کودکی گمشده «کودکان کار» در هرج و مرج تصمیم مسئولان
کودکار کار ایرانی
سرنوشت کودکان کار، به دست کسانی رقم می‌خورد که یا از مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند و یا به نهادهایی، چون مراکز خیریه‌ای سپرده می‌شوند که هیچ گونه نظارت مستمری بر فعالیت آنها حاکم نیست.
"کودکان کار" کودکانی که دنیای متفاوتی با سایر هم سن و سال های خود دارند و حال و هوای ثانیه به ثانیه زندگی، برایشان طور دیگری می گذرد. دنیای ساده و رنگارنگ کودکی آنها به سراسر سختی هایی تبدیل شده که شانه های کوچک و ناتوان کودکان کار، به اجبار با آن کنار آمده و بی تفاوتی برخی از مسئولان و نامهربانی بعضی از مردمان روزگار، بارشان را سنگین و سنگین تر می کند.
گسترش معضل کودکان کار، رشد آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد

گسترش معضل «کودکان کار و خیابان» علاوه بر افزایش میزان آسیب های اجتماعی، مسأله بازماندگی کودکان از تحصیل و همچنین احتمال گرایش آنها به جرایم مختلفی چون اعتیاد و بزهکاری را در میان این کودکان افزایش می دهد.

بر اساس نظر کارشناسان و مسئولان حوزه رفاه و تعاون، بسیاری از افرادی که گرفتار معضلات و آسیب‌های اجتماعی چون اعتیاد و کارتن خوابی می شوند، کسانی هستند که دوران کودکی خود را در خانواده ای نابسامان و با حضور سرپرستی ناموثر سپری کرده و یا به دلیل فقر حاکم بر شرایط اقتصادی خانواده، مجبور به کار در مشاغل سخت و کاذب بوده اند.

اشتغال به کارهایی چون دستفروشی، تکدی گری و جمع آوری ضایعات، کارگری در کوره های آجرپزی، کارگاه های تولیدی و در مجموع کارهایی که از توان کودکان کم سن و سال خارج است، تنها برخی از مشاغلی هستند که کودکان کار با وجود کم سن و سالی و علی رغم فعالیت صدها انجمن خیریه مدعی حمایت از حقوق کودکان، به انجام آن مشغول هستند.

سوء استفاده برخی از متخلفان در سایه ناکار آمدی اغلب مراکز فعال در حوزه حمایت از حقوق کودکان و پرداخت حداقل دستمزد، در ازای انجام مشاغل سخت به کودکان کار، در صدر اخبار روزانه بسیاری از رسانه ها قرار دارد. اخباری که گاهی موجی از دلسوزی و چرایی و توقف اشتغال به کار کودکان را به دنبال دارد و پس از مدت زمانی به فراموشی سپرده می شود.

برخی از مسئولان تحقق نیافتن حقوق کودکان از جمله حقوق آموزشی، سلامت و تغذیه ای را دلیل گسترش معضل کودکان کار و خیابان، افزایش فقر و نابرابری اقتصادی و نبود عدالت اجتماعی می دانند و در توجیه برطرف نشدن این نابرابری ها به فرافکنی کم کاری خود به دیگر نهادها می پردازند.

در شهری چون تهران، بیش از صدها کودک، روزانه به انجام کارهای سخت مشغولند و در موج فرافکنی مسئولان این حوزه غرق هستند. برخی از دستگاه ها به اجرای طرح های موقت و ناموفق در جمع آوری کودکان کار و خیابان دست می زنند و عدم موفقیت خود را به ناهماهنگی سایر مجموعه ها ربط می دهند.

به گفته یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در اجرای طرح جمع آوری کودکان کار و خیابان، بیش از 17 نهاد دارای مسئولیت هستند که بطور صریح می توان گفت در اجرای این طرح ها تنها 5 و یا در نهایت 6 دستگاه ایفای مسئولیت می کنند
درد کودکان کار، با افزایش مراکز خیریه درمان نمی شود

سرنوشت تار و نامشخص کودکان کار به دست کسانی رقم می خورد که یا از مسئولیت خود شانه خالی می کنند و یا به نهادهایی چون مراکز خیریه ای سپرده می شود که هیچ گونه نظارت مستمری بر فعالیت آن ها حاکم نیست.

برخی از فعالین اجتماعی بر این باور هستند که افزایش هر روزه  مراکز خیریه با هدف حمایت از کودکان کار گره ای از آینده نامفهوم این کودکان باز نمی کند بلکه بستر سوء استفاده از اعتماد مردم در اختصاص سرمایه های مادی و معنوی خود در جهت حمایت از حقوق کودکان کار و خیابان را برای سود جویان فراهم می کند.

نظارت مستمر بر کار خیریه های مردمی در حوزه کودکان کار و خیابان و همچنین انجام وظیفه هر یک از نهادهای مسئول، در این حوزه، شاید بتواند اوضاع در هم پیچیده این کودکان را بهبود ببخشد و شرایط تحقق حقوق حداقلی آن ها را فراهم کند.
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید