آغاز سال تحصیلی و مسئولیت های علمی و اجتماعی ما
دکتر سراج زاده 3فعالیت‌های علمی ، پژوهشی و اجتماعی جامعه شناسان و پژوهشگران و کنشگران علوم اجتماعی ، کنش هایی مداوم و بدون وقفه است؛ اما مهر ماه که آغاز فعالیت های سالانه آموزشی است ، یک نقطه عطف سالانه در همه کنش های علمی و بهار دانش و پژوهش است.

از طرف هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران آغاز سال تحصیلی 97-98 را به همه همکاران ارجمند دانشگاهی و دانشجویان عزیز و به ویژه به اعضا و کنشگران فعال انجمن جامعه شناسی ایران تبریک می گویم ، و امیدوارم این سال تحصیلی ، سال پرباری در فعالیت های آموزشی ، پژوهشی و اجتماعی آنان باشد و اجتماع علمی و جامعه ایران از آن بهرمند گردد.

وظیفه خود می دانم در آستانه سال تحصیلی جدید ، از سه استاد گرانقدر و همکاران فقیدمان شادروانان دکتر سیدکاووس سیدامامی ، دکتر سیدمحمدامین قانعی راد ، و دکتر محمدعلی مرادی یاد کنم که در سال تحصیلی گذشته از میان ما رفتند. هر سه از کنشگران فعال انجمن جامعه شناسی ایران و فعال در حوزه عمومی و جامعه مدنی بودند؛ و به ویژه دکتر قانعی راد ، به عنوان رئیس دو دوره انجمن جامعه شناسی ایران ، نقش برجسته ای در رشد و توسعه انجمن و گسترش جامعه شناسی حوزه عمومی داشت. روانشان شاد و یادشان گرامی باد.

امسال در حالی سال تحصیلی را آعاز می کنیم که جامعه ایران با شرایطی پرمخاطره و مسائل و چالش های بزرگی در عرصه های اجتماعی و فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و روابط بین الملل رو بروست. تلاش برای برون رفت از این شرایط و کوشش برای کاهش و حل مسائل اجتماعی یک مسئولیت ملی همگانی است و در این بین دانشگاهیان و به خصوص عالمان اجتماعی مسئولیت خطیری دارند.

خروج دولت ترامپ از برجام و آغاز دوباره تحریم های یک­جانبه­ ی ظالمانه آمریکا علیه ایران ، به موافقت نامه برجام ، که آغازی در راه کاهش تنش های نظام سیاسی ایران با جامعه بین المللی بود ، ضربه سنگینی زده و کشور را در یک موقعیت دشوار اقتصادی و سیاسی قرار داده است. این وضعیت به رشد التهاب ها و بی ثباتی های اقتصادی دامن زده ، بر شتاب آنها افزوده و منجر به افزایش ناگهانی قیمت ها و اختلالات شدید در نظام اقتصادی کشور شده و معیشت را برای مردم به خصوص اقشار میانی و فرودست جامعه بسیار دشوار و طافت فرسا کرده است. در کنار این شرایط جدید ، کشور هم چنان با مسائل و دشواری های بزرگ پیشین خود دست به گریبان است؛ مشکلاتی همچون آلودگی های محیط زیستی ، کاهش بحرانی منابع آب و کم آبی ، افزایش مسائل اجتماعی مثل اعتیاد ، بیکاری ، فقر و شکاف های عمیق طبقاتی ، فساد اداری ، ناکارآمدی ، تشدید شکاف بین جریان ها و گرایش های سیاسی درون حاکمیت و کاهش سرمایه اجتماعی حکومت و ... که در طول سالیان متمادی اندک اندک عمیق تر و شدیدتر شده اند ، و در حال حاضر در ترکیب با شرایط جدید خصلت مخرب تری یافته اند.

با آنکه خروج آمریکا از برجام در تشدید این مشکلات بسیار تاثیرگذار بوده است ، اما نباید علت های داخلی را نادیده گرفت. از دی ماه سال 96 که اعتراضات گروه هایی از مردم در حدود 90 شهر کشور رخ داد ، شمار زیادی از جامعه شناسان و عالمان علوم اجتماعی و صاحبنظران و کنشگران سیاسی و حتی کارشناسان و مدیران دولتی ، با صراحتی بیش از قبل درباره ریشه های بحران ها و مشکلات جامعه ایران و راه های برون رفت از آن ها سخن گفته اند. وجه مشترک و جنبه اجماعی اکثر بحث ها و تحلیل ها این است: بر خلاف تحلیل های سیاسی یکجانبه­ ای که همواره علت های خارجی را عامل اصلی مسائل و مشکلات جامعه می دانند ، علت اصلی شرایط بحرانی کنونی بیش از هر چیز در اتخاذ رویکردهای غیرکارشناسانه ، ایدئولوژیک و غیر واقع بینانه ، و غیر دموکراتیک در مدیریت و حکمرانی جامعه ریشه دارد. برای برون رفت از این وضعیت راه های مختلفی پیشنهاد شده که نوعاَ متمرکز بر اعمال اصلاحات و تغییرات اساسی در رویکردها و رویه های مدیریتی و حکمرانی است؛ و هشدار داده شده که حتی امروز هم برای اعمال این اصلاحات بسیار دیر است و تأخیر بیش از این جامعه را با تهدیدها و مخاطرات جدی روبرو می کند.

در این شرایط خطیر ما به عنوان جامعه شناس ، در عین اینکه وظیفه داریم مخاطرات پیش رو را بر اساس شواهد متقن ، شناسایی و با صراحت و شجاعت بیان کرده و برای آنها راه حل ارائه کنیم ، لازم است به چند نکته مهم هم توجه داشته باشیم:

 جامعه ایران با تهدیدهای خارجی جدی سیاسی ، اقتصادی و امنیتی از طرف ارتجاعی ترین نیروهای سیاسی اجتماعی در حاکمیت آمریکا و در کشورهای منطقه روبروست که ممکن است آماده باشند تا مرزهای اقدامات خشونت بار و به راه انداختن ترور و جنگ هم پیش بروند. در چنین شرایطی وظیفه و مسئولیت داریم تا امیدوارانه و در چارچوب منافع ملی ، برای مواجهه با این مخاطرات و برون رفت از این شرایط ، به همه ظرفیت های درونی جامعه ایران و همه نیروهای سیاسی اجتماعی ملی توجه کنیم و آنها را صرفاَ به بهانه تفاوت تحلیل و نظر آنها با ما ، نفی و طرد نکنیم. در این وضعیت خطیر ، هیچ نیروی متعهد به خیر عمومی و مصالح ملی نمی تواند و نباید به عاملیت تعیین کننده نیروهای ارتجاعی بیگانه در اصلاح امور جامعه ایران چشم امید داشته باشد و با آنهایی که با تحریم اقتصادی و انواع تحریم ها و تهدیدها ، معیشت مردم را سخت کرده ، اقتصاد کشور را به مرزهای فروپاشی رسانده ، و امنیت ملی ایران را تهدید می کنند همدلی داشته باشد.
 انجمن جامعه شناسی ایران ، بر اساس بنیادنامه و رویه خود ، یک انجمن علمی صنفی غیرسیاسی است که همه جریان های فکری جامعه شناسی ایران را در بر می گیرد. با وجود این ، غیرسیاسی بودن به معنی ساکت بودن نسبت به مسائل اجتماعی حاد جامعه ایران و گفتگو درباره آنها در حوزه عمومی نیست. جامعه شناسی همواره علم متعهد نسبت به بهبود زندگی مردم بوده است و بر همین اساس رویکردی انتقادی نسبت به وضع موجود داشته و وظیفه خود می داند درباره مسائل جدی سیاسی اجتماعی تبیین ها و راه حل های جامعه شناختی ارائه کند. اکنون خوشبختانه این آگاهی تا حد قابل ملاحظه ای ایجاد شده که رویکردهای مطلق گرایانه ایدئولوژیک و رویکردهای تقلیل گرایانه روانشناختی و مهندسی ، توان ارائه راه حل های مناسب برای مسائل اجتماعی را ندارند. در چنین شرایطی مسئولیت جامعه شناسان برای برون آمدن از حصار آکادمی و ورود به حوزه عمومی و ارائه بحث و تحلیل های راه گشا برای مشکلات حاد کشور بیش از گذشته است.
 انجمن همچنین به عنوان یک سازمان مردم نهاد علمی و مستقل ، با حفظ یک ارتباط متوازن با نهادهای مدیریتی و حکمرانی از یک سو و با حوزه عمومی و جامعه مدنی از سوی دیگر ، تلاش می کند از موضع "جامعه شناسی سیاستی" (Policy sociology)و جامعه شناسی مردم مدار (Public sociology) ، با ترویج بینش جامعه شناسانه در هر دو حوزه حکمرانی و جامعه مدنی ، به مسئولیت خود برای بهبود زندگی مردم عمل کند. انجمن همچنین بر اساس پای بندی به خیر جمعی و ارزش های دموکراتیک و عدالتخواهانه ، تلاش می کند بازتاب دهنده مطالبات مردم ، و به خصوص فرودستان ، محذوفان ، و قربانیان تبعیض های مختلف اجتماعی باشد و این مطالبات را در گفتگوهای علمی بازتاب دهد و با روش های مسئولانه و مسالمت جویانه دنبال کند. در این راستا لازم است بر اساس اخلاق مسئولیت ، به پی آمدهای کنش های علمی و اجتماعی خود در میدان اجتماع و سیاست ایران توجه داشت و از کنشگری صرف و مبتنی بر وظیفه اخلاقی ، بدون توجه به پی آمدهای محتمل مثبت یا منفی آن برای جامعه ، پرهیز کرد.
 معرفت شناسی غالب در آکادمی ، دلالت بر آن دارد که جامعه شناسان ، همانند همه انسان های دیگر ، بر اساس نظام های ارزشی و چارچوب های تحلیلی متفاوت ، ممکن است مسائل جامعه را به صورت های متفاوتی توصیف و تبیین کنند ، و در نتیجه ، راه حل های یکسانی برای مواجهه با این شرایط خطیر ارائه نکنند. منطق کنش علمی ایجاب می کند ، تا با پرهیز از جزمیت و قطعی و یقیینی پنداشتن تبیین ها و راه حل ها ، این تفاوت ها به رسمیت شناخته شود ، و درباره اختلاف ها ، گفتگوهای علمی جدی صورت گیرد؛ یعنی گفتگوهای مستدل و مبتنی بر شواهد همراه با ارج به نظر دیگران ، و نه گفتگوهای همراه با انگ و اتهام زدن و تحقیر و تخطئه کردن. آفت شناخت علمی ، قطعی دانستن برداشت ها و تحلیل های خود ، و خطای مطلق دانستن برداشت و نظر دیگران است. کسانی که با این ویژگی وارد گفتگوهای جامعه شناختی با رقبای فکری خود می شوند ، دچار جزمیت ایدئولوژیک هستند هر چند که به گفتار خود برچسب علمی بزنند. گفتگوی علمی و جامعه شناسانه آداب و قواعدی دارد ، یک برچسب نیست که هر کس بر سخن خود بزند.

انجمن جامعه شناسی ایران تلاش می کند در راستای مسئولیت علمی خود و در چارچوب امکاناتی که در اختیار دارد ، محلی برای گفتگوهای علمی سازنده درباره مسائل جامعه ایران باشد و در این مسیر ، مثل گذشته ، به همراهی و همکاری اجتماع علمی جامعه شناسی ، صاحبنظران و فعالان جامعه مدنی و کارشناسان و صاحبنظران دستگاه های مدیریتی و اجرایی امیدوار است

امید است ، با بهرمندی از همه ظرفیت های ملی و مردمی و با استفاده از دیدگاه های کارشناسانه و با اتخاذ نظام تصمیم گیری دانش محور و مردم سالارانه ، جامعه ایران بتواند از شرایط دشوار کنونی به سلامت عبور کند. لازمه این کار بر اساس اجماع صاحبنظران ، همان طور که پیشتر اشاره شد ، اعمال اصلاحات و تغییرات اساسی در رویکردها و رویه های مدیریتی و حکمرانی است ، که امید است تا دیر نشده اعمال و اجرا شود.


سیدحسین سراج زاده
*عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی و رئیس انجمن جامعه شناسی ایران




0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید