توسعه خدمات مبتنی بر فناوری کلید حل ابر چالش‌های کشور است
آذری جهرمی در جریان حضور رییس جمهور در وزارت ارتباطات
آذری جهرمی در جریان حضور رییس جمهور در وزارت ارتباطات:
باید «تحول دیجیتال» را در کشور نهادینه کنیم/ توسعه خدمات مبتنی بر فناوری کلید حل ابر چالش‌های کشور است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بابیان اینکه باید برنامه «ایران دیجیتال» را در کشور محقق کنیم، تأکید کرد که نیازمند تحول دیجیتال در کشور هستیم که این تحول بدون توسعه متوازن در سایر بخش‌ها امکان‌پذیر نیست.

به گزارش دیپروتد ، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از بازدید حسن روحانی رئیس‌جمهور از نمایشگاه «دستاوردهای کسب‌وکارهای آینده» طی نشستی با حضور معاونان و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ضمن خیرمقدم به رئیس‌جمهور از طرف خانواده بزرگ فناوری اطلاعات گفت: بر اساس تأکیدات و نگاه راهبردی شما در دولت یک حرکت بزرگی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت‌های یازدهم و دوازدهم شاهد بودیم که یقیناً از مهم‌ترین دستاوردهای این دوره خواهد بود.

وی بابیان اینکه این دستاورد بزرگ را مردم مستقیماً در زندگی خود لمس می‌کنند ادامه داد: خدمات بسیاری یقیناً در حوزه‌های مختلف ازجمله کشاورزی، حمل‌ونقل جاده‌ای، بهداشت و درمان و... در دولت شما شاهد بودیم اما تفاوت خدمات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با سایر حوزه‌ها این است که مردم می‌توانند قبل و بعد را با یکدیگر مقایسه کنند.

در ادامه وزیر جوان دولت تدبیر و امید به ارائه گزارشی از خدمات و دستاوردهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و بابیان اینکه در دولت یازدهم شاهد حرکت قابل‌توجهی در حوزه ارتباطات بودیم گفت: سرمایه‌گذاری بیش از 200 هزار میلیارد ریال در این حوزه انجام‌گرفته است که بیش از 75 درصد آن را بخش خصوصی و 25 درصد آن نیز توسط دولت انجام گرفت.

آذری جهرمی افزود: در دولت یازدهم 10 میلیون نفر به اینترنت پهن باند ثابت دسترسی پیدا کردند، این در حالی است که قبل از دولت تدبیر و امید 4 میلیون مشترک از این امکان برخوردار بوده‌اند. همچنین در پایان این دولت 36 میلیون نفر به اینترنت پهن باند دسترسی پیدا کردند. پهنای باند بین‌الملل کشور هم از 73 گیگابیت در ثانیه به 900 گیگابیت در ثانیه رسیده است.

وی بابیان اینکه شتاب دیجیتال یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌هایی است که از ابتدای دولت بر آن تأکید شد، گفت: توسعه نسل 3 و 4 اینترنت همراه نیز یکی از دستاوردهایی بود که در این دولت پیاده‌سازی شد.

وزیر دولت یازدهم ادامه داد: اما در دولت دوازدهم هم ما بر اساس برنامه‌ای که ارائه دادیم، تکمیل دسترسی همگانی و توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات را موردتوجه جدی قراردادیم و اقداماتی که انجام شد عبارت است از توسعه دسترسی روستاهای کشور به اینترنت پهن باند از 36 درصد به 66 درصد رساندیم، پوشش ارتباطی جمعیت شهری از 50 درصد به 100 درصد رسید. تمام شهرهای کشور امروز به خدمات نسل 3 و 4 اینترنت همراه دسترسی پیداکرده‌اند.

آذری جهرمی تصریح کرد: دسترسی خدمات نسل 4 اینترنت همراه نیز از 710 شهر به 1242 شهر رسیده است و پهنای باند اینترنت از 900 گیگابیت در ثانیه به 1500 گیگا بیت رسیده است. 2 هزار و 200 کیلومتر فیبر نوری جدید بین استانی احداث‌شده است. ظرفیت انتقال شبکه ملی استانی در همین مدت 2.4 دهم برابر شده است و ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات سه برابر شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فناوری اطلاعات صرفاً رسانه یا دیدگاه عمومی و فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها که مطرح می‌شود نیست بلکه در پس آن‌یک تحول بزرگی است.

وی در ادامه با ارائه اسلایدی از روند تولید ناخالص ملی کشورهای مختلف جهان با ایران در مقایسه با یکدیگر از 1995 تا 2016 بر اساس آمارهای جهانی گفت: سهم صنعت ICT در GDP ملی در سال 1392، 1.25 درصد بود و این عدد در سال 1395 به 1.52 صدم درصد رسید. اگر به زیر شکست بخشی این حوزه نگاه کنیم می‌بینیم حوزه مخابرات، 75 درصد سهم این بازار را داشت و در سال 95 هم همین میزان داشته است.

 وی افزود: مفهوم این گفته این است که خدمات در حال رشد است، خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات نیز راه‌حلی است هم برای حل چالش‌ها و هم برای رشد اقتصاد که این نشان می‌دهد ما در کشور پتانسیل بسیار بالایی برای رشد این بخش‌داریم.

آذری جهرمی با تأکید بر اینکه ما اعتقادمان بر این است که توسعه خدمات مبتنی بر فناوری کلید حل ابر چالش‌های کشور است و در دنیا هم همین‌طور است گفت: ما یک برنامه‌ای تبیین کرده‌ایم تحت عنوان «ایران دیجیتال». ما باید به سمتی برویم که «تحول دیجیتال» را در کشور نهادینه کنیم.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید افزود: در این تحول نیازمند توسعه متوازن هستیم. نمی‌شود فقط فناوری اطلاعات رشد کند و مابقی درجا بزند که این همان چیزی که در کشور امروز شاهد هستیم، فناوری اطلاعات رشد می‌کند در مقابل کسی که مسئول برخورد با جرائم است رشد نمی‌کند بعد همواره منتقد می‌شود که چرا جرائم در این حوزه زیاد شده است.

وی تأکید کرد: ما اگر توسعه متوازن نداشته باشیم دچار ضرر می‌شویم. اگر فناوری اطلاعات را توسعه ندهیم نمی‌توانیم از خدمات آن استفاده کنیم و اگر توسعه‌ای بدهیم که متوازن نباشد طبیعتاً موانع به وجود می‌آید.
آذری جهرمی بابیان اینکه در اینجا همواره فشار بر کسی است که توسعه فناوری اطلاعات را در دستور کار دارد گفت: کسی این نکته را پیگیری نمی‌کند که چرا سایر دستگاه‌ها رشد نمی‌کنند.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید با تأکید بر اینکه مردم می‌توانند نشانه‌های آغاز تحول دیجیتال را ببینند ادامه داد: امروز یک نیم میلیون سفر را فناوری اطلاعات در کشور مدیریت می‌کند. روزانه 20 میلیارد تومان خریدهای اینترنتی داریم. 6 میلیون مشترک تلویزیون‌های VOD داریم که در حال رشد هم هست. این از نشانه‌های تحول دیجیتال است که در کشور می‌توانیم مشاهده کنیم.

آذری جهرمی ادامه داد: برای تحول دیجیتال در حوزه‌های مختلف باید برنامه داشته باشیم که به لطف خدا توانسته‌ایم با وزارت نیرو و جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه تحول دیجیتال را امضا کنیم. برنامه مشترکمان استخراج‌شده است و با شهرداری‌ها و سازمان محیط‌زیست هم در حال مذاکره هستیم.

صنعت فضایی را به سمت کاربردهای صلح‌آمیز برده‌ایم

وزیر ارتباطات با اشاره به توسعه صنعت فضایی گفت: صنعت فضایی را به سمت کاربردهای صلح‌آمیز بردیم و اطلاعات و داده‌های آن را آزاد کردیم. در همین حال جهش در پروژه‌های ساخت ماهواره داشتیم که هم‌زمان کسب‌وکارهای فضاپایه ما رشد خود را آغاز کرده است.

وی در ادامه با اشاره به خدمات دولت الکترونیکی گفت: اگر امروز از مردم سؤال شود که از دولت الکترونیکی چه برداشتی دارند مثال‌هایی در ذهن دارند همچون ثبت‌نام کارت سوخت که با کاهش مراجعات زندگی‌شان راحت‌تر شد.

آذری جهرمی در ادامه با تأکید بر اینکه مرکز ملی تبادل اطلاعات مهم‌ترین زیرساختی بود که در دولت یازدهم آماده شد و در دولت دوازدهم کاربردی شد گفت: ما در فروردین‌ماه 1395، 4 میلیون تراکنش در این سیستم داشتیم که امروز به 95 میلیون تراکنش رسیده است که رشد بسیار چشم‌گیری است. یعنی 95 میلیون مراجعه حذف‌شده است. 95 میلیون استعلام به کسری از ثانیه رسیده است.

وی افزود: ما در حوزه شبکه ملی اطلاعات یک مأموریتی داشتیم و آن‌هم بحث این بود که در حوزه زیرساخت، زیرساخت باکیفیت، ارزان و امن برای کسب‌وکارهای داخلی تهیه کنیم. ما این حلقه را تکمیل کرده‌ایم؛ یعنی الآن هیچ نقطه‌ای در شبکه ملی اطلاعات وجود ندارد که کیفیتش از کیفیت خدمات اینترنتی بهتر نباشد.

وزیر ارتباطات در ادامه گفت: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکید ایشان در ورزشگاه آزادی مبنی بر اینکه در فضای مجازی سم‌پاشی می‌شود مکاتبه‌ای با ایشان داشتیم و عرض کردیم که به‌سرعت برای رفع این نگرانی ورود می‌کنیم که در اولین گام تصمیم گرفته شد یک اکوسیستم اینترنتی برای کودکان و نوجوانان ایجاد کنیم.

جشنواره کودکآنلاین انقلابی در تولید محتوا برای کودکان است

وی با اشاره به برگزاری جشنواره کودکآنلاین گفت: یک جشنواره شتاب‌دهنده محتوایی به راه انداختیم که بیش از 1120 ایده برای تولید محتوا واصل‌شده است. در اردیبهشت‌ماه جشنواره کودکآنلاین را برگزار می‌کنیم که انقلابی در حوزه تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان خواهد بود.

وزیر دولت تدبیر و امید در ادامه با اشاره به چالش‌های موجود گفت: با چالش‌هایی مواجه هستیم که یکی از آن‌ها نگاه‌های غیرحرفه‌ای به فضای مجازی است که بیشتر از جنبه دیدگاه‌های سیاسی مطرح می‌شود. این در حالی است که زمان حضور مردم در فضای مجازی به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است.

آذری جهرمی افزود: فضای مجازی به‌عنوان اصلی‌ترین منبع کسب اطلاعات مردم است. رسانه‌های ما خودشان را منطبق با رسانه‌های نوین نکرده‌اند و وقتی این انطباق شکل نگرفته باشد، اثر اطلاع‌رسانی فضای مجازی از اثر اطلاع‌رسانی آن‌ها بیشتر می‌شود که همین مسئله باعث بروز تعارضاتی شده است.

وزیر جوان کابینه در خاتمه ضمن تشکر از حمایت‌های رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری نسبت به تحقق تحول دیجیتال در کشور تأکید کرد که رشد اقتصاد دیجیتال در کشور می‌تواند آینده روشنی را برای مردم عزیز رقم بزند.
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید