مصاحبه با محمد قائم‌پناه موسس استارت‌آپ کشمون
مصاحبه با محمد قائم‌پناه موسس استارت‌آپ کشمون کشمون بستری است که کشاورزان می‌توانند محصولات خود را از طریق آن به مصرف‌کنندگان ایرانی و خارجی بفروشند. در این وب‌سایت هر کشاورز یک صفحه مخصوص به خود دارد که داستان زندگیش در آن نوشته‌شده است و کاربران می‌توانند با زندگی کشاورز موردنظر و تلاش‌هایی که برای کشت زعفران انجام می‌دهند آشنا شوند. محصولات هر کشاورز توسط آزمایشگاه‌ها موردبررسی قرار می‌گیرد و نتایج میزان مرغوبیت کالای هر کشاورز در پروفایل او درج می‌شود.



ایده اولیه استارت‌آپ کشمون چگونه شکل گرفت؟

من اهل خراسان جنوبی هستم و پدر و مادر من هر دو از خانواده‌ای هستند که سابقه زعفران‌کاری داشتند. من نیز خودم آشنایی کاملی با زعفران و زعفران‌کاری دارم و تجربه‌هایی در صادرات این محصول به خارج از کشور داشتم، از سوی دیگر همیشه دغدغه‌های زیست‌محیطی ازجمله چالش کمبود آب همراه من بوده است. در شهر قائن ما ۱۲ قنات داشتیم که امروز همه آن‌ها خشک‌شده‌اند و عمق چاه‌های عمیق این شهر از ۱۵ متر در گذشته به ۱۳۵ متر افزایش پیداکرده است. کمبود آب باعث شد کشاورزان چاه‌های عمیق‌تری را حفر کنند اما خروجی این چاه‌ها آب‌های شوری هستند که باعث شد بسیاری از مزرعه‌های زعفران از بین بروند.

بر اساس گزارش جهاد کشاورزی، حدود ۹۰ درصد آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و کشاورزان هرچه بیشتر آب مصرف کنند محصول بیشتری تولید می‌کنند و درنتیجه درآمد بیشتری دارند. من به دنبال راهکاری بودم که این چرخه را برعکس کنم به این معنی که کشاورزان بتوانند با مصرف آب کم‌تر، درآمد بیشتری داشته باشند و راه‌حل این موضوع در کشمون پیاده‌سازی شد. ما در کشمون کشاورزان را ترغیب می‌کنیم که به‌جای کشت محصولاتی مانند علوفه که درعین‌حال که آب بیشتری مصرف می‌کنند، درآمد کم‌تری دارند را متوقف کنند و به‌جای آن به سراغ زعفران بروند که در ازای مصرف کم‌تر آب، سودآوری بیشتری به همراه دارد.
ما در کشمون چرخه درآمدزایی در کشاورزی را برعکس کرده‌ایم چراکه کشاورزان می‌توانند با مصرف آب کم‌تر درآمد بیشتری داشته باشند.


تفاوت شما با یک فروشگاه اینترنتی یا مارکت‌پلیس چیست؟ کشمون چه نوآوری در کسب‌وکار خود دارد؟

کاری که ما در کشمون انجام می‌دهیم آن است که اولا هر کشاورزی اجازه ورود به این پلتفرم را ندارد و ثانیا محصولات نه‌تنها بر اساس کالا بلکه بر اساس کشاورزان طبقه‌بندی می‌شوند. کشاورزانی که توانسته‌اند در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و از آفت‌کش‌ها استفاده نکرده باشند تنها مجاز هستند محصولات خود را در این سرویس عرضه کنند و همین عوامل باعث شد که ما سرویس مجزایی به نام کشمون را برای عرضه آنلاین این محصولات راه‌اندازی کنیم.

نوآوری مرکزی که ما در کشمون داشتیم راهکاری بود که توانستیم با استفاده از ابزارهای مختلف، کشاورزان را مجبور کنیم که در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و درعین‌حال درآمد بیشتری به دست آورند و محصولات را بر اساس کشاورزان تفکیک کنیم؛ اما فروش آنلاین زعفران تنها بخشی از فرآیند کسب‌وکار ما بود که پیش‌ازاین هم وجود داشتند. روایت قصه کشاورزان نوآوری دیگری بود که به ما در بازاریابی کمک فراوانی کرد؛ البته همه نوآوری‌های ما موفق هم نبود چراکه به‌عنوان‌مثال ما تلاش زیادی کردیم که بتوانیم از شاخه‌های قدیمی زرشک که سوزانده می‌شوند برای بسته‌بندی زعفران استفاده کنیم؛ اما پس‌ازاین شکست به سراغ بسته‌بندی‌های دیگری برای هدیه رفتیم که در آن از عناصر محلی مانند هاون یا پارچه‌هایی که با دست بافته می‌شوند استفاده‌شده است و روی جعبه داستان‌های محلی خراسان جنوبی روایت‌شده است.



چه دلایلی باعث شد سراغ آزمایش این ایده‌های جدید بروید؟

من همیشه تلاش کردم خواسته‌های شخصی و علایق خودم را دنبال کنم و کاری که فکر می‌کردم درست است را انجام داده‌ام که بنیاد اولین مدرسه طبیعت ایران یکی دیگر از این نمونه‌ها است. در بین اطرافیان طبیعتا بعضی‌ها مانند پدر و مادر رابطه‌ای با کارآفرینی ندارند و تصور می‌کنند که شغل کارمندی خیلی بهتر است اما افرادی که با این اکوسیستم بیشتر آشنا هستند همیشه ما را تشویق کرده‌اند که ایده خودمان را دنبال کنیم و نوآوری داشته باشیم اما از طریق مسیر منطقی. البته مربیان و مشاوران در مواجهه با این ایده‌های جدید توصیه کردند که این کار را از مسیر منطقی و استارت‌آپی خود انجام دهیم به این شکل که ابتدا با مشتریان صحبت کنیم و از آن‌ها نظرسنجی داشته باشیم و اگر کاربران تمایل داشتند یک نمونه کوچک از محصول را تولید و سپس به فکر گسترش و جذب سرمایه باشیم.
1
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید