۱۰ باور نادرست درباره کار که مانع موفقیت انسان می‌شوند
۱۰ باور نادرست درباره کار که مانع موفقیت انسان می‌شوند هریک از ما با باورهایی درمورد کار بزرگ شده‌ایم. این باورها از طریق والدین، مدرسه و محیط زندگی به ما منتقل شده‌اند. کمتر پیش می‌آید که در بزرگسالی به‌طور آگاهانه در‌مورد این باورها بیندیشیم، ارزیابی‌شان کنیم و در صورت نیاز آنها را تغییر دهیم و اصلاح کنیم.در این مقاله به بررسی ۱۰ باور نادرست درمورد کار می‌پردازیم که مانع پیشرفت و موفقیت انسان می‌شوند.
۱. هرچه بیشتر عرق بریزی، نتایج بیشتری به‌دست می‌آوریما درمورد رابطه‌ی «تلاشِ زیاد و موفقیت» زیاد شنیده‌ایم، اما «تلاشِ زیاد و شکست» نیز زیاد اتفاق می‌افتد. چه بسیارند آدم‌های پرتلاشی که در بدترین وضعیت مالی به‌سر می‌برند. کارِ سختِ غیرمؤثر، هیچ ارزشی ندارد و نباید مورد ستایش و تمجید قرار بگیرد. مؤثر بودن همان نتیجه و بازدهی است و به سخت کار کردن ربطی ندارد، بلکه به هوشمندانه کار کردن مرتبط است.
۲. تلاش و فعالیت زیاد، مهم‌تر از نتیجه استسیستم سنتی کار، بر مبنای فعالیت بیشتر (که عمدتا به‌معنای صرف وقتِ بیشتر در محیط کار است)، بنا شده است، نه نتیجه‌ای که حاصل می‌شود. چنین سیستمی، کارمندان را بر رفتار مبتنی بر اتلاف وقت و انرژی تشویق می‌‌کند. حتی بسیاری از کارآفرین‌ها و کسانی که کسب‌وکار خودشان را دارند، در چنین دامی می‌افتند. آنها همیشه حجم کارها و فعالیت‌هایشان را بیشتر می‌کنند و همواره پرمشغله‌اند، بدون اینکه نتایج بهتر یا بیشتری بگیرند. بهترین روشِ مبارزه با دامِ تلاش و فعالیت، تعیین هدف و حفظ تمرکز روی آن است.
۳. کارایی یعنی مؤثر بودنحتما نمونه‌ای از مسابقات غذا خوردن را دیده‌اید. بعضی از افراد در این زمینه کارایی بالایی دارند و مثلا در عرض دو دقیقه، ۳۵ عدد ساندویچ می‌خورند! اما این کار چه تأثیری روی فرد دارد؟ آیا باعث افزایش سلامتی او می‌شود یا به سلامتی‌اش لطمه می‌زند؟ کارایی با مؤثر بودن تفاوت دارد. شما ممکن است در کاری کارایی بالایی داشته باشید اما آن کار تأثیری در موفقیت شما نداشته باشد. «کارایی یعنی انجام درستِ کار، اما مؤثر بودن یعنی انجام کارِ درست.» این مؤثر بودن است که باعث کسب نتیجه می‌شود. کارایی در صورتی ارزشمند است که مؤثر باشد، یعنی برای انجام کارِ درست استفاده شود.
۴. نتیجه‌ی کار، به زمان صرف‌شده برای انجام آن بستگی داردافرادِ معتاد‌به‌کار، معمولا از قربانیان رایج این طرز فکر اشتباه هستند. آنها شب‌ها و حتی روزهای تعطیل نیز در دفتر کار خود حضور دارند و تمام زمان‌شان را به شغل و کار خود اختصاص می‌دهند. آنها بسیاری از امور زندگی مثل خواب، استراحت، تفریح و خانواده را در اولویت‌های بعدی قرار می‌دهند با این تصور که اختصاص زمان بیشتر به کار، باعث موفقیت و کسب نتایج بیشتر می‌شود. در صورتی که براساس تحقیقات انجام‌شده، کار زیاد، با خطرات بزرگی مثل از دست دادن سلامتی، طلاق و مرگ زودهنگام همراه است.
۵. بهترین راه انجام کار این است که خودت آن را انجام بدهیشاید فکر می‌کنید توانایی انجام کارهای بسیاری را دارید اما باید بدانید با محدودیت‌هایی مواجه هستید. شما ممکن است انجام بخشی از کار را برعهده بگیرید اما به‌مرور پی ببرید که وقت، انرژی، آموزش و حتی ابزارهای انجام و اتمام آن را در اختیار ندارید. به همین دلیل حتی ممکن است که مشکل را دشوارتر و پیچیده‌تر کنید. احتمالا برای‌تان پیش آمده است که بخواهید وسیله‌ای را که خراب شده است، شخصا تعمیر کنید ولی پس از صرف وقت بسیار، با درماندگی آن را به تعمیرکار سپرده‌اید! دلیل مهم‌تر این است که انجام تمام کارها توسط خودتان، کارآمدی شما را کاهش می‌دهد. در این صورت وقت و انرژیِ محدودِ شما، صرف انجام کارهای زیادی می‌شود که حاصل آن، کسب نتایج متوسط خواهد بود نه عالی.

هریک از ما با باورهایی درمورد کار بزرگ شده‌ایم. این باورها از طریق والدین، مدرسه و محیط زندگی به ما منتقل شده‌اند. کمتر پیش می‌آید که در بزرگسالی به‌طور آگاهانه در‌مورد این باورها بیندیشیم، ارزیابی‌شان کنیم و در صورت نیاز آنها را تغییر دهیم و اصلاح کنیم. در این مقاله به بررسی ۱۰ باور نادرست درمورد کار می‌پردازیم که مانع پیشرفت و موفقیت انسان می‌شوند. (قسمت دوم از دو قسمت)
۶. آسان‌ترین راه، بهترین راه استبسیاری از مواقع، انتخاب آسان‌ترین راه به‌معنای تحمیل دشواری‌های بیشتر بر خودمان در آینده است. راه آسان برای بیشتر افراد به معنای فرار از انضباط، آموزش و کسب تجربه و مهارت است. هر اندازه منضبط‌تر باشیم، توانایی ما برای حل مشکلات و مسائل بیشتر خواهد بود و هرقدر مشکلاتِ بیشتری حل کنیم، زندگی برای‌مان آسان‌تر می‌شود.
۷. کار نباید لذت‌بخش باشداین هم باور نادرست ولی رایجی است. بیشتر افراد طوری درباره‌ی شغل‌شان صحبت می‌کنند که انگار هر روز سرِ کار شکنجه می‌شوند. این نشان می‌دهد که آنان کار نامناسبی را انتخاب کرده‌اند. باور به اینکه «کار نباید لذت‌بخش باشد» باعث می‌شود همیشه کاری را انتخاب کنیم که با رنج و دشواری همراه است و هرگز به این فکر نمی‌کنیم که با انجام کاری که برای‌مان لذت‌بخش و به‌منزله‌ی تفریح است، کسب درآمد کنیم. کاری که متناسب با علایق و استعدادهای ذاتی شما باشد، عمیق‌ترین لذت‌ها و بیشترین رضایت درونی را برای‌تان به ارمغان می‌آورد.
۸. هر کاری، تنها یک راه‌حل درست دارددر مدرسه معمولا یاد می‌گیریم که هر مسأله‌ای فقط یک راه‌حل درست دارد. این باور در ذهن ما نهادینه می‌شود و در بزرگ‌سالی در کار و زندگی ما به این صورت نمود می‌یابد که فقط یک راه برای انجامِ درستِ کارها وجود دارد و بهترین راه همان است. به همین دلیل وقتی راه انجام کاری را فراگرفتیم، دیگر هرگز در آن تجدیدنظر نمی‌کنیم و حتی فکر نمی‌کنیم که ممکن است راه درست دیگری هم وجود داشته باشد. اما در کار و زندگی همه‌چیز نسبی است. این طرز فکر یک بُعدی و انعطاف‌ناپذیر، یکی از موانع خلاقیت و نوآوری عمل است. پس بهتر است همیشه بر این باور باشیم که حداقل دو راه خوب برای انجام کارها وجود دارد.
۹. برنامه ریزی و انضباطِ بیشتر یعنی آزادی کمترمعمولا قوانین سخت و خشکی که در دوران کودکی به ما تحمیل شده‌اند، دلیل شکل‌گیری این باورند. به دلیل همان تجارب ناخوشایند کودکی، انضباط در ذهن بیشتر افراد اغلب چیزی منفی را تداعی می‌کند و آن را با نداشتن آزادی و محدود شدن مترادف می‌گیریم. درنهایت به این نتیجه می‌رسیم که برای منضبط کردن خود، باید آزادی‌ها را محدود کنیم. وقتی که با غلبه بر این باور نادرست با در پیش گرفتن انضباط و برنامه‌ریزی، کار و اهداف خود را پیگیری می‌کنیم، درنهایت احساس آزادی و استقلال بیشتری خواهیم داشت.
۱۰. زمانی که تحت فشار باشیم، بهتر کار می‌کنیمبه تعویق انداختن کارها برای تحت فشار قرار گرفتن، معمولا به استرس و اضطراب بیشتر می‌انجامد. مثلا شما نوشتن گزارشی را که قرار است فردا اول صبح ارائه بدهید، به آخر شب موکول می‌کنید اما وقتی که در نیمه‌شب موتورتان روشن می‌شود تا یک گزارش عالی تهیه کنید، ناگهان سقف منزل چکه می‌کند، یا رایانه خراب می‌شود، یا همسرتان مریض می‌شود. درنتیجه وقت‌تان آن‌قدر کم است که کار را به بدترین نحو ممکن انجام می‌دهید. اما اگر کار را در فراغت و در فرصت بیشتر انجام می‌دادید دیگر نیاز نبود مواردی مثل استرس، دستپاچگی و شرمندگی نزد رئیس‌تان را تحمل کنید
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید