چرا آمازون دو محصول کاملا متفاوت به نام الکسا دارد
دیپروتد چرا آمازون دو محصول کاملا متفاوت به نام الکسا دارد 
مطبوعات و رسانه‌ها به ندرت به ارتباط بین این دو محصول اشاره‌ای می‌کنند. در یک مورد نادر، سال گذشته یک خبرنگار ارتباط بین نام دستیار دیجیتالی آمازون و نام شرکت تحلیلگر ترافیک جهانی را از دیو لیمپ، نائب رئیس ارشد آمازون و سرپرست الکسا جویا شد. لیمپ بدون ارائه‌ی هیچ جزئیاتی تنها به یک پاسخ کوتاه بسنده کرد. وی با لبخندی کوتاه گفت: «هیچ ارتباطی وجود ندارد.»

بازاریاب‌ها از عبارت برند دوقلو برای توصیف بهره‌گیری دو برند غیرمرتبط از یک نام یکسان یا تقریبا یکسان نظیر دومینوز پیتزا و دومینو شوگر استفاده می‌کنند. هرچند در این موارد، این برندها تقریبا در تصاحب دو مالک مختلف هستند. مشخص نیست که آیا تشکیلاتی به بزرگی آمازون هرگز دو محصول را با نام یکسان ارائه کرده است یا نه. با این حال هنگامی که مایکروسافت تبلت‌های سری سرفیس را در سال ۲۰۱۲ عرضه کرد، اولین باری نبود که از نام سرفیس در محصولات خود استفاده می‌کرد. ردموندی‌ها پیش از این در سال ۲۰۰۷ یک میز لمسی ۱۰ هزار دلاری با همین نام عرضه کرده بودند که بعدها آن را به پیکسل‌سنس تغییر نام دادند.

با این حال، این موضوع در مورد دو الکسا همچنان یک معمای واقعی است. اگر فرض کنیم آمازون سرویس خودش را به نام الکسا عرضه کرده بود و متعاقب آن در پی اتخاذ تصمیمی راهبردی، اقدام به تصاحب شرکتی می‌کرد که از قضا از همان نام مشابه برخوردار است، منطقی به‌نظر می‌رسید. اما در واقع، آنچه در حقیقت اتفاق افتاده برعکس است. آمازون ابتدا وب‌سایت رتبه‌بندی الکسا را تصاحب می‌کند. سپس بیش از یک دهه بعد، تصمیم می‌گیرد تا نام الکسا را برای دستیار دیجیتالی‌اش انتخاب کند. این موضوع مثل این می‌ماند که والدینی نام فرزند اول خود را روی فرزند تازه متولدشده‌ بگذارند. البته، اگر بخواهیم منصف باشیم، چنین اتفاقی قبلا افتاده است. جورج فورمن، مشت‌زن قهرمان آمریکایی، نام جورج را روی پنج فرزند پسرش گذاشته است.

تبلیغات اولیه برای دستیار دیجیتالی آمازون بیش از همه معطوف به اکو، اسپیکر هوشمند این شرکت بود که از طریق فضای ابری به الکسا متصل می‌شد. برای مثال، در ابتدا در صفحه‌‌ی مخصوص معرفی این دستگاه، تنها دو بار از نام الکسا استفاده شده بود. اما چند ماه بعد در فصل تابستان، برطبق وب‌سایت آمازون، مشتریان از الکسا به عنوان یک شخص یاد کردند. اکنون با رشد دستگاه‌های سری اکو در بازار، برند الکسا به یک نام همه‌گیر برای تمام سیستم تبدیل شده است. ادامه‌ی این روند موجب شد تا آمازون نیز در بازاریابی بیش از همه روی این برند تاکید کند.
آمازون از اظهار نظر بیشتر درباره‌ی این موضوع خودداری کرده است. اما کال، یکی از بنیان‌گذاران وب‌سایت رتبه‌بندی الکسا به وب‌سایت اوت‌لاین گفت: «از تصمیم آمازون در استفاده از نام شرکتی که وی بنیان‌گذار آن بوده برای نامیدن محصولی دیگر اطلاع ندارد.» با این حال، وی در انتخاب این نام به کتابخانه‌ی اسکندریه اشاره کرد.

کال می‌گوید:
دو تن از کارکنان سابق بخش نرم‌افزاری الکسا دستیار دیجیتالی که قصد نداشتند نامشان فاش شود، از یک فرهنگ سازمانی صحبت کردند که در آن تیم‌های مختلف آمازون به سختی روی پروژه‌های خود متمرکز هستند و به ندرت درباره‌ی دیگر پروژه‌های این شرکت بحث یا گفتگو می‌کنند.
یکی دیگر از آن‌ها می‌گوید که الکسا دستیار دیجیتالی تحت یک نام رمز در حال توسعه بوده است. این بدین معنی است که هیچ فرصتی برای بحث و تبادل نظر پیرامون نام الکسا برای توسعه‌دهندگان آن فراهم نبوده است. با این حال همکار سابق دیگر می‌گوید: «می‌توانیم فرض کنیم که بازاریابی آمازون و تیم‌های مربوطه بر سر این موضوع با یکدیگر بحث و گفتگو کرده‌اند.»

هیچ یک از این کارمندان سابق آمازون، درباره‌ی وجود رابطه‌ی خصمانه بین تیم‌های مسئول الکسا دستیار دیجیتالی و وب‌سایت رتبه‌بندی الکسا صحبتی به میان نیاورند.

مدیریت آمازون ممکن است در ابتدا انتظار داشته الکسای جدید از الکسای قدیمی استفاده کند. اسناد و مدارک مربوط به آمازون در اداره‌ی ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده در سال ۲۰۱۵، وب‌سایت رتبه‌بندی دامنه‌ها براساس میزان بازدید را به عنوان یک سرویس ارائه‌شده توسط الکسا دستیار دیجیتالی فهرست‌بندی کرده است. اما در حال حاضر، الکسا دستیار دیجیتالی در تعامل کاملا برنامه‌ریزی شده با وب‌سایت رتبه‌بندی ناکام مانده است. برای بررسی این موضوع، نویسندگان وب‌سایت اوت‌لاین به سراغ اکو، اسپیکر هوشمند آمازون رفته و سوالاتی را پیرامون محصول همنام دیگر پرسیده‌اند:

 الکسا، رتبه‌ی الکسا برای دامنه‌ی Amazon.com چند است؟
وی با صدای رباتیک ملیح خود پاسخ داد: «هوم، نمی‌دانم.»

- و سیستم رتبه‌بندی الکسا چیست؟

- نمی‌دانم.
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید