مدل آیدا
 مدل آیدا ( ) چیست؟

ما در بازاریابی مدل‌های مختلفی داریم که گاهی اوقات حین صحبت‌ با مشتریان یا دوستان به آن‌ها ارجاع می‌دهیم. یکی از این مدل‌ها، مدل است. در واقع یک قیف ( ) است که به ما کمک می‌کند تا ببینیم مشتری در چه مرحله‌ای از فرایند فروش قرار دارد و یا مراحل خرید کاربر را راحت‌تر توصیف کنیم.

قیف : ⃣ ا اگر یک فروشگاه اینترنتی که میوه می‌فروشد را فرض کنیم،‌ کاربرانی که از طریق موتورهای جست‌وجو، یا تبلیغات و یا هرچیز دیگری فقط وارد سایت شده‌اند یا دیده‌اند که می‌شود میوه را هم به‌صورت آنلاین خرید،‌ در این مرحله قرار می‌گیرند.

در واقع مرحله ، مرحله‌ایست که کاربران و مشتریان آینده شما با شما آشنا می‌شوند. اصلا می‌فهمند که شما وجود دارید. این اطلاع‌رسانی می‌تواند از طریق یک پست وبلاگ صورت بگیرد، یک بیل‌بورد، یک بنر در یک سایت خبری و هرچیزی که باعث شود کاربر شما را بشناسد. و اولین ارتباط شما با مشتری آینده‌تان در این مرحله رقم می‌خورد. ⃣ علاقه پس از مرحله اول یعنی و اطلاع‌یافتن، به مرحله‌ای می‌رسیم که کاربر احساس بهتری به نسبت محصول شما پیدا کرده است. در مرحله اول، کاربر فقط شما را شناخت و هیچ حسی به شما ندارد؛ اما در این مرحله او حس خوبی به نسبت شما پیدا کرده است و احتمال این که وارد بقیه مراحل قیف شود بیشتر است.

ممکن است اگر ۱۰۰۰ کاربر با محصول شما در مرحله قبلی آشنا شده باشند، تنها ۱۰۰ نفر آنها وارد مرحله بعدی شوند. دقت کنید که هرچه به سطوح پایین آیدا نزدیک می‌شویم، تعداد مشتریان کمتر می‌شود. ⃣ تصمیم حالا که کاربر با محصول و شرکت شما آشنا شد و به آنها علاقه نشان داد، وارد مرحله تصمیم‌گیری می‌شود. اینجا جاییست که باید به یاری کاربر شتافت! برای او محتوایی در نظر گرفت که او را مجاب به خرید از شما (انجام کار خواسته شده در مرحله اکشن) کند.

در این مرحله کاربر می‌داند که به محصول شما نیاز علاقه دارد؛ اما هنوز نتوانسته تصمیم نهایی را بگیرد. اینجاست که باید توانایی‌های خود را بیش از هر جای دیگر به کار بگیرید و نگذارید مشتری‌ای که با کلی زحمت به سمت قیف کشانده‌اید، از دست برود. ⃣ انجام اینجا جاییست که تمامی زحمات شما در مراحل مختلف مارکتینگ و بازاریابی‌تان به نتیجه می‌نشیند و کاربر خرید نهایی (یا عملی که باید انجام می‌داد) را انجام می‌دهد.
 بالای سال بخواند

همین حالا، بروید سراغ کشوی داروها، هر چه قرص و کپسول می‌بینید را بردارید، بریزید کف دست‌تان، با یک لیوان آب، بدهید بالا. یا یک جای خیلی بلند پیدا کنید و آب دهانتان را قورت بدهید و بپرید پایین و وسط راه هر چه خواستید جیغ بزنید. محکمِ محکم. بگذارید چهارنفر شما را ببینند که کوبیده می‌شوید به زمین.

اصلا زنگ بزنید به معشوقتان و بابت دعوای روزهای قبل، بهش بگویید ازش متنفرید. بگویید که از سرناچاری با او بوده‌اید. بگویید که با بهترین دوستش ریخته‌اید روی‌هم. به محل کارتان خبر بدهید که دیگر نمی‌آیید. بخوابید توی خانه و به مرده و زنده رییس‌تان، شرکت‌تان، آینده‌تان، صاحب‌خانه‌تان و دهان باز و همیشه گرسنه خانواده‌تان فحش بدهید.

اگر نویسنده‌اید، قلم‌‌ها را بشکنید. اگر نقاشید، بوم را پاره کنید. اگر بازیگرید، وسط نمایش، قهر کنید و بروید. نانواها، نان سوخته بپزند. کارگرها جنس معیوب تولید کنند. کارمندها، پرونده ارباب رجوع را بریزند لای آشغال‌ها. برای پول زحمت نکشید. عرق نریزید. تلاش نکنید. مواد بخرید و توی پارک بفروشید به بچه‌های چهارده ساله. بدرک که آینده‌شان چه می‌شود. مگر قرار است همه دنیا را شما نجات بدهید؟

دیدید؟ بازنده بودن آسان‌ترین کار دنیاست. هر لحظه اراده کنید می‌توانید بی‌کیفیت‌ترین آدمی شوید که از خودتان سراغ دارید. کافیست بگویید من دیگر نمی‌خواهم قهرمان زندگی خودم باشم. فاتحه. سنگ قبرتان را هم سفارش بدهید و بالایش نستعلیق بنویسید خسرالدنیا و الاخره. و پایینترش آرامگاه بیچاره‌ای مفلوک و واداده ای کم تلاش.»

اما حالا؛ تا فرصتش هست، قهرمان باشید. درخشان‌ترین نسخه از خودتان. شجاع‌ترین، خواستنی‌ترین، پرتلاش‌ترین. یوسف باشید در دام زلیخا. ابراهیم باشید میان آتش. یونس باشید در دهان نهنگ. سالم بیرون بیایید. قهرمان. پیامبر. مفت دل نکنید از هم.

رابطه‌هایتان را ترمیم کنید. از سختی ها پل بسازید. از بیراهه‌ها، مسیر. از نشدن‌ها، امید. به خودتان، تلاش‌تان، خدای‌تان اعتماد کنید.
یادتان هم نرود که قهرمان بودن و ماندن سخت است. بی‌شک که آدم‌ها به این قطار در حال حرکت سنگ می‌زنند، اما مگر نیش مگس، اسب راهوار را از حرکت وا می‌دارد؟

بهترین کیفیت ممکن از آفرینش باشید رفقا. بَرَنده و بُرَنده. همان که خدا موقع خلقت، به خودش گفت به به. احسن الخالقین. کیف کردم که تو را آفریدم»

مرتضی برزگر
 
ا
ایدیوسان
خودمان را در چیزی قوی کنیم که کامپیوتر از انجام آن، عاجز است.
 ‌
 
 با ایدیوسان بهترین مکان را برای درخشیدن انتخاب کنید
جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید