قانونی یا چهره‌ای دیگر از شرکت‌های هرمی
بازاریابی چندسطحی؛ فعالیت قانونی یا چهره‌ای دیگر از شرکت‌های هرمی؟ بازاریابی شبکه‌ای یا چندسطحی، از انواع فعالیت‌های جذب مشتری و بازاریابی است که از آغاز روند آن در ایران مدت زیادی نمی‌گذرد. در این مطلب به تحلیل این نوع بازاریابی و شفاف‌سازی اصول آن می‌پردازیم.
بازاریابی شبکه‌ای یکی از انواع تجارت است که به تازگی وارد ایران شده است و کاملا قانونی است. برخی افراد آن را با مدل شرکت‌های هرمی اشتباه می‌گیرند. در این نوشتار با این بازاریابی آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید:
بازاریابی شبکه‌ای یا چند سطحی یک استراتژی فروش است که در آن فرد بازاریاب علاوه بر دریافت سود از فروش خود، از فروش افرادی که استخدام کرده است و اکنون زیرمجموعه او هستند نیز سود دریافت می‌کند.

در این مدل بازاریابی محصولات باید کیفیت بالایی داشته باشند زیرا بازاریاب علاوه بر فروش محصولات به مشتریان، باید بتواند آن‌ها را تشویق کند تا به مجموعه فروشندگان شرکت بپیوندند. اساس این بازاریابی رضایت مشتری از محصول و تبلیغ دهانی محصول توسط مشتریان است.

تفاوت بازاریابی شبکه‌ای با شرکت‌های هرمی

در شرکت‌های هرمی افراد موظف به سرمایه‌گذاری در شرکت و عضوگیری بودند. هیچ محصولی خرید و فروش نمی‌شد و فقط به دنبال اعضای جدید بودند. شرکت‌های هرمی در اغلب کشورهای جهان غیرقانونی هستند.

مشکلات این نوع بازاریابی

اشباع بازار یکی از مشکلات بزرگ این نوع بازاریابی است. پس از گذشت یک مدت بازاریاب‌ها با افرادی روبه‌رو می‌شوند که یا قبلا عضو شده‌اند یا قبلا به آن‌ها پیشنهاد شده و قبول نکرده‌اند. در این زمان بازاریاب‌ها نمی‌توانند عضوگیری کنند و شرکت با رکود مواجه خواهد شد.

در اقتصاد قانونی وجود دارد که با افزایش عرضه تقاضا کاهش می‌یابد. در این نوع بازاریابی تعداد بالای فروشندگان به معنای افزایش عرضه محصولات هستند و همین موضوع باعث کاهش تقاضای مردم می‌شود. در نتیجه پس از مدتی هیچ کس محصولات را نمی‌خرد و جلوی رشد شرکت گرفته می‌شود. و زمانی که هرم به حداکثر رشد خود برسد فروشندگان معمولی سودی به دست نمی‌آورند و سرشاخه‌های بزرگ که بسیار اندک هستند سودهای زیادی دریافت می‌کنند.

حکم شرعی و قانونی

این نوع شرکت‌ها در ایران با مجوز رسمی و قانونی فعالیت می‌کنند؛ اما برخی علمای دین با این نوع بازاریابی به طور کامل موافق نیستند. آن‌ها با آن بخش از سودی که از طریق فروش زیرشاخه‌ها دریافت می‌شود مشکل دارند و آن را چندان درست نمی‌دانند.
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید