جزئیات گسل‌های اطراف تهران
جزئیات گسل‌های اطراف تهران زلزله امروز تهران ربطی به فعالیت آتشفشان دماوند ندارد/جزئیات گسل‌های اطراف تهران

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه خوشبختانه زلزله 5.1 امروز دماوند چندین پس لرزه داشته است، گفت: این زلزله ارتباطی با فعالیت آتشفشانی ندارد چراکه گسل مشا که نزدیکترین گسل به این آتشفشان است در طول تاریخ فعالیت های خود را داشته اشت.

دکتر حق شناس در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه این زلزله در نزدیکی دماوند رخ داده است، افزود: این زمین لرزه با  بزرگای 5.2 رخ داده و این اطلاعات در حال بررسی بیشتر است.

وی با بیان اینکه نزدیکترین گسل به دماوند، گسل مشا است، خاطر نشان کرد: از این رو احتمال می رود که گسل فعال مشا مسبب این زمین لرزه باشد.

حق شناس، اظهار کرد: قبل از وقوع زمین لرزه 5.1، زلزله ای با بزرگای 2.9 در دماوند به ثبت رسید که می‌توان آن را پس لرزه 5.1 قلمداد کرد و پس از زمین لرزه 5.1 نیز تعداد قابل توجهی در منطقه نیز رخ داده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله با تاکید بر اینکه این پس لرزه ها در منطقه دماونده به ثبت رسیده است، افزود:  این پس لرزه ها هم از سوی ایستگاه های مرکز ژئوفیزیک ثبت شده و هم شبکه باند پهن پژوهشگاه زلزله در حال رکورد این زمین لرزه ها هستند.

حق شناب با بیان اینکه جای خوشبختی است که این پس لرزه ها در حال وقوع است، ادامه داد: این پس لرزه ها در محل وقوع زلزله در دماوند رخ می دهد و ممکن است این پس لرزه ها نیز در تهران نیز احساس شود همانطور که زلزله 5.1 در تهران نیز احساس شد.

این محقق حوزه زلزله با اشاره به گسل‌های منطقه دماوند، یادآور شد: در حال حاضر محتمل‌ترین گسلی که می توان مسبب این زمین لرزه دانست گسل مشا است که این زمین لرزه ناشی از جا به جایی این گسل باشد. این گسل، یکی از مهمترین گسل های محدوده تهران و رودهن و بومهن است که از دماوند تا نزدیکی ارتفاعات کرج و طالقان ادامه می یابد.

وی اضافه کرد: ولی این به معنای آن نیست که همه بخش‌های این زلزله می تواند در یک زمین لرزه دچار گسیختگی شود بلکه معمولا بخشی از گسل فعال می‌شود و در حال حاضر بخشی از این گسل که در اطراف دماوند است، فعال شده است.

حق شناس گفت: زمانی که اطلاعات این زمین لرزه تکمیل شود و محل وقوع این زمین لرزه تعیین شود، با تبدیل آنها به نقشه می توان دقیق تر فهمید که کدام گسل مسبب این زمین لرزه است.

به گفته وی در در اطراف تهران گسل های متعددی چون "شمال تهران"، "مشا" و "کهریزک" و "گرمسار" کشیده شده است و آنچه که تاکنون از نظر ما احتمال می رود که گسل مسبب باشد، گسل مشا است.

حق شناس در خصوص ارتباط این زمین لرزه با آتشفشان دماوند توضیح داد: گسل مشا به طور مستقل فعالیت خودش را دارد و اینکه آیا این زلزله می تواند ارتباط با آتشفشان دماوند داشته باشد یا خیر به نظر من ارتباطی ندارد چون گسل مشا در طول تاریخ زلزله های بسیار بزرگی را داشته است و هیچ کدام از این زمین لرزه ها ارتباطی با فعالیت آتشفشان ندارد.

 "گسل مشا" پس از ۱۹۰ سال باعث وقوع زلزله در تهران شد؟
بررسی‌های اولیه حاکی از این است که گسل مشا_فشم آخرین بار حدود ۱۹۰ سال پیش باعث وقوع زمین‌لرزه در تهران شده است
 خبرگزاری تسنیم، ساعت 48 دقیقه بامداد جمعه 19 اردیبهشت،‌ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.1 ریشتر دماوند در استان تهران را لرزاند که خوشبختانه این زمین‌لرزه و 20 پس‌لرزه آن تاکنون به طور مستقیم منجر به حادثه جانی نشده است و فقط یک فرد سالخورده حین فرار در دچار حادثه شد که متأسفانه فوت کرد.

گسلی که فعالیت آن منجر به زلزله امشب تهران شد، گسل مشا بود؛ گسل مشافشم که از سمت فیروزکوه و دماوند تا محدوده کندوان امتداد یافته و طول آن حداقل 200 تا 300 کیلومتر است و توانمندی‌اش برای زلزله بیش از 7 ریشتر است.

از نظر زمین شناسی شهر تهران در نزدیکی رشته کوه البرز و در یک دشت وسیع قرار گرفته است که چندین رشته گسل فعال، اصلی و فرعی در آن وجود دارد؛ مهم‌ترین گسل‌های شهر تهران عبارتند از گسل مشا با طول تقریبی 200 کیلومتر، گسل شمال تهران با طول تقریبی 90 کیلومتر و گسل جنوب ری با طول تقریبی 20 کیلومتر.

گسل مشا، گسلی طویل، اساسی و لرزه‌زا است که در طول رشته کوه البرز و از شمال آن بر روی دامنه‌های جنوبی رانده شده است. گسل مشا در بالا دست سد لتیان با گسل شمال تهران تلاقی دارد و به همین دلیل لغزش و فعالیت هر یک از دو گسل مشا یا شمال تهران، به حرکت گسل دیگر ختم می‌شود.

این در حالی است که به گفته گزارشگر شبکه خبر،‌ بررسی‌ها حاکی از این است که گسل مشا از 190 سال پیش تاکنون منجر به وقوع زمین‌لرزه در تهران نشده است.


 مراکز تخلیه امن اضطراری مناطق ۲۲ گانه شهر تهران اعلام شد
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران مراکز تخلیه امن اضطراری مناطق ۲۲ گانه شهر تهران را اعلام کرد.
خبرگزاری تسنیم، حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در پی وقوع زلزله در شهر تهران، در صفحه شخصی خود نوشت: در پی وقوع زلزله 5.1 ریشتری که در ساعات اولیه بامداد امروز تهران را تحت تاثیر قرارداد، عضو شورای شهر تهران نشانی نقاط امن پایتخت را اعلام کرد.

‏مدیریت شهری تهران، مراکز امن تخلیه اضطراری در هر محله را مشخص کرده است؛ اگر از پس‌لرزه‌های ‎#زلزله_تهران نگرانید و از خانه خارج شده‌اید، با مراجعه به این لینک می‌توانید از نزدیک‌ترین منطقه امن در محله خود باخبر شوید و با حفظ خونسردی به این نقاط بروید.

به گزارش تسنیم، ساعاتی پیش زلزله‌ای به بزرگای 5.1 ریشتر تهران و برخی شهرهای اطراف را لرزاند. گفته می‌شود این زمین لرزه که کانون آن دماوند در استان مازندران بوده، در استان های قزوین و زنجان و قم نیز احساس شده است.

 ثبت ۱۵ پس لرزه بعد از زلزله ۵.۱ ریشتری تهران
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت:زلزله ۵.۱ ریشتری تاکنون ۱۵ پس لرزه داشته است
 خبرگزاری تسنیم، اسماعیل نجار در گفت و گو با شبکه خبر اعلام کرد: زمین لرزه 5.1 ریشتری در مرز استانهای تهران و مازندران تاکنون 15 پس لرزه در پی داشته است که آخرین مورد 3.5 ریشتر بوده است.

وی همچنین تاکید کرد: این زلزله طبق گزارش هایی که تاکنون واصل شده به طور مستقیم هیچ کشته ای نداشته است.

 حناچی: تمام تیم‌های عملیاتی مدیریت بحران تهران در حالت آماده‌باش هستند
شهردار تهران از آماده‌باش تمام تیم‌های عملیاتی مدیریت بحران خبر داد.
خبرگزاری تسنیم، پیروز حناچی شهردار تهران دقایقی پیش اعلام کرد: تمام تیم‌های عملیاتی مدیریت بحران مناطق 22 گانه شهر تهران در حالت آماده‌باش قرار دارند.

به گفته سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان  آتش‌نشانی این زمین‌لرزه در تهران منجر به  هیچ حادثه‌ای نشده است.




باید‌ها و نباید‌های زمان وقوع زلزله در محیط‌های مختلف
افراد ممکن است هنگام وقوع زلزله در محیط‌های مختلفی حضور داشته باشند که در این بسته خبری باید‌های و نباید‌های لازم را مرور می‌کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان، با توحه به لرزه خیز بودن کشورمان، وقوع زلزله پدیده‌ای دور از ذهن نیست، اما می‌توان با رعایت باید‌ها و نباید‌هایی، میزان خسارات به ویژه خسارات جانی را به حداقل رساند.

در بسته خبری موجود قصد داریم مهم‌ترین اقداماتی که برای حفاظت از سلامتی خود ضرورت دارد، مرور کنیم.

هنگام وقوع زمین لرزه اگر بیرون از ساختمان هستید از خیابان‌ها و کوچه‌های باریک عبور نکنید، به فضای باز بروید، صبر کنید تا لرزه‌ها تمام شود، کف دستتان را روی زمین بگذارید و روی یک زانو بنشینید.

اگر در مراکز خرید بودید به سمت درب‌‌های خروجی هجوم نیاورید، ندوید، از ازدحام و فشار به جمعیت خودداری کنید، با دست و بازو، سر و گردنتان را حفظ کنید؛ اگر در سینما و ورزشگاه‌ها بودید روی صندلی خود بنشیند، سر و گردنتان را با دست حفاظت کنید و سر‌ها را بین دو زانو نگه دارید.

همچنین راه عبور وسایل نقلیه را نبندید، به کابل‌های برق، تیرآهن و قطعات فلزی دست نزنید، داخل ساختمان نروید و در کوچه و خیابان‌ها تجمع نکنید.

از آسانسور استفاده نکنید، در زمان زلزله ممکن است برق‌ها قطع شود و احتمال ماندن در آسانسور بسیار است، هر جایی هستید همانجا بمانید تا زمین‌لرزه تمام شود.

اگر در وسایل نقلیه در حال حرکت هستید، به سرعت توقف کنید و در خودرو بمانید، بعد از وقوع زمین لرزه با احتیاط مسیر را ادامه دهید و از رفتن به جاده‌ها و رمپ‌ها خودداری شود.

در موارد شدیدتر اگر زیر آوار ماندید با دستمال یا لباس دهان خود را بپوشانید، جابجا نشوید، در صورت داشتن تلفن همراه با تماس یا پیام کمک بخواهید، با هر وسیله‌ای مثل لوله به دیوار ضربه بزنید یا از سوت و هشدار‌هایی اینگونه استفاده شود.



نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید