بنیان در کشور با اشاره به اینکه این قانون بسیار کوتاه و مختصر است، گفت: این قانون 12 بندی در کشور می تواند بسیار موثر باشد و در صورت اجرای درست آن، نقش بسزایی در رشد و شکوفایی کشور خواهد داشت. وی دلیل اجرایی نشدن این قانون در کشور را نو بودن و نبود عزم لازم عنوان کرد و گفت: تمام تلاش ما در این دولت اجرای کامل و بدون نقص این قانون در کشور است.

روح حاکم بر این قانون این است که یک نفر فارغ التحصیل یا هرکسی که دارای ایده ای است و نمی خواهد کارمند دولت باشد باید مورد حمایت قرار گیرد و به کمک تسهیلات دولتی برایش شغل موثر ایجاد شود. از تسهیلات ارائه شده به فعالیت های دانش بنیان معافیت 15 ساله از مالیات، معافیت های گمرکی و استفاده از تسهیلات مختلف صندوق نوآوری و شکوفایی و سایر حمایت های قانونی، تسهیلاتی است که این افراد می توانند از آنها استفاده کنند. فاصله کشور با رسیدن به اصل و اجرای این قانون زیاد است ولی معاونت علمی و فناوری در مدت کوتاه آغاز به کار دولت جدید تلاش کرده است این قانون را در کشور به صورت کامل اجرایی کند. با اجرای درست و کامل این قانون تحول عظیمی در حوزه اشتغال و علم و فناوری کشور ایجاد خواهد شد.



امکان سنجی طرح های دانش بنیان نیز از دیگر مقولات اساسی در داوری طرح های دانش بنیان است.  با توجه به امکان سنجی طرح ها، برای شرکت های دانش بنیان تسهیلاتی در نظر گرفته می شود که یکی از این تسهیلات لیزینگ 12 درصدی برای خرید محصولات شرکتهای دانش بنیان است یعنی اگر کسی محصولات تولیدی این شرکت ها را خریداری کند می تواند از این وام بهره مند شود. یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال جاری، بازاریابی برای شرکت های دانش بنیان است، و این موضوع نیز به دلیل ضعف نهادها و ارگان های داخلی و خصوصی برای یافتن بازارهای نوین برای محصولات است.  در این زمینه و در مقوله حلقه تجاری سازی ایده ها و یافتن بازارهای هدف، نیاز به همراهی کل بازار وجود دارد.

اگر حلقه های واسط در دانشگاه ها تقویت نشود، امکان تجاری سازی فناوری های تولیدی وجود نخواهد داشت. مراکز رشد، شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری باید فعال شوند زیرا هر کدام از اینها در نظام فناوری نقش مهمی دارند و  نمی توان آنها را نادیده گرفت.

متدولوژی و روش شناسی های موجود در زمینه اقتصاد و فعالیت های مبتنی بر ایده ها و شرکت های نوپا باید تغییر اساسی نماید. در راستای اقتصاد دانش بنیان اتفاقات زیادی باید در کشور بیفتد، خیلی از روش ها در دولت و دانشگاه ها باید تغییر کند، در نوع نگرش و در نظام بودجه و بانک هم باید تغییرات اساسی داشته باشیم. امروز شرکت های بزرگ و اول دنیا مایکروسافت، گوگل و فیس بوک هستند که اگر ارزشیابی آنها را به دست بانکهای ایرانی بدهیم به آنها نمره خوبی نمی دهند زیرا در نظام بانکی ما ارزش افزوده و دانش فنی معنایی نداشته و با مفاهیم آنها بیگانه اند. عدم ارتباط اساتید دانشگاهی و صنعت نیز از معضلات اساسی کشور است.


0
جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید