تونی مندز مأموری که تاریخ را تحریف کرد درگذشت
ایده‌پرداز فیلم «آرگو» درگذشت - مأموری که تاریخ را تحریف کرد ایده‌پرداز فیلم «آرگو» درگذشت - مأموری که تاریخ را تحریف کرد
مامور سابق سیا که در فیلم «آرگو» به‌ عنوان کسی که برای نجات گروگان‌ها به ایران می‌آید معرفی شده بود، درگذشت. «تونی مندز» از افسران CIA که در عملیات خروج ۶ دیپلمات‌ آمریکایی در جریان تسخیر سفارت آمریکا در ایران نقش اصلی را ایفا کرد، درگذشت.


تونی مندز کسی بود که با پاسپورت جعلی و به بهانه ساخت فیلمی علمی - تخیلی به ایران سفر می کند و بعد از چند روز شش امریکایی با پرواز راهی زوریخ می شوند.  چند سال گذشته فیلمی در این رابطه تحت عنوان آرگو توسط بن افلک ساخته شد که مبتنی بر کژدیسه کردن واقعیات ان زمان بود و این فیلم توانست برنده جایزه اسکار شود.  بسیاری از منتقدان جایزه اسکار این فیلم را سیاسی ارزیابی کردند.


تونی مندز از مدیران سابق سیا که در سال ۱۹۸۰ تلاش کرده بود تا ۶ گروگان آمریکایی را از ایران برباید و فیلم «آرگو» با توجه به این تلاش ساخته شد، در ۷۸ سالگی درگذشت.

 وی که از ۱۰ سال پیش بیمار بود، در خانه خود درگذشت. او به تازگی کتاب جدیدی نوشته بود که اندکی پیش از مرگ آن را به ناشرش تحویل داده بود.

 مندز نویسنده سه کتاب خاطرات از فعالیت‌هایش برای سیا بود. همسر وی نیز ۲۷ سال از ماموران سیا بود و در نوشتن این کتاب‌ها با مندز همکاری می‌کرد. «آرگو: چگونه سیا و هالیوود با هم مهمترین کار نجات تاریخ را انجام دادند» کتابی است که فیلم «آرگو» به کارگردانی و با بازی بن افلک بر مبنای آن ساخته شد. این فیلم ۳ جایزه اسکار را دریافت کرد که شامل بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین تدوین بود. برای همین فیلم بن افلک موفق به کسب جایزه بهترین کارگردان گلدن گلوب هم شد.

 با این حال اسکار آن سال به عنوان یکی از سیاسی‌ترین اسکارها شناخته شد و «آرگو» به دلیل ضدایرانی بودن تبدیل به اثری جنجالی شد.

 این فیلم که هزینه زیادی هم صرف ساخت آن شده بود از لحاظ ساختار فیلمسازی کم عیب و نقص و به سبکی ساخته شد که توجه تماشاگر را از ابتدا تا انتهای نمایش به سمت خود معطوف می‌داشت، ولی نکته قابل توجه این بود که بخشی از تاریخ ایران و انقلاب اسلامی را به گونه‌ای تصویر می‌کرد که چهره‌ای نادرستی از ایرانی‌ها به نمایش می‌گذاشت.

 اجرای فریبکاری آمریکایی‌ها اینگونه رقم می‌خورد که تونی مندز برای فرار از ایران دست به یک دروغ بزرگ می‌زند. او با نوشتن یک سناریوی سیاسی خود را در قالب یک کارگردان برای ساختن فیلمی به نام آرگو جا می‌زند که همراه دو همکار خود به ایران سفر ‌کرده‌اند.

 در این فیلم همکاران تونی مندز (بن افلک)، جان چمبرز (جان گودمن) و لستر سیگل (آلن آرکین) به عنوان دستیاران فیلم‌سازی همراه او وارد خاک ایران شدند.

 این فیلم از آنجا که قصد داشت تا تماشاگر را قانع کند که تمام تقصیرها به گردن ایران است و سیاست‌ها و مداخلات آمریکا هیچگونه نقشی در پدید آمدن آن شرایط و برانگیخته شدن خشم دانشجویان انقلابی نداشت، با انتقاد زیادی روبه رو شد.

 نمایش اولیه فیلم در جشنواره فیلم تورنتو، اعتراض مقامات کانادایی را برانگیخت به این دلیل که به گفته آنها اثری از همکاری گسترده دولت کانادا در نجات آن شش نفر در فیلم مشاهده نمی‌شود. فشارهای دولت کانادا در نهایت کارگردان فیلم را مجبور کرد در انتهای فیلم بنویسد «عملیات آرگو، یکی از موفق‌ترین عملیات‌های بین دولت‌ها بوده است».

 منبع: مهر



جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید