9 توصیه برای خلق کمپین بازاریابی تاثیرگذار در اینستاگرام
چگونه در اینستاگرام کمپین موفقی داشته باشیم؟
9 توصیه برای خلق کمپین بازاریابی تاثیرگذار در اینستاگرام
اینستاگرام برای بسیاری از برندها خانه امنی در میان شبکه های اجتماعی مختلف محسوب می شود. در این فضا به راحتی امکان توسعه برند، آشنایی با مشتریان تازه و جلب نظر کاربران بی شمار وجود دارد. داشتن یک برنامه مختصر پیرامون نحوه عملکرد برندمان در اینستاگرام بخش زیربنایی کار را شکل می دهد. با این حال به منظور دستیابی به اهداف مان باید اندکی تلاش بیشتری از خود نشان دهیم. اینجاست که مفهوم «کمپین بازاریابی اینستاگرامی» مطرح می شود.
در طول اجرای کمپین بازاریابی اینستاگرامی هدف اصلی شما دستیابی به هدف یا مجموعه اهدافی خاص در مدت زمان مشخصی است. تمام محتوای مورد استفاده از سوی برند ما در این فرآیند باید کاملا دقیق و قابل اندازه گیری باشد. همچنین همه المان های برندمان در حوزه بازاریابی بر روی یک هدف واحد تمرکز دارد.
کمپین بازاریابی اینستاگرام
اگر استراتژی های کاربردی در اینستاگرام آهسته و مانند مسابقه های ماراتن دیربازده هستند، کمپین ها دقیقا شبیه به مسابقات دوی سرعت خواهند بود. کمپین ها برخلاف استراتژی های طولانی در مدت زمانی اندک میزان زیادی از انرژی برند ما را استفاده می کنند. به طور طبیعی در زمینه نتیجه بخشی نیز این المان در کوتاه مدت نمایان خواهد شد.
اگر شما به دنبال رونمایی از یک محصول تازه، ارتباط با طیف تازه ای از مخاطب ها و ایجاد شهرتی مطلوب برای برندتان هستید، استفاده از کمپین اینستاگرامی گزینه منطقی خواهد بود. در این
مقاله هدف اصلی ما نمایش تفاوت های کمپین های اینستاگرامی و به اشتراک گذاری توصیه های کاربردی به منظور راه اندازی و مدیریت یک کمپین تاثیرگذار است.
انواع کمپین های بازاریابی اینستاگرامی
خوشبختانه اکنون انواع مختلفی از کمپین های بازاریابی اینستاگرامی وجود دارد. هر کدام از این گونه ها برای نوع خاصی از فعالیت و دستیابی به اهداف متمایزی مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجا به معرفی برخی از مشهورترین نمونه ها به منظور الهام بخشی شما در راستای انتخاب گونه مناسب برای برندتان خواهیم پرداخت.
1. کمپین های اطلاع رسانی (آگاهی بخش)
کمپین بازاریابی اینستاگرام
در طول یک کمپین اطلاع رسانی شما تلاش خود را به طور بی وقفه در راستای افزایش مشاهده برند، کالا یا سرویس تان از سوی مخاطب ها قرار می دهید. برای برندهایی که در شرایط اضطراری برای فروش محصول قرار دارند، این شیوه مناسب خواهد بود. به علاوه برندهای نوپا نیز به خوبی از الگوی حاضر بهره مند می شوند. به هنگام طراحی محتوا برای این نوع از کمپین ها باید به طور مداوم بر روی دلیل فعالیت برندتان در حوزه مشخص کسب وکار و پینشهادهای اساسی اش برای مشتری تاکید داشته باشید.
به خاطر اینکه اینستاگرام محیطی مناسب برای کاربران به منظور دنبال برندها و شرکت های مختلف است (80درصد کاربران اینستاگرام حداقل یک برند را فالو دارند)، پلتفرمی مناسب و طبیعی برای کمپین اطلاع رسانی ما محسوب می شود. توجه داشته باشید که فعالیت در این عرصه بسیار تاثیرگذار است. براساس آمارهای رسمی 70درصد از کاربران در مواجهه با پست یک برند نوعی واکنش مشخص مانند رجوع به سایت رسمی آن برند از خود نشان می دهند.
2. کمپین های ریشه ای
کمپین بازاریابی اینستاگرام
مشتریان نسل جوان (مانند آنهایی که اینستاگرام را به تسخیر خود در آورده اند) به برند مورد نظرشان بیشتر از نوع محصولش توجه می کنند. آنها به مسئولیت اخلاقی و اجتماعی برندها و حمایت شان از ارزش های اساسی شرکت مادر توجه بسیار بالایی دارند.
کمپین ریشه ای راهکاری مناسب برای نمایش تصویری قهرمانانه از ارزش های برندمان است. به عنوان مثال، شما امکان همکاری با یکی از سازمان های عام المنفعه در یکی از روزهای جهانی مرتبط با موضوع کار آن سازمان را خواهید داشت. برند داو با کمپین ویژه اش در زمینه حفاظت از حیوانات به خوبی میزان تعهدش به پرهیز از انجام آزمایش های پزشکی خطرناک بر روی حیوانات را اعلام کرد. در اینجا منظور از آزمایش های خطرناک آن دسته از روش هایی است که تاثیر جبران ناپذیری بر روی طبیعت و محیط زیست دارد.
یک کمپین ریشه ای امکان ایجاد اعتماد و وفاداری در مخاطب های ما را دارد. به این ترتیب ارزش های ما به طور کامل به مخاطب منتقل می شود. از همه مهم تر، با اقدام عملی ما مخاطب از پایداری ما بر روی آن ارزش ها مطمئن خواهد شد.
3. کمپین های توسعه ای یا فروشی
راه اندازی کمپین های فروش محصولات یکی از راهکارهای زودبازده برای برندها محسوب می شود. نتیجه نهایی چنین کمپین هایی دریافت مخاطب بیشتر در کنار بخت آزمایی برای فروش محصولات است. خوشبختانه اکنون با افزودن سرویس خرید درونی از اینستاگرام بسیاری از برندها نگاه کاملا تازه ای به فروش اینستاگرامی محصول پیدا کرده اند. براساس گزارش تیم فنی اینستاگرام برندهای مختلف امکان فروش مستقیم محصولات خود از طریق این پلتفرم را خواهند داشت. به منظور استفاده از این سرویس فقط باید اکانتی در فیس بوک ساخته و از طریق آن فهرست محصولات و قیمت های مورد نظرمان را منتشر کنیم. سپس با همگام سازی اکانت فیس بوک و اینستاگرام مان به راحتی از سرویس فروش بهره مند خواهیم شد.
برخی از مناسبت ها و روزهای مهم فرصت عالی برای راه اندازی کمپین فروش هستند. کلیشه ای ترین نمونه در این میان تعطیلات کریسمس است. با این حال اگر به دنبال جلب نظر مخاطب هستید، باید اندکی از کلیشه ها فاصله بگیرید. یکی از ایده های تازه و خلاقانه در این زمینه ارائه کدهای تخفیف به مشتریان است. به این ترتیب هر مشتری با درج کد تخفیف ویژه خود از میزان قابل توجهی تخفیف در فرآیند خریدش برخوردار خواهد شد. چنین شیوه ای به مخاطب انگیزه بسیار بیشتری برای خرید در مقایسه با شیوه های اعمال تخفیف بر روی محصولاتی مشخص می دهد.
4. مسابقات اینستاگرامی
مسابقات طرفدارهای پر و پا قرصی در اینستاگرام دارد. دلیل اصلی آن نیز تاثیر بسیار بالای اینگونه از کمپین ها در جلب مخاطب برای برندهاست. به منظور افزایش تاثیرگذاری مسابقات شما امکان وضع قوانینی در راستای انتقال بهینه مطالب مورد نظرتان به مخاطب هدف را نیز خواهید داشت. به عنوان مثال، درخواست از کاربران به منظور معرفی یکی از دوستان برای بهره مندی از امتیاز ویژه یکی از آنهاست.
توصیه من در اینجا اطلاع از بدنه مسابقه تان و امکانات اینستاگرام در این زمینه پیش از اقدام به راه اندازی اش است. به این ترتیب دیگر حین برگزاری مسابقه غافلگیر نخواهید شد.
5. معرفی محصول
کمپین بازاریابی اینستاگرام
اگر شما در آستانه رونمایی از محصولی تازه هستید، شاید به کارگیری یک کمپین اینستاگرامی برای افزایش تاثیرگذاری مراسم تان ایده چندان بدی نباشد. چنین کمپین هایی به طور معمول هیجان و تفریح زیادی را برای مخاطب به ارمغان می آورد. همچنین این کمپین ها فرصت مناسبی به شما در راستای جلب نظر طیف وسیع تری از مخاطب ها را نیز می دهد.
به عنوان نمونه ای موفق در زمینه کمپین های معرفی محصول، خرده فروشی Frank & Oak واقع در شهر مونتریال از اکانت اینستاگرامی اش برای توسعه فروش بسته های ترکیبی پوشاک استفاده کرد. در این بسته های ترکیبی لباس های مختلفی از برندهای گوناگون در کنار هم به مشتری پیشنهاد می شود.
پست های برند Frank & Oak بسته های مختلفی را بنا بر سلیقه و البته بودجه خرید مخاطب های خود طراحی کرده است. یکی از بسته های پرطرفدار آنها مخصوص دانشجویان است. همه ما در دوران دانشجویی از درآمد نسبتا کمی برخوردار بوده ایم. به همین دلیل خرید لباس همیشه جزو اولویت های آخر ما بوده است. همچنین به هنگام خرید لباس همیشه به قیمت آن توجه می کردیم. دقیقا به همین دلیل برند Frank & Oak اغلب بسته های دانشجویی خود را با ترکیب محصولات ارزان و ارائه تخفیف های مناسب عرضه می کند.
6. کمپین های مبتنی بر محتوای تولیدی کاربران
کمپین بازاریابی اینستاگرام
در کمپین های مبتنی بر محتوای تولیدی کاربران شما به جای تولید مستقیم محتوا به سراغ ترغیب کاربران برای ارسال محتوای مدنظرشان می روید. به طور معمول در چنین پست هایی مخاطب ما در حال استفاده از محصول یا سرویس برندمان است. به این ترتیب با شیوه ای کاملا تاثیرگذار از زبان مخاطب به تبلیغ محصولات مان خواهیم پرداخت.
کمپین های متکی به محتوای تولیدی کاربران نه تنها آگاهی مخاطب از برند ما را افزایش می دهد، بلکه بدون صرف حتی اندکی هزینه محتوای رایگان برای ما به ارمغان می آورد. اگرچه کمپین های مبتنی بر محتوای کاربران انواع گوناگونی دارد، اما ساختار کلی همه آنها به یک شکل است. به این ترتیب در همه آنها تلاش اصلی تیم بازاریابی بر روی ترغیب مخاطب به انجام نوع خاصی از فعالیت در مدت زمانی کوتاه است. با این حساب چنین کمپینی یکی از راهبردهای بسیار زودبازده در دنیای بازاریابی به حساب می آید.
9 توصیه برای خلق کمپین بازاریابی موفق در اینستاگرام
اکنون شما ایده های بسیار زیادی را در اختیار دارید. با این حال ایده مناسب فقط استراتژی مطلوب پشت کمپین است، بنابراین هنوز هم راه زیادی تا موفقیت در عرصه بازاریابی باقی مانده است. در اینجا ما به بررسی و ارائه برخی از ایده های مناسب برای راه اندازی کمپینی موفقیت آمیز در اینستاگرام خواهیم پرداخت.
1. تعیین اهداف هوشمندانه
هنگامی که نوبت به طراحی و برنامه ریزی پیرامون اهداف برندمان می رسد، همه ما تمایل بالایی به خلق اثری منحصر به فرد داریم. ویژگی های هدفی مناسب در این میان عبارت است از خاص بودن، قابل اندازه گیری، واقع گرا و مبتنی بر زمان.
به عنوان مثال، اجازه دهید افزایش شمار فالوورها را به عنوان هدف کمپین مان مد نظر قرار دهیم. با این حساب باید هدف مذکور را به بخش های ذیل تقسیم کنیم:
• ویژگی: شما قصد دستیابی به چه چیزی را دارید؟ دوست دارید مخاطب چه کاری را انجام دهد؟ شما باید به منظور دستیابی به اهداف تان ابتدا تعریف روشنی از هدف یا مجموعه اهداف تان به دست آورید. در غیر این صورت تمام اهداف شما برای مخاطب غیرواقعی و نامشخص تصویر خواهد شد.
• امکان اندازه گیری: معیار شما برای اندازه گیری میزان موفقیت تان چیست؟ کمپین های حرفه ای معمولا معیارهای مشخصی برای اندازه گیری میزان پیشرفت یا عدم موفقیت شان دارند. در صورت بی توجهی به این معیار جمع بندی نهایی کمپین شما هیچ گونه بازنمایی مشخصی از عملکردتان نخواهد داشت.
• قابل دستیابی: آیا هدف شما واقع گرایانه است؟ به عبارت ساده، هدف شما باید حداقل قابل دستیابی باشد. برخی از اهداف بسیار بزرگ با واقعیت های موجود شرکت ما هماهنگی ندارند. به همین دلیل هر چقدر هم که تلاش کنیم، بازهم در دستیابی به آن اهداف ناتوان خواهیم بود. به هنگام تعیین اهداف کمپین مان باید به توانایی شرکت مان توجه داشته باشیم. در غیر این صورت دسترسی به هدف مان بسیار دشوار خواهد شد.
• واقع گرایی: این بخش باید مبتنی بر بودجه برندتان باشد. پیش از اجرای کمپین تحقیقات خود را شکل دهید. سپس به سراغ اجرای کمپین تان بروید. به عنوان مثال تلاش برای دستیابی به 10هزار فالوور جدید در عرض یک هفته، صرف نظر از میزان اعتبار و توانایی برندمان، کاملا غیرممکن است. مگر اینکه به تمام فالوورهای مان یک سفر رایگان به هاوایی را پیشنهاد دهیم.
• زمان بندی: مدت زمان اجرای کمپین ما باید مبتنی بر اهداف مان باشد. هر بازاریابی درک واضحی از مدت زمان مورد نیاز برای کسب اهداف بازاریابی پروژه اش دارد. اگر در این بخش ناموفق عمل کنیم یا در مدت زمان طولانی به هدف می رسیم یا اینکه پیش از دستیابی به آن اهداف کار کمپین مان را تمام خواهیم کرد.
2. برنامه ریزی برای محتوای کمپین
پس از آنکه اهداف مان را مشخص کردیم، باید برنامه ای خاص برای هر کدام از پست های کمپین مان طراحی کنیم. در اینجا تهیه یک نقشه راه برای هر روز از کمپین مان بسیار راهگشا خواهد بود. به این ترتیب در هر لحظه به خوبی از کارهای ضروری مطلع خواهیم بود. بسیاری از برندها در زمینه اجرای کمپین بازاریابی با چنین مشکلی رو به رو هستند. به همین خاطر همیشه برای برداشتن گام بعدی دچار سرگیجه و بی هدفی هستند. با طراحی یک برنامه مدون و دقیق بسیاری از این مشکلات رفع خواهد شد.
در یک کمپین تمام پست ها باید یک معنای مشخص را تداعی کنند. در این میان هر پست وظیفه ای ویژه را برعهده خواهد داشت. پیام جزئی هر پست علاوه بر اینکه در راستای پیام و هدف کلی کمپین است، باید به نوع خاصی مخاطب را با برندمان درگیر سازد. همچنین هیچ گاه نباید جلوه سرگرمی را از نظر دور داشت. این جلوه به ما برای داشتن مخاطبی شاد کمک خواهد کرد. صادقانه بگویم، هیچ کدام از ما علاقه ای به مشاهده و توجه به مطلب تبلیغاتی که جذاب و سرگرم کننده نیست، نشان نمی دهد.
مدیریت یک کمپین کار بسیار زیادی را نیاز دارد. به همین دلیل شما به عنوان برند مجری آن حتما قصد دستیابی به اهداف تان پس از طی مراحل دشوار آن را خواهید داشت. اگر برنامه ریزی درستی برای کمپین مان صورت ندهیم، در نهایت فقط بودجه ای کلان را بدون هیچ گونه دستاورد ارزشمندی صرف کرده ایم.
3. استفاده مناسب از استوری ها
کمپین بازاریابی اینستاگرام
اگر شما فقط تبلیغات خود را در سرویس پست های اینستاگرام نمایش می دهید، در حال از دست دادن فرصت های بسیار بزرگی هستید. مردم به طور روزانه 400 میلیون استوری مختلف را مشاهده می کنند. با این حال فقط 50درصد از کسب وکارها در حال استفاده از این سرویس مفید هستند.
استوری سرویس مناسبی برای انتشار پیش نمایش مطالب مان یا انتقال مستقیم مطالب فیس بوکی به اینستاگرام است. به عنوان مثال برند نشنال جئوگرافیک برای نمایش جلوه های زیبای طبیعی از سرویس اینستاگرام در کنار پست های معمولی اش استفاده می کند. در حقیقت چون این برند در پست های خود متن بسیار بلندی را تهیه می کند، استوری فرصتی برای نمایش تصاویر جذاب بدون نیاز به درج متن طولانی است.
4. استفاده از آزمایش های هوشمند
آیا به دنبال بهره برداری حداکثری از کمپین تان هستید؟ خب، بسیاری از برندهای دیگر نیز دقیقا مانند شما هستند. با استفاده از آزمایش موسوم به A/B به راحتی از فرصت حدس و گمانه زنی های بی هدف در ابتدای کمپین مان جلوگیری به عمل خواهد آمد. با استفاده از این شیوه شما اقدام به چندرسانه ای سازی محتوای تبلیغاتی خود خواهید کرد. مزیت اصلی این روش امکان دستیابی به طیف وسیع تری از مخاطب هاست. این امر یکی از مشکلات اصلی بسیاری از کمپین ها به حساب می آید. با تولید چندگانه یک تبلیغ فرصت ما برای جلب نظر مخاطب های گوناگون افزایش چشمگیری خواهد یافت.
استفاده از آزمایش A/B تقریبا در مورد همه المان های کمپین ممکن است. از تصاویر و فیلم ها گرفته تا متن و پوسترهای مختلف، همگی توانایی اعمال تغییرات جزئی برای هماهنگی با سلیقه های مختلف را دارند. به علاوه پس از انتشار نسخه های گوناگون شما امکان دریافت اطلاعات مفیدی در زمینه طیف غالب مخاطب تان خواهید داشت. چنین اطلاعاتی در مورد طراحی کمپین بعدی مان کاملا کاربردی خواهد بود.
5. ایجاد زیبایی واحد
کمپین بازاریابی اینستاگرام
کمپین ما باید با ظاهر عادی برندمان نیز هماهنگی داشته باشد. در غیر این صورت مخاطب ارتباط مناسبی با آن برقرار نخواهد کرد. برخلاف یک تبلیغ واحد که در آن تلاش برندها نمایش صحنه های جذاب است، در یک کمپین دقت بیشتری باید خرج کرد. بر این اساس باید به سایر المان های تاثیرگذار نیز توجه کرد. یکی از این المان های عنصر زیبایی است. در تعریف زیبایی دو فاکتور بیش از همه اهمیت دارد. نخست قابلیت شناسایی از سوی مخاطب و سپس به یادسپاری. در مورد شناسایی باید صادقانه بگویم که بدون شناخت کمپین مان از سوی مخاطب هیچ پیشرفتی روی نمی دهد. در اینجا بازهم هماهنگی ارزش بالایی پیدا می کند. اگر قصد ما ایجاد هماهنگی واحد برای برندمان نباشد، در ایجاد قابلیت شناسایی راحت از سوی مخاطب موفقیت چندانی کسب نخواهیم کرد. در هر صورت مخاطب با نگاهی سطحی به کمپین ما باید هویت آن را تشخیص دهد.
به عنوان مثالی واضح کمپین «فقط انجامش بده» برند نایک را در نظر بگیرید. بدون هیچ گونه پیش زمینه ای از آن اغلب افراد توانایی شناخت برند نایک به عنوان مجری این کمپین را دارند. نکته جالب اینکه تقریبا همه ما آن را متعلق به برند نایک می دانیم. در حالی که حوزه ورزش برندهای دیگری نظیر آدیداس نیز دارد. نکته مهم در مورد کار نایک ایجاد تمایز میان خود و دیگر برندهاست. به این ترتیب به راحتی محتوای ویژه اش از سوی مخاطب مورد شناسایی قرار می گیرد.
6. استفاده از معیارهای مهم
در ابتدای این بخش در مورد برخی از معیارهای مهم در کمپین ها صحبت کردیم. بی شک به هنگام اجرای یک کمپین توصیه های زیادی در مورد توجه به آمارهای مختلف می شنویم. نکته مهم در این میان توجه صرف به مهم ترین توصیه هاست. به این ترتیب باید ابتدا شیوه ای برای شناخت مهم ترین معیارها پیدا کنیم. در این زمینه توصیه من کاملا ساده است: فقط به معیارهایی که تاثیر واقعی و قطعی بر روی کمپین مان دارند، توجه کنید.
به عنوان توصیه آخر این بخش باید ویژگی منحصر به فرد هر کمپین را نیز مد نظر داشته باشید. به عنوان مثال در کمپین های رونمایی از محصولات نمی توان مانند کمپین های اطلاع رسانی عمل کرد. به همین خاطر معیارهای هر کدام از این کمپین ها تفاوت آشکاری با دیگری دارد.
7. همکاری با افراد تاثیرگذار
کمپین بازاریابی اینستاگرام
افراد تاثیرگذار به کاربرانی اطلاق می شود که فالوورهای زیادی دارند. به طور مشخص، منظور من از فالوور بالا در اینجا میزان فالوور واقعی است. برخی از کاربران با خرید فالوور تقلبی فقط بر روی کاغذ خود را فردی تاثیرگذار عنوان می کنند. مزیت اصلی همکاری با افراد تاثیرگذار امکان انتقال اطلاعات مورد نظرمان از زبان آنهاست. توجه داشته باشید که کاربران به طور معمول حرف های افراد تاثیرگذار را بهتر قبول می کنند. به همین خاطر هم بسیاری از برندها به سوی همکاری با آنها گرایش می یابند.
به هنگام همکاری با افراد تاثیرگذار اجازه دهید آنها شخصا اقدام به تولید محتوا کنند. در حقیقت محتوای یک شرکت به سادگی از سوی مخاطب مورد شناسایی قرار می گیرد. با این حال در مورد افراد تاثیرگذار ماجرا به گونه دیگری خواهد بود. همچنین ارائه اطلاعات مناسب به فرد مورد نظر به منظور پاسخگویی به مخاطب ضروری است.
8. اهمیت بودجه در موفقیت
بحث بودجه نکته مورد علاقه همه ما در زمینه استراتژی بازاریابی است. در هر صورت همه برندها باید فکری برای این بخش بکنند، بنابراین اجازه دهید فکری اساسی برای این بخش کنیم. به هنگام اختصاص بودجه ابتدا باید بخش های اساسی را مد نظر قرار دهیم. به عنوان مثال کیفیت تولید محتوا باید در درجه اول باشد. سپس به سراغ اعداد پست های تولیدی خواهیم رفت. لازم به ذکر است که همه ما توصیه های مربوط به ارجحیت کیفیت بر کمیت را بارها شنیده ایم. در اینجا فقط به ذکر اهمیت رعایت آن اکتفا خواهم کرد.
در یک دنیای ایده آل ما بودجه نامحدودی برای برندمان خواهیم داشت. با این حال دنیای واقعی محدودیت های خاص خود را دارد. به این ترتیب بودجه محدود همیشه انتخاب میان گزینه های دارای اولیت را مطرح می سازد. توصیه من به شما شناسایی بخش های مهم کسب وکارتان پیش از اقدام برای اجرای یک کمپین است. به این ترتیب در میانه راه با مشکلات مالی و در برخی از موارد ضرورت لغو کمپین مواجه نخواهید شد.
9. تامل پیرامون تجربه درج لینک در اینستاگرام
با توجه به اهداف شما در زمینه راه اندازی کمپین بازاریابی در اینستاگرام، شاید شما برخی از کاربران را با لینک های جانبی به سوی سایت یا آدرسی خارج از اینستاگرام هدایت کنید. به عنوان آخرین توصیه این
مقاله باید به ضرورت استفاده از لینک های جانبی اشاره کنم. اینستاگرام برای مدت ها امکان استفاده از لینک های جانبی را محدود کرده بود. با این حال اخیرا کاربران فرصت استفاده از این سرویس جذاب را به دست آورده اند. یک سایت قوی برای کمپین مان همیشه کاربران زیادی را از اینستاگرام به خود جلب خواهد کرد.
مترجم
علی آل علی, میشله سیکا
منبع: hootsuite