تحلیل محتوای اقتصاد ایران در سال ۹۷
اقتصاد ایران را از جنبه های مختلف می توان در سال ۹۷ مورد بررسی قرار داد . مثلا عده ای روندهای غالب اقتصاد ایران را پیش بینی می کنند . عده ای دیگر چالش های بنیادی و یا به عبارتی دیگر موانع اقتصاد را نام میبرند و تعدادی هم به ساختارها و نهادها و غیره می پردازند .
یک شیوه دیگر در بررسی اقتصاد ایران مفهوم های اساسی است که اقتصاد کشور بر اساس این مفاهیم شکل می گیرد . مثلا اگر شما مفهوم حسادت را در مورد یک شخص استفاده کنید ، بخش قابل توجهی از شخصیت آن فرد را آشکار کرده اید . حال سئوال این است که بدون عدد و رقم ، چگونه می توان اقتصاد ایران با یک سری مفاهیم شناسایی کرد . یعنی یک جوری میخواهیم اقتصاد ایران را با یک سری مفاهیم کلیدی تحلیل محتوی کنیم . از این نظر مفاهیمی که شمرده می شوند ، مفاهیمی هستند که بر سیاستها ، ساختارها ، نهادها و متغیرها سایه می اندازند . یعنی بدون این مفاهیم اقتصاد ایران قابل شناسایی و تبیین نیست . این مفاهیم به قرار زیرند :

اول ، امنیت - لازم است برای اینکه اقتصاد بتواند همراه با مشکلاتش ، مشکل جدید ایجاد نکند نکات امنیتی در آن رعایت شود . افزایش تظاهرات کارگری ، تضادهای سیاسی ، اختلاف نظر های بیش از اندازه در حوزه سیاسی ، احتمال شکل گیری مخالفت های سیاسی بیشتر ، احتمال بالا در شکل گیری التهابات ارزی و مسایلی از این دست ایجاب می کند که اقتصاد ایران توام با ابزارهای امنیتی همراه شود .

دوم ، کنترل - وقتی مسایل اقتصادی با روشهای مرسوم و جافتاده حل نشود و اگر چنین نگاهی وجود نداشته باشد ، کنترل جایگزین مدیریت می شود .

سوم ، تمرکز - برای کنترل بیشتر به تمرکز بیشتر نیاز است ، با تمرکز بهتر می توان جریانات اقتصادی را کنترل کرد . تمرکز شیوه های گوناگون دارد ، ولی اقتصاد ایران نیاز جدی به تمرکز دارد . بنابراین کلیه سیاستهایی که نتیجه آن عدم تمرکز باشد ، مثل خصوصی سازی ، تقویت بازار ، آزادی قیمتها ، تخصیص بهینه منابع و سیاستهای مشابه ، مورد استقبال دولت و حکومت قرار نخواهد گرفت .

چهارم ، بقاء - وقتی در جامعه و اقتصاد موانع و چالش ها زیاد می شوند و وقتی این چالش ها به ابر چالش تبدیل می شوند و این چالش ها به حوزه های اجتماعی کشیده می شود ، سیاستگذاری خیلی سخت می شود . در نتیجه نمیتوان دست به ریسک زد و سیاستهای رادیکال را اجرا کرد . در چنین فضایی سیاستها به سمت حفظ وضع موجود میل پیدا می کنند .

پنجم ، سیاست - در نتیجه به دلیل عوامل بالا سیاست مجبور هست وارد اقتصاد شود و دخالت خود را بیشتر کند . این مفهوم را تحت عنوان تمرکز مطرح کردم . در نتیجه اقتصاد ایران در سال ۹۷ احتمال زیادی دارد بیش از سابق سیاسی شود .

ششم ، تحریم - آرایش جدید کابینه ترامپ و رادیکال شدن آن و اعلام کره شمالی به همکاری با نظم جهانی و همراستایی پیش بینی شده اروپا با امریکا ، همه یک پیام برای اقتصاد ایران دارد . این پیام هم این است که اقتصاد ایران به طور جدی در مواجه با تحریم های بین المللی قرار خواهد گرفت و مدیریت این تحریم ها یکی از وظایف خطیر کابینه دوازدهم خواهد بود .

با توجه به مفاهیم برشمرده شده ، می توان اقتصاد ایران را در سال ۹۷ ترسیم کرد و در این بستر دست به پیش بینی یا سرمایه گذاری و در مجموع به تدوین راهبرد های اثربخش برای بنگاهها زد . به نظرم بی توجه به این مفاهیم به حرکت ما در سال ۹۷ ضربه خواهد زد .
0
جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید