اجرای توافقات مشترک ایران و عراق منجر به رونق تولید و توسعه صادرات
اجرای توافقات مشترک ایران و عراق منجر به رونق تولید و توسعه صادرات وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد :
اجرای توافقات مشترک ایران و عراق منجر به رونق تولید و توسعه صادرات می‌شود
 وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اجرای توافق تجاری با عراق مبنی بر افزایش تجارت بین دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰ خواهان تسریع در اجرای توافقات شد.

به گزارش دیپروتد به نقل از شاتا،  رحمانی در نشست مشترک با وزیر تجارت عراق گفت : در این مدت کوتاه سه ملاقات بین بنده و وزیر تجارت عراق برگزار شده که این دیدارها برای توسعه روابط دو جانبه موثر خواهد بود و در سفر چندی پیش به بغداد نیز توانستیم چندین تفاهم نامه همکاری بین وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت تجارت عراق امضا کنیم که این تنها یکی از توافقات امضا شده میان دو کشور در این سفر بود.

او با بیان اینکه این سفر اثار سیاسی و اقتصادی فراوانی داشت، افزود: در مدت کمی بعد از سفر، بخشی از اجرای توافقات که یکی از آنها عدم اخذ هزینه روادید بین دو کشور بود، اجرایی شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: تفاهمات در راستای تسهیل در حوزه تامین زیرساخت، تجارت، حمل نقل جاده ای، موضوعات کنسولی، بیمه ای، استاندارد، ترانزیت و... است که به طور مثال در حوزه ریل، احداث راه آهن شلمچه به بصره تفاهم شد.

به گفته رحمانی، یکی از مواردی که بین دو کشور تفاهم شد، افزایش مبادلات تجاری به ۲۰ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰ بود.

او افزود: محور تحقق این هدف، این دو وزارتخانه است و مواردی که نیاز است برای آن کمیته های تخصصی مشترک تشکیل شود را نیز تسریع می بخشیم.

او افزود: این موضوع خواست دو دولت و ملت و به نفع کشورها است، در این جهت، یکی بحث تعرقه تجارت ترجیحی بود که باید به تجارت ازاد بین دو کشور برسیم که در این زمینه ضرورت دارد به کارگروه ها دستور آغاز مذاکرات را بدهیم.

رحمانی با اشاره به تاکید روسای جمهور دو کشور بر احداث شهرک مشترک مرزی ، گفت: پیش تر ۸ نقطه را برای این کار معرفی کردیم که احداث این شهرک ها در حوزه اقلیم و جنوب عراق تفاهم شد و باید کمیته ها فعالیت خود را برای مکان یابی و فراهم کردن شرایط شروع کنند.

او با بیان اینکه باید کمیته مشترک بازرگانی تشکیل دهیم گفت: تابید شرکت بازرسی استاندارد یکی از خواسته های ایران از طرف عراقی است که این اقدام روابط تجاری بین دو کشور را تسهیل می کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در خصوص صادرات فنی و مهندسی نیز ظرفیت خوبی وجود دارد و شرکت های دو طرف می توانند فعال تر باشند و صرفا موانع جزیی وجود دارد که قابل رفع است.
علاقه به توسعه روابط

عبدالمجید جاسم، وزیر تجارت عراق در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت سفر هیات عالی رتبه عراقی به ایران را پیامی اشکار مبنی بر اهمیت و علاقه وافر عراق بر توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: روابط بین دو کشور ریشه در هزاران سال دارد و طولانی ترین مرز را نیز در میان همسایگانمان با جمهوری اسلامی ایران داریم.

او افزود: برنامه ای که نخست وزیر عراق مطرح کردند مبتنی بر گشایش و ازادی در روابط اقتصادی با همسایگان به ویژه ایران است.

او با اشاره به امضای توافقاتی که دو کشور در عراق به تفاهم رسیده بودند، اظهار کرد: مهمترین بند این تفاهم معافیت از پرداخت هزینه بابت روادید میان ملت های دو کشور است که ما سریعا نتایج این مصوبات خیلی مهم را با افزایش تردد مردم دو کشور به ویژه تجار خواهیم دید.

او افزود: فضا هم اکنون برای ورود تجار و سرمایه گذاران ایرانی به عراق اماده است.

عبدالمجید جاسم راه اندازی خط ریلی شلمچه به بصره را مهمترین توافق دیگر دو طرف خواند و گفت: پیش تر توافقنامه احداث این راه آهن امضا شده بود که حال به مرحله اجرای توافق ورود کرده ایم و این موضوع نیز مستلزم تشکیل کارگروه مشترک است.

وزیر تجارت عراق ادامه داد: عراق برای توسعه روابط با ایران با وجود موانع تحریم های تحمیلی امریکا که بعضا در این راه سنگ اندازی می کند، اماده است.

او افزود: دلیل اصلی برای اثبات این ادعا، دعوت نخست وزیر عراق از رییس بانک مرکزی ایران برای سفر به کشور ما و دیدار با رییس کل بانک مرکزی عراق برای عبور از موانع موجود است.

جاسم با اشاره به طرح ایجاد شهرک های صنعتی مشترک بین دو کشور گفت: عراق با دیگر همسایگان هم در این باره اقداماتی داشته که اجرایی شدن ان در ارتباط با ایران نیارمند تشکیل کارگروه است.

او تاکید کرد: در این خصوص ما منتظر پیشنهادات ایران هستیم تا ان را بررسی کنیم.

وزیر تجارت عراق با اشاره به موضوع معافیت تعرفه گمرکی کالاهای ایرانی اضافه کرد: عراق با دیگر کشوره از جمله اردن چنین توافقاتی داشته است، هرچند در مورد ایران نیاز به گفتگو و بررسی کارشناسی بیشتری دارد.

وزیر تجارت عراق درباره درخولست ایران مبنی بر تایید شرکت های استاندارد گفت: این موضوع را پیگیری کردیم که با توجه اینکه سازمان استاندارد عراق مطابق برنامه های جهانی فعالیت می کند اگر شرکت های معرفی شده مطابق فعالیت این سازمان باشد این کار صورت می گیرد و من این موضوع را به رییس سازمان استاندارد عراق منتقل می کنم.
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید