اکوسیستم کارآفرینی
دیپروتد اکوسیستم کارآفرینی
تعریف محققان از کارآفرینی به مرور زمان و بر پایه نیاز اقتصاد تغییر کرده است و یکی از بزرگترین مشکلات و موانع مطالعاتی و تعیین سیاست ها جهت توسعه کارافرینی، نبود تعریفی جامع از این پدیده است.

ریچارد کانتیلون کارافرینی را به صورت خود اشتغالی همراه با ریسک تعریف کرده است.

در قرن بیستم شومپیتر کارافرینی را عامل تغییر در اقتصاد از طریق “تخریب خلاق” معرفی کرده است که در واقع به این معناست که یک فرد و یا یک تیم نوآوری که یک محصول خلاق را به بازار رقابتی عرضه می کنند موجب خروج بنگاه هایی با بهره وری کمتر می شوند.
در گذشته کارافرینی به نقش فردی تاکید داشت و نوعی نگرش فردی دیده می شد و به همین دلیل تلاش دولت ها جهت توسعه کارآفرینی محدود به سیاست های سطح فردی بود و انتظار می رفت که کارآفرینی تنها با آموزش افراد و فرهنگ سازی در جامعه  توسعه پیدا خواهد کرد.

اما تجربه نشان داده که کارافرینی نیازمند محیطی مساعد است و انگیزه فردی کافی نیست.
کارآفرینی تا حد زیادی وابسته به زمینه ای است که کارافرین در آن فعالیت می کند مانند اجتماع، محیط نهادی و محیط فیزیکی. به همین دلیل اصطلاح اکوسیستم در سیاست گذاری اهمیت ویژه ای پیدا کرد.

اکوسیستم کارآفرینی

در واقع اکوسیستم کارافرینی به افراد، سازمان ها و نهادهایی اشاره می کند که محرک و یا مانع تصمیم فرد برای کارافرینی است و بر احتمال موفقیت فرد در صورت راه اندازی کسب و کار کارآفرینانه تاثیرگذار است.
اکوسیستم محیطی را ایجاد می کند که لازم است عناصر آن برای رشد بنگاه های نوآور با یکدیگر همراه شوند.

    آن چه در اکوسیستم کارآفرینی حائز اهمیت است وجود ذینفعان و همکاری متقابل آنها است که منجر به ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت کارآفرینان و توسعه کسب و کار آن ها می شود.

هر نهادی که به طور بالفعل و یا بالقوه مشوق و حامی کارآفرینی است ذینفع اکوسیستم کارآفرینی به حساب می آید. مانند: ارگان های دولتی، دانشگاه ها، بانک ها، کارآفرینان، مراکز رشد، مراکز شتاب دهی، رهبران اجتماعی، نمایندگان نیروی کار و …

از آنجا که تنها با وجود همگنی، تعادل و هم افزایی است که اکوسیستم توانایی پرورش کارآفرینان موفق را خواهد داشت، لازمه تشخیص و طراحی سیاست های مناسب جهت توسعه کارآفرینی توجه به کلیه عناصر موجود اکوسیستم و شیوه تعاملات آن ها است. به طوری که ضعف در یک نهاد و یا یک زیرسیستم بر عملکرد کلی اکوسیستم تاثیر می گذارد.
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید