مقایسه ایران با مایکروسافت ۱۰ سال پیش! تلگرام را فیلتر کنیم؟
تلگرام یک تهدید است برای اجتماع ایران؟ تلگرام یک تهدید است برای اقتصاد؟ همه اینها درست هستند ولی قضیه عمیق‌تر از خود تلگرام است. در حقیقت تلگرام نماینده یک شبکه باز است که در آن همه آزادانه حق دارند صحبت کنند بدون ترس از دستگیر شدن! و در آینده همه حق دارند با ازر دیجیتالی معامله کنند . در حقیقت این دو عبارت است که تهدید است نه خود تلگرام. تلگرام فقط ابزاری است که این دو را در اختیار قرار داده.
فیلتر کردن تلگرام فقط فیلتر کردن یک برنامه است. نکته مهم این طرز تفکر است، آن را چطور فیلتر کنیم؟ مثل صدا و سیما، ماهواره را ممنوع کردند تا صدا و سیما بیشتر دیده شود. فیلتر کردن ابزار به جای حل کردن مشکل. مشکل اصلی سلیقه مردم است که صدا و سیما همخوانی ندارد. با ممنوع کردن ماهواره هم این طرز فکر عوض نشد.

مشکل ما با بستری است که مردم در آن با یک #تکرار_می‌کنم رئیس جمهورشان را انتخاب کرده‌اند. مشکل اصلی ما این است که اگر مردم بتوانند در یک شبکه باز صحبت کنند چه کنیم؟ اگر در گروه‌ها یا کانال‌هایی عضو شوند که ما دوست نداریم چه کنیم؟ مشکل ما با طرز فکر مردم است که نمی‌توانیم آن را تحمل کنیم، پس ترجیح می‌دهیم آن را نبینیم! با فیلتر کردن هم این طرز فکر عوض نمی‌شود فقط تا مدتی دیده نمی‌شود.

از این لحاظ رویکرد ما خیلی شبیه مایکروسافت ۱۰ سال پیش است. مایکروسافتی که با دنیای open-source مخالف بود و سعی در نادیده گرفتن آن داشت تا جایی که به مرز حذف از بازار برنامه‌نویسی رسید. ولی آنها فهمیدند، خود را تغییر دادند، اوپن‌سورس بودن را درک کردند. به جای مقابله با آن شروع به استفاده از مزایای آن کردند و اکنون فعال‌ترین open-souce community در github هستند. و آرام آرام در حال بازگشت به بازار.

اگر تلگرام را تهدید می‌بینیم، به خاطر این است که «باز بودن« یا «open-source بودن» را تهدید می‌بینیم و باید به حال آن فکری کنیم. با فیلتر کردن ابزار، این طرز فکر از بین نمی‌رود، فقط تبدیل به حالت جنگجویانه‌ترش می‌شود و فیلتر کننده را از بین می‌برد.

اگر می‌خواهیم رفع انحصار کنیم، باید مسنجری بسازیم که به واسطه طرز فکر بی‌نظیرش اعتماد خارجی‌ها را نیز جذب کند تا عضو آن شوند، چه برسد به خودمان.
ارز دیجیتال به هر حال می‌آید، اگر از آن می‌ترسیم و برایمان تهدید است باید ارز دیجیتالی بسازیم که به خاطر طرز فکر بی‌نظیرش بقیه جهان را نیز جذب کند، چه برسد به خودمان.

اعتماد خود و بقیه را نمی‌توان با بسته نگه داشتن به دست آورد. باید در شفاف بودن و باز بودن نوآوری داشته باشیم تا اعتماد خلق کنیم. اگر بزرگ فکر نکنیم، کوچک می‌شویم. اگر کوچک فکر کنیم، بعد از مدتی وجود نخواهیم داشت.

نکته بعدی تکنولوژی blockchain است. قبل از آنکه باز هم دیر شود باید از الان روی آن کار کنیم. به جای اینکه از آن بترسیم باید آن را یاد بگیریم و از آن استفاده کنیم. من از آقای کورنگی، مدیرعامل MAPS متشکرم که سال پیش من را با این مفهوم آشنا کردند و باعث شدند مطالعاتی را در این زمینه شروع کنم. معتقدم باید از قدرت آینده‌بینی و آینده‌نگاری افرادی مثل ایشان نهایت استفاده را ببریم.
0
جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید