سیاست‌گذاری ناتمام برای دلار
سیاست‌گذاری ناتمام برای دلار
حکیم ابن‌سینا جمله معروفی دارد با این مضمون که : «آنکه هیچ نمی‌داند به رستگاری نزدیک‌تر است از آنکه چیزی ناتمام می‌داند» . تعمیم این جمله در اقتصاد شاید این‌گونه باشد که : «عدم سیاست‌گذاری به رستگاری نزدیک‌تر است از سیاست‌گذاری ناقص و ناتمام» .

اواخر بهمن‌ماه که فشار تقاضا باعث شد دلار به مرز ۵۰۰۰ تومان نزدیک شود منطق سیاستگذاری حکم می‌کرد که تقاضا از بازار ارز به سمت دیگری هدایت شود تا اولا تقاضای سفته‌بازانه مهار شود ثانیا جبر بازار ، جانشین نوآوری عمل سیاست‌گذار نشود تا اقتصاد از آسیب‌های آن در امان بماند . اتفاقا این سیاست‌گذاری درست انجام شد اما طبق معمول ناقص و ناتمام .

اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان در همان روزها به دولت هشدار دادند که همزمان با افزایش نرخ سود بانکی ، دکان ارزان‌فروشی دلار در کنار بازار ارز را تعطیل کند و سیاست «ثبات‌آفرینی» را جایگزین اصرار غیرضروری برای کاهش نرخ کند . اما عنایتی به هیچ‌کدام از این دو مکمل‌ نشد و در سیاستی معکوس ، حجم عظیمی از دلارپاشی با هدف کاستن از نرخ دلار آغاز شد در حالی که مشکل اصلی ، فشار تقاضا در نرخ‌های پایین‌تر بود نه در بخش عرضه در نرخ نزدیک به تعادل بازار منهای سفته‌بازی .

اکنون که فرصت روز‌به‌روز محدودتر می‌شود باید سیاست‌های تکراری و ناکارآمد برای مدیریت بازار ارز کنار گذاشته شود و با درک صحیح صورت مسأله ، نحوه مداخله در بازار ارز تغییر کند . راه درست این بود که تا قبل از پایان سال ، ثبات بر بازار ارز در نرخ نزدیک به نقطه تعادل حاکم می‌شد و این مسأله با توجه به تهدیدات پیش‌رو به سال جدید پرتاب نمی‌شد اما شاید هنوز هم دیر نشده باشد .

راه صحیح مداخله ، حراج منابع ارزی با قیمت‌های پایین نیست و این راه ، بارها و بارها آزموده شده و شکست خورده است و راه عقلایی ، استفاده از مدل هلندی حراج برای بازار ارز ( البته همزمان با سیاست‌های مکمل در بخش پولی و تجاری ) است که مانع حیف‌ومیل ذخایر کمیاب ارزی می‌شود . اگر بانک مرکزی در ایام پس از ارائه بسته مهار دلار از این شیوه استفاده می‌کرد نه تنها مجبور به حجم عظیم دلارپاشی نمی‌شد بلکه حتی قادر به تجهیز منابع ارزی از دلارهای خانگی در نرخ‌های پایین‌تر از ۵۰۰۰ هم بود که این فرصت از دست رفت . اما اگر به جای رؤیاپردازی به واقعیت‌ها توجه شود این امکان در محدوده‌ای دیگر قابل تحقق است .

پ . ن : برخی دوستان می‌گویند وقتی گوش سیاست‌گذار به سیاست‌گذاری صحیح بدهکار نیست تکرار هشدار‌ها ملال‌انگیز می‌شود اما سوال مهم این است که خطای مکرر سیاستگذار ملال‌انگیزتر است یا هشدار نسبت به عواقب این خطاها ؟

0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید