ورزنه جایی برای تماشای زیبایی خلقت
ورزنه جایی برای تماشای زیبایی خلقت 
کویر آرامشی دارد که شاید آن را نتوان در هیچ کدام از جلوه های دیگر طبیعت پیدا کرد. جایی که تا چشم کار می کند مناظر یکدستی از شن های کویری را می بینید که غرق در سکوت و آرامش اند. در دل همین کویرهاست که می توانید تفریحات منحصربفردی مثل آفرود، موتور سواری، شتر سواری و … را تجربه کنید و در چشم اندازهایی زیبا عکس هایی  را بیندازید که نمونه اش در هیچ جای دیگر پیدا نمی شود. ایران کویرهای زیادی دارد که تا به حال درباره معروف ترین آن ها مثل کویر مرنجاب، مصر و جندق حرف زده ایم. امروز قصد داریم تا درباره کویر ورزنه در اصفهان صحبت کنیم تا با این کویر بیشتر آشنا شوید.

برای سفر به کویر ورزنه باید به استان اصفهان بروید. این کویر در جایی در ۱۰۰ کیلومتری شرق اصفهان و ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد جای دارد و از شرق به تالاب گاوخونی، از شمال به شهرستان ورزنه و زاینده رود، از جنوب به حسن آباد و از غرب به مسیر حسن آباد به ورزنه می رسد. با رفتن به این کویر منطقه ای وسیع و گسترده را می بینید که سراسر پوشیده از ریگزار، ماسه های تمیز و روان و تپه های شنی است. چیزی که این کویر را از دیگر کویرهای ایران متمایز کرده وزش بادهای متفاوت است که به تپه های ماسه ای، شکل های متفاوتی مثل تپه های ماسه ای طولی، هلالی و هرم های ماسه ای داده و چشم اندازهایی را به وجود آورده که نمونه هایش در کشور خیلی کم پیدا می شود.
این کویر به دلیل نزدیکی به تالاب گاوخونی و رطوبت این تالاب، پوشش گیاهی متنوعی دارد. کویر ۱۷ هزار هکتار ریگزار دارد که در آن بیشتر، درختچه های تاغ و اسکمبیل را به عنوان پوشش گیاهی می بینید اما گیاهانی مثل تق تقو، بوته های نسی و سایر گیاهان ماسه پسند هم در این ناحیه زیاد دیده می شود. از نظر پوشش جانوری در سال های گذشته جانوران زیاد و متنوعی در این ناحیه پیدا می شد که در این سال ها تعداد آن ها با توجه به شکار، خشک شدن گاوخونی و از بین رفتن زیستگاه کم شده است. امروز در این کویر جانورانی مثل شغال، خرگوش، گربه، شاهین، افعی شاخدار، مار شتری و … دیده می شود.

استان اصفهان کویرهای زیادی را در خودش جای داده که یکی از آن ها همین کویر ورزنه است اگر می خواهید با سفر به کویر، غرق آرامش و سکوت بی پایانش شوید بهترین زمان برای راهی شدن، بهار و پاییز است چون تابستان های گرم و زمستان های سردی دارد. حتما در مدت کویر گردی کفش های مخصوص بپوشید و از کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه آفتاب گیر استفاده کنید و آب کافی هم همراه داشته باشید. در شن های روان این کویر می توانید کفش های خود را در بیاورید و مدتی با پای برهنه بر روی آن ها راه بروید، مطمئنا لمس این شن ها تجربه ای به یاد ماندنی در این کویر گردی است. اگر به روی تپه های شرقی بروید چشم انداز زیبایی از تالاب گاوخونی را می بینید. اصلا یکی از به یادماندنی ترین ماجراجویی های این کویر وقتی است که به سمت قله سیاه کوه می روید و در آنجا تالاب و اطرافش را از نمایی بالا تماشا می کنید. این کویر پر از تپه های ماسه ای است که می توانید در آنجا آفرود انجام دهید و در حالی که سوار ماشین های مخصوص هستید با سرعت زیاد بر روی این تپه ها، هیجان را هم تجربه کنید. می توانید تا زمان غروب در دل این کویر باقی بمانید و غروب خورشیدی را تماشا کنید که محال است چشم اندازی به این زیبایی از غروب را در جای دیگری به جز کویر بتوانید ببینید. همین که شب می شود روی دیگری از زیبایی های طبیعت کویر به نمایش در می آید؛ شب ها در این کویر، آسمانی جادویی را می بینید؛ پرده ای سیاه رنگ که هزاران ستاره درخشان در آن سوسو می زنند. ستارگان آنقدر بزرگ و شفاف می درخشند که می توانید مدت ها محو تماشای آن ها شوید و انگار آنقدر به زمین نزدیکنند که حتی می توانید به آن ها دست بزنید.

کویر ورزنه که نام دیگرش کویر خارا ست اسمش را از روستای ورزنه که در حاشیه جنوبی اش قرار دارد گرفته است. در سفر به کویر ورزنه می توانید از جاذبه های این روستای دیدنی هم بازدید کنید چون روستا جاذبه های منحصربفرد و جالبی برای دیدن دارد. یکی از جاذبه های جالبی که در این کویرگردی می توانید  آن را ببینید، پل تاریخی ورزنه است که آخرین پل تاریخی کشیده شده بر روی زاینده رود است.  درباره اینکه این پل دقیقا در چه زمانی ساخته شده اختلاف نظر وجود دارد؛ عده ای آن را برای زمان سلجوقیان و عده ای هم برای دروه صفویه می دانند. این پل که در لیست آثار ملی قرار دارد از سنگ، آجر و ساروج ساخته شده و با ۶ متر ارتفاع، ۷۰ متر طول و ۷ متر عرض یکی از دیدنی ترین پل های تاریخی است.

یکی دیگر از جاذبه هایی که در این کویرگردی آن را می بینید قلعه قورتان است که قدمت آن به ۱۱۰۰ سال قبل برمی گردد. این قلعه با ۵ هکتار مساحت از خشت و گل ساخته شده و برج و باروهای شمالی و جنوبی اش ۲۵۰ متر طول دارند. از دیگر جاذبه های تاریخی این کویر مسجد جامع تاریخی ورزنه، کبوتر خانه، تالاب گاوخونی و … است. فاصله این کویر از تهران ۶ ساعت است و تورهای کویرگردی زیادی مشتاقان کویر را به این ناحیه می برند. اگر همراه این تورها شوید ضمن دیدن کویر و انجام تفریحات کویری، گشتی هم در ورزنه می زنید و جاذبه هایش را می بینید.
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید