سلطان سنجر سلجوقی
م:وقوع جنگ ساوه میان سلطان سنجر سلجوقی و برادرزاده اش سلطان محمود را دهم ماه مه 1119 نوشته اند كه در این نبرد، نیروهای سنجر (پادشاه سلجوقی وقت) پیروز شدند. با وجود این، سنجر سلطان محمود را بخشید، ولی از اختیارات او كه حاكم مناطقی از ری تا موصل و ازجمله شهر بغداد بود كاست و بهروز را كه توسط سلطان محمود سلجوقی از سمت كلانتر بغداد بركنار شده بود به این مقام بازگردانید كه نوعی تحقیر سلطان محمود تلقی شد ولی واكنش نشان نداد. قلمرو سلجوقیان به ویژه در زمان سنجر توسط امیرزادگان خودمختار اداره می شد كه با وجود همزمان بودن دوران آنان با جنگهای صلیبی در آسیای غربی، دائما با هم سر ستیز داشتند و برسر یكدیگر می تاختند و قتل و كشتار به راه می انداختند.

 

1307ش:بیستم اردیبهشت سال ۱۳۰۷، ایرانیان نخستین سالگرد لغو كاپیتولاسیون را در سراسر كشور جشن گرفتند. كاپیتولاسیون یك ضعف بزرگ ایران در اواخر سلطنت قاجارها بود كه از فرط ضعف نظامی، شعور سیاسی و بی خبری از قضاوت تاریخ حاضر شده بودند اجازه دهند كه شهروندان قدرت های بزرگ وقت در صورت ارتكاب جرم (حتی سوء قصد نسبت به جان شاه قاجار، مثال: محمدعلی شاه) در سفارتخانه های مربوط محاكمه شوند. كاپیتولاسیون به صورتی دیگر در آغاز دهه 1340 به ایران بازگشت ولی تنها نظامیان آمریكایی در ایران را شامل می شد.

1332ش:19 اردیبهشت۱۳۳۲ دكتر مصدق شاه را وادار كرد كه اداره امور املاك پهلوی را به دولت واگذار كند. این املاك را رضا شاه تملك كرده بود كه پس از تبعیدش، بسیاری از مالكان قبلی آنها اعلام كرده بودند كه از ترس و از روی اجبار املاك خود را به مبلغی ناچیز به رضاشاه فروخته و یا اینکه به او هدیه بودند. دولت وقت (پس از شهریور 1320) برای رسیدگی به این شکایات و واپسدهی املاک یک دادگاه ویژه اختصاص داده بود که سالها سرگرم بکار بود.

1344ش:در این روز در سال ۱۳۴۴قانون تشكیل خانه های انصاف در روستاها و قصبات به منظور رسیدگی به حل اختلافات قضایی روستائیان كشور و رفع نیاز آنان از مراجعه به مراكز قضایی در شهرها از تصویب گذشت.

1863م:جان میل اندیشمند انگلیسی قرن ۱۹، دهم مه سال ۱۸۶۳ با انتشار رساله ای ابراز نظر كرد كه برای تكمیل دمكراسی در یك كشور دست كم پنجاه سال وقت لازم است. به باور جان میل، تا كه افراد بالغ یك جامعه برای دادن «رأی» به حرف این و آن گوش كنند، درآن جامعه (محله، شهر و یا كشور) دمكراسی واقعی برقرار نخواهد شد.

1872م:بانو ویكتوریا وودهول روزنامه نگار آمریكایی و ناشر هفته نامه «وودهولVictoria Woodhull» با این كه هنوز قانون اساسی ایالات متحده (آمریكا) اجازه شركت در انتخابات را به زنان نداده بود دهم ماه مه 1872 خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری این فدراسیون كرد. وی همزمان با تبلیغ برای خود، از حق بانوان به رای دادن و رای گرفتن نیز دفاع می كرد ولی در روز رای گیری، وی و سایر بانوان را به محل صندوقها راه ندادند و چون او در برابر پلیس مقاومت كرد موقتا بازداشت شد.
م:نورث بریتون» به دستور شخص پادشاه انگلستان در ارگ لندن (برج لندن) بازداشت شد. وی در این مقاله از متنی كه در شماره 45 نشریه اش (منتشره در سال 1763) نوشته بود به دفاع پرداخته بود. ویلكس به خاطر آن متن مدتی زندانی بود. وی در آن متن، نطق پادشاه در جلسه افتتاحیه سالانه مجلس نمایندگان را به باد انتقاد گرفته و نوشته بود: پادشاه در این نطق از قرارداد صلح پاریس كه به زیان انگلستان بود تمجید كرد.
1857م:«سه پوی های هندی («سه یویSepoy» همان واژه پارسی سپاه است كه در هندوستان تغییر تلفظ داده است)» و به ویژه سووار هایSovar آن (بازهم واژه پارسی «سوار») پس از این كه متوجه شدند استخدام آنان از سوی كمپانی هند شرقی به منظور محافظت از اموال این كمپانی نبوده و برای تصرف و استعمار وطنشان است دهم ماه مه سال 1857 دست به نافرمانی زدند كه منجر به جنگ خونین و پرتلفات هندیان و انگلیسی ها به ویژه در مناطق شمالی و مركزی هند شد.

1945م:نهم ماه مه سال ۱۹۴۵، 36 ساعت پس از این كه دریاسالار دونیتس رئیس تازه دولت آلمان اعلامیه تسلیم بدون قید و شرط كشورش را امضاء كرد و نمایندگان اعزامی ستاد کل ارتش آلمان آن را به صورت جداگانه به فرماندهان نیروهای شوروی و متفقین غربی تسلیم و در حضور آنان و مراسم عکسبرداری «امضای مجدد» کردند؛ سران دولتهای فاتح، پایان جنگ جهانی دوم را در جبهه های اروپا اعلام داشتند - جنگی كه پنج سال و چند ماه طول كشیده، 55 میلیون كشته تلفات داشته و نیمی از اروپا را كاملاً ویران ساخته بود. تلفات شوروی در این جنگ ۲۷ میلیون كشته و بیش از مجموع تلفات سایر كشورهای درگیر در اروپا بود.
 

2006م:در رای گیری دهم مه 2006 پارلمان ایتالیا Giorgio Napolitano جیورجیو ناپولیتانو (ناپلی) 81 ساله به ریاست جمهوری ایتالیا انتخاب شد. وی یك سناتور كمونیست بود كه از سوی پرودی چپگرا نامزد آن مقام شده بود. نخستین كار رئیس جمهور تازه امضای حكم نخست وزیری پرودی بود.
0
جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید