اعتبار اسنادی(LC)
 اعتبار اسنادی letter of credit  سندی رسمی است که از طرف بانک ها و موسسات مالی صادر می شود و به موجب آن بانک متعهد می شود(تضمین می کند) در صورت ارسال صحیح کالا و خدمات توسط فروشنده به خریدار طبق شرایط درج شده در LC وجه آن را به فروشنده پرداخت نماید.اعتبار اسنادی(LC) معمولاً در معاملات بین المللی جهت تضمین پرداخت وجه معامله صادر می شود.در این مطلب اینکه اعتبار اسنادی(LC)چیست؟ را بررسی می شود.

اعتبارات اسنادی یا همان(Lc(letter of credit معمولاً در تجارت بین المللی به طور گسترده ای هنگامی که خریدار و فروشنده از دو کشور متفاوت می باشند،همدیگر را نمی شناسند و فاصله زیادی با هم دارند که قوانین و آداب و رسوم متفاوتشان نقل و انتقال وجوه را سخت میکند استفاده می شود.
اعتبارات اسنادی(lc) به خریدار تضمین میدهد که بعد از دریافت صحیح و سالم کالاهای خود پول پرداخت خواهد شد. همچنین به فروشنده تضمین میدهد بعد از تحویل کالای خود تمامی وجه آن را به صورت صحیح و کامل دریافت می نماید.

صدور اعتبارات اسنادی(LC) یکی از وظایف بانکها در جهت تسهیل روند تجارت بین المللی یک کشور از سوی بانک مرکزی تعیین شده است.بنابراین بانکها مکلف اند بعد از احراز شرایط متقاضی و ترهین وثایق به مشتریان خود این خدمات را ارائه دهند.

با توجه به گستردگی استفاده از اعتبارات اسنادی در تجارت بین الملل،اتاق بازرگانی بین الملل مقررات یکسانی را جهت صدور اعتبارات اسنادی وضع نموده است که به عنوان مقررات یکسان اعتبارات اسنادی(UCP) شناخته و استفاده می شود.

در کشور ما قبل ازپیروزی انقلاب اسلامی اعتبارات اسنادی(LC) به عنوان قراردادهای خصوصی و مشمول ماده 10 قانون مدنی بود.

 ولی بعد از پیروزی انقلاب و با توجه به تصویب قانون بانکداری اسلامی(بدون ربا) می بایست در قالب یکی از عقود اسلامی قرار گیرد که با توجه به نظریات صادر شده در این حوزه اعتبارات اسنادی یا همان Lc در قالب عقود مضاربه و جعاله قرار گرفت.

 برای صدور و گشایش اعتبار اسنادی ابتدا باید متقاضی(خریدار)بعد از مراجعه به بانک تقاضای خود را تحویل دهد. در این مرحله خریدار باید قرارداد خود با فروشنده را تنظیم نماید و به همراه سایر مدارک(کارت بازرگانی،بیمه نامه،فرم ثبت سفارش،پیش فاکتور از فروشنده به نام خریدار) به بانک ارائه دهد بانک نیز بعد ازبررسی اعتبار سنجی و وثایق مشتری و اطمینان از متغیر بودن فروشنده و خریدار گشایش اعتبار را انجام می دهد و یک نسخه آن را به بانک مقصد(ذینفع) ارسال مینماید.بانک ذینفع نیز بعد از احراز هویت فروشنده آن را به وی ابلاغ می نماید.در مرحله بعد فروشنده کالاهای مورد تقاضای خریدار را تهیه و برای وی ارسال می نماید.در مرحله بعد شامل کنترل ،پذیرش و پرداخت در سررسید می باشد.

بانک فروشنده پس از بررسی اسناد توسط فروشنده و تایید اصالت و تطابق با شرایط مندرج درقرارداد اسناد لازم را به بانک گشاینده اعتبار ارسال و بانک گشاینده نیز پس از بررسی شرایط و مدارک پرداخت وجه در سررسید را به بانک فروشنده(ذینفع)اعلام می نماید.

پس از تحویل کالا به خریدار فروشنده تقاضای وجه خود را به بانک مقصد(ابلاغ کننده) ارائه میدهد و بانک نیز طی درخواست از بانک فروشنده مبلغ را دریافت و به حساب مشتری منظور می نماید و بانک فروشنده نیز علاوه بر اصل مبلغ پرداختی کارمزد خود را از خریدار دریافت می نماید.با این روند علاوه بر تسهیل امور بازرگانی و تجارت بانک نیز از محل کارمزد دریافتی درآمد قابل توجهی بدست می آورد.
مهمترین اعتبارات اسنادی قابل گشایش توسط بانک به شرح ذیل می باشد:

 اعتبارات اسنادی نقدی.
 اعتبارات اسنادی مدت دار/ مؤخر.(یوزانس)
 اعتبار اسنادی از محل صندوق ذخیره ارزی.
 اعتبار اسنادی به نفع بانک توسعه اسلامی.
 اعتبار اسنادی با استفاده از خطوط اعتباری کوتاه مدت (ریفاینانس).
 اعتبار اسنادی با استفاده از خطوط اعتباری بلندمدت (فاینانس).

یکی از معروفترین انواع اعتبارات اسنادی یوزانس(usance) می باشد که در آن وجه اعتبار پس از ارائه اسنادپرداخت نمی گردد بلکه پس از مدتی که تعیین شده است پرداخت میگردد،در این شیوه خریدار و فروشنده توافق می کنند که خریدار پس از فروش کالا وجه آن را بپردازد.
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید