۲۴ خرداد روز جهانی اهدای خون
۲۴ خرداد روز جهانی اهدای خون 
هر ساله کشورهای جهان ۱۴ ژوئن روز جهانی اهدای خون (WBDD: World Blood Donation Day) را جشن می گیرند. این رویداد در سال ۲۰۰۴ با هدف آگاهی رسانی عموم به نیاز مبرم برای خون و محصولات خونی سالم، و به جهت سپاس از اهدا کنندگان برای هدیه ی داوطلبانه شان که زندگی انسان های زیادی را می تواند نجات دهد رقم خورد. روز جهانی اهدای خون یکی از هشت کمپین رسمی سلامت عمومی جهانی است که توسط سازمان جهانی بهداشت به رسمیت شناخته شده است. تزریق خون و محصولات خونی هر ساله جان میلیون ها انسان را نجات می دهد، و به بیمارانی که سلامتی شان در خطر است کمک می کند شانس بیشتری برای زندگی با کیفیت تر داشته باشند. در این زمینه معمولاً سوالات متداولی در ذهن افراد پیش می آید که در زیر به مهمترین آنها اشاره می کنیم.
سوالاتی در مورد اهدای خون

۱- آیا در هر سنی می توان خون اهدا کرد؟

در واقع سنی که افراد مجاز به اهدای خون هستند در کشور های مختلف متفاوت است، اما اصولاً بین ۱۷ تا ۶۵ سال است. برخی کشورها اهدای خون را از ۱۶ سال  مجاز می دانند، و تا سن بالای ۶۵ سال نیز قبول کنند، اما بهر حال نکته ای که حائز اهمیت است این است که بعنوان یک اهدا کننده ی خون باید در سلامت کامل باشید.

۲- آیا در صورت اهدای خون در معرض بیماری های قابل انتقال از راه خونی مثل ایدز، هپاتیت B و C قرار خواهیم گرفت؟

اهدا زندگی

اهدای خون کاملاً بی خطر است. قطعاً سلامت و رفاه شما برای سازمان های انتقال خون بسیار اهمیت دارد. سوزن، بسته بندی خون  و تمام ابزاری که در این پروسه استفاده می شوند کاملاً بهداشتی و یکبار مصرف بوده، و به هیچ وجه تماسی با سایر اهدا کنندگان نخواهد داشت.

۳- میزان خونی که در هر بار اهدای خون از فرد گرفته می شود چقدر است؟

در بیشتر کشورها میزان خونی که گرفته می شود ۴۵۰ میلی لیتر، معادل ۱۰ درصد از حجم کل خون بدن انسان بالغ (که بطور میانگین ۴.۵ تا ۵ لیتر می باشد) است. خون گرفته شده در طول ۳۶ ساعت در بدن جایگزین می شود.

۴- چند وقت یکبار می توان اهدای خون انجام داد؟

افراد هر چهار ماه یکبار می توانند خون اهدا کنند. از آنجاییکه خون و محصولات خونی تنها برای مدت زمان محدودی می توانند نگه داشته شوند، این نیاز وجود دارد که بطور مستمر عرضه ی خون انجام پذیرد.

۵- قبل از اهدای خون چه چیزی باید خورد؟

شرایط اهدای خون

خیلی از کشورها بر این باورند که افراد قبل از اهدای خون باید وعده های غذایی نرمال خود را داشته باشند. البته بهتر است از خوردن وعده های سنگین و چرب خودداری کنند.

    این سوالات، متداول ترین سوالاتی است که می تواند به ذهن هر فردی که می خواهد اهدای خون انجام دهد برسد.

“خون همه مارا به هم متصل می کند“. این شعار به همراه شعار عمومی “اهدای خون، اهدای زندگی“، شعار کمپین اهدای خون سال ۲۰۱۶ می باشد که توسط سازمان بهداشت جهانی طراحی شده است. تقدیر از اهدا کنندگان خون که می توانند جان انسانها را نجات دهند، ارتقای آگاهی سازی عموم از لزوم اهدای خون مستمر، و ترغیب کردن کسانی که هنوز اهدای خون انجام نداده اند از جمله اهداف این کمپین است.
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید