معاملات الگوریتمی بورس را به سمت معاملات هوشمند سوق می‌دهد
معاملات الگوریتمی بورس را به سمت معاملات هوشمند سوق می‌دهد
رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت اقتصاد
معاملات الگوریتمی بورس را به سمت معاملات هوشمند سوق می‌دهد

رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت اقتصاد ضمن بیان مزایای معاملات الگوریتمی این معاملات را راهی برای هوشمندسازی بازار دانست.
علی عبدالهی، رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: اقتصاد هوشمند مبتنی بر فناوری های هوشمند، خود تطبیق و یادگیرنده است که منجر به اتخاذ تصمیمات بهینه و تخصیص بهینه منابع می شود. هدف اصلی اقتصاد هوشمند هم افزایش رفاه، ثروت آفرینی و خلق مدل های کسب و کار جدید و غایت نهایی آن توسعه مستمر است.

رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: اما برای دستیابی به مدل اقتصاد هوشمند باید در همه حوزه ها ورود کرد و یکی از بخش های مهم این مدل، طراحی ساز و کار بازار سرمایه هوشمند است.

علی عبدالهی با طرح این پرسش که تفاوت بازار سرمایه هوشمند با بازار سرمایه دیجیتال چیست؟ عنوان کرد: حد فاصل بازار سرمایه دیجیتال و هوشمند همین معاملات الگوریتمی است. یعنی جایی که الگوریتم ها و ماشین ها شروع به داد و ستد می کنند.

رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه معاملات الگوریتمی خود در سطوح مختلف قابل شناسایی است، افزود: در سطح یک معاملات الگوریتمی یک هدف تعیین می شود و بر اساس الگوریتم های طراحی شده داد و ستد در حالت بهینه انجام می شود. اگر بخواهم جمع بندی کنم، یکی از مصادیق بارز اقتصاد هوشمند می تواند، معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه باشد و روندهای دنیا این موضوع را نشان می دهد.

وی ادامه داد: در ماه قبل میلادی حجم معاملات و سرمایه گذاری هایی که توسط ماشین ها در بورس آمریکا انجام شد، از میزان معاملاتی که توسط انسان انجام شد پیشی گرفت و میلیاردها دلار توسط ماشین ها، هوش مصنوعی و الگوریتم ها جا به جا شد. این نشان می دهد، که اتفاقات بزرگی در دنیا می افتد و ما هم باید به سمت آن برویم.

علی عبدالهی افزود: مدلی که امروز در بازار سرمایه ما آغاز شده سطح یک این معاملات است. اما ما باید به سطح هوشمندی نوع ۲ برسیم. نوع ۲ چیست؟ اینکه الگوریتم ها با استفاده از مکانیزم های یادگیری (learning) و مخصوصا یادگیری عمقی (deep learning) به سطحی از هوشمندی برسند که اساسا خودشان بتوانند، هدف ها را حتی تعدیل و بهینه کنند و آن معاملات را انجام دهند و کاربر را به هدف غایی نزدیک کنند.

رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اقتصاد هوشمند از جمله معاملات الگوریتمی به معنای خروج رفتار انسانی از فعالیت های اقتصادی نیست، گفت: در اقتصاد هوشمند نقش انسان در کارهای عملیاتی و روزمره کمرنگ تر می شود اما در حوزه های سیاست گذاری و طراحی نقش بیشتری ایفا می کند.

علی عبدالهی به اهمیت اقتصاد هوشمند و معاملات الگوریتمی اشاره کرد و ادامه داد: همان طور که راه اندازی معاملات آنلاین حجم و ارزش معاملات در بازار سرمایه را افزایش و محدودیت های مکانی و زمانی را کاهش داد معاملات الگوریتمی نیز به ضم ما می تواند، باعث افزایش حجم و ارزش معاملات و کاهش محدودیت های زمانی و مکانی شود. البته گرچه افزایش حجم معاملات و ارزش معاملات می تواند، تحت تاثیر متغیرهای دیگری مثل متغیرهای سیاسی و اقتصادی باشد، ولی به هر حال اگر این ها را خنثی بدانیم و فقط به نقش فناوری نگاه کنیم، اساسا معاملات الگوریتمی می تواند، نقش بسیار مهمی در توسعه بازار سرمایه و به تبع آن در اقتصاد ملی ایفا کند؛ ما هم در وزارت اقتصاد از توسعه معاملات الگوریتمی استقبال و حمایت می کنیم.

وی ادامه داد: با این حال برای توسعه این نوع معاملات راه زیادی پیش رو است و برای تحقق آن نیاز زیادی به فرهنگ سازی و آموزش داریم. زمانی شما در جمع خبرنگاران یا اهالی فن صحبت می کنید و زمانی نیاز است که مدل ها در سطح عملی و برای کاربران تعریف شود. به عبارتی باید ابزارها از جمله معاملات الگوریتمی جامعه پذیر شوند.

رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: باید برای تحقق جامعه پذیری ابزارها و مدل های جدید از هر ابزاری بهره برد و در بحث معاملات الگوریتمی برگزاری رقابت معاملات الگوریتمی اقدامی نو و تاثیر گذار است. رویداد های این چنینی می تواند، در جامعه پذیر کردن معاملات الگوریتمی فوق العاده کمک کند و البته بخش های مختلف جامعه با این موضوع بیشتر آشنا می شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این رویداد ضمن شناسایی افراد توانمند و متخصص این حوزه به سیاست گذاران توسعه معاملات الگوریتمی کمک می کند تا با کمترین هزینه ریسک های این حوزه را شناسایی کنند. برگزاری رویداد هایی از این دست در تمام دنیا مطرح است و تصمیم گیران ارشد اقتصادی از آن استقبال می کنند. این رویداد می تواند الگویی برای بخش های دیگر اقتصاد در به کارگیری فناوری های نوین برای یک حوزه خاص باشد و بنابراین ارزشمند و کارآمد است.

علی عبدالهی ادامه داد: حرکت به سمت فناوری های نو، از جمله فناوری های هوشمند، هوش مصنوعی، بلاک چین، اینترنت اشیاء و خیلی از فناوری های دیگر یک انتخاب نیست، یک الزام است. ما باید از این فناوری ها به موقع استفاده کنیم. اگر به دنبال استفاده از این فناوری ها نرویم، ریسک ها و تهدید های ناشی از آن به سمت ما می آید و آن زمان با مشکلات زیادی روبرو می شویم.

وی افزود: عوامل و مولفه های زیادی در اقتصاد هوشمند نقش ایفا می کنند، این عوامل تنها در سطح سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری نیست، بلکه در اکوسیستم و کل سیستم ها جاری است. مثل بورس، بازار سرمایه هوشمند، خزانه داری هوشمند، مالیات هوشمند، گمرک هوشمند و به همین ترتیب. بازار سرمایه هم به عنوان یکی از بخش هایی مهم اقتصاد می تواند در اقتصاد هوشمند نقش ایفا کند.

رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در حال حاضر بازار سرمایه آمادگی، قابلیت و پتانسیل حرکت به سمت اقتصاد هوشمند را دارد، چراکه در حال حاضر زیر ساخت های دیجیتال و الکترونیکی آن به صورت یکپارچه و منسجم به سطح خوبی از بلوغ رسیده است. بازار سرمایه ما در حال حاضر از بلوغ نسبی خوبی برخوردار است و سامانه های نظارتی خوبی در آن شکل گرفته و یکی از محور های اصلی برنامه راهبردی اقتصاد هوشمند است.

علی عبدالهی افزود: البته چالش هایی را هم در بازار سرمایه داریم، که باید بر آن ها غلبه کنیم، من جمله به لحاظ فنی باید روی هسته معاملاتی اصلاحاتی انجام شود تا بتوانیم معاملات الگوریتمی را توسعه دهیم و به سمت معاملات پر بسامد (high frequency trading) برویم./سنا
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید