بازار دیجیتال مسکن نیازمند قانون است
زشت و زیبای ورود استارت آپ ها به حوزه معاملات مسکن
قلی خسروی: استارت اپ ها در قیمت گذاری مداخله نکننند/ بازار دیجیتال مسکن نیازمند قانون است
طبق آمارهای منتشر شده از سال ۱۳۹۳ تاکنون نزدیک به ۲۵ سایت تخصصی فعال در زمینه خرید، فروش، رهن و اجاره مسکن وارد بازار کسب و کارهای نوپا شدهاند هرچند این آمار بدون در نظر گرفتن سایتهای متفرقه و فعال در زمینه خرید و فروش آنلاین است.
احمدرضا صباغی- بازار:بازار مسکن همواره از بازارهای جذاب،سرمایهپذیر و اشتغالزا در کشور است که شاهد گردش مالی بالایی در آن بوده ایم.درحقیقت با توجه به اینکه مسکن به عنوان یک کالای سرمایهای در کشور محسوب میشود به طور حتم هجوم نقدینگی از سوی قشرهای مختلف مردم به این بازا در برهههای مختلف زمانی دور از انتظار نبوده است.حوزههای خرید و فروش و اجاره مسکن با عدم شفافیت قیمت در سالهای گذشته روبرو بوده است به طوری که شاهد وقوع تورم افسارگسیخته در گذشته ای نه چندان دور در بخش مسکن بودیم.
نبود شفافیت قیمت در بخش های اجاره و خرید و فروش موجب شد تا شاهد ورود استارتاپهای تخصصی بازار مسکن از 6 سال گذشته باشیم.حضور استارتاپها به بازار مسکن گرچه در اوایل گسترده بود اما با موانع متعددی هم روبرو شد.
برطبق آمارهای منتشر شده از سال ۱۳۹۳ تاکنون نزدیک به ۲۵ سایت تخصصی فعال در زمینه خرید، فروش، رهن و اجاره مسکن وارد بازار کسب و کارهای نوپا شدهاند هرچند این آمار بدون در نظر گرفتن سایتهای متفرقه و فعال در زمینه خرید و فروش آنلاین است.با راه اندازی و گسترش فعالیت کسب و کارهای دیجیتال دربخش ملکیابی و ارائه قیمتهای شفاف به مردم از سال 1393 شاهد ترکیدن حباب قیمت مسکن در کلانشهرهای کشور بودیم به طوری که برخی کارشناسان یکی از عوامل گرانی قیمت مسکن را دستکاری قیمت ها در همین سایت ها عنوان کردند.
با ایجاد ثبات نسبی در بازار پر نوسان و البته پرتقاضای مسکن در ایران از حدود 6 سال پیش به سرعت فایلهای عرضه و تقاضای آپارتمان وارد اپلیکشینهای مربوط شد و متقاضیان نیز با دیدن عکس و مشخصات دقیق خانهها بسیار راحتتر به آنچه نیاز داشتند، دست مییافتند. قطعا ورود
استارتاپ ها به بازار مسکن آنچنان که تصور میشود، آسان نبود زیرا وجود استارتاپها نان برخی را در بخش مسکن آجر می کرد و حتی بسیاری از مشاوران املاک از استارتاپها به عنوان یک عامل مخرب در بازار مسکن یاد می کردند اما با گسترش استارتاپها بین مردم که در سالهای ابتدایی سخت به نظر می رسید و حتی برخی نگاه غیر قانونی بودن به آنها داشتند این گمانه غیرقانونی بودن هم به تدریج از اذهان عمومی محو شد تا جایی که مشاوران املاک نیز به کمک اپلیکیشنهای ملکیابی رونق گرفتند.
حضور استارتاپهای ملک یابی که مشتریان را برای خرید و فروش و همچنین اجاره مسکن راهنمایی می کند در6 سال گذشته با فراز و نشیبهای گوناگون روبرو بوده است که برای ارائه راهکار به منظور خدمات رسانی بهتر این استارتاپها به مردم با دوتن از فعالان مسکن گفتگو کرده ایم تا نظرات آنها را جویا شویم.
دولت به جای دخالت بسترسازی کند
فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن ایران با اشاره به اینکه پنجرههای الکترونیک در کسب و کارهای مختلف مشخص است گفت: با وجود شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا در کشور فعالان بخش مسکن نتوانستند از پتانسیلهای موجود در استارتاپهای تخصصی به صورت بهینه استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه بخش تولید و عرضه مسکن کشوردر استفاده از استارتاپهای تخصصی موفق نبوده اند افزود: دولت و سازمان شهرداریها در کلانشهر هنوز از پتانسیل استارتاپها برای ارائه خدمت به مردم در شرایط خاص همچون شیوع ویروس کرونا استفاده نکردهاند.
پورحاجت تصریح کرد:دولت باید برای استارتاپهای حوزه مسکن زمینه و بستر لازم را به منظور ارائه خدمات به مردم فراهم کند اما متاسفانه در شرایط کنونی نه تنها کمک دولت به استارتاپهای حوزه مسکن ملموس نیست بله شاهد مداخله بخشهای دولتی برای راه اندازی استارتاپها به منظور رقابت با بخش خصوصی فعال در حوزه مسکن هستیم.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن ایران اضافه کرد: شفافیت قیمت خرید یا اجاره مسکن توام با عدم حضور فیزیکی مالکان و موجران می تواند با بسترسازی مناسب از سوی دولت توسط استارتاپها رقم بخورد اما متاسفانه حتی در شرایط بحرانی همچون شیوع ویروس کرونا شاهد وقوع چنین اتفاقی نبودیم.
تغییر سبک خرید و اجاره مسکن از سنتی به مدرن و دیجیتال نیازمند ایجاد زیرساخت و قوانین بجا برای فعالیت است که دولت باید در این راستا با ارائه بستههای تشویقی به رونق مجدد بازار مسکن کمک کند
استارتاپها از درج قیمت نهایی مسکن پرهیز کنند
مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران و کشور با بیان اینکه در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا استفاده از استارتاپها در حوزه مسکن ضرورت دارد گفت:البته باید به این نکات مهم توجه شود که استارتاپهای حوزه مسکن نباید در قیمتگذاری مداخله کنند زیرا تعیین قیمت ملک یا آپارتمان معقولهای پیچیده است.
وی تصریح کرد: به طور مثال قیمت آپارتمان در هرمحله ویا هر کوچه پایتخت متفاوت است.حتی در یک برج مسکونی قیمت آپارتمانهای طبقه 12 با 13 نسبت به معماری داخلی و تعداد طبقه کاملا با یکدیگر فرق می کند.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران و کشور اضافه کرد:ارائه قیمت از سوی استارتاپهای حوزه مسکن موجب ایجاد آشفته بازار در بخش مسکن خواهد شد اما این استارتاپها می توانند با درج میانگین قیمت به صورت محله یا منطقه ای در کلانشهرها تا حدودی در ارائه اطلاعات درست به مردم گامهای مثبت و سازندهای بردارند.
قلیخسروی افزود: تغییر سبک خرید و اجاره مسکن از سنتی به مدرن و دیجیتال نیازمند ایجاد زیرساخت و قوانین بجا برای فعالیت است که دولت باید در این راستا با ارائه بستههای تشویقی به رونق مجدد بازار مسکن کمک کند.
سخن آخر:
بنابراین با توجه به نظرات فعالان بخش مسکن می توان از یک سو به این نکته مهم اشاره کرد که استارتاپها باید با ارائه اطلاعات درست در یک منطقه به مردم در خرید و یا اجاره مسکن با قیمت مناسب کمک کنند و از سوی دیگر دولت بجای دخالت در اموراجرایی استارتاپها، بسترسازی لازم را برای گسترش کسب و کارهای دیجیتال در حوزه مسکن فراهم کند.