معضلات شرکتهای نوپا و چگونگی چیره شدن بر آنها
این گونه که پیدا است، نخستین گزینه بسیاری از صاحبان کسب و کار، تجارت در حیطه فناوری است؛ حیطهای گسترده و بهسرعت رو به رشد که سرمایهگذاران عادی و خطرپذیر را جلب میکند و اگر در کار خود موفق شوید، به سود کلانی دست خواهید یافت. شاید آگاهی از اصول تأسیس استارتآپ سخت و دشوار نباشد، اما برخی کارآفرینان ریسکهای خاص جهان رقابتی فناوری را در نظر نمیگیرند. در ادامه، درباره پنج چالشی که ممکن است با آنها روبهرو شوید و نیز چگونگی چیره شدن بر آنها سخن گفته خواهد شد.
دگرگونی سریع
در حیطه فناوری، تغییرها سریعتر از دیگر حیطههای صنعتی روی میدهند و همین دگرگونیهای سریع میتوانند یک استارتآپ را واقعاً سرنگون کنند. خود کارآفرینان فناوری نیز میدانند که در این حیطه، همه میکوشند تا سریعتر گام بردارند و در رقابتها پیروز شوند. به گفته اندرو وننوی، مدیرعامل Warp 9، از شرکتهای فعال در زمینه تجارت الکترونیک، اگر یک شرکت به اندازه کافی چابک نباشد، ممکن است پیش از آنکه بتواند کالا یا سرویس خود را به بازار عرضه کند، زمان و موقعیت را از دست بدهد. اگر حس میکنید برای مشکل یا نیاز مردم پاسخی دارید که دیگران هنوز آن را در بازار ارائه نکردهاند، بدانید که زمان زیادی ندارید و چندان طول نخواهد کشید که یک نفر دیگر همان ایده شما را بهمرحله اجرا درآورد.
وننوی به این موضوع اشاره میکند که اول بودن در بازار همیشه به این معنا نیست که برنده خواهید شد. وقتی میخواهید کالا یا سرویسی را عرضه کنید که تا پیش از این نظیر آن در بازار وجود نداشته است، پیشگام آن حیطه بهشمار میروید و از این رو باید هزینه زیادی بپردازید، تا جایی که شاید در جذب سرمایه برای ایده خود شکست بخورید. اما شخصی که پس از شما وارد آن حیطه میشود، اغلب سادهتر از شما میتواند سرمایهگذار جذب کند (شاید به علت اینکه شما پیشتر زمینه را برای این کار فراهم کردهاید.) به توصیه وننوی، برای اینکه استارتآپهای فناوری بهتر برآورد کنند کجا ایستادهاند، باید در پی بازخورد ایدههای خود، اهداف و چگونگی دستیابی به موفقیت باشند. شاید شما ایدهای عالی داشته باشید، اما باید واقعگرا باشید. از دوستان و خویشاوندان بخواهید تا دیدگاه خود را درباره ایدهتان ابراز کنند و انتقاد آنها را جدی بگیرید. درباره زمان، هزینه و انرژی مورد نیاز برای نتیجه دادن ایده خود واقعیتها را در نظر بگیرید. با مؤسسان و مدیران دیگر نیز گفتوگو کنید و ببینید انجام چنین کاری توسط آنها چقدر زمان برده و تا چه اندازه سخت و هزینهبر بوده است. چیزی بدتر از این نیست که کارآفرینان به علت ساده پنداشتن اجرای ایدههای خود شکست بخورند.
شکست در دستیابی به هدف اولیه
از آنجا که تغییرها در حیطه فناوری بهسرعت روی میدهد، چهبسا نتوانید اهداف اولیه استارتآپ خود را کامل کنید. بسیاری از مؤسسان استارتآپ بهجای پذیرفتن شکست یا تغییر جهتگیری خود، کارشان را متوقف میکنند. به گفته شاون لیورمور، مؤسس و مدیر عامل پلتفرم برونسپاری Ziptask، شمار بسیار زیادی از استارتآپها وضعیتی زامبیگونه دارند. مؤسسان این استارتآپها نمیخواهند شکست را بپذیرند و از آن شرم دارند. از این رو، همچنان در پی محقق کردن آرزوی خویش هستند، اما هرگز واقعاً کاری را کامل نمیکنند که در اصل قرار بود انجام دهند. شرکتهای بزرگ از اینکه یکی از پروژههای آنها هرگز کامل نشود چندان نگران نمیشوند؛ زیرا موقعیتهای دیگری را پیش رو دارند. اما در یک استارتآپ کامل نشدن کار از شکست بدتر است. لیورمور میگوید: «اگر شکست خوردید دوباره تلاش کنید، اما دفعه بعد سریعتر عمل کنید.» و میافزاید: «زیپتسک کار خود را آغاز کرد، شکست خورد، چرخید، دوباره آغاز کرد، شکست خورد، چرخید، دوباره آغاز کرد، سرمایه جذب کرد، موفق شد و اینک رو به رشد است.» به گفته او برای اینکه زیپتسک به درآمدزایی برسد، گروه بسیار مصمم این استارتآپ سه بار چنین تلاشی را صورت داد.
تصمیم برای شراکت
شراکت با یک شرکت دیگر در حیطهای مرتبط ممکن است به رشد کسب و کارهای جدید کمک کند. اما باید توجه داشت که نرخ سود مشارکت در استارتآپهای فناوری بسیار بیشتر و علتش این است که وقوع دگرگونیهای سریع در این حیطه میتواند استارتآپهای نوپا را بهسادگی از بازار حذف کند. به گفته کریس مایلز، مدیر عامل شرکت نرمافزاری مایلز تکنولوجیس، فناوریهایی که اکنون رایج و مد روز بهشمار میآیند، ممکن است در چند سال آتی از صحنه کنار بروند. او میگوید شرکتهای بسیاری را دیده است که کل محصول و سرویسهای خود را بر اساس فناوریهای روز یا رایج توسعه میدهند.
اما وقتی همان روندها بهنفع جریانهای جدید کنار میروند، همه چیز از هم میگسلد. او میگوید: «در چنین مواقعی باید منطقی و هوشمندانه تصمیم بگیرید.» اگر در خصوص شراکت سیاستهای روشنی را تدوین کرده باشید، شریک تجاری خود را بهتر میتوانید انتخاب کنید. برای مثال، مایلز تنها شرکتهای بزرگتر و جاافتاده را برای همکاری برمیگزیند؛ زیرا بهزعم آنها شرکتهای بزرگ برای ماندگاری و موفقیت شانس بیشتری دارند. او توضیح میدهد که وقتی کسب و کاری را راه میاندازید، مهم است روی سیاستهایی تمرکز کنید که ریسک را تخفیف میدهند. یک کارآفرین همیشه با ریسک روبهرو است. اما برخورداری از سیاستهای کمکی در امر تصمیمگیری اجازه نمیدهد نسنجیده عمل کنید.
استخدام
فرآیند استخدام کارمند برای هر استارتآپی ممکن است کار کلافهکنندهای باشد. استارتآپهای فناوری اغلب پیش از آنکه واقعاً کار خود را آغاز کرده باشند، افراد بسیار زیادی را استخدام میکنند. حتی اگر سرمایهگذارانی دارید که از حیث مالی از شما پشتیبانی میکنند، در صورت نبود مدیریت هزینهها بهسرعت با چالش روبهرو خواهید شد. ویلیام شو، مدیر عامل شرکت آموزش فناوری Vetica میگوید: «استارتآپهای فناوری بهسرعت رشد و سرمایههای هنگفتی را جذب خود میکنند، اما مدیریت درست چنین رشدی نیز سخت است.» او میافزاید که معروف است استارتآپهای فناوری بیش از اندازه گسترش مییابند. گزارش ژنوم استارتآپ سال 2011 نشان میدهد، علت شکست 74 درصد استارتآپهای پررشد اینترنتی این است که پیش از پخته شدن گسترش مییابند. شاید مشکل دیگر کسب و کارهای جدید حیطه فناوری در ارتباط با استخدام کارکنان، ناتوانی آنها در جذب استعدادهای برتر باشد.
به گفته مت پیترسون، مؤسس شرکت Shiny Things، توسعهدهنده برنامههای موبایل، جریان نقدی یکی از بزرگترین چالشهایی است که هر استارتآپی با آن روبهرو میشود. شرکتهای بزرگتر فناوری در دره سیلیکون میتوانند در مقایسه با استارتآپهای محلی دستمزدهای بسیار بیشتری بپردازند. همین موضوع میتواند اشخاص را به کار در چنان شرکتهایی ترغیب کند. اگر به کارکنان اجازه دهید تا در ارتباط با پروژههایی که به آنها سپردهاید آزاد و نوآور باشند، آنها بسیار خشنود خواهند شد و کمتر پیش میآید شرکت شما را ترک کنند و به شرکتهای بزرگتر بروند.
تهدیدهای سایبری
با اینکه تقریباً همه کسب و کارها کم و بیش به وب وابسته هستند، اما فروشگاههای فیزیکی کمتر از استارتآپهای آنلاین با تهدیدهای سایبری روبهرو میشوند. این گونه استارتآپها بیشتر مواقع در بازارهای B2B بهکار میپردازند. محصول و سرویسی که در این حیطه به بازار عرضه میشود، به شرکتهای دیگر کمک میکند تا ساز و کارهای آنها را بهدرستی انجام دهند. اونیس لیم، مدیر فروش شرکت بیمه Travelers میگوید،
از آنجا که کسب و کارهای فناوری محصول یا سرویسی ارائه میدهند که دیگر صاحبان مشاغل با کمک آن محصول یا سرویس به تجارت میپردازند، ممکن است در معرض پیشامدهای گوناگونی واقع شوند که حذف دادههای مشتریان یا وقوع ایراد در آنها از آن جمله است. برای پیشگیری از هر گونه آسیب احتمالی نخست باید مطمئن شوید چنین مواردی را میدانید.
داشتن فایروال و ضدویروس کارآمد در برابر بسیاری از تهدیدهای سایبری پاسخگو است، اما کافی نیست. لیم پیشنهاد میدهد کارمندان را بهدرستی آموزش دهید تا بتوانند کارهای مربوط به مشتریان مهم و اطلاعات کارتهای اعتباری را انجام دهند و همیشه تضمین شود دسترسی به دادههای شرکت فقط به وسیله اتصال اینترنتی امن و اختصاصی صورت میپذیرد. همچنین، با افزودن سیاستهای بیمه سایبری به بیمه خود میتوانید در صورت وقوع حمله از آن سود ببرید.
هرچند استارتآپهای فناوری ممکن است نسبت به استارتآپهای صنایع دیگر با رقابتهای شدیدتر و نیز چالشهای منحصر به فردی روبهرو باشند، اما میزان توجه شما به کسب و کار جدیدتان سرانجام در موفقیت شما نقش دارد. به گفته جرمی کولس، مؤسس پلتفرم انبوهسپاری ونچرکراود، این کار به تجربه، پایداری و کمی زمان و شانس نیاز دارد.