ریشه عمیق بحران در خاورمیانه
دیپروتد ریشه عمیق بحران در خاورمیانه 
روزنامه نوآوری شرایط جدید منطقه پس از تحولات اخیر عراق و سوریه را بررسی کرد و نوشت: شامگاه یکشنبه شش فروند موشک زمین به زمین از استان های کردستان و کرمانشاه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با پیمودن مسیری 650 کیلومتری از فراز عراق، پایگاه تروریست ها در شهر دیرالزور سوریه را مورد هدف قرار داد.

در گزیده ای از این مطلب آمده است:‌ این اقدام که از سوی سپاه به عنوان واکنشی بر حملات تروریستی تهران صورت گرفته، با هدف گرفتن مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی تروریست های تکفیری در دیرالزور سوریه، باعث به هلاکت رسیدن تعدادی از فرماندهان ارشد داعش از جمله ابوسعد شد. همچنین این حمله موشکی با
واکنش های وسیعی از سوی رسانه های بین المللی همراه بود، به طوری که آن را به تغییر معادلات منطقه بر پایه توان موشکی ایران و پیامی برای مدیریت بحران در خاورمیانه ارزیابی کرده اند.

این اقدام نیروهای مسلح ایران با پیوند خوردن مبارزه بی امان با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و از دست رفتن بخش زیادی از سرزمین های تحت کنترل این گروه و همچنین تحولات خاورمیانه، باعث شده تا معادلات مدیریت بحران در منطقه به گونه ای جدید رقم بخورد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: حمله موشکی ایران به پایگاه تروریست های داعش در دیرالزور سوریه با واکنش های وسیع داخلی و خارجی روبرو بود. در این میان برخی از کارشناسان معتقدند که این اقدام علاوه بر انتقام کشی از گروه داعش، پیامی نیز به آمریکا و هم پیمانانش در منطقه بود.

شلیک چند فروند موشک زمین به زمین از استان های کرمانشاه و کردستان به سمت پایگاه داعش در شهر دیرالزور سوریه می تواند پاسخی نمادین از سوی ایران به داعش باشد. از این جهت نمادین که تا پیش از این ایران به صورت مستقیم این گروه تروریستی را هدف حمله موشکی قرار نداده بود. همانطور که می دانیم در سوریه و عراق نیروهای مستشاری ایران درگیری مستمری را در طول این سال ها با گروه داعش داشته و با توجه به اینکه این گروه تروریستی پس از سال ها توانست دو حرکت انتحاری را به طور همزمان به دو نقطه نمادین ایران صورت دهد، ما نیاز داشتیم کار متفاوتی را نسبت به روال معمول مبارزه با داعش انجام داده و به نوعی ضرب شصتی از نوع دیگر به این گروه تروریستی نشان دهیم. پس یک بعد قضیه حمله موشکی به دیرالزور به عنوان پایتخت جدید خلافت خود خواننده داعش به این مساله باز می گردد.

روزنامه نوآوری در این گزارش آورده است:‌ بعد دیگر، توجه به تحولات منطقه ای و نزدیکی بیش از پیش دولت ترامپ به برخی از کشورهای خاورمیانه مانند عربستان به منظور همایه سازی منطقه ای است که نوک آن به سمت ایران نشانه رفته است.

در همین راستا است که برخی از تحلیل گران این اقدام ایران را پیامی برای رقبای منطقه ای ارزیابی می کنند و معتقدند که ایران از یک سو داعش را مورد هدف قرار داده و از سوی دیگر قدرت نظامی و موشکی خود را به رخ رقبای منطقه ای خود کشیده است.

بهار عربی نشان داد که فقدان زیرساخت های ساختاری می تواند هر حرکت ترقی خواهانه‌ای را دچار مشکلات، شکست و انحرافات جدی کرده و خشونت و بی ثباتی را به صورت لجام گسیخته ای افزایش دهد. بدون شک پایان داعش در سوریه و عراق به معنای پایان مشکلات نخواهد بود.

در ادامه می خوانیم: سطح نخست، قدرت های بزرگ فرامنطقه ای هستند؛ یعنی باید نوعی توافق میان آمریکا، روسیه و همبستگییه اروپا در خصوص سرنوشت این کشورها ایجاد شود. سطح دوم که مهمترین سطح نیز محسوب می شود، نیازمند نوعی توافق میان قدرت های منطقه ای است که متاسفانه شاهدیم در وضعیت فعلی در بدترین حالت ممکن در قبال یکدیگر قرار دارند. این امر مهمترین سطح ممکن در افزایش یا کاهش تنش برای بحران های منطقه است.

سطح سوم، نوعی توافق میان نخبگان در کشورهای بحران زده است که در حال حاضر چنین وضعیتی وجود ندارد. این امر باعث می شود که زمینه بروز بحران ادامه دار باشد. چهارمین سطح مربوط به گروه های فروملی است. امروز شاهدیم که در سوریه، اهل سنت یک داستان و کردها داستان دیگری را دنبال می کنند و در داخل خود نیز دچار رقابت و تعارض نیز هستند. در عراق هم همین وضعیت وجود دارد.

در پایان این گزارش آمده است: لذا با توجه به این سطوح چهارگانه باید گفت که تا تعادل و توافق نسبی از بالا به پایین و بالعکس صورت نگیرد، بحران در خاورمیانه همچنان ادامه داشته و هر روز ممکن است ابعاد جدیدی را به خود بگیرد. بنابراین از دل این بی ثباتی، رادیکالیسم به هر عنوانی، چه رادیکالیسم ملی گرایانه باشد و چه مذهبی می تواند ظهور و بروز پیدا کرده و زمینه های بی ثباتی را ادامه دار کند.

 
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید