تاثیر منفی تصمیم‌های سیاسی بر‌ نوسانات اقتصاد ایران
  امروزه خبری از نگاههای راهبردی در بازار ایران نیست و جمله مدیران دارند هر روز را با منطق همان روز سپری می کنند. بیشتر تلاش می کنند با معادلات روزانه حرکت کنند تا اینکه خود را درگیر افق و یا دورنما کنند. برای آنها دورنما مه آلوده است و لذا ریسکش بالا است . این گونه روزمرگی ها ناشی از بی ثباتی در بازارها است .

 در بازارهای مالی جهان همه روزه برای کالاها ، ارزها ، اوراق قرضه و سهام ، شاخص های متعدد نوسان volatility index محاسبه و اعلام می شود. در این میان معروفترین شاخص بازار سهام CBOE Volatility Index است که به اختصار VIX خوانده می شود و نشاندهنده میزان نوسان در بازارهای بورس امریکا است . میزانی که این شاخصها بالا می روند نشان می دهد که چه میزان بی ثباتی در بازار وجود دارد. وقتی این اصل را در ایران پیاده می کنیم ، می بینیم که قیمت ها نوسان ندارند ، نرخ ارز نیز کم نوسان است و بعضی از متغیرهای دیگر نیز به همین ترتیب . پرسشی که مطرح می شود این است که پس چرا رفتار راهبران و مدیران اقتصادی همانند وضعیتی است که متغیرهای کلیدی اقتصاد دارای نوسان بالایی هستند ، در حالیکه این طور نیست . به عبارت دیگر اگر شاخص نوسان را در بسیاری از متغیرهای کلیدی ایران محاسبه کنیم به عدد بزرگی نمی رسیم . پس چرا مدیران و راهبران اقتصادی گرفتار روزمرگی شده اند؟ دلیل چنین مساله ای را باید در تار بودن و مه آلود بودن آینده دانست . یکی از دلایلی که بالا رفتن شاخص نوسان سرمایه گذاران را گرفتار طرح ها و تصمیمات کوتاه مدت می کند تار شدن آینده است . ولی علت این تار شدن در اقتصاد ایران عمدتا عملکرد سیاست و اثر آن بر اقتصاد ایران است نه تغییرات بالا در شاخصهای نوسان . وقتی وظیفه اقتصاد در ایران سرویس دادن به سیاست باشد ، هر گونه نوسان و ابهام سیاسی به حوزه های اقتصادی کشیده می شود و شرایط را برای تصمیمات نوآورانه و راهبردی محدود می کند. اگر بتوان دو شاخص را در ایران محاسبه کرد ، این ادعا را می توان با آمار و ارقام نیز تایید کرد. یکی شاخص نوسانات سیاسی و دیگری میزان تاثیر پذیری متغیرهای اقتصادی از سیاست . با محاسبه این دو شاخص می توان دید که علت ابهام های راهبردی ، نوسانات در شرایط سیاسی کشور است تا نوسانهای اقتصادی. آنچه در این زمینه می توان نتیجه گرفت این است که متوجه باشیم که هزینه های تصمیمات سیاسی ، نه تنها در حوزه سیاسی اثرگذار است ، بلکه می تواند موج عدم اطمینان را در جامعه اقتصادی گسترش دهد. این تصمیمات می توانند همراه با هزینه های بسیار بزرگی برای اقتصادی باشند.
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید