شکست و ناکامی
دوبار در امتحان اصلی دبستان رد شد ، سه بار در آزمون دبیرستان و دوبار هم در آزمون ورودی دانشگاه مردود شد . فکر نکنید مردود شدن وی عادی بود ، نه ! نمره او افتضاح بود . در امتحان ورودی کالج ، در درس ریاضی نمره 1 از 120 گرفت ! !

جالب این است که با چنین سابقه ای ، اعتماد به نفس کافی هم داشت و برای ورود به دانشگاه هاروارد –رتبه یک دانشگاه های جهان - اقدام کرد و البته رد شد . اما دوباره اقدام کرد . وی توسط دانشگاه هاروارد 10 بار رد شد ! ! اما برای او مساله ای نبود . او به دانشگاه دیگری رفت و لیسانس زبان انگلیسی گرفت .

بعد آنکه فارغ التحصیل شد او برای 30 شغل درخواست فرستاد . اما برای هیچ کدام از آن شغل ها پذیرفته نشد . حتی برای افسر پلیس شدن درخواست داد . اما آنها هم حتی به او فرصت ندادند . او برای اینکه کارمند کی . اف . سی ( فست فود زنجیره ای معروف ) نیز اقدام کرد . 24 نفر بودند اما همه پذیرفتند شدند و تنها مصاحبه شونده ای که بین 24 نفر توسط کی . اف . سی . رد شد او بود . این بخشی از داستان زندگی جک ما ( بنیانگدار و مالک علی بابا ) است که اکنون 41 میلیارد دلار ثروت دارد .



داستان زندگی او الهام بخش است . اما او یک دیدگاه کلیدی در موفقیت دارد که بسیار جذاب است . او می گوید : اگر می خواهید رمز موفقیت را بدانید ، نه از داستان های موفقیت ، بلکه از شکست ها و اشتباهات آنها بیاموزید . موفقیت آدم های موفق مثل یک ویترین زیبا و آراسته است که پشت آن پر است از شلختگی ، شکست و تاریکی؛ چک های برگشت خورده ، زندان ، مردود شدن ، پذیرفته نشدن ، مسخره شدن ، اشتباهات احمقانه .
پس اگر فقط این ویترین آراسته را ببینیم ، یک تصویر توهمی از موفقیت در ذهن ما ایجاد می شود و توانمندی ما را برای مواجهه با شکست ها به شدت کاهش می دهد ، چرا که فکر می کنیم ، در مسیر موفقیت فرش قرمز پهن کرده اند .

برای پی بردن به فرمول و رموز موفقیت یک سلبریتی ، قهرمان اجتماعی یا مدیر موفق میلیاردر بهتر است پشت ویترین ها را نگاه کنیم . خود او می خواهم کتابی بنویسند به نام 1001 اشتباه علی بابا ! او می گوید من نام شرکتم را 1001 اشتباه می نامم .

تحلیل و تجویز راهبردی :
شکست و ناکامی جزو لاینفک موفقیت است چه در زندگی شخصی و چه در مدیریت سازمان ها و چه در اداره کشورها . حال که نمی شود شکست را حذف کرد باید از آن حداکثر استفاده را کرد . شش نکته زیر برای استخراج طلای موفقیت از پسماند شکست توصیه می شود :

1 - اجازه ندهید یک اشتباه دوبار تکرار شود . اشتباه ایرادی ندارد . اما تکرار دوباره اشتباه خودمان یا اشتباه رایج دیگران ، قابل قبول نیست .

2 - از شکست غیرقابل جبران دوری کنید ، از ریسک های بزرگ که ممکن است کیان زندگی/سازمان/خانواده شما را نشانه بگیرد پرهیز کنید . در عوض راهبرد «شکست های کوچک آموزنده و آگاهانه» را در پیش بگیرید .
3 - شکست هایتان را با همان دقت پیروزی هایتان تحلیل کنید . با همان دقت ! چرا ؟ اگه از یک شکست چیزی نیاموزید ، تبدیل به اشتباهی میشود که دوباره تکرار خواهد شد .
4 - دیر یا زود شکست می خورید . دیر یا زود دارد اما سوخت و سوز ندارد . ممکن است موفقیت همیشه با شکست شروع نشود ولی باید انتظار شکست را داشت و آن را پذیرفت . پس همین الان خود را برای شکست آماده کنید .



5 - شکست ها را به رسمیت بشناسید . افراد پیشرو لجبازی نمی کنند بلکه خاضعانه شکست را می پذیرند و یاد می گیرند . با انکار واقعیت چیزی عوض نمی شود .

6 - از چرایی منفی به چگونگی مثبت حرکت کنید . چرایی منفی یعنی مدام از خود بپرسیم که چرا من ؟ چه گناهی کردم که این بلا/بدشانسی سراغ من آمد ؟ و چرا من لایق چنین بدبیاری هستم ؟ اما چگونگی مثبت این است که از خود بپرسم چگونه می توانم در نوبت بعدی یک گام به پیش بردارم ؟ چگونه می توانم احتمال موفقیتم را بیشتر کنم ؟ چگونه می توانم از کسانی که موفق شدند ، الگوبرداری کنم ؟

خداوند فرمود «این روزگار است كه هر دم آن را به مراد كسى مى‌گردانیم ! » یعنی روزی شکست و روزی موفقیت . همین گردش روزگار و بالا و پایین هاست است که مسیر تکامل و تعالی را فراهم می کند . از گردش روزگار خودمان و دیگران بیاموزیم و فراموش نکنیم که سختی ها فانی اند و سرسخت ها باقی .

0
جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید