مطالب روز
 
 نگران معلولیت فکری فرزندانتان نیز باشید!

عموما بانوانی که باردار می شوند و قصد به دنیا اوردن جنین خود را دارند از همان هفته های اول زیر نظر پزشک متخصص زنان قرار می گیرند تا با انجام انواع ازمایشات و غربالگری ها از سلامت جنین خود مطمئن شوند. در این میان چنانچه مشخص شود جنین آنها دارای مشکلات و معلولیت جسمی یا ذهنی می باشد می توانند با مجوز قانونی و بدون پیگرد قضایی نسبت به سقط جنین اقدام نمایند.

مساله سلامت و بی عیب و نقص بودن جنین برای والدین چنان اهمیتی دارد که چنانچه پزشک متخصص آنها نسبت به سلامت جنین کوچکترین شکی بکند، حاضرند برای اطمینان از سلامت جسمی و ذهنی جنین هزینه هر ازمایش یا تصویربرداری پزشکی را بپردازند و نزد هر متخصص یا فوق متخصصی با هر هزینه ویزیتی بروند.

پس از پایان نه ماه بارداری نیز چنانچه فرزند انها به سلامت پای به این دنیا بگذارد نفس راحتی کشیده و بابت سلامتی نوزاد خود شکرگزار خدای خود می شوند.

اما به راستی آیا سلامت فرزند در عدم معلولیت جسمی یا ذهنی خلاصه می شود و یا آنکه سلامت فکری وی نیز به همان اندازه اهمیت دارد و باید برای معلولیت فکری فرزند نیز به همین اندازه نگران و حساس بود؟ انچه از شواهد امر بر می اید آن است که برای بسیاری از خانواده ها موضوعی تحت عنوان سلامت فکری اصلا تعریف نشده است چه برسد به انکه بخواهند نگران این موضوع نیز باشند! نمونه های بارز آن را می توان در فرزندانی دید که از موسیقی و خوانندگان مطرح کشورشان فقط ساسی مانکن و امیر تتلو را می شناسند. یا فرزندانی که کوچکترین و جزیی ترین اطلاعات درباره فوتبالیست های مطرح جهان مانند رونالدو و مسی را می دانند اما هیچ اطلاعی درباره اسطوره های تاریخی کشور خود ندارند. یا فرزندانی که خط به خط مجموعه کتاب های هری پاتر را حفظند اما از محتوای شاهنامه فردوسی و دیوان حافظ و سعدی و مولانا و خیام بی اطلاعند.

برخلاف معلولیت جسمی یا ذهنی که به یکباره و در دوران جنینی شکل می گیرند، معلولیت فکری به مرور و طی دوران رشد فرزند دلبندتان و در نتیجه بی توجهی شما به رشد شخصیت وی ایجاد می شود. بنابراین چنانچه مایلید فرزند شما دچار چنین معلولیتی نشود می بایست نسبت به پرورش قوای فکری و ذهنی او فعالانه عمل نموده و نسبت به آن حساس باشید. این فرایند بیشتر شامل در اختیار و در معرض قرار دادن لوازم رشد شخصیتی برای فرزندتان می باشد. بطور مثال لازم است که کتاب هایی خوب و مناسب سن یا موسیقی هایی روح نواز و فاخر در اختیار فرزندتان قرار دهید تا چشم و گوش او را به خواندن و شنیدن مطالب فاخر و ارزشمند عادت دهید. تنها در این صورت است که می توانید در اینده فرزندی بدون معلولیت فکری و شخصیتی داشته باشید.

مهدی دولتی
 پیش بینی ۱۲ استراتژیست جهانی از تاثیرگذاری کرونا بر تحولات آنی جهان


 فارن پالسی از ۱۲ متفکر برجسته خواسته است تا پیش‌بینی کنند ⁧کرونا⁩ چگونه بر روابط سیاسی و اقتصادی جهان تاثیر خواهد گذاشت.

‏استیون والت:
قدرت گیری ناسیونالیسم، کمرنگ‌تر شدن گلوبالیسم و تضعیف بازار آزاد.

‏رابین نیلبت، رئیس چتم هاس:
پایان جهانی‌شدن، کرونا می‌تواند کمرِ جهانی‌سازی اقتصادی را بشکند.

محبوبانی، موسسه پژوهشی آسیا- سنگاپور:
تسریع روندِ عبور از جهانی شدنِ آمریکایی.

جان ایکنبری، استاد پرینستون:
قدرت‌گیری چین، ناسیونالیست‌ها و حتی انترناسیونالیست‌های لیبرال، تقویت ناسیونالیسم، شدت‌گیری رقابت میان قدرت‌های بزرگ و جداشدن استراتژیک

‏شانون اونیل:عضو شورای روابط خارجی آمریکا:
تضعیف اصول اساسی تولید جهانی، کوچکتر شدن شرکت‌های زنجیره‌ای در جهان.

شیوشانکار، دانشگاه ملی سنگاپور:
‏تغییر سیاست در همه کشورها حتی جوامع آزاد به سود دولت‌ها، بعید است اوضاع به سود اقتدارگرایان و پوپولیست‌ها تغییر کند.

لوری گرت، عضو سابق شورای روابط خارجی امریکا:
تنها اثرات اقتصادی صرف نخواهد بود و شاهد اختلال در روند زنجیره‌های توزیع خواهیم.

‏جوزف نای:
کرونا ناکافی بودن استراتژی امنیت ملی ترامپ را آشکار کرد، امریکا نمی‌تواند تنها به قدرت خود متکی بماند، تاکید بر همکاری‌های مشترک در مقابل تهدیدهای آتی، باید نحوه به کار بردن قدرت با دیگر بازیگران را بیاموزیم، در تنظیم استراتژی خود با جهان جدید ناکام بودیم.

ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی:
‏دشواری برای عبور از این بحران برای کشورهای مختلف، افزایشِ شمارِ دولت‌های درمانده و تضعیف شده، وخیم‌تر شدن روابط چین و آمریکا،تضعیف فرآیند همگرایی اروپایی، بهبود وضعیت بهداشت جهانی،تضعیف میل به جهانی شدن.

جان آلن، رئیس اندیشکده بروکینگز:
‏تغییر شکل ساختارِ قدرت در نظام بین‌الملل، ‏کاهش فعالیت اقتصادی و افزایش تنش بین کشورها، در دراز مدت کاهش چشمگیر ظرفیت تولید اقتصاد جهانی، افزایش بی‌ثباتی و درگیری گسترده در داخل و خارج از مرزها.

کوری شایک، معاون موسسه مطالعات استراتژیک:
‏آمریکا دیگر به عنوان یک رهبر بین‌المللی شناخته نمی‌شود. بحران همه‌گیری کرونا نشان داد واشنگتن در آزمون رهبری جهانی شکست خورده است.

کاندو لیزا رایس، معاون اسبق وزیر خارجه امریکا:
این می‌تواند بحرانی بزرگ‌تر از بحران ۲۰۰۸ باشد.

نیکلاس برنز:
تردید در خصوص توانایی امریکا برای مدیریت این بحران، اگر آمریکا و چین به جنگ لفظی خود پایان ندهند، از اعتبار هر دو کاسته می‌شود، اگر اتحادیه اروپا نتواند به داد شهروندانش برسد، دولت‌های ملی در اروپا صدایشان بلندتر خواهد شد.
 
 
 غرامت ابتلای کارگران به کرونا بر عهده کارفرمایان نیست

✍️حسین سلاح‌ورزی

طبق ماده 85 قانون کار، کارفرما موظف به فراهم کردن محیط امن برای کارگر است. بر این اساس و در شرایط شیوع کرونا، ایجاد محیط امن به مفهوم رعایت اصول بهداشتی طبق دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا است.

سازمان بهداشت جهانی این بیماری را به عنوان ویروس همه‌گیر و جهان‌شمول اعلام کرده، بنابراین هر انسانی و در هر مکانی در معرض ابتلا به این ویروس است و بنا به گفته مقامات کشورمان، حتی تا ۸۰ درصد جمعیت ایران هم احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را دارند، لذا هراس‌افکنی و طرح موضوع انحرافی که درصورت ابتلای کارکنان یا فوت احتمالی نیروی کار، دیه آن به عهده کارفرما خواهد بود، صحبتی عوامانه و فاقد مبنای حقوقی است.

http://daraian.com/fa/paper/141-day/27994
 بحرانها را تلف نکنیم!

✍️یونس محمدی

 عبارتی منتسب به چرچیل است که می گوید "بحرانها را تلف نکنیم، شاید این بحرانها بهترین لحظات زندگیتان باشد".

 بحرانها باعث در هم شکسته شدن انگاره‌های متعارف می‌شود و آسیب‌ها،
خطرها و نیازهای تازه‌ای به وجود می‌آورند. واژه بحران در زبان چینی از همان حروفی تشکیل شده ‌است که «خطر» و «فرصت» را شکل داده‌اند. بحران همچنان که نشانگر یک مانع، آسیب، ضایعه یا تهدید است، نشانگر فرصتی برای رشد نیز می‌باشد. بحران ها را تلف نکنیم.

◻️چگونه بحران ها را تلف نکنیم؟

1 بحران، «خودکاری جادویی» که نارسایی های مدیریتی سیستم را می نویسد اما زود محو می شود.

معمولا هر یک از بحران ها، بر درهم شکستن انگاره ها و نظم طبیعی حوزه خاصی تمرکز می کنند اما کوید 19 ابربحرانی است که وضعیت کشور در تمامی حوزه ها را تحت تاثیر قرار داده است. بعد از ظهور این ویروس به ضرورت ایجاد تغییر در بسیاری از حوزه ها دست یافتیم. ضرورت هایی مانند:

 ایجاد بستری به منظور پاسخگونمودن و مسئولیت پذیری بهتر مردم و دولت، استفاده از ظرفیت رسانه های عمومی و اجتماعی به منظور حکمرانی بهتر،

 اصلاح و بهبود نظام نظارتی در مدیریت بحران ها (مانند مسئله برداشت قسط از حساب بانکها علی رغم دستور ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا)

 ضرورت گذار از مدیریت گفتاردرمانی به مدیریت بحران،

 ضرورت گذار از مدیریت درمان نگر به مدیریت آینده نگر (مانند ضرورت توسعه نظام سلامت پیشگیری محور)

 ضرورت توسعه نهادهای عمومی و مردم نهاد، ضرورت حفظ سرمایه های اجتماعی در کمک به مدیریت بحران ها،

 ضرورت اصلاح نقش دانشگاه ها و دانشگاهیان از یک نهاد تاثیرپذیر به یک نهاد مولد و توانمندساز در بحران ها،

بحران کرونا با خود درد دارد، غصه دارد، فقر دارد، مرگ دارد. «کوید 19 معلم یادآوری کننده یک قرن تحول اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی ماست. اگر درسش را فرانگیریم، خیلی زود دیر می شود moh_fazeli@».
بحران ها مانند «خودکاری» برای نگارش نقاط ضعف، قوت، تهدید و فرصت عمل می کنند. اما «خودکاری جادویی». خودکارهایی که نارسایی های مارا گوشزد می کند. اگر در لحظه نگارش، از روی آن یادداشت برداری کردیم که کردیم چون محو می شود تا بحران بعدی. در غیر اینصورت می بایست تا بحران بعدی منتظر نگارش مجدد آن باشیم. در این صورت باید دعا کنیم بحران ها زیاد شوند تا شاید مشکلاتمان را بهتر بشناسیم.
 
2 بحران، «خودکاری» که لکنت می گیرد اما با نوآوری روان می شود.

پایه و اهرم مدیریت بحران، نوآوری است. در هنگام بحران ها نیازمند انواع نوآوری های مدیریتی، فنی، اجتماعی، عمومی و ... هستیم. حال که با بحران کوید 19 روبرو شدیم، با نوآوری ، آن را روان تر مدیریت کنیم. نوآوری در هریک از نارسایی های فوق الذکر. نوآوری هایی که مشکلات کنونی ما را کم کند (نوآوری در شیوه ارائه خدمات استارت های آنلاین) و همین طور نوآوری های بسترساز و توسعه ساز (نوآوری در ایفای موثر نقش نهاد علم و دانشگاهیان در بحران ها).
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید