خواندنی های امروز
 
 
 کوچک سازی سازمان
 بخش_اول

کوچک سازی سازمان یکی از مباحث ساختار سازمانی است که گاهی تحت عنوان تعدیل منابع انسانی نیز مطرح می گردد. کوچک سازی مبحث جدیدی در سازمان نیست و از گذشته، شرکتها بویژه زمانی که سودآوری‌شان روند نزولی می یافت اقدام به کاهش نیروی کار می­کردند. عمده اهداف شرکت‌ها از کوچک سازی کاهش هزینه ها، ارتقای کارائی و حفظ سطح قابل قبول سودآوری برای سهامداران بوده است.

اکنون با توجه به تغییرات محتوایی و کیفی بسیار زیادی که از چند دهه اخیر در بازارهای جهانی رخ داده و حرکت به سوی جهانی شدن بازارها شروع و به موازات آن دوره تولیدمحوری در انتهای حیات خود و مشتری‌محوری در حال نضج گرفتن است، سازمانها با هدف استفاده بهینه از امکانات و جلوگیری از هدر رفتن منابع باارزش به تمهیداتی متوسل شده‌اند که نتیجه آن تغییر ساختار سازمانی و حرکت به سمت سازمانهای کوچکتر و منعطف­تر است. در سالهای اخیر توجه فزاینده‌ای به کوچک‌سازی شده و روند توسعه بنگاههای کوچک و متوسط به طور بالایی افزایش یافته است.

◽️تعریف کوچک سازی سازمان
در تعریفی کوچک سازی به مفهوم تصمیم آگاهانه و سنجیده برای کاهش نیروهای کاری تلقی میشود که در آن عملکرد سازمانی را توسعه می­دهند. برکناری موقت کارکنان بخشی از یک برنامه بزرگتر در جهت توسعه فعالیت های سازمان به بالاترین حد می­باشد. پالمر و دیگران شواهدی را بیان می دارند که سازمانها تنها به علت فشارهای بازار محکوم به کوچک سازی نیستند. نتایج بررسی های آنها در ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که از اهمیت شرایط عمومی اقتصاد به منزله منطق کوچک سازی کاسته شده است. اکنون کوچک سازمانی به دلایلی همچون استفاده بهتر از کارکنان، واگذاری امور به خارج از سازمان، تعطیلی کارخانجات، ادغامها، خود کار کردن و استفاده از فناوری جدید صورت می­گیرد.

کوچک سازی در کوتاه مدت و بلند مدت بر سازمان تاثیر می گذارد و بعضاً تاثیر کوتاه مدت و بلندمدت متفاوتی دارد. در این پژوهش به مزایا، مسائل و مشکلاتی که سازمان کوچک شده با آن روبرو می شود و اثر روان شناختی تاثیر گذار در کارکنان باقی مانده و اخراج شده از سازمان پرداخته می شود. به این ترتیب که در ابتدا با مرور تجربه سازمانها در امر کوچک سازی و مطالعات انجام شده در این زمینه چارچوبی نظری جهت بحث مهیا می­شود. سپس تصمیم سازمان برای کوچک سازی بحث می­شود. در ادامه مشکلات کارکنان بعد از تصمیم به کوچک سازی و تعهد سازمان برای کمک به کارکنان از طریق مشاوره و یافتن شغل برای آنها مطرح می­گردد. در نهایت برنامه­ای برای موفقیت کوچک سازی در سازمان و ترسیم وضع مطلوب ارائه می گردد.
 
 
 گزارش خودارزیابی تعالی سازمانی
 
گزارش خودارزیابی تعالی سازمانی ، با توجه به روش خودارزیابی تعالی سازمانی انتخاب شده، تهیه می‌شود گزارش خودارزیابی تعالی و مراحل انجام خودارزیابی در زمان ارزیابی سازمان توسط ارزیابان خارجی با دقت بررسی‌شده و ارزیابان خارجی مشارکت رهبران سازمان را در فرآیند خودارزیابی را ارزیابی می‌نمایند.

سازمان‌هایی که مدل‌های تعالی سازمانی را برای خود ارزیابی انتخاب می‌نمایند پس از انجام خودارزیابی باید گزارش خودارزیابی تعالی را متناسب با روش خودارزیابی انتخاب‌شده تهیه نمایند.
گزارش خودارزیابی تعالی ، نتیجه تلاش سازمان در فرآیند خودارزیابی تعالی را نمایش می‌دهد

◽️مزایای تدوین گزارش خودارزیابی تعالی :
– جمع بندی نقاط قوت و فرصت های بهبود سازمان
– تعیین پروژه های بهبود

ساختار گزارش خودارزیابی تعالی می تواند شامل بخش های زیر باشد :

◽️فرآیند خودارزیابی تعالی
در این بخش گزارش خودارزیابی تعالی ، روش مورد استفاده برای خودارزیابی سازمان و نحوه سازماندهی جهت تدوین گزارش خود ارزیابی تعالی تشریح می شود .

◽️مفاهیم بنیادین تعالی سازمانی
با توجه به خودارزیابی تعالی انجام شده ، جمع بندی تیم خودارزیابی در خصوص وضعیت هر یک از مفاهیم بنیادین تعالی بصورت مختصر بیان می شود .

◽️نقاط قوت و فرصت های بهبود
با توجه به نتایج خودارزیابی ، نقاط قوت و فرصت های بهبود برای هر یک از زیر معیارهای تعالی یا معیارهای تعالی مشخص می شود .

◽️امتیاز تعالی سازمانی
با توجه به روش خودارزیابی انتخاب شده و امتیازات تخصیص داده شده توسط تیم خودارزیابی ، امتیاز زیر معیار تعالی در قسمت پایین گزارش هر یک از زیر معیارهای ثبت می شود .مثلا در صورتی که روش خودارزیابی روش شبیه سازی جایزه باشد باید حتما امتیازات عناصر منصق رادار شامل رویکرد ، جاری سازی و ارزیابی و اصلاح و امتیاز کل زیر معیارتعالی سازمانی مشخص گردد
جمع بندی امتیازات هر زیر معیار و امتیاز کل در جدول محاسبه امتیازات در انتهای گزارش خود ارزیابی تعالی ، لحاظ می شود .

در صورتی که در فرآیند خودارزیابی امتیاز مد نظر نباشد این قسمت در گزارش در نظر گرفته نمی شود .

◽️برنامه های بهبود
برنامه های بهبود تعالی سازمانی با توجه به فرصت های بهبود الویت بندی شده لیست شده و برنامه زمان بندی آنها نیز مشخص می شود.
 آیدی ارتباطی جهت ثبت درخواست و کسب اطلاعات بیشتر:
 
 ارسالی_کارفرما

✅ کارشناس_صنایع
✅ کارشناس_مدیریت_صنعتی
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید