قهرمان دادگاه‌های مفاسد اقتصادی کیست؟‌
قهرمان دادگاه‌های مفاسد اقتصادی کیست؟‌
قهرمان دادگاه‌های مفاسد اقتصادی کیست؟‌ | ادبیات خاص آقای نماینده دادستان

رسول قهرمانی جوان ۳۶ ساله‌ای است که این روزها نامش در مبارزه با مفاسد اقتصادی زیاد شنیده می‌شود. او در کسوت نماینده دادستان در برابر تعدد متهمان بانکی، فوتبالی، سینمایی و حتی دانه درشت‌هایی همچون اکبر طبری که معاون اجرایی رئیس سابق  قوه قضاییه  بوده با سبک خاص و اقتدار ظاهر می‌شود.
روزنامه خراسان: بحث درباره دادگاه‌ مفسدان اقتصادی که این روزها شاهد رسیدگی به پرونده‌هایشان هستیم، در هر محفلی رواج دارد. تاکنون آن چه از دادگاه های مفسدان اقتصادی در ذهن مردم به جا مانده، نام افرادی چون جزایری‌ها، امیرخسروی‌ها، زنجانی‌ها و سلاطین سکه و قیر بود و کسی نام قاضی پرونده یا نماینده دادستان را که از حق و حقوق مردم دفاع می کرد، چندان به یاد نداشت اما این روزها شاهد حضور چهره جوانی هستیم که در کسوت نماینده دادستان در برابر تعدد متهمان بانکی، فوتبالی، سینمایی و حتی دانه درشت هایی همچون اکبر طبری که معاون اجرایی رئیس سابق  قوه قضاییه  بوده با سبک خاص و اقتدار ظاهر شده و در برابر اشکالات فنی و ایرادات حقوقی آن‌ها و وکلای‌شان به دفاع از کیفرخواست به عنوان نماینده مدعی العموم می پردازد. جوانی قاطع و تازه‌نفس که نوع ادبیاتش و حتی ابتکاراتش در ارائه کیفرخواست و دفاع از آن در برابر مفسدان اقتصادی و صراحتش بارها جلسات دادگاه را تحت تاثیر قرار داده و بازتاب زیادی نیز در فضای رسانه ای و افکار عمومی داشته است. امروز درباره او، تحصیلاتش، ادبیات و خلاقیت هایش در دادگاه ها نوشته ایم که خواندنش خالی از لطف نیست.

    رسول قهرمانی کیست؟

 نام کامل او «امید رسول قهرمانی» است که بر اساس گزارش میزان، متولد سال ۱۳۶۳ و هم اکنون نیز ۳۶ ساله است. او جزو ورودی ‌های سال ۷۸ حوزه علمیه آیت ا... مجتهدی تهران است و دروس حوزوی را در این مرکز آموخته و در حال حاضر هم در سطح ۴حوزه تحصیل می‌کند و بیش از هفت سال است مشغول فراگیری دروس خارج از فقه است.

او سال ۸۶ به  قم رفت و در رشته کارشناسی اقتصاد مشغول تحصیل شد و رساله کارشناسی ارشدش در خصوص یک بحث میان رشته‌ای با موضوع تحلیل اقتصادی حقوق به رشته تحریر درآمده است. قهرمانی با رتبه ممتاز ۳ کشوری در مقطع دکترا وارد دانشگاه تهران شد و در رشته اخلاق، گرایش فلسفه اخلاق هم اکنون مراحل نگارش پایان نامه را طی می‌کند. این قاضی جوان اقتصاد خوانده، علاوه بر تسلط کامل به زبان عربی، استاد دانشگاه تهران هم هست و دروس عمومی این دانشگاه در دانشکده‌های مختلف را تدریس می‌کند.

    فساد بانک سرمایه با رسم شکل

رسول قهرمانی اولین بار در دادگاه متهمان بانک سرمایه، با عملکرد، تسلط و البته کارهایی که انجام داد در ذهن ها نقش بست و حالا در دادگاه طبری به معروفیت و محبوبیت بیشتری دست پیدا کرده است. قهرمانی در پرونده بانک سرمایه برخلاف عرف دیگر مدعی العموم ها با تخته وایت برد وارد دادگاه شد و برای روشن شدن روابط پیچیده ای که در پرونده بانک سرمایه وجود داشت، شروع به رسم این روابط کرد که در همان برهه هم بازتاب وسیعی در شبکه های اجتماعی داشت.

    ادبیات خاص

او مانند بسیاری از  همکارانش رسمی و حقوقی حرف نمی زند و فقط به خواندن کیفر خواست از روی برگه بسنده نمی کند بلکه به دلیل تحصیلات تخصصی خود در حوزه قضا و اقتصاد، برخلاف رویه ثابت دست روی مطالبی می‌گذارد که شاید متن نوشته شده کیفرخواست در برابر آن تنها نوشته‌ای مجمل و کلی‌گویی قلمداد شود. او حتی هنگامی که لازم است با همان ادبیات خاص خودش که بعضا با طنز و کنایه نیز همراه می شود، پاسخ متهمان اقتصادی را می دهد که نمونه هایی از آن را می خوانید.

همین چند روز پیش در دادگاه اکبر طبری، وقتی او گفت: «اگر من ۸۰۰ میلیارد هم بخواهم این برادرانم می‌دهند و اگر کل لواسان و کارخانه‌اش را بخواهم به نام من می‌کنند»، قهرمانی در پاسخ به این صحبت ها گفت: «آقای طبری گفتند این افراد دوست داشتند به من پول بدهند، کاملا درست است آقای طبری محبوب دل‌های متهمان اقتصادی بودند.»

او در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات هادی رضوی یکی از متهمان پرونده بانک سرمایه هنگامی که در حال قرائت بخش هایی از کیفرخواست این متهم بود، گفت: «بعضی وقت‌ ها می‌ خواهم گریه کنم وقتی بخش ‌هایی از پرونده را می ‌بینم!»

وی در یکی از جلسات دیگر همین پرونده خطاب به هادی رضوی داماد وزیر کار گفت: «ما شما را آدم مهمی نمی ‌بینیم. شما اهمیتی برای دادسرا ندارید که می ‌گویید فلانی به خاطر من آمد یا بازپرس عوض شد.»

رسول قهرمانی در یک جلسه دیگر هم خطاب به هادی رضوی که میلیاردها تومان وام بدون سپردن وثیقه دریافت کرده، می گوید: «قد و اندازه آقای رضوی دریافت وام ازدواج بود نه تسهیلات میلیاردی.»

او  در یکی دیگر از جلسات دادگاه سهام داران بانک سرمایه درباره «بیرانوند» از مدیران سابق بانک سرمایه گفت: «پولکی نیست اما میزکی است.»

    واکنش کاربران فضای مجازی

در ادامه تعدادی از واکنش‌های کاربران را مشاهده خواهید کرد:

*سید محمود رضوی تهیه کننده فیلم هایی چون ماجرای نیمروز، رد خون، لاتاری و ... در توئیترش نوشت: «رسول قهرمانی شخصیت جذابی است، برای ساخت یک فیلم عدالت خواهانه، با محوریت یک نماینده دادستان قهرمان، کاراکتری عدالت خواه و حق طلب همچون موسی در لاتاری است اما این بار برخاسته از درون سیستم قضایی».

یک کاربر دیگر: «یه جَوون ۳۵ ساله‌ پاک دست و متخصص، دَمار از پیر و پاتال های فاسد و رانت خوار درآورده.»

یک کاربر توئیتر: «باید به قوه قضاییه تبریک گفت که با تحولات انجام داده باعث رشد و پرورش امثال رسول قهرمانی (نماینده دادستان) شده تا حالا با اقتدار جلوی مفسدین اقتصادی قرار بگیره.»
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید