انتخاب رشته ی پایه نهم
انتخاب رشته ی پایه نهم  انچه برای انتخاب رشته ی نهم لازم است بدانیم, چگونه در پایه نهم انتخاب رشته کنیم؟, چه رشته ای انتخاب کنم ؟ انسانی؟ ریاضی؟ تجربی؟

یکی از مهمترین سوالاتی که این روزها ذهن دانش آموزان پایه نهم (اول دبیرستان سابق) را درگیرکرده است انتخاب رشته پایه نهم می باشد، سوال اینجاست که کدام رشته را انتخاب کنند ؟

 رشته ریاضی بهتر است یا تجربی؟

با رشته انسانی چه اینده شغلی خواهیم داشت؟

با ورود به رشته های فنی در وقت خود صرفه جویی کرده ایم؟

کدام رشته برای ورود به دانشگاه راه آسان تری را دارند؟کدام رشته آینده شغلی بهتری دارد؟ و…

این ها سوالاتی هستند که ذهن اکثر خانواده ها و دانش آموزان پایه نهم را به خود درگیر کرده است،در این مقاله قصد پاسخگویی کامل به سوالات شما عزیران را داریم

در ابتدا باید دید که معیار های انتخاب رشته پایه نهم چه مواردی می باشد؟

شناخت کامل از خود

انتخاب رشته ی پایه نهم
۱- شناخت کامل از خود :

مهم ترین مساله در انتخاب رشته در سال دوم دبیرستان، شناخت توانایی های شخصی است. شخصی که توانایی بالاتری در خصوص درس‌های مفهومی و استدلالی دارد، بالتبع می تواند در ادامه مسیر در رشته ریاضی موفق تر ظاهر شود.

شخصی که علاوه بر موارد ذکر شده توانایی علمی مشخصی در دروس تخصصی تجربی یعنی دروس زیست شناسی دارد، می تواند در رشته تجربی موفق تر ظاهر شود و در نهایت شخصی که بر دروس علوم انسانی و مسایل مربوط به آن اشراف بیشتری دارد می تواند در رشته علوم انسانی موفق تر ظاهر شود.

اما نکته قابل ذکر در این مورد بحث عدم اعتماد به نفس و یا برعکس اعتماد به نفس کاذب در دانش آموز است یعی دانش اموز خاصی به دلیل عدم اعتماد به نفس در دروس ریاصیات به مشکل برخورده است، این مشکل باید با ایجاد باور درست در دانش آموز پایه نهم برای انتخاب رشته حل شود تا دانش اموز وارد رشته دیگری به اشتباه نشود.

و یا برعکس دانش آموزی به دلیل تلقین نا به جای والدین دچار اعتماد به نفس کاذب می شود و رشته سختی را انتخاب می کند و در ادامه با مشقت بسیار موفق به دریافت دیپلم می شود!

شناخت کامل از خود

انتخاب رشته ی پایه نهم
۲- شناخت بازار کار :

یکی از مسایلی که می تواند به انتخاب رشته درست در شما کمک کند و زمینه ساز موفقیت های علمی و شغلی آینده شما باشد، شناخت بازار کار مربوط به رشته های دانشگاهی مرتبط با رشته تحصیلی شما در دانشگاه می باشد.

مطالعه در این خصوص و مشورت با فارغ التحصیلان رشته های مربوطه به شما در انتخاب درست کمک می کند. نکته جالب در این مورد را می توان در مورد انتخاب رشته ده سال گذشته دانش آموزان کشور دید. برای مثل در حدود سال ۸۰ تا ۹۱ اکثر دانش آموزان قوی به رشته ریاضی روی می اوردند و آرزوی ورود به رشته های مهندسی را در دانشگاه های خوب داشتند.

حتی دانش آموزان علاقه مند به رشته تجربی و قبولی پزشکی در دانشگاه های خوب ابتدا وارد رشته ریاضی می شدند و سپس از ریاضی به تجربی تغییر رشته می دادند.

اما امروز این فرایند از نظر موفقیت کاملا شکست خورده است (با توجه به تغییرات کتب درسی و رقابت دانش آموزان) اما بعد از سال ۹۲ که دانشگاه های بدون کنکور در رشته های مهندسی به شدت افزایش یافت به دلیل ازدیاد فارغ التحصیلان بازار کار در رشته های مهندسی دچار افت محسوسی شد و عده زیادی از دانش آموزان به سمت رشته ی تجربی روی اوردند. به امید بازار کار بسیار عالی و به قولی تضمین شده آن.

برای بهتر دیدن بازار کار رشته های تجربی می خواهیم شمار پزشک های شهرتان را در ۱۰ سال پیش را با امسال بررسی کنید (میتوانید از پدر و مارد خود بپرسید) در سالیان گذشته شمار پزشکان یک خیابان از انگشتان یک دست بیشت نبود اما امروزه به راحتی میبینیم که در یک خیابان بیشتر از ۱۰ساختمان پزشکان وجود دارد که در هرکدام ده ها پزشک وجود دارد.

این در حالتی است که هنوز داوطلبینی که از سال ۸۸ به بعد وارد دانشگاه شده اند فارغ التحصیل نشده اند پس رشته ای مانند پزشکی نیز به زودی به شدت اشباع خواهد شد .این مثال رابرای کسانی زدیم که بدون توجه به آینده و براساس حال تصمیم گیری میکنند.


انتخاب رشته ی پایه نهم
۳ – توجه به پتانسیل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در خصوص رشته های دانشگاهی :

در برخی از رشته ها مانند پزشکی با توجه به پتانسیل کم داشنگاه ها در پذیرش دانشجو و استقبال زیاد داوطلبان کنکور در خصوص آن، شرایط و امکان قبولی در این گونه از رشته ها سخت تر از رشته های دیگر است. پس اگر به دنبال قبولی بی دردسر در یک دانشگاه در آینده و گرفتن مدرک لیسانس به راحتی هستید حتما به سراغ رشته هایی بروید که از لحاظ دانشگاه ها و رشته های بدون کنکور، تعداد بالایی را به خود اختصاص دهند.

مشاوره با افراد متخصص

انتخاب رشته ی پایه نهم
۴ – مشاوره با افراد متخصص :

 یکی از موثرین کارهای در انتخاب درست رشته در سال دوم دبیرستان، مشاوره با متخصصین و مشاوران در این خصوص می باشد. از جمله کسانی که می توانند در این خصوص کمک شایانی به شما بکنند، فارغ التحصیلان رشته های دانشگاهی است که اطلاعات جامع در خصوص رشته های دانشگاهی، بازار کار مربوط به آنها و شرایط تحصیلی در دانشگاه های کشور در رشته مرتبط با خود را به شما خواهند داد.در این مورد گروه مشاوره هیوا سعی دارد راهنمای بسیار خوبی برای شما باشد.

در انتخاب درست، باید ویژگی های دانش آموز از جمله میزان بهره هوشی، نمرات تحصیلی، نقاط ضعف و قوت در دروس مختلف، استعداد و میزان علاقه مندی مورد بررسی قرار بگیرد.

اگر دانش آموز بتواند رشته ای را انتخاب کند که با توانایی ها و علاقه مندی اش مطابقت داشته باشد تا حد زیادی توانسته در مسیری قدم بردارد که به موفقیت ختم می شود. میزان علاقه مندی هر قدر در رشته انتخابی بیشتر باشد باعث تلاش و کوشش بیشتر برای رسیدن به هدف می شود.

زیرا هرچقدر هم در رشته ای بازار کار ضعیف باشد یا قبولی سخت تر باشد قطعا علاقه دانش آموز موجب تلاش و کوشش زیاد او می شود و هیچ کس نیست که ادعا کند که مقلا در رشته پزشکی هیچ کس نمی تواند در دانشگاه قبول شود و یا همه فارغ التحصیلان رشته جغرافیا بیکار هستند.

یادمان باشد مسئولیت انتخاب رشته ما به عهده ی خودمان است مشاوره و پدر و مادر ودوست و… همگی جنبه راهنمایی برای انتخاب را دارند و این دانش آموز است که باید تا سالیان طولانی با توجه به رشته انتخابی وارد بازار کار شود و در همان حرفه مشغول به کار شود.

 شاید سوال بسیاری از دانش اموزان باشد که کدام رشته درآمد زایی بهتری یا به قول خودشان آینده کاری بهتری دارد. جواب سوال کاملا واضح می باشد. همه ما دیده ایم که شخصی با فارغ التحصیلی در رشته خاصی مانند حقوق یا مهندسی یا پزشکی بعد از چند سال توانسته به سطح درآمدی مطلوبی برسد

اما موارد عکس آن هم دیده شده یعنی به کرات مشاهده شده شخص پس از فارغ التحصیلی در رشته مطلوب به شدت جویای بازار کار بوده و درنهایت با حقوق ناچیزی استخدام شده ویا حتی بدتر بیکار مانده به راستی چه عاملی باعث میشود تا پزشکی درآمد چند صد میلیونی داشته باشد و پزشک دیگری درآمد چند میلیونی یا وکیلی با مراجعه کننده بسیار زیاد و پرونده های قطور و وکیل دیگری با اوضاع نامناسب کاری رو به رو است؟
پاسخ کاملا واضح است! علاقه!

بله علاقه تنها فاکتوری بوده که شخص را تحریک کرده تا در رشته خود علاوه بر مدرک گرایی علم گرا نیز شود. طبیعتا همه افراد جامعه برای برآورده شدن نیاز خود تلاش می کنند تا به بهترین متخصص مراجعه کنند یا جمله ی معروفی که که می گفت جامعه به مهندس نیاز دارد به پزشک نیاز دارد به مدیر نیاز دارد به …. هم نیاز دارد اما چه کسی در می تواند سطح درآمد بهتری داشته باشد؟

مطمنا کسی که با علاقه به دنبال شغل و حرفه خود باشد و بتواند با یادگیری های دانشگاهی خود و ترکیب با نوآوری بهترین خدمات را عرضه کند موفق تر خواهد بود.
اما آیا علاقه پایان کار است؟

خیر عواملی بیرونی نیز تاثیر گذارند برای مثال در جامعه ای که در آن زن به عنوان تعمیرگر مطلوب نیست خواندن رشته بنیادات مکانیکی برای بانوان توصیه نمی شود اینکه من میخواهم متفاوت باشم و یا اولی باشم جالب توجه می باشد

اما یادتان باشد اگر شما در طبقه نهم یک پاساژ بدون آسانسور شغل تعویض روغن ماشین را ایجاد کردید. در واقع بهتر است اگر در جامعه خودمان می خواهیم تغییری ایجاد کنیم حتما شرایط را بسنجیم وبعد تصمیم بگیریم.

قطعا ایجاد تغییر در عرف یک جامعه غیرممکن نیست ولی آسان هم نیست.
چرا انتخاب رشته پایه نهم تا این حد مهم می باشد؟

عدم انتخاب صحیح باعث افت تحصیلی خواهد شد. اولین تبعات افت تحصیلی سرخوردگی دانش آموز است و طبیعتا فرد سرخورده قادر به شکوفایی استعداد خود نخواهد بود و حتی اگر وارد بازار کار شود از شغل خود رضایت کافی را نداشته و از زندگی لذت نمی برد به نوعی می توان گفت فرد دچار درجا زدن و هدر دادن عمر میشود برای جلوگیری از این اتفاق میتوان با انتخاب رشته صحیح به موفقیت رسید.

دیپروتد آرزومند موفقیت شما دانش آموزان ایران زمین است.
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید