مجامع عمومی در شرکت های با مسئولیت محدود
دیپروتد مجامع عمومی در شرکت های با مسئولیت محدود 
در صورتی که شرکا شرکت با مسئولیت محدود از 12 نفر تجاوز کند، شرکا باید حداقل سالی یک مرتبه مجمع عمومی تشکیل دهند. ماده 109 قانون تجارت مقرر میدارد: «در هر شرکت با مسئولیت محدود که عده ی شرکا آن بیش از 12 نفر باشد، باید دارای هیات نظارت بوده و هیات مزبور لااقل سالی یک مرتبه مجمع عمومی شرکا را تشکیل دهد.» به طوری که ملاحظه می شود قانون تجارت دعوت مجمع عمومی را در شرکت با مسئولیت محدود به عهده هیات نظار گذاشته و علاوه بر آن تصریح ننموده است که مجمع عمومی مزبور برای چه منظوری تشکیل می شود. ولی بدیهی است که مجمع عمومی مزبور همان مجمع عمومی عادی سالیانه است که در شرکتهای سهامی نیز برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت تشکیل می شود. مخصوصاً که مفاد ماده 170 قانون تجارت که رعایت آن طبق ماده 109 برای شرکتهای با مسئولیت محدود نیز اجباری است، تصریح می کند که: «تا 15 روز قبل از انعقاد مجمع عمومی هر صاحب سهمی می تواند (خود یا نماینده او) در مرکز اصلی شرکت حاضر شده از صورت بیلان و صورت دارایی و راپرت هیات نظار اطلاع حاصل کند.».
 علاوه بر مجمع عمومی عادی که تشکیل آن به موجب ماده 109 سالی یک مرتبه اجباری است، ماده ی مزبور پیش بینی می کند که: «هیات نظار می تواند شرکاء را برای انعقاد مجمع عمومی ویژه دعوت نماید.» عبارت مجمع عمومی ویژه درباره ی شرکتهای با مسئولیت محدود به نظر صحیح نیست، زیرا معلوم نیست چه فرقی بین مجمع عمومی عادی یا ویژه وجود دارد. مگر اینکه کلیه ی مجامعی را که خارج از مجمع عمومی عادی سالیانه است، ویژه تصور کنیم. زیرا تشریفات مخصوصی که برای تشکیل مجامع عمومی عادی سالیانه است، ویژه در شرکتهای سهامی در نظر گرفته شده است، برای شرکتهای با مسئولیت محدود در نظر گرفته نشده و هیچگونه تفاوتی بین مجامع عمومی عادی یا ویژه از لحاظ دعوت و حد نصاب حضور شرکاء پیش بینی نشده است. مگر آنکه تصمیمات مربوط به مفاد ماده 102 و 111 را مربوط به مجمع عمومی ویژه بدانیم و سایر تصمیمات را مربوط به مجمع عمومی عادی.
قانون تجارت ایران مقررات مخصوصی راجع به طرز دعوت و تشکیل  مجامع عمومی شرکتهای با مسئولیت محدود پیش بینی ننموده و بنیادنامه شرکت می تواند هر طور که صلاح بداند مقررات مربوط به مجامع عمومی را تعیین نماید. در صورتی که بنیادنامه شرکت در این موضوع ساکت باشد، طرز دعوت و تشکیل مجامع عمومی معمولا مطابق مقرراتی که درباره شرکتهای سهامی توضیح داده شده است، به عمل می آید.
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید