جشن موسیقی
جشن موسیقی
مصادف با جشن موسیقی
موسیقی، به هر نوا و صدایی گفته می‌شود که شنیدنی و خوش‌آیند باشد و انسان یا موجودات زنده را دچار تحولی کند، موسیقی بیان احساسات انسان است به وسیله اصوات.

جشن موسیقی

جشن موسیقی که در زبان فرانسه به آن Fete de la Musique گفته می‌شود و با همین نام در سراسر دنیا شناخته می‌شود توسط ژاک لانگ وزیر فرهنگ وقت فرانسه در سال ۱۹۸۲ پایه‌گذاری شد که هر ساله در ۲۱ ژوئن همزمان با اولین روز فصل تابستان برگزار می‌گردد. در حال حاضر این جشن در صدها شهر دنیا برگزار می‌گردد.



موسیقی چیست؟
موسیقی، به هر نوا و صدایی گفته می‌شود که شنیدنی و خوش‌آیند باشد و انسان یا موجودات زنده را دچار تحولی کند. موسیقی بیان احساسات انسان است به وسیله اصوات. موسیقی هنری است دارای نوا و سکوت.
واژه موسیقی از واژه‌ای یونانی و گرفته شده از کلمه Mousika و مشتق از کلمه Muse می‌باشد که نام رب النوع حافظ شعر و ادب و موسیقی یونان باستان می‌باشد.


موسیقی را هنر بیان احساسات به وسیله آواها گفته‌اند که مهم‌ترین عوامل آن صدا و ریتم هستند و همچنین دانش ترکیب صداها به گونه‌ای که خوش آیند باشد و سبب انبساط و انقلاب روان گردد نیز نامیده می‌شود.


تعاریف گذشتگان درباره موسیقی
پیشینیان موسیقی را چنین تعریف کرده‌اند: معرفت الحان و آنچه التیام الحان بدان بود و بدان کامل شود. ارسطو موسیقی را یکی از شاخه‌های ریاضی می‌دانسته و فیلسوفان اسلامی نیز این نظر را پذیرفته‌اند، همانند ابن سینا که در بخش ریاضی کتاب شفا از موسیقی نام برده‌است ولی از آنجا که همه ویژگی‌های موسیقی مانند ریاضی مسلم و غیرقابل تغییر نیست، بلکه ذوق و قریحه سازنده و نوازنده هم در آن دخالت تام دارد، آن را هنر نیز می‌دانند. در هر صورت موسیقی امروز دانش و هنری گسترده‌است که دارای بخش‌های گوناگون و تخصصی می‌باشد. صدا در صورتی موسیقی نامیده می‌شود که بتواند پیوند میان اذهان ایجاد کند و مرزی از جنس انتزاع آن را محدود نکند.


تقسیم بندی موسیقی

موسیقی به روشهای بسیاری تقسیم‌بندی می‌شود مثلا بر اساس دورهٔ هنری پیدایش ، ساختار آوا شناسی ، ناحیه پیدایش، بر اساس تعداد نت ها، بر اساس ضرباهنگ و ....، از دیدگاه ضرباهنگ موسیقی به دو بخش تقسیم می شود:
موسیقی ضربی
موسیقی بی ضرب
موسیقی ضربی به موسیقی هایی گفته می‌شود که دارای وزن باشد مانند آهنگ هایی که برای رقص ساخته شده باشد؛ پیش در آمد، مارش و غیره. موسیقی بی ضرب آن است که دارای وزن معین و معلومی نباشد که بهترین نمونه آن آوازهای موسیقی ایرانی می باشد.



موسیقی,موسیقی چیست؟,جشن موسیقی

موسیقی بیان احساسات انسان است به وسیله اصوات



تاریخچه موسیقی در ایران

موسیقی در ایران سابقه‌ای دیرینه دارد و به دوران ایران باستان بازمی‌گردد. ایران خاستگاه موسیقی‌هایی غنی و متنوع است و موسیقی سنتی ایران به عنوان یکی از مؤلفه‌های فرهنگ و هنر ایرانی به‌شمار می‌رود. تقریباً تمامی اقوام ایرانی دارای موسیقی محلی خاص خو می باشند.


در ایران باستان هنگام برآمدن و فرو رفتن خورشید گروهی به نواختن طبل و کوس و کرنا می‌پرداختند. در اوستا بخش یسنا ها آمده که پزشکان بیماران خود را با موسیقی ایرانی درمان می‌کردند. در آن دوران سه نوع موسیقی آئینی (دینی)، بزمی و رزمی مرسوم بوده است، همچنین در جشن‌های طبیعت و روزهای تاریخی و ملی نواها و موسیقی ایرانی ویژه‌ای اجرا می‌شد.



در دوران هخامنشیان سرودها و ترانه‌هایی به نام هوره در جنگ‌ها و جشن‌ها اجرا می‌کردند که امروزه در ایلام و سرزمین‌های غرب ایران با همین نام رایج است. در دوران ساسانیان به ویژه بهرام گور و خسرو پرویز موسیقیدان هایی زیر نظر وزیر دربار خرم باش کار می‌کردند. در جشن‌های بزرگ، این نوازندگان و خنیاگران نواها و آهنگ‌های گوناگون اجرا می‌کردند. در شاهنامه آمده بهرام گور تعداد ده هزار لوری (خنیاگر) از هند برای شادی و پایکوبی مردم به ایران آورد.



  جای خالی یک رویداد در تقویم رسمی کشور / روایت چکناواریان، صارمی و صدیقی از روز جهانی موسیقی

مینا آتشی: در تقویم رسمی‌ ما روزی به‌عنوان روز موسیقی وجود ندارد و خیلی‌ها حتی از روز جهانی موسیقی نیز بی خبر هستند.
جای خالی یک رویداد در تقویم رسمی کشور / روایت چکناواریان، صارمی و صدیقی از روز جهانی موسیقی

سرویس موسیقی هنرآنلاین: امروز 21 ژوئن روز جهانی موسیقی است. این رویداد از سال 1982 در فرانسه آغاز شد و با عنوان فستیوال موسیقی فرانسوی‌ها به شهرت رسید. پس از آن، وزیر فرهنگ وقت این کشور رخدادی بین‌المللی را بر همین اساس پایه‌گذاری کرد.

 در این رویداد بین‌المللی، موسیقیدانانی از سراسر دنیا کنسرت‌های رایگان برگزار می‌کنند. محل اجرای آن‌ها پارک‌ها، موزه‌ها و حتی ایستگاه‌های قطار است. هدف از این کار ترویج صلح و آرامش و اجرای موسیقی با کیفیت برای همه مردم است.

این روز صرفاً در خارج از مرزهای ایران پررنگ است. در تقویم رسمی‌ ما روزی به‌عنوان روز موسیقی وجود ندارد و حتی خیلی‌ها از روز جهانی موسیقی نیز بی خبر هستند. آن‌هایی هم که خبر دارند یا هر سال از کنار آن بی‌تفاوت عبور می‌کنند یا آن را به یاد نمی‌آورند.

همه روزها روز موسیقی است

لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر درباره روز جهانی موسیقی به هنرآنلاین گفت: بله من این روز را خوب به خاطر دارم، اما از آنجا که در ایران این روز اهمیتی ندارد و کسی حتی به ذهنش خطور نمی‌کند، در نتیجه آن را در ذهن خودم جشن می‌گیرم.

او ادامه داد: برای من که شغلم موسیقی است، همه روزها روز موسیقی است. از ساعتی که چشم باز می‌کنم تا وقتی می‌خوابم موسیقی با من همراه است. جدا از بحثی که درباره موسیقی به شکل عمومی مطرح است، این ژانر از هنر برای هر کس جذابیت خاص خودش را دارد.

چکناواریان اضافه کرد: این صوت می‌تواند صدای لالایی یک مادر باشد یا حتی صدای خوردن آهن به زمین. همه این‌ها اصواتی را ایجاد می‌کنند که به آن موسیقی می‌گویند. ای‌کاش روزی برسد که در کشور ما هم این روز ملی شده و جشن گرفته شود.

این آهنگساز ادامه داد: موسیقی چیز خوبی است، دوای هر دردی است، اما در کشور ما آن‌طور که باید جدی گرفته نمی‌شود. موسیقی می‌تواند درمانگر باشد یا آرامش‌بخش که این بسته به شما دارد که برای چه از آن استفاده می‌کنید. همه جور موسیقی خوب است، حتی موسیقی بد هم خوب است.

چکناواریان در پایان گفت: خدا کند روزی برسد که قدر موسیقی را بدانیم و خدا کند آن روز من زنده باشم و این روز را ببینم.

هیچ راه ارتباطی دیگری روان‌تر از موسیقی وجود ندارد

شهرام صارمی نوازنده کمانچه  درباره روز جهانی موسیقی به هنرآنلاین گفت: این روز اولین بار در فرانسه شکل گرفت از آن زمان به بعد، اتفاقات خوبی در این تاریخ رقم می‌خورد. در هر صورت این موضوع جهانی است مانند روزهایی که در جهان بین تمام کشورها قرار و انتخاب شده است، ما هم می‌توانیم از آن برای انواع موسیقی‌ها از جمله موسیقی نواحی بهره ببریم.

او ادامه داد: موسیقی تنها راه ارتباطی بین تمام مردم جهان است که نیاز به هیچ فراگیری زبان و واسطه برای ارتباط ندارد. موسیقی می‌تواند برای کل مردم جهان قابل فهم باشد و بتوانند از آن اثر و هنر استفاده کنند. هیچ راه ارتباطی دیگری روان‌تر از موسیقی وجود ندارد که برای تمام فرهنگ‌های دنیا قابل فهم باشد.

صارمی اضافه کرد: امیدوارم بتوانیم با موسیقی غنی و بسیار ارزشمند در آینده نزدیک ارتباطات عمیق جدی با کل دنیا داشته باشیم.

آدم به هر بهانه‌ای برای موسیقی جشن بگیرد جذاب است

رامین صدیقی مدیر نشر موسیقی هرمس درباره روز جهانی موسیقی پیش از این گفته است: درست است که منشأ این روز از فرانسه آمده است، اما در خیلی از کشورهای دیگر هم برگزار می‌شود. این روز، از آن روزهای جذابی است که به کشورهای دیگر هم سرایت کرده است. فکر می‌کنم الان بیش از 200، 300 شهر در دنیا این روز را جشن می‌گیرند و محدود به کشورهای فرانسوی‌زبان نیست.

صدیقی در جواب این سؤال که ما در تقویم رسمی‌مان روزی با عنوان روز موسیقی نداریم، گفت: خاطرم هست در ایران هم قرار بود یک روز به‌عنوان روز موسیقی معین شود که دقیق خاطرم نیست روز تولد کلنل علینقی وزیری بود یا میرزا عبدالله فراهانی، ولی قرار بود روز تولد یکی از بزرگانمان که موسیقی دستگاهی‌مان را به او مدیونیم، به‌عنوان روز ملی موسیقی در تقویم ثبت شود. خاطرم هست این بحث سال‌ها از طرف خانه موسیقی مطرح بود که چرا یک روز خارجی را جشن بگیریم و چرا به جایش خودمان یک روزی را معین نکنیم اما در نهایت هم به جایی نرسید.

او ادامه داد: این‌ها مناسبت‌هایی هستند که برگزاری‌شان الزامی نیست، اما هیجان‌انگیز است. اگر "دایی جان ناپلئون" را خوانده باشید یادتان می‌آید که راوی داستان می‌گفت "دایی جان سرهنگ از آن آدم‌ها بود که برای هر مناسبتی یک مهمانی می‌گرفت از ختنه‌سوران نوه‌اش گرفته تا لیسانس گرفتن بچه‌اش..." این هم همان طوری است و اصولاً آدم به هر بهانه‌ای برای موسیقی جشن بگیرد جذاب است. مهم این است که همیشه به بهانه‌هایی برای موسیقی جشن بگیریم.



0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید