پالس های مثبت بانک مرکزی به بازار ارز
پالس های مثبت بانک مرکزی به بازار ارز «پاد» گزارش می دهد
پالس های مثبت بانک مرکزی به بازار ارز

شمارش معکوس برای راه اندازی بازار متشکل ارزی در حالی آغاز شده است که به گفته کارشناسان ، تشکیل این بازار ، سیگنال مثبتی به بازار ارز است. رئیس کل بانک مرکزی شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی از راه اندازی بازار متشکل ارزی تا دو هفته آینده خبر داده است. پیش از این نیز بانک مرکزی در سه چهار ماه اخیر اقدامات دیگری برای ساماندهی بازار ارز اجرایی کرده که موثر واقع شده است. «ساماندهی چک های تضمینی» ، «محدودیت در تراکنش دستگاه های پوز» در کنار «مدیریت عرضه و تقاضای ارز» از اقدامات مهم بانک مرکزی بوده است که منجر به کاهش قیمت ها و ساماندهی بازار ارز شده است. این اقدامات باعث شد تا نرخ دلار که به دلیل ایجاد جو روانی در شهریور و مهر ماه به اوج خود رسیده بود به کانال ۹ هزار تومان نیز عقب گرد کند. از سویی دیگر تاکید بازارساز به بازگشت ارزهای صادراتی برای جلوگیری از خروج سرمایه از دیگر اقداماتی است که بانک مرکزی در جهت مدیریت بازار ارز انجام داده است و کمیسیون تلفیق مجلس نیز به تازگی قوانین محکمی در زمینه ارزهای صادراتی به تصویب رسانده است . مجموع این اقدامات به گفته کارشناسان شرایط قابل قبولی برای بازار ارز رقم زده است و با توجه به تسلط بانک مرکزی بر بازار ارز و وضعیت فروش نفت کشورمان پیش بینی می شود این وضعیت ادامه دار است.

ژاپن واردات نفت از ایران را به تازگی آغاز کرده است و به تدریج درآمدهای جدید نفتی در کنار ده ها میلیارد دلار منابع فعال بانک مرکزی در نزد بانک های خارجی که پشتیبان قوی و مطمئن در تجارت کشورمان است ، به چرخه تجاری وارد می شود. بررسی ها نشان می دهد برنامه به صفر رساندن فروش نفت ایران شکست خورده است و هم اکنون علاوه بر ژاپن ، چین ، کره جوبی ، هند و ترکیه در حال خرید نفت ایران هستند. علی لاریجانی ، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز صبح امروز چهارشنبه (۳ بهمن ۹۷) در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ با اشاره به فروش نفت کشورمان در چند ماه گذشته با وجود تحریم ها گفت: پیش‌بینی فروش ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز در بودجه سال آینده عاقلانه است.



افزایش هماهنگی ها برای بازگشت ارزهای صادراتی

بازگشت ارزهای حاصل از صادرات یکی از الزامات بانک مرکزی برای تجار است ؛ چرا که در غیر این صورت منابع قابل توجهی از سرمایه ها از کشور خارج می شود. در حال حاضر اگرچه میزان بازگشت ارزهای صادراتی رضایتبخش نیست ، اما با تفاهماتی که از سوی صادرکنندگان با بانک مرکزی صورت گرفته است به تدریج این ارزها در خدمت واردات قرار می گیرد.

همتی در مصاحبه شب گذشته خود در برنامه تلویزیونی ، واردات بدون انتقال ارز را فشار بر روی منابع ارزی عنوان کرد و با بیان اینکه به شدت مخالف این مساله هستم گفت: اگر واردات از سمت ارز صادراتی تامین می‌شود ارز باید به کشور برگشته و بر اساس اولویت ها واردات صورت گیرد.

همچنین مجلس نیز به تازگی قوانینی در زمینه بازگشت ارزهای صادراتی تصویب کرده است. استدلال مجلس در تصویب این مصوبه آن است که بازگشت ارز ، به کاهش التهاب بازار ارز و افزایش قدرت برای ساماندهی و مدیریت این بازار کمک می‌کند.



تاثیرات مثبت تشکیل بازار متشکل ارزی

یکی از برنامه های بانک مرکزی راه اندازی بازار متشکل ارزی است. بازارساز به دنبال ایجاد بازار متشکل ارز است تا بتواند بازیگران اصلی را از دلالان به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز تغییر دهد. شورای پول و اعتبار ، ۱۸ دی‌ماه مقررات مربوط به بازار متشکل معاملات ارزی را تصویب کرد تا بر اساس این مصوبه ، به‌منظور ساماندهی و توسعه بازار شفاف ، منصفانه و کارا ، بازار متشکل معاملات ارزی تشکیل ‌شود و ارزها در آن به‌طور نقد مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن ، در بستر الکترونیکی مورد معامله قرار گیرند.

با راه اندازی بازار متشکل ارزی بانک‌ها و صرافی‌ها می‌توانند ، اسکناس ارز را به‌صورت مکانیزه و در یک بازار متشکل ، معامله کنند. اکثر کارشناسان اقتصادی بر مثبت بودن این اقدام بانک مرکزی در بازار ارز اتفاق نظر دارند. آنها راه اندازی بازار متشکل ارزی را عاملی برای «افزایش شفافیت در بازار ارز» و «کاهش ریسک ارزی برای صادرکنندگان و وارد کنندگان» عنوان می کنند.

حسن معتمدی ، رییس پیشین بانک اقتصاد نوین بازار متشکل ارزی را عاملی درجهت کمک به صادرات ، واردات و تولید عنوان کرد و گفت: صادرکننده‌ها در این بازار می‌توانند ارز خود را به راحتی بفروشند و طبیعتا واردکننده نیز مشکلی برای تامین ارز خود نخواهد داشت و می‌توانند ارز موردنیاز خود را از طریق این بازار تامین کنند.

 پویا جبل عاملی ، اقتصاددان نیز اقدام بانک مرکزی برای راه اندازی بازار متشکل ارزی را مثبت عنوان کرد و با بیان اینکه این بازار باعث ایجاد شفافیت در معاملات ارزی می شود گفت: این اقدام مثبت بازارساز ، با همراهی همه صرافان و بانک‌های فعال در بازار ، می‌تواند منجر به ایجاد یک بازار کارآ و منعطف در مورد اسکناس شود .



مقابله با عملیات سفته بازانه

عملیات سفته بازانه در تراکنش های بانکی یکی از مواردی بود که به التهابات بازار ارز دامن زد. خرید ارز در هرات و سلیمانیه و کانادا پول ملی کشورمان را هدف قرار داد. بر این اساس بانک مرکزی محدودیت در تراکنش های بانکی را اجرایی کرد که علاوه بر اینکه در جلوگیری از خروج سرمایه از کشور موثر بوده ، در کاهش قیمت ارز و ساماندهی بازار موثر واقع شده است. همچنین ساماندهی چک های تضمینی نیز از دیگر اقدامات موثر بانک مرکزی در این خصوص بوده است.

اکنون وضعیت ارزی و حجم ذخایر اسکناس خوب است. کارشناسان اصلاح سیاست های بانک مرکزی و افزایش اختیارات این بانک را عامل آرامش بازار ارز عنوان می کنند. رییس بانک مرکزی از برنامه ریزی طولانی مدت بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز خبر داد و گفت: برنامه ریزی های ما برای یک ماه و دو ماه نیست و اگرچه در مقاطعی مشکلاتی پیش آمد اما امروز این موضوع حل شده و نقل و انتقالات ارزی روانتر انجام می شود.
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید